نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

مفتول گالوانیزه یکی از مقاطع فولادی مهم در صنایع مختلف است که مقاومت و انعطاف پذیری بسیار بالایی در برابر آسیب و خوردگی دارد. این محصول به عنوان تقویت کننده کابل های برق، ساختمان سازی، صنعت کشاورزی و … استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم قبل از هر چیز بررسی کنیم که مفتول گالوانیزه چیست؟ روند تولید آن چگونه است و در نهایت به معرفی کاربرد های این محصول می پردازیم. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سیم مفتول گالوانیزه چیست؟

سیم مفتول در حالت عادی بدون لایه یا عایق تولید می شود که در صورت قرار گرفتن در معرض هوا، باران و آب عمر آن کاش می یابد و باعث کاهش لایه های رویی آن و در نهایت شکستگی و پوسیدگی می شود. در گذشته برای اینکه سیم مشکی طول عمر بیشتری داشته باشد و از عمر آن کاسته نشود، معمولاً یک لایه رنگ یا محلول ضد زنگ روی سیم استفاده می شد تا از عمر آن کاسته نشود. مفتول یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت و ساز ساختمان کاربرد فراوانی دارد و برای مصارفی مانند آرماتوربندی و قالب گیری استفاده می شود اما مفتول گالوانیزه برای مصارفی است که بیشتر در فضای بیرونی و مکان هایی که در حال باریدن برف و باران و رطوبت بیشتر باشد کاربرد دارد. مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید که در انگلیسی به آن galvanized wire می گویند از گالوانیزه کردن سیم مشکی به دست می آید. گالوانیزه فرآیندی است که طی آن سیم در برابر اکسیداسیون، سایش، خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می شود. در پایان گالوانیزاسیون، سیم آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می باشد. این فرآیند به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می شود.

فرآیند تولید سیم مفتول گالوانیزه

فرآیند تولید مفتول گالوانیزه به این صورت است که فولاد در مخلوط مذاب و با پوشش گالوانیزه ای که برای فلز در نظر گرفته می شود قرار می گیرد تا مقاوم تر شود. مراحل تولید این محصول به شرح زیر است:

  1. در مرحله اولیه تولید محصول، کلیه مواد اولیه از جمله سیم ها باید در دمای ۸۶۰ درجه فارنهایت گرم شوند.
  2. سپس در روی مذاب غوطه ور می شوند تا واکنش شیمیایی روی با آهن و فولاد، پیوندی قوی و دائمی ایجاد کند.
  3. پس از خروج سیم از قسمت مذاب وارد اکسیژن و دی اکسید کربن اتمسفر می شود و در نهایت محصول مورد نظر ایجاد می شود.

انواع سیم مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه که از دسته محصولات مفتولی محسوب می شود انواع مختلفی دارد. در ادامه مقاله به معرفی رایج ترین انواع سیم می پردازیم. سیم گالوانیزه به دو دسته تقسیم می شود:

  • سیم گالوانیزه گرم
  • سیم گالوانیزه سرد

نحوه ساخت سیم گالوانیزه گرم

سیم مفتول گالوانیزه گرم را سیم سفید نیز می نامند. مفتول گالوانیزه گرم نوعی سیم گالوانیزه است که از طریق گالوانیزاسیون داغ، حرارت داده شده و روکش دهی می شود. سیم گالوانیزه گرم در واقع مفتول سیاه گرم یا آنیل شده است که در اثر حرارت بسیار نرم و نفوذ پذیر شده است. سپس با غوطه ور شدن در وان روی مذاب به صورت کاملا عمقی و زیبا پوشانده می شود. داشتن سطح صاف و نرمی بالا از ویژگی های منحصر به فرد این محصول می باشد. خاصیت خم شدن وپیچیده شدن آن باعث شده تا در محصولات بافتی مانند توری حصاری، گابیون، سیم خاردار، توری مرغی و… استفاده شود.

مشخصات سیم گالوانیزه گرم

  • مقاومت در برابر سایش و پیچ خوردگی
  • سازگار با تمام مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی
  • در دسترس بودن برای همه
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و اکسیداسیون (زنگ زدگی)
  • مقرون به صرفه
  • طول عمر بسیار بالا (بیش از ۵۰ سال) در شرایط آب و هوایی سخت
  • نگهداری و نصب آسان
  • دوام و ماندگاری بیش از ۷۰ سال در مناطق خوش آب و هوا (غیر دریایی و غیر صنعتی)
  • سطحی صاف، صیقلی و براق دارد.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

نحوه ساخت سیم گالوانیزه سرد

در روش تولید گالوانیزه سرد، فلز روی با سیستم آبکاری الکترولیتی بر روی سیم رسوب می‌کند. در نتیجه ضخامت روی کم است و در برابر رطوبت چندان مقاوم نیست. در نوع گالوانیزه گرم ضخامت روی بیشتر است و در نتیجه دیرتر زنگ می زند. در روش گالوانیزه سرد، پس از تمیز کردن و اکسید زدایی سیم سیاه، با اعمال جریان الکتریکی و با استفاده از فرآیند الکترولیز، لایه ای بر روی آن قرار می گیرد. این لایه بنا، لایه گالوانیزه سرد است که در مقایسه با روش گرم بسیار نازک تر است. این فرآیند ضمن اینکه سیم را در برابر رطوبت و شکستگی مقاوم می کند، باعث انعطاف پذیری آن نیز می شود. این عملیات با هدف جلوگیری از خوردگی فلز پایه یعنی فولاد و زنگ زدگی آن انجام می شود. مفتول گالوانیزه سرد معمولاً با قطر ۵/۰ تا ۶ میلی متر و به دو صورت کلاف و شاخه تولید می شود و ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن ها به میلگردی که از آن تولید می شود بستگی دارد. با توجه به اینکه از مفتول مشکی در تولید انواع مفتول استفاده می شود، بنابراین بسیار نرم بوده و درصد طول آن افزایش می یابد و همچنین مقاومت آن در برابر خمش و پیچ خوردگی افزایش می یابد.

کاربرد سیم گالوانیزه

سیم مفتول گالوانیزه یک سیم همه کاره است که فرآیند گالوانیزه شدن را طی کرده است. گالوانیزه شامل پوشش سیم فولادی با فلزی محافظ و ضد زنگ مانند روی است. سیم گالوانیزه مقاوم در برابر زنگ زدگی و چند منظوره است، همچنین در انواع مختلف عرضه می شود.

محافظت: اکثر مردم برای محافظت از دارایی خود سیم گالوانیزه می خرند. از آنجایی که سیم فولادی گالوانیزه بسیار مقاوم است، به راحتی می توان از آن برای ایجاد حصار در اطراف خانه استفاده کرد.

پشتیبانی: مفتول گالوانیزه اغلب در مواردی که پشتیبانی برای برآمدگی دیوار یا نقاشی مهم است استفاده می شود. فولاد گالوانیزه به دلیل استحکام کششی بالایی که دارد برای صاحبان خانه هایی که می خواهند با خیال راحت قطعات هنری یا آینه های گران قیمت را روی دیوارهایشان محکم کنند مفید است.

اتصال مصالح ساختمانی: یکی دیگر از کاربردهای سیم گالوانیزه اتصال مصالح ساختمانی است. از آنجایی که سیم فولادی گالوانیزه بسیار قوی است، در ساخت و ساز خانه و مشاغل برای اهداف اتصال عالی عمل می کند. سیم فولادی گالوانیزه به دلیل استحکام منحصر به فرد خود اغلب در ساخت ساختمان های اداری بزرگ کاربرد بسزایی دارد.

سایر مواد برای استفاده از سیم مفتول گالوانیزه: سیم فولادی گالوانیزه برای ساخت طناب های فولادی و محصولات سیمی مقاوم در برابر خوردگی و همچنین برای تقویت کابل های برق چند هسته ای با مواد دیگر استفاده می شود. از دیگر کاربردهای تجاری این سیم ها می توان به استفاده از آن در ساخت طناب های سیمی، قفس حیوانات و پل های معلق اشاره کرد.

قفل کردن پنجره ها: از آنجایی که پوشش روی سیم ها را در برابر خوردگی مقاوم می کند. شما می توانید آن ها را در خارج از منزل در همه نوع آب و هوا استفاده کنید. قفل کردن پنجره ها برای عایق کاری یا ایمن کردن خانه ها با سیم فولادی گالوانیزه آسان است. در عین حال این سیم ها نرم و انعطاف پذیر هستند و به راحتی قالب گیری می شوند.

مزایا و معایب سیم گالوانیزه از نظر جنس

سیم گالوانیزه سخت استحکام بالایی دارد و می توان از آن برای بلند کردن اجسام سنگین بدون آسیب دیدگی استفاده کرد. همچنین نوع نرم سیم گالوانیزه برای محصولاتی که نیاز به خم شدن یا پیچیدگی دارند مفید است. به این صورت که در مواردی که نیاز به سیم برای اتصال دو قطعه به هم باشد و نیاز به پیچ شدن با انبردست باشد، نمی توان از نوع سخت آن استفاده کرد. معمولا وقتی سیم سفید سخت با انبردست یا هر وسیله دیگری پیچانده می شود، می شکند. به این ترتیب نمی توان دو قطعه را به کمک آن ها به هم محکم کرد. نوع نرم به دلیل کربن کمتر انعطاف بیشتری دارد و با استفاده از نگهدارنده گاز برای محکم نگه داشتن دو قطعه پیچ می شود. در مواردی که از سیم نرم استفاده می شود، نیروی بسیار کمتری مورد نیاز است. به این ترتیب استفاده از نوع نرم برای مصرف کننده راحت تر است. البته باید در نظر داشت که در برخی موارد فقط از سیم سخت استفاده می شود.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

مفتول الکترو گالوانیزه

الکتروگالوانیزه فرآیندی است که در آن یک لایه نازک روی به صورت الکتریکی و شیمیایی به سیم فولادی متصل می شود تا آن را پوشش دهد. در طی فرآیند الکتروگالوانیزه کردن، سیم فولادی در حمام شور غوطه ور می شود. لایه روی، به عنوان قطب مثبت (آند) و سیم فلزی به عنوان کاتد (قطب منفی) عمل می کند و از الکتریسیته برای انتقال الکترون ها از آند به کاتد استفاده می شود. سیم دارای یک لایه نازک روی است که در نتیجه یک لایه محافظ ایجاد می کند. هنگامی که فرآیند کامل شد، پوشش نهایی صاف و براق است، که برای کاربردهای معماری یا سایر کاربردهایی که در آن کیفیت های زیبایی شناختی ارزشمند است، ایده آل است. با این حال، اگر در معرض عناصر قرار گیرد، ممکن است به مرور زمان خراب شود.

عوامل موثر بر قیمت سیم مفتول گالوانیزه

از آنجایی که سیم کارایی زیادی دارد و محصولات مختلفی مانند نرده، توری، توری مرغ، توری مشبک، سیم خاردار، گابیون و رابیتس با آن تهیه می شود، قیمت یکسانی ندارد. این محصولات از نظر وزن متفاوت بوده و قیمت های متفاوتی دارند، آنچه در قیمت این محصولات تاثیرگذار است نوع سیم استفاده شده است. در صورت استفاده از سیم با ضخامت بالا، وزن سازه افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن بیشتر می شود. همچنین قیمت مفتول گالوانیزه به کیفیت روی و آهن آن بستگی دارد. نکته مهم این است که معمولا سیم هایی که به روش گرم تولید می شوند به دلیل ضخامت بیشتر فلز روی قیمت بالاتری دارند. کارخانه های تولیدی زیادی وجود دارند که این محصولات را کاملاً مطابق با نیاز شما سفارشی می کنند. قیمت مفتول در مقایسه با سایر آهن آلات کم تر است و با توجه به مزیت های آن بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود بنابراین می توانید از این نوع مفتول در بسیاری از پروژه ها استفاده کنید.

تاثیر گالوانیزاسیون بر قیمت سیم گالوانیزه

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که محصول تولید شده به روش گرم از کیفیت بالاتری نسبت به قطعه تولید شده به روش سرد برخوردار است. این ممکن است بر قیمت سیم گالوانیزه نیز تأثیر بگذارد. بنابراین افرادی که به دنبال مواد باکیفیت هستند، بهتر است نوعی را انتخاب کنند که به روش گالوانیزه گرم تولید می شود.

خرید سیم رابیتس بندی

از جمله نمونه های پرطرفدار سیم گالوانیزه می توان به آن هایی اشاره کرد که در ضخامت ۱/۲ تولید می شوند و برای رابیتس بندی در مصالح ساختمانی کاربرد دارند. معمولا این نوع مفتول که به عنوان سیم رابیتس استفاده می شود در دو نوع نرم و سخت تولید می شود که از هر کدام در رابیتس بندی می توان استفاده کرد. مفتول گالوانیزه که نرم است، میزان کربن مصرفی در ساختار آن کم بوده و بافت نرمی دارد، اما در نوع سخت این مفتول، میزان کربن به کار رفته در ساختار آن زیاد بوده و سیم مذکور را سخت کرده است. مفتول رابیتس در دو نوع سرد و گرم در بازار موجود است و ایران تولید کننده مفتول گالوانیزه گرم می باشد.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

گالوانیزه کردن فرآیندی است که طی آن سیم در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی مقاوم شده و سیم را برای استفاده در هر نوع آب و هوایی آماده می کند. رایج ترین انواع سیم مفتول گالوانیزه عبارتند از: سیم گالوانیزه سرد و سیم گالوانیزه گرم. با توجه به اینکه مفتول گالوانیزه با انواع شرایط آب و هوایی سازگار است، کاربردهای متفاوتی دارد، از صنعت طیور و کشاورزی گرفته تا صنعت ساختمان، این محصول از جایگاه ویژه ای برخوردار است. سیم مفتول گالوانیزه به دلیل استحکام کششی بالا می تواند در صنعت بسته بندی بسیار کاربردی باشد. بنابراین اگر قصد استفاده از سیم غیر گالوانیزه را دارید باید هزینه زیادی برای تعویض آن در طول سال بپردازید زیرا در برابر رطوبت مقاوم نیست و دچار خوردگی می شود. اما با کمی هزینه بیشتر و خرید سیم مفتول گالوانیزه می توانید سال ها از این محصول در مکان های مختلف استفاده کنید، زیرا این محصول با روکش روی، بادوام و طول عمر بالایی دارد.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

تمام مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت یک ساختمان مطمئناً مهم هستند. همچنین تغییرات قیمت در هر یک از این قطعات تاثیر مهمی در هزینه نهایی پروژه دارد. یکی از این محصولات ناودانی است که از ۲ بال عمود بر یک بدنه تشکیل شده است که می توانند موازی یا عمود بر یکدیگر باشند. توجه داشته باشید که اگر تغییراتی در قیمت ناودانی ایجاد شود، می تواند هزینه های غیرمنتظره ای را برای پروژه شما به همراه داشته باشد. اما به نظر شما چه عواملی ممکن است بر قیمت ناودانی تاثیر بگذارد؟ در این متن قصد داریم تمامی عوامل موثر بر قیمت این محصول را با شما در میان بگذاریم. قبل از آشنایی با این موارد، بهتر است ابتدا کمی ناودانی را بشناسید.

ناودانی چیست؟

ناودانی ها پروفیل های باز هستند که در ساختمان ها کاربرد زیادی دارند. ناودانی ها علاوه بر ساختمان، به دلیل شکل ظاهری، در ساخت چارچوب ها، انواع ماشین آلات، کامیون ها، انواع تشکیلات دریایی، تجهیزات ساختمانی و … کاربرد فراوانی دارند که ظاهر ناودانی ها به این صورت است که از یک بدن و دو بال تشکیل شده است، قسمت بدن به صورت افقی و بال ها عمود بر بدن قرار می گیرند. ناودانی ها از فولاد کربن ساخته شده اند و شکلی مانند حرف U انگلیسی دارند. ناودانی ها از مواد مختلفی تولید می شوند و هر یک کاربرد خاصی دارند بنابراین نوع ناودانی یکی از عوامل موثر بر قیمت ناودانی است.

انواع ناودانی ها

ناودانی مانند هر محصول دیگری از نظر ظاهر، جنس و … انواع مختلفی دارد .انواع ناودانی شامل نبشی لقمه، نبشی اسپیرال، نبشی ضد زنگ، نبشی گالوانیزه، نبشی T316 و نبشی A36 می باشد. همچنین ناودانی ها از نظر ظاهری به 2 دسته ساده و مشبک و از نظر جنس به 6 دسته آهنی، گالوانیزه، استیل، پی وی سی، پلاستیک و ام دی اف تقسیم می شوند. ناودانی ها از نظر روش تولید به 2 دسته نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می شوند.

انواع ناودانی بر اساس استاندارد

ناودانی ها طبق استاندارد به دو دسته UPN و UPE تقسیم می شوند. دو نوع ناودانی فقط در شکل بال ها متفاوت هستند، ناودانی استاندارد UPE دارای بال های موازی با ضخامت یکسان و ناودانی استاندارد UPN دارای بال های موازی به شکل مخروطی است. ناودانی UPN به ناودانی اروپایی نیز معروف است.

کاربرد ناودانی

ناودانی ها به دلیل کارایی و ویژگی هایی که دارد دارای کاربردهای زیادی می باشد و از جمله این ویژگی های موجود می توان به مقاومت آن در برابر ضربه و نصب آسان آن اشاره کرد. کاربرد اصلی ناودانی در صنایعی مانند ساختمان سازی و خودروسازی است، اما کاربردهای این محصول ارزشمند تنها به این دو صنعت محدود نمی شود، بلکه در زمینه های دیگری نیز کاربرد دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به عنوان پایه و اسکلت، برای ساخت اسکلت فلزی در تجهیزات فلزی، ساخت خرپا در ساختمان های بزرگ و بلند، ساخت اندود لوله، ساختمان های معماری و صنایع دریایی از دیگر کاربردهای ناودانی است.

قیمت ناودانی

قبل از ارائه قیمت انواع ناودانی، ابتدا بهتر است با نمونه های مختلف آن آشنا شوید. در واقع ناودانی ها را می توان از نظر وزن، طول یا جنس به انواع مختلفی تقسیم کرد که تاثیر مستقیمی بر قیمت ناودانی دارد. ناودانی ها در انواع، مدل ها، ضخامت ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. حتی مشتری می تواند ناودانی با ابعاد مشخص را به همراه متریال مورد نظر سفارش دهد و با توجه به نیاز خود ناودانی مورد نظر را دریافت کند. مشخصاتی مانند پهنای جان، ضخامت بال، پهنای بال، ارتفاع جان، سطح مقطع و … در ناودانی ها بسیار مهم است و هر گونه تفاوت در هر یک از این موارد در عملکرد نهایی ناودانی ها تاثیرگذار است. در ادامه انواع ناودانی را بررسی می کنیم.

ناودانی فولاد 369

ناودانی بر اساس وزن

ناودانی ها بر اساس وزن به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می شوند که نوع سنگین آن شامل اروپایی و هم وزن اروپایی است.

ناودانی بر اساس جنس

ناودانی ها نیز بر اساس جنس به کاررفته در تولید آن تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است:

  • ناودانی های فولادی

خاصیت استنلس استیل باعث شده است که این مدل ناودانی در مناطقی که بارندگی و رطوبت زیاد وجود دارد و ساختمان در معرض خوردگی است مورد استفاده قرار گیرد.

  • ناودانی آلومینیومی

یکی از نمونه های سبک ناودانی است و همچنین ناودانی آلومینیومی نقش تزئینی بیشتری دارد و برای زیباسازی ظاهر ساختمان های مجلل استفاده می شود.

  • ناودانی گالوانیزه

ناودانی گالوانیزه بیشتر در ستون ها و سقف ها استفاده می شود و افراد می توانند بنا به نیاز خود این ناودانی ها را سفارش دهند.

ناودانی بر اساس اندازه

  • قیمت ناودانی ۶

عدد قرار داده شده در جلوی ناودانی نشان دهنده اندازه این محصول فولادی است. همانطور که می دانید اندازه و ضخامت یک محصول یکی از عوامل اساسی در قیمت مقاطع می باشد. ناودانی ۶ یکی از سایزهایی است که مشتریان خاص خود را دارد و برخی از کارخانه های تولید کننده ناودانی این سایز را تولید و عرضه می کنند.

  • قیمت ناودانی ۸

این ناودانی دارای ارتفاع بال ۸ سانتی متر است. این بخش فولادی بر اساس استانداردهای اروپایی و ملی ساخته شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. قیمت ناودانی ۸ بر اساس جنس آن تعیین می شود. جنس این محصول می تواند گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد یا آهن باشد.

  • قیمت ناودانی ۱۰

در مورد این نوع ناودانی می توان به مقاومت بالا در برابر تنش ها و ضربه های فولادی اشاره کرد. ناودانی 10 فضای کمی را اشغال می کند. در ساخت این ناودانی از دو استاندارد UPE و UPN استفاده شده است. در قیمت گذاری این ناودانی فولادی به کیفیت و استانداردها و مواد اولیه مصرفی توجه شده است.

  • قیمت ناودانی ۱۲

یکی از پرتقاضاترین و پرکاربردترین محصولات فولادی موجود در بازار ناودانی، سایزهای ۶ تا ۱۴ می باشد که ناودان ۱۲ کاربردهای فراوانی از جمله ساخت چهارچوب درب و کابین خودرو، پشتیبانی لوله کشی، بازسازی دیوار، که با مهار وزن توسط ناودانی انجام می شود دارد. این محصول نسبت به سایزهای دیگر گرانتر است زیرا تقاضای زیادی در بازار دارد.

ناودانی فولاد 369

عوامل موثر بر قیمت ناودانی

قیمت ناودانی تحت تاثیر روش ساخت و کاربردهای آن است. ناودانی ساده نوعی پروفیل ساخته شده از ورق گرم و گالوانیزه سرد و گرم است. با این حال، ناودانی های توری در طول فرآیند نورد سرد یا گرم ورق فولادی به دست می آیند و در سازه های فولادی سبک و تولید قفسه استفاده می شوند. البته ناودانی ها را می توان بر اساس جنس استیل یا آلومینیومی نیز تقسیم بندی کرد. ناودانی های آلومینیومی در کارهای تزئینی، ساختمانی و ساخت کف تریلی و کامیون و انواع قالب های فلزی کاربرد دارد. ناودانی های فولادی به دلیل خاصیت ضد زنگ در محیط های مرطوب نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه فولاد به دلیل آلیاژ به کار رفته در آن رنگ نمی گیرد، در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ناودانی که در ابعاد ۸ میلی متر، ۱۰ میلی متر، ۱۶ میلی متر، ۱۴ میلی متر و ۱۲ میلی متر با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر موجود است، متفاوت است. همچنین شرکت های تولیدی مختلف با توجه به نحوه تولید ناودانی قیمت های متفاوتی دارند. قیمت ناودانی به همراه ویژگی هایی مانند اندازه و جنس ناودانی به عوامل دیگری مانند قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، ارزش سوخت و انرژی، قیمت مواد اولیه، نرخ تورم بستگی دارد.

  • تاثیر قیمت ارز بر قیمت ناودانی

امروزه قیمت ارز به عنوان عاملی موثر در تعیین قیمت تمامی محصولات محسوب می شود و معمولا کمتر کالایی را می یابید که تحت تاثیر قیمت ارز قرار نگیرد. نوسانات ارز عامل بسیار مهمی در قیمت ناودانی خواهد بود. بیشترین تاثیر آن روی ناودانی های وارداتی است.

  • تولید کنندگان ناودانی؛ موثرترین عامل در قیمت ناودانی

تجارت آهن و فولاد یک زمینه کاری است که سرمایه گذاران صنعتی زیادی را به خود جذب می کند و تنوع بسیار زیاد در تولیدکنندگان و کارخانجات ناودانی باعث رقابتی شدن قیمت آن در بازار می شود. امروزه در ساخت و ساز عوامل زیادی بر قیمت محصولات فولادی یا محصولات مورد نیاز ساختمانی اثرگذار است که می تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت آن ها شود. در این متن تمامی این موارد را برای شما بررسی و توضیح داده ایم؛ برای شروع پروژه ساختمانی بهتر است علاوه بر استعلام قیمت ناودانی و قیمت آهن آلات، قیمت میلگرد امروزی را نیز در نظر بگیرید.

  • تاثیر قیمت آهن بر قیمت ناودانی

از آنجایی که ماده اصلی و اساسی هر محصول فولادی آهن است، قیمت آهن نیز می تواند یکی از عوامل موثر در قیمت ناودانی باشد. بنابراین قبل از خرید ناودانی و استفاده از آن برای پروژه، از قیمت آهن امروزی مطلع شوید.

  • عرضه و تقاضای ناودانی در بازار جهانی

در بازار آزاد این عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات را تعیین می کند. به عنوان مثال دلایلی مانند جنگ های نظامی باعث کاهش عرضه فولاد می شود و شرایط دیگری مانند بازسازی پس از جنگ باعث افزایش تقاضا برای فولاد یا ناودانی می شود. این کاهش یا افزایش تقاضا تعیین کننده قیمت ناودانی است.

  • تاثیر وزن ناودانی بر قیمت آن

وزن ناودانی یکی از عوامل موثر بر قیمت آن است. منطقی است که هر چه وزن ناودانی بیشتر باشد به دلیل استفاده از مواد اولیه بیشتر قیمت آن نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر وزن ناودانی را بدانید، می توانید تخمین بزنید که قیمت آن چگونه محاسبه می شود. نحوه محاسبه وزن ناودانی به شرح زیر است:

« وزن اشتال هر شاخه از ناودانی بر حسب کیلوگرم بر متر * طول ناودانی بر متر = وزن ناودانی »

  • هزینه حمل و نقل

هر چه کارخانه یا انباری که ناودانی های سقف را از آن خریداری کرده اید از محل کار شما دورتر باشد، هزینه حمل و نقل بیشتری را باید بپردازید. بنابراین با هوشمندی در انتخاب کارخانه مناسب برای خرید ناودانی می توانید هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

  • ظرفیت تولید کارخانه

به طور کلی اتفاقاتی که در یک کارخانه می افتد روی قیمت محصولات آن تاثیر دارد. به عنوان مثال، اگر یکی از خطوط تولید ناودانی در یک کارخانه از کار بیفتد، ظرفیت آن تا تعمیر خط تولید کاهش می یابد. در نتیجه ممکن است عرضه پاسخگوی نیاز متقاضیان نباشد و قیمت افزایش یابد.

نحوه قیمت گذاری ناودانی

همان طور که گفته شد ناودانی پروفیلی است که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم وجود دارد و در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. قاعدتا قیمت انواع ناودانی به دلیل نوع، وزن و اندازه آن متفاوت است. در بازار آهن این نوع پروفیل در دو نوع فابریک و پرسی عرضه می شود. یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ناودانی ها آلومینیوم و گالوانیزه بودن آنهاست. ناودانی های آلومینیومی در ساخت انواع ساختمان ها و سازه ها با وزن کم و مقاومت بالایی در برابر خوردگی استفاده می شود. این دسته از محصولات دارای استحکام بالا، جوش پذیری مناسب و غیر مغناطیسی هستند و بهترین جایگزین برای آهن محسوب می شوند. اما ناودانی گالوانیزه نوع دیگری است که عملیات گالوانیزه روی آن انجام می شود. این نوع محصول در محیط های در معرض رطوبت یا اسیدهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن گالوانیزه هزینه کمتری نسبت به رنگ آمیزی ناودانی دارد و با صرف هزینه کمتر باعث بهبود خواص آن می شود.

ناودانی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر قیمت ناودانی پرداختیم. همانطور که خواندید عوامل موثر بر قیمت آهن و مقاطع مختلف فولادی تفاوتی با یکدیگر ندارند و قیمت همه آن ها تحت تاثیر عوامل خاصی قرار دارد. بیشتر علل نوسان قیمت غیرقابل پیش بینی است و امکان پیش بینی قیمت در روزهای آینده را از بین می برد. به همین دلیل توصیه می شود برای برآورد بودجه پروژه مورد نظر قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی، نزدیک به زمان خرید بررسی شود. بهتر است بلافاصله پس از تخصیص بودجه مواد مورد نیاز خود را خریداری کنید تا در صورت نوسان قیمت با مشکل مواجه نشوید.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

عرشه فولادی، سازه ای متشکل از ورق های فولادی موجدار است که برای ساخت سقف و کف ساختمان استفاده می شود. یافتن روش های جدید برای تسریع در ساخت سقف نیز یکی از دغدغه های مهندسان بوده است که امروزه با وجود سقف عرشه فولادی آسان شده است. سقف عرشه فولادی نوعی ورق فولادی موجدار است که در دسته سقف های سبک قرار می گیرد. به عبارت دیگر به این سقف ها، سقف های مرکب نیز می گویند که معمولاً از ورق گالوانیزه ساخته می شوند. سقف عرشه فولادی یکی از اقتصادی ترین انتخاب ها در اجرای سقف سازه هایی با اسکلت فلزی و بتنی می باشد. بلند مرتبه سازی به دلیل گرانی زمین امری اجتناب ناپذیر است و سازندگان باید از تمامی گزینه های موجود استفاده کنند تا از افزایش بیش از حد هزینه ها جلوگیری کنند. اگرچه قیمت عرشه فولادی مقرون به صرفه و مناسب است، اما تنها مزیت آن، این نیست و ویژگی های دیگری مانند وزن سبک و سرعت اجرای بالا نیز از مهم ترین مزیت های عرشه فولادی است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایا و کاربردهای عرشه فولادی بیشتر آشنا شوید.

عرشه فولادی (metal deck)

عرشه های فولادی ورق هایی از فولاد گالوانیزه هستند که بر اساس استانداردهای خاصی شکل می گیرند. برای ساخت کف ساختمان و همچنین سقف از ورق های عرشه فولادی استفاده می شود. استفاده از ورق عرشه برای اجرای سقف برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ در آمریکا انجام شد. در آن زمان از ورق فلز به عنوان قالب بتنی استفاده می شد، اما بعدها با توجه به قابلیت های سیستم عرشه فولادی، ایده استفاده از سیستم عرشه به عنوان روشی مستقل برای اجرای سقف مطرح شد. در طول سال های بعد تحقیقات زیادی بر روی عرشه فولادی به منظور استانداردسازی و ایجاد قوانین واحد برای ساخت عرشه فولادی و اجرای سقف های عرشه فولادی مرکب انجام شد که حاصل آن استانداردهایی است که تدوین و منتشر شده است.

مزایای عرشه فولادی

  • اجرای همزمان چند سقف

به دلیل یکپارچگی و وزن نسبتا کم این سازه ها نیازی به شمع بندی نیست، بنابراین می توان چندین سقف را به صورت موازی و همزمان با این روش اجرا کرد. عدم نیاز به شمع بندی در افزایش سرعت و کاهش هزینه ها و ایجاد قابلیت اجرای همزمان چند سقف بسیار موثر است.

  • کاهش بار مرده و نیروی کار انسانی

با توجه به حذف مراحل اجرایی سقف، نیروی کار کاهش می یابد. همچنین این کاهش می تواند به طور مستقیم بر هزینه اجرا تا حد بسیار زیادی تأثیر بگذارد. از آنجایی که استفاده از سقف عرشه فولادی می تواند در بهبود عملکرد سازه در برابر زلزله موثر باشد، دیگر نیازی به استفاده از تیرآهن و بلوک نیست و این امر باعث کاهش مشکل شکستگی در حین اجرای پروژه می شود.

  • سرعت اجرای بالا

از آنجایی که برای جابجایی و نصب این تجهیزات از جرثقیل و ماشین آلات دیگر استفاده نمی شود، نصب این سازه ها سرعت بسیار بالایی دارد. در واقع وزن کم این عرشه ها امکان تخمین کوتاه ترین زمان برای اجرا را فراهم می کند، بنابراین هزینه اجرا نیز به دلیل افزایش سرعت اجرا تا حد زیادی کاهش می یابد. از آنجایی که نیازی به ماشین های سنگین و استخدام نیروی انسانی زیاد نیست این امر باعث افزایش محبوبیت سقف عرشه فولادی و افزایش استفاده از آن در پروژه های بسیار بزرگ شده است.

  • حذف قالب بندی و امنیت بالا

توجه داشته باشید که این ورق های گالوانیزه که در سقف فولادی وجود دارند مانند قالب های بتن معمولی عمل می کنند و علاوه بر تحمل بارهای کششی وارده می توانند در کاهش تنش های کششی ایجاد شده در قسمت های مختلف سازه نیز موثر باشند. با توجه به حذف فرآیند قالب بندی، زمان اجرا نیز کاهش می یابد. توجه داشته باشید که ایمنی این سازه ها در مقایسه با سبک های دیگر بسیار بالاست زیرا احتمال گیرکردن پای کارکنان در داخل آرماتور صفر است و تمامی این موارد باعث افزایش سرعت اجرا، کاهش هزینه های نصب و خطراتی مانند افتادن تجهیزات، مواد و قالب می شود و ایمنی بالای این روش به دلیل کاهش صدمات جانی و مالی ناشی از کاهش سقوط تجهیزات از طبقات بالا به پایین می باشد. با توجه به افزایش ایمنی، عملیات با تداوم و سرعت بیشتری پیش می رود تا فرآیند اجرای سقف با سرعت بالاتر و هزینه کمتری انجام شود.

  • کاهش ضخامت سقف و استفاده کمتر از بتن

ضخامت سقف عرشه فولادی حدود ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلی متر است. در واقع این ضخامت بسیار کمتر از سایر کامپوزیت هایی است که در حال حاضر استفاده می شود و این باعث صرفه جویی در هزینه و مواد می شود. همچنین به دلیل طراحی دندانه‌ای شکل عرشه‌های فولادی، بتن کمتری برای اجرای سقف مورد نیاز است.

عرشه فولادی فولاد 369

  • طول عمر بالا

مهمترین مزیت استفاده از سقف عرشه فولادی طول عمر بالای این محصول است. تمامی مزایای ذکر شده به نوعی باعث افزایش طول عمر سقف عرشه فولادی شده است. فراموش نکنید که می توانید از این سازه ها در ابعاد و اشکال مختلف در پروژه های متفاوت استفاده کنید. این محصول فولادی با توجه به اینکه به عنوان قالب دائمی استفاده می شود از ایمنی بالایی برخوردار است. به گونه ای که حتی در صورت وقوع زلزله نیز ریزش آوار صورت نمی گیرد و سقف یکنواخت می ماند و تجهیزات در این نوع سقف ها نمی ریزند. مدرن بودن از دیگر ویژگی های عرشه فولادی است. همچنین با توجه به ضخامت های مختلف می تواند انعطاف پذیری متفاوتی داشته باشد و به دلیل استحکام کششی بالا از راندمان بالایی برخوردار است.

  • نصب آسان تاسیسات در انواع شرایط آب و هوایی

توجه داشته باشید که حتی با نصب عرشه فولادی می توان کابل و کلیه مصالح مورد نیاز در حین ساخت یک سازه را از قسمت های مورد نظر عبور داد. از آنجایی که از میلگرد حرارتی در ساختار سقف عرشه فولادی استفاده می شود، می توان از عدم خوردگی سقف و کارایی بتن در حین اجرا اطمینان حاصل کرد زیرا پوشش گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی دارد و می توانید بدون نگرانی از ورق های مرغوب برای اجرای پروژه های خود در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنید.

  • نسبت قدرت به وزن کم

وزن کم و طراحی پیشرفته باعث می شود این سازه ها ضخامت کمی داشته باشند اما در مقایسه با سایر کامپوزیت ها استحکام بسیار بالاتری از خود نشان دهند. این ورق ها می توانند نقش موثری در تحمل بارهای وارده داشته باشند، بنابراین راندمان سقف عرشه فولادی در مقایسه با سایر کامپوزیت ها و سازه ها بالا است.

  • عایق صدا و حرکت با تطبیق پذیری بالا

در سازه های کوچک تا بزرگ بسته به طول دهانه و شرایط بارگذاری می توان از انواع سقف های عرشه فولادی استفاده کرد. زیرا این ورق های فولادی به سازنده این امکان را می دهد که از این سازه به عنوان عایق حرارت و صدا استفاده کند، این ویژگی به دلیل ساختار مشبک سقف های عرشه فولادی است. این امر می تواند در صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش ایمنی سازه موثر باشد.

معایب عرشه فولادی

مانند تمام محصولات، سقف عرشه فولادی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. در ادامه به هر یک از این موارد به صورت جامع و کامل می پردازیم. از معایب سقف عرشه فولادی می توان به این دو مورد اشاره کرد:

  1. پیچیدگی کاربرد: استفاده از سقف عرشه فولادی در سازه های بتنی سختی و پیچش خاص خود را دارد. قبل از انجام این کار، مکانیسم های خاصی باید استفاده شود.
  2. نصب سخت: هنگام نصب این سقف لازم است شرایط خاصی در نظر گرفته شود. چون نصبش سخت است، اگرچه این سقف از لرزش ساختمان جلوگیری می کند اما معمولاً لرزش زیادی دارد. برای جلوگیری از این لرزش باید طبق مقررات ملی ساختمان عمل کرد.

اجزای سقف عرشه فولادی

برخی از اجزای سقف عرشه فولادی شامل موارد زیر است:

  • ورق فولادی
  • برشگیر
  • میلگرد
  • بتن
  • فلاشینگ
  • تیرهای جانبی

عرشه فولادی فولاد 369

تولید و حمل عرشه فولادی

مراحل تولید و حمل عرشه فولادی به شرح زیر است:

تولید عرشه: برای تولید عرشه فولادی از ورق های نورد سرد استفاده می شود. این ورق های فولادی وارد دستگاه رول فرمینگ شده و برجستگی ها و خم های طراحی شده در مراحل مختلف مرحله به مرحله به آن اضافه می شود.

تولید فلاشینگ: ورق های فلاشینگ به شکل های Z ،l، و U هستند که از ورق های فولادی دو متری با ضخامت حداقل 0.5 میلی متر توسط دستگاه خم کن تولید می شوند.

بسته بندی: ورق های عرشه فولادی بر اساس نقشه های اجرائی در طول های تعیین شده، شماره گذاری و بر اساس محل مصرف گروه بندی می شوند تا در مرتب ترین مکان در محل نصب اجرا شوند.

بارگیری و حمل و نقل: ورق های مرتب شده با دقت و اقدامات احتیاطی بسیار ایمنی بارگیری می شوند تا از آسیب دیدن آن ها جلوگیری شود. همچنین اولویت بسته بندی و بارگیری بر اساس نقشه های اجرایی تعیین می شود.

پوشش ورق عرشه فولادی از چه ماده ای ساخته شده است؟

ورق های مورد استفاده برای عرشه فولادی به ورق های گالوانیزه معروف هستند. روکش مورد استفاده در ساخت ورق عرشه فولادی از روی ساخته شده است. در طی فرآیند گالوانیزه یا آبکاری، لایه ای از فلز روی به ضخامت ۰.۸ تا ۲.۱ میلی متر بر روی هر دو سطح ورق فولادی ریخته می شود. سپس سطح مقطع ورق گالوانیزه با دستگاه های مخصوص و به روش نورد سرد بصورت ذوزنقه ای و موج دار درمی آید.

هسته ورق عرشه فولادی از چه جنسی ساخته شده است؟

هسته ورق فولادی مورد استفاده در عرشه فولادی از فولاد نرم ساخته شده است. این فولادها نسبت به سایر فولادهای مقاوم دارای تنش تسلیم متوسطی هستند به طوری که استحکام تسلیم ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است و کاربرد اصلی فولاد نرم در ساختمان سازی محسوب می شود. این میزان استحکام برای سقف کافی است و البته یکی دیگر از دلایل انتخاب فولاد ملایم برای ورق عرشه فولادی، چکش خواری خوب آن است که ساخت طیف وسیعی از ابعاد ورق سقف عرشه فولادی با اشکال و امواج مختلف را آسان می کند.

انواع سقف های عرشه

انواع سقف های عرشه فولادی و مهمترین مصالحی که سقف های عرشه فولادی از آن ها ساخته می شود معرفی شده است.

  • عرشه فولادی

نتیجه استفاده از عرشه فولادی یا عرشه فلزی ایجاد پایداری بیشتر برای قاب سازه ای است. البته برای به حداکثر رساندن استحکام و پشتیبانی مصالح سقف، در هنگام ایجاد باید از نوع باریک تر این محصول استفاده شود. همانطور که گفته شد، این پوشش یک جایگزین مقرون به صرفه، بادوام و نصب ساده برای پیمانکاران است که به صورت ورق های فولادی نورد سرد تولید می شود که نیاز به نگهداری کمی دارند. این نوع محصولات به صورت گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی تولید می شوند.

  • عرشه های آلومینیومی

پیشرفت در فناوری های تولید آلیاژ آلومینیوم امکان استفاده از روکش آلومینیوم را بیشتر از گذشته فراهم کرده است. استفاده از آلومینیوم می تواند باعث کاهش هزینه های ساخت و ایجاد تنوع بیشتر در زیبایی طراحی دکوراسیون شود. البته قابلیت های ساختاری در این دسته از محصولات رعایت شده است بنابراین قیمت آن ها نیز بالاتر از عرشه های معمولی است.

  • عرشه‌های فولادی آکوستیک

عرشه فلزی آکوستیک از فولاد نورد گرم ساخته شده است که به صورت دنده ای ساخته می شود و سپس با حفره های جاذب صدا سوراخ می شود که درجات مختلفی از جذب صدا را فراهم می کند. پوشش آکوستیک طبق استاندارد انجام شده و دارای ضریب کاهش صدا می باشد. شاخص NRC تخمینی از مقدار انرژی صوتی است که توسط سطح عرشه جذب می شود و در فرکانس های معمول در دسترس توزیع می شود. رتبه بندی بر اساس این شاخص برای هر محصول متفاوت است و انتخاب صحیح توسط کارفرما انجام می شود. این دسته از سقف ها برای استفاده در سازه های بزرگ تاسیساتی که کنترل صدا در آن ها مشکل ساز است مناسب است و همچنین در ساخت زمین های ورزشی گنبدی شکل استفاده می شود زیرا می توان آن را به صورت منحنی اجرا کرد.

عرشه فولادی فولاد 369

جمع بندی

سقف عرشه فولادی یکی از جدیدترین روش های صنعت ساختمان می باشد که امروزه جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی است. سقف های عرشه فولادی به دو روش مرکب و غیر مرکب تولید می شوند که در این مقاله به اختصار توضیح داده شده است. این نوع سقف به دلیل وزن کم در بین طراحان ساختمان بسیار محبوب است. همچنین این نوع ورق دارای روکش گالوانیزه می باشد که از آن در برابر آتش سوزی و شرایط نامساعد جوی محافظت می کند.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

میلگرد از جمله مهم ترین مقاطع فولادی است که به دلیل عملکرد بسیار خوب در سازه به اشکال مختلف در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از انواع آن خاموت است. در واقع خاموت همان میلگردی است که به صورت مربع خم شده و در برابر برش، پیچ یا جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی و اصلی به سازه موقعیت بسیار بالایی می بخشد. خاموت ها در دو دسته تنگ باز یا تنگ بسته در ساختمان استفاده می شوند. ممکن است این عضو سازه را در اصطلاحات یا مقررات علمی با نام فولاد برشی عمودی و فولاد عرضی بشناسید، همه این نام ها به خاموت اشاره دارد. در یک کلام بهتر است این نوع خاموت را به عنوان ضربه گیر معرفی کنیم و زمانی که آرماتور تمایل به شکستن دارد، خاموت از این اتفاق جلوگیری می کند. علاوه بر آن هنگامی که ترک مورب در اثر برش و خمش ایجاد می شود، خاموت با انتقال تنش به دو طرف ترک های مورب، بتن را تقویت می کند تا در اثر این ترک ها از بین نرود. علاوه بر این موارد بیشترین قسمت سازه ای که می توان از خاموت استفاده کرد در قسمت بتن آرمه و در ساخت تیرها و ستون ها و اطراف آرماتورها می باشد.

خاموت چیست؟

خاموت نوعی میلگرد یا آرماتور است که به شکل مستطیل یا چوبی تولید می شود. کاربرد کلی خاموت افزایش مقاومت و استحکام ساختمان در برابر نیروهای پیچ و برشی است. خاموت ها در داخل دال ها و ستون ها استفاده می شود. به همین دلیل به خاموت ها، خاموت بام یا ستون خاموت می گویند. میلگردهای خاموت در ستون ها، زاویه دار یا عمود بر میلگردهای طولی قرار می گیرند. محبوب ترین و پرکاربردترین سایزهای خاموت سایزهای ۸ و ۱۰ می باشد. برای میرایی از میلگرد های آجدار و ساده استفاده می شود. لازم به ذکر است که به دلیل آج روی میلگرد نوع آجدار آن بیشترین استفاده را در میرایی دارد.

آشنایی با انواع خاموت

این محصول نمونه های مختلفی دارد که معمولا از نظر کارایی یکسان هستند اما در روش تولید با هم تفاوت دارند.

  1. خاموت سنتی

اولین خاموت تولید شده را می توان سنتی نامید. نوع سنتی آن به صورت دستی و با کمک اهرم تهیه می شود و به شکل مربع ساخته می شود و بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد.

  1. خاموت معمولی

نوع معمولی خاموت مانند مثال قبلی به صورت دستی آماده شده است. اما معمولا از نظر ابعاد می تواند تفاوت هایی با نمونه های قبلی داشته باشد.

  1. خاموت مارپیچی

شکل ظاهری نوع مارپیچی کمی پیچیده است، بنابراین نمی توان آن ها را به صورت دستی تولید کرد. به این ترتیب این نمونه با استفاده از دستگاه های CNC مخصوص تهیه می شود.

  1. خاموت ربات

خاموت ربات نیز با CNC مخصوص ساخته می شود و تفاوت آن با خاموت مارپیچ وجود مربع در یک طرف آن است.

  1. خاموت سولار

گزینه پنجمی که باید معرفی شود خاموت سولار است. یکی از جدیدترین نمونه های این نوع می باشد و به صورت حلقه های بسته می باشد.

  1. خاموت تنگ باز

 در خاموت تنگ باز فقط یکی از اضلاع خم می شود. این نوع خاموت به انواع تک شاخه، دو شاخه یا چند شاخه طبقه بندی می شوند.

  1. خاموت تنگ بسته

پس از نصب خاموت تنگ بسته، انتهای آن با زاویه حدود ۱۳۵ درجه به سمت داخل خم می شود. این کار باعث می شود که سازه در برابر نیروهای پیچشی مقاومت بالایی کسب کند. خاموت های تنگه بسته را می توان در انواع تک شاخه، دو شاخه یا چند شاخه نیز تولید کرد.

  1. خاموت مهندسی

خاموت مهندسی دارای زوایای ۴۵ یا ۱۳۵ درجه هستند و به دو صورت دستی و اتوماتیک ساخته می شوند.

  1. خاموت ساده

خاموت ساده به صورت دستی و با زوایای ۹۰ درجه تولید می شود.

قیمت خاموت فولاد 369

کاربرد خاموت

استفاده از خاموت به طور گسترده ای مترادف با استفاده از میلگرد های آجدار است. یعنی می توان گفت هر جا که از میلگرد به صورت عمودی و انشعاباتی و به صورت چند شاخه در کنار هم استفاده شود وجود خاموت نیز غیرقابل انکار است. خاموت مانند یک تسمه مستحکم، میلگردها را در کنار هم جمع می کند و مقاومت خمشی، مقاومت برشی و مقاومت در برابر ضربه یا زلزله را در داخل سازه افزایش می دهد. کاربرد خاموت در صنعت ساختمان:

  • ثابت نگه داشتن میله های طولی در ستون
  • ارائه پشتیبانی جانبی
  • جلوگیری از تجمع نیروهای برشی
  • جلوگیری از ترک خوردگی
  • جلوگیری از کمانش میلگردهای طولی
  • جلوگیری از بریدگی و پیچ خوردگی آرماتورهای طولی
  • جلوگیری از خم شدن آرماتورها
  • افزایش مقاومت و استحکام سازه

ساخت خاموت از نورد گرم

به این صورت که در ابتدا میلگردهای فولادی را با استفاده از غلتک به صورت میله ای توپر در می آورند تا برای تبدیل آرماتور طولی به آرماتور عرضی (که به آن خاموت می گویند)، میلگردها را با زاویه ۹۰ تا ۱۳۵ درجه خم می کنیم. میلگرد هایی که ۹۰ درجه خم می شوند را خاموت ساده و به میلگردهایی که زاویه خم شدن آن‌ها ۴۵ درجه یا ۱۳۵ درجه باشد خاموت مهندسی گفته می‌شود. از بین این دو خاموت، نوع مهندسی آن در برابر کشش زلزله مقاوم هستند. خاموت ها در دسته آرماتورهای عرضی قرار می گیرند و به عنوان میلگرد از بیرون زدگی میلگردهای طولی در هنگام زلزله جلوگیری می کنند. اندازه و قطر میلگردها دارای استانداردی است که نباید کمتر از حد مجاز باشد. طبق این استانداردها قطر خاموت نباید کمتر از ۶ میلی متر باشد. همچنین در صورتی که فاصله بین دو آرماتور بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشد باید از ۱ آرماتور عرضی بین آن ها استفاده شود. خاموت ها به ۶ گروه اصلی تقسیم می شوند: خاموت های سنتی، خاموت مارپیچی، معمولی ، مهندسی، روباتی و سولار.

مشخصات فنی خاموت

همان طور که گفته شد خاموت از خم کردن و شکل دهی به میلگردها تولید می شود. اما میلگردهایی که برای تولید خاموت استفاده می شود باید از نوع و عیار خاصی برخوردار باشند. در واقع برای ساخت خاموت فقط از میلگردهای درجه A1 و A2 استفاده می کنند. زیرا تنها ساختار شیمیایی این دو گرید میلگرد دارای درصد کمی کربن بوده و دارای انعطاف لازم برای خمش و شکل پذیری می باشد.

اندازه و وزن خاموت

سایز میلگرد خاموت با توجه به کاربرد و شرایط پروژه تعیین می شود اما در اکثر موارد از میلگردهای درجه A1 و A2 در سایزهای 8، 10 و 12 برای تولید خاموت استفاده می کنند. وزن خاموت نیز به ضخامت، اندازه و درجه آن ها بستگی دارد.

قیمت خاموت فولاد 369

قیمت هر کیلو خاموت

همانطور که گفته شد قیمت خاموت به نوع و سایز آن بستگی دارد و برای تولید خاموت از میلگرد استفاده می شود بنابراین می توان گفت که قیمت میلگرد می تواند به طور مستقیم بر قیمت خاموت تاثیر بگذارد. اصولاً در تولید خاموت از میلگرد آجدار درجه A2 استفاده می شود. از طرفی قیمت خاموت بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید خاموت در دو نوع مهندسی و ساده تولید می شود که هر کدام در دو سایز 10 و 8 تولید می شوند. اما قیمت خاموت بسته به نوع و سایز می تواند تفاوت جزئی داشته باشد. برای خرید خاموت باید به این موارد بسیار دقت کرد تا بسته به نیاز سازه و عملکردی که قرار است داشته باشد، بتوانید نوع مناسبی از خاموت را خریداری کنید. همچنین قیمت خاموت بر حسب کیلوگرم محاسبه می شود، در نتیجه هر چه وزن خاموت بیشتر باشد قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد بود.

قیمت روز خاموت

همانطور که در ابتدا ذکر شد برای تولید خاموت از میلگرد استفاده می شود. در نهایت باید گفت که قیمت میلگرد را می توان یکی از عوامل موثر بر قیمت روز خاموت دانست. با توجه به اینکه قیمت میلگرد به صورت روزانه در حال نوسان است، قیمت هر کیلو خاموت امروز در بازار نیز در پی داشته و در نوسان است. در نتیجه باید گفت هر چیزی که بتواند بر قیمت میلگرد تاثیر بگذارد، تاثیر مستقیمی بر قیمت روز خاموت دارد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • قیمت نفت و حامل های انرژی
  • قیمت ارز مخصوصا قیمت دلار
  • قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید
  • قیمت سنگ آهن
  • هزینه های حمل و نقل
  • هزینه های کارگاهی برای تولید خاموت
  • قیمت داخلی و جهانی شمش مورد نیاز برای تولید
  • میزان عرضه و تقاضای محصول در بازار

تاثیر قطر میلگرد بر خرید خاموت

یکی از مسائل مهم هنگام خرید خاموت، قطر میلگردهایی است که برای تولید خاموت استفاده می شود. معمولاً هرچه قطر میلگرد بزرگتر باشد، استحکام بیشتری دارد. اما این قطر معمولا به گونه ای انتخاب می شود که به راحتی میلگرد را خم می کنند و از طرفی قیمت تمام شده زیاد افزایش نمی یابد. البته قبل از محاسبه قیمت و موارد دیگر باید مقاومت آن نیز بررسی شود. بنابرین پس از طی این مراحل قیمت تمام شده مشخص می شود. بنابراین برای تولید آن نه میلگرد با قطر کم و نه میلگرد با قطر بسیار زیاد نمی توان استفاده کرد.

نکات مهم در اجرای خاموت

در حین اجرای عملیات خاموت بر روی بتن و سازه باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به آن می پردازیم.

  • در قسمتی که ستون به تیر متصل می شود، فاصله خاموت اول نباید از فاصله بقیه خاموت ها بیشتر باشد.
  • در ستون ها و سایر اعضای فشاری ساختمان، فاصله آزاد بین دو آرماتور طولی نباید بیش از ۱.۵ برابر قطر میلگرد باشد.
  • فاصله بین خاموت ها باید ۲۰ سانتی متر باشد.
  • خاموت ها باید با سیم تقویت کننده به میله های طولی متصل شوند.
  • برای خم شدن میلگردها دمای فرآیند خم کاری نباید کمتر از ۵ درجه سانتیگراد باشد.

قیمت خاموت فولاد 369

جمع بندی

قیمت خاموت، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اگر قصد خرید خاموت را دارید، باید به ‌صورت روزانه از روند قیمت‌ها اطلاع داشته باشید و در بهترین زمان ممکن نسبت به خرید اقدام کنید. به این ترتیب از خاموت برای ساخت پل نیز استفاده می شود. در نتیجه می توان سازه ای را چنان مقاوم ساخت که بتواند بارهای بسیار سنگین را به راحتی و با کمترین هزینه ممکن تحمل کند.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

احتمالاً شما هم حداقل یکی از انواع ورق های فلزی را دیده اید که روی سطح آن برآمدگی های خاص و یک شکل وجود دارد برای مثال در کف خیابان های کارگاه، کف کامیون ها، کف اتوبوس ها و کف آسانسورهای قدیمی و … به این ورق ها ورق های آجدار می گویند. ورق آجدار یا گالوانیزه CGI نوعی مصالح ساختمانی است که بیشتر در ساخت سقف استفاده می شود. ورق آجدار از ورق های فولادی گالوانیزه ساخته شده است که با استفاده از آب گرم خنک و با نورد سرد طراحی می شوند. نورد سرد برای تولید الگوی آج خطی در ورق های آجدار استفاده می شود. ورق های آهنی نام دیگر این ورق ها است که برای مصالح عمومی سقف کاربرد بسزایی دارد. البته با وجود اینکه از نام آهن استفاده شده است، اما ماده به کار رفته در این ورق فولاد نورد گرم می باشد.

ورق آجدار چیست؟

یکی از مهمترین ورق های فولادی تولید شده با گرید st37 و به روش نورد گرم، ورق آجدار یا ورق شطرنجی، ورق برجسته یا ورق کف است. این نوع ورق همانطور که از نامش پیداست سطح صاف و صیقلی ندارد اما برای افزایش اصطکاک روی سطح آن را با اشکال هندسی برجسته با نقوش تکرار شونده می پوشانند. این اشکال هندسی در انواع زیر طراحی می شوند: عدسی، لوزی، دایره ای، بادامی یا الماسی. به جز نوع بادامی، سایر طرح های ورق آجدار مانع از عبور آب شده و آب را روی سطح ورق جمع می کند. به همین دلیل از ورق شطرنجی بادامی بیشتر از انواع دیگر آن استفاده می شود. ورق های شطرنجی معمولا از فولاد، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می شوند. در ادامه روش تولید آن را توضیح خواهیم داد.

کاربرد ورق آجدار (checker plate)

ورق آجدار به دلیل خاصیت ضد لغزش و جذابیت آن در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت مهندسی و ساختمان از این ورق که دارای الگوی منظم است در بخش ساخت و ساز پله ها، سکوها و پیاده روها و همچنین در صنایع خودروسازی و کشاورزی کاربرد فراوانی دارد. در شرکت ها و به خصوص مغازه ها از این صفحات فلزی سبک در راه پله ها و راهروهای باریک استفاده می شود. بیشتر این ورق ها برای محافظت از ایمنی کارگران استفاده می شود. علاوه بر این، از آن به عنوان عنصر تزئینی نیز استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • در کف کامیون ها و وانت ها استفاده شود
  • راهسازی
  • کف زمین در حال ساخت
  • کاربرد در ایستگاه های اتوبوس
  • سقف و دیوار آسانسور
  • کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی
  • پل ها
  • ساخت حفاظ برای مناطق حساس نظامی
  • ساخت پله های اضطراری
  • در ساخت دستگاه های صنعتی، کارخانجات و …

انواع ورق های آجدار

  • ورق آجدار استنلس استیل

بهترین نوع ورق آجدار، ورق استنلس استیل است و می تواند محیط قلیایی و دمای بالا را تحمل کند. و در مقایسه با سایر ورق های آجدار عمر طولانی دارد. ورق آجدار استنلس استیل و فولاد ضد زنگ می توانند بارهای سنگین تری را نسبت به صفحات آلومینیومی تحمل کنند و بیشتر در صنایع غذایی و پزشکی کاربرد دارد.

  • ورق آجدار آلومینیومی

ورق آجدار از فولاد آلومینیومی ساخته شده است. این نوع ورق برای استفاده مداوم مناسب است زیرا در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. ورق آلومینیومی آجدار سطحی براق دارد و عموماً برای تزئین در معماری استفاده می شود و حتی با گذشت زمان و فرسودگی ورق به دلیل داشتن جنس آلومینیوم از ارزش بالایی برخوردار است. در بین انواع مختلف ورق آلومینیومی، ورق آجدار سبک بهترین است و این سبکی نصب آن را آسان می کند. ورق فولادی زنگ نزن در خواص فیزیکی و شیمیایی عملکرد بهتری دارد. به ویژه برای محیط هایی با دمای بالا و احتمال خوردگی بسیار ایده آل است. با این حال، قیمت پایین تری نسبت به آلیاژ فولاد دارد.

  • ورق آجدار گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای پوشش سنگین گالوانیزه است و می تواند ورق آجدار را از خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند و عموماً در کف و سطوح شیب دار یا آسانسور استفاده می شود. همچنین عملکرد تزئینی دارد و می توان از آن در مبلمان، کاشی و سقف استفاده کرد.

  • ورق آجدار آهنی

از ورق سبک که به آن ورق روغنی نیز می گویند ساخته می شود و دارای نقش و الگوی منظم می باشد. این نوع ورق آجدار دارای طرح الماس، طرح برگ بید، طرح عدس و طرح گرد است که پرطرفدارترین الگو مربوط به ۵ میله برگ بید است و عملکرد ضد لغزش بهتری نسبت به ۲ میله و ۳ میله دارد. پشت این ورق دارای سطح صافی است که به راحتی به زمین چسبانده می شود و نسبت به سایر ورق های آجدار ارزانتر و در بازار بیشتر موجود است.

ورق آجدار فولاد 369

انواع ورق آجدار از نظر روش تولید

در مورد روش تولید ورق آجدار می توان گفت دو روش کلی برای ساخت ورق آجدار از فولاد معمولی، آلومینیوم یا ورق فلزی فولادی وجود دارد، این روش ها شامل روش پرس و روش فابریک می باشد.

  • ورق آجدار پرسی

ورق های آجدار پرسی با فرآیند نورد گرم تولید می شوند. در این حالت طرح های ایجاد شده روی ورق توسط الگوهایی که غلتک نورد دارند ایجاد می شوند بنابراین در بخشی از ورق پستی و بلندی وجود دارد. با توجه به اینکه در این روش نقوش مذکور بر روی فولاد یا آلومینیوم و ورق فولادی پرس می شود، ورق های تولید شده با این روش را ورق آجدار پرس شده میگویند.

  • ورق آجدار فابریک

ورق آجدار فابریک با اتصال الگوها به ورق فولادی و آلومینیومی بدون هیچ طرحی ساخته می شود. این فرآیند شامل فشردن نقوش مورد نظر در یک ورق ساده است که در نتیجه ورق های آجدار فابریک تولید می شود و از آنجایی که الگوها از خود ورق نیست، وزن ورق های آجدار فابریک معمولاً بیشتر از وزن آجدار پرسی است. ورق ها در این فرآیند به عنوان روش فابریک شناخته می شود زیرا ورق اصلی دست نخورده باقی می ماند.

تولید ورق آجدار

روش تولید این ورق ها مانند ورق مشکی با نورد گرم می باشد. به این صورت که شمش فولادی ابتدا در کوره ها ذوب می شود و سپس با عبور از غلتک ها سطح مقطع آن کاهش و طول آن افزایش می یابد. این کار تا رسیدن به ضخامت مورد نظر تکرار می شود. معمولاً ضخامت این ورق ها بین ۱.۵ تا ۱۰ میلی متر در نظر گرفته می شود. پس از اینکه ورق به ضخامت و طول مورد نظر رسید، از قفسه های نورد نهایی عبور می کند. در مرحله آخر ورق از غلتکی که نقوش هندسی روی سطح خود دارد عبور می کند و در یک طرف سطح آن آج هایی می کشد .این فرآیند مهر زنی روی ورق ها به روش آهنگری انجام می شود.

عوامل موثر در تولید ورق آجدار

سه عامل مهم در تولید ورق های آجدار نقش دارند، این سه عامل عبارتند از:

فشار: فشار وارد شده به ورق فلزی باید در حین آج کاری کنترل شود.

گرما: دمای فرآیند باید ثابت نگه داشته شود تا فرآیند آجدار کردن به طور یکنواخت انجام شود.

عمق قالب: عمق قالب باید به گونه ای تنظیم شود که باعث نازک شدن بیش از حد یا شکستگی ورق نشود.

استاندارد تولید

این ورق ها معمولاً به صورت ورق به فروش می رسند، اما در برخی موارد می توان آن ها را به صورت رول (کلاف) نیز به فروش رساند. شرکت های تولیدی فولاد صنعتی ورق آجدار با استاندارد st37 تولید می کنند و سایر استانداردها بنا به سفارش مشتری قابل تولید می باشد.

استاندارد: st52-3 ،st37-2 و st44-2

ضخامت: ۱.۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر

ابعاد: ۱*۲ متر و ۶*۱.۵ و ۶*۲ متر

ورق آجدار فولاد 369

مهمترین عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار

یکی از مهم ترین مسائلی که در اجرای پروژه های عمرانی مطرح می شود، برنامه ریزی دقیق و اصولی و همچنین برآورد هزینه پروژه است. ورق های آجدار از جمله محصولات مهمی است که در پروژه های ساختمانی و صنایع مختلف کاربرد بسزایی دارد و باید از قیمت های دقیق و به روز آن ها آگاه باشید تا بتوانید به درستی برنامه ریزی و محاسبات را انجام دهید. این محصول انواع مختلفی دارد بنابراین قیمت آن ها یکسان نخواهد بود. به عبارت دیگر می توان گفت که قیمت ورق آجدار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • ماده اولیه

ورق ها یکی از انواع محصولات آهنی و فولادی هستند و قیمت ثابتی ندارند. در واقع، نوسانات بازار فلزات می تواند بر قیمت آن ها تأثیر بگذارد. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه می تواند بر قیمت نهایی ورق آجدار تأثیر بگذارد.

  • کیفیت کارخانه سازنده

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار، کیفیت محصول کارخانه تولیدی است. هر چه کیفیت محصول بهتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. کیفیت ورق آجدار بر اساس مواردی مانند مواد اولیه، فرآیند تولید، مهارت نیروی کار، دستگاه ها و ماشین آلات مورد استفاده و … تعیین می شود.

  • ضخامت ورق

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، ابعاد و ضخامت ورق ها نیز از عوامل موثر بر قیمت این محصول می باشد. بنابراین لازم است از قبل ضخامت و ابعاد ورق آجدار مشخص شود.

  • فرایند تولید

مهارت نیروهای انسانی و نوع دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در تولید ورق های فلزی نیز می تواند در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار باشد. ورق هایی که فرآیند تولید پیچیده تری دارند در مقایسه با سایر نمونه های تولیدی قیمت پایین تری خواهند داشت.

  • هزینه حمل و نقل

از دیگر عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار می توان به هزینه حمل و نقل اشاره کرد. برای تولید این محصول باید مواد اولیه به مقدار زیاد توسط کارخانه ها تهیه شود. مواد اولیه خریداری شده از طریق وسایل نقلیه ای مانند کشتی به کارخانه ها می رسد که می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصول تاثیر بگذارد.

  • رنگی یا بی رنگ بودن ورق

در برخی موارد بنا به سفارش مشتری ورق های گالوانیزه طی فرآیند خاصی رنگ آمیزی می شوند. این رنگ‌آمیزی می‌تواند بر قیمت محصول نهایی نیز تأثیر بگذارد و آن را افزایش دهد. از طرفی مدل های رنگی وزن کم و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. همچنین این نوع محصول دارای دوام و زیبایی بسیار عالی بوده و به راحتی قابل نصب می باشد; بنابراین می توان گفت رنگی بودن یا نبودن ورق ها یکی از عوامل موثر بر قیمت آن ها می باشد.

  • وضعیت بورس

وضعیت بازار سهام نیز به نوبه خود می تواند بر قیمت ورق تأثیر بگذارد. بسیاری از کارخانه های تولید ورق فولادی بخشی از سهام خود را در بورس عرضه می کنند. تغییرات در بورس می تواند به طور مستقیم بر قیمت ورق فولادی تاثیر بگذارد.

  • نوسانات ارزی

نوسانات ارز بر قیمت تمام محصولات نه تنها در داخل ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز تاثیرگذار است. تغییرات قیمت فولاد در بازار جهانی می تواند بر قیمت ورق آجدار در همه کشورها تاثیر بگذارد. در واقع زمانی که کارخانه ها مواد اولیه را با قیمت بالاتری خریداری می کنند، محصولات خود را نیز با هزینه نهایی بالاتری به بازار می فروشند. متأسفانه در چند سال اخیر ارزش پول ایران نسبت به ارزهایی مانند دلار و یورو کاهش چشمگیری داشته است و این موضوع باعث افزایش قیمت فولاد شده است.

  • میزان واردات و صادرات

در برخی موارد محصولات تولید داخل هزینه کمتری خواهند داشت. اما زمانی که تورم بالا باشد ممکن است هزینه نیروی انسانی افزایش یابد و در نتیجه قیمت محصولات فولادی نیز افزایش یابد. معمولا مقداری مواد اولیه از خارج وارد می شود اما ممکن است این اقلام نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار بگیرند و به دلیل افزایش هزینه تولید، قیمت ورق را افزایش دهند. میزان صادرات نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت ورق است. همانطور که می دانید در حال حاضر تقاضا برای محصولات صادراتی مانند هات شیت بسیار افزایش یافته است اما با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت آهن صادراتی نیز افزایش یافته است.

ورق آجدار فولاد 369

جمع بندی

همان طور که گفته شد ورق های آجدار نوعی ورق فلزی هستند که کاربردهای زیادی دارند. یکی از ویژگی های این نوع ورق وجود برجستگی هایی به اشکال مختلف مانند بادامی، عدسی، لوزی یا الماسی است که به منظور کاهش اصطکاک سطح آن تعیین شده است. قابلیت جوشکاری نیز در این محصولات بالا بوده و مقاومت بالایی در برابر لغزش دارد. از این نوع ورق در راه سازی، کف کارگاه ها، کف کامیون ها و ساخت حفاظ مناطق حساس نظامی، استفاده در ساخت لوازم خانگی و … استفاده می شود. این محصول در دو نوع فابریک و پرس شده موجود است که در نوع فابریک یک لایه آج به ورق اضافه می شود اما ورق پرس شده ورق ساده ای است که با دستگاه سوراخ هایی روی آن ایجاد می شود.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق آجدار , قیمت ورق آجدار , قیمت آنلاین ورق آجدار , قیمت روز ورق آجدار , آخرین قیمت ورق آجدار ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه:

در فرآیند ساخت و ساز باید از لوله های داربست برای نصب داربست استفاده شود تا مراحل ساخت پروژه تسهیل شود. این لوله ها عموماً نوعی لوله فولادی هستند که از فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه ساخته می شوند تا عوامل مختلف باعث خوردگی و فرسایش لوله نشود. قیمت لوله داربست بر اساس عوامل مختلفی از جمله ضخامت، قطر و طول آن می تواند متفاوت باشد. در هنگام خرید این محصول باید به ابعاد و اندازه های این لوله ها توجه کرد.

لوله داربست (Scaffolding pipe)

قبل از اینکه به بحث قیمت روز لوله داربست بپردازیم; باید این محصول را از نظر فنی به شما معرفی کنیم. لوله که در بازار به آن لوله داربست نیز می گویند; نوعی لوله فولادی درزدار است که برای نصب داربست استفاده می شود. همانطور که می دانید؛ داربست به سازه ای مستحکم گفته می شود که از لوله های توخالی اما کاملا مقاوم به هم متصل می شود و برای دسترسی به قسمت های مرتفع و غیر قابل دسترس ساختمان استفاده می شود. یک تفاوت مهم بین لوله های داربست و لوله های انتقال سیال این است که اگرچه این دو محصول شباهت هایی دارند. اما لوله داربست برای انتقال سیالات طراحی نشده است و هرگز نباید برای چنین اهدافی استفاده شود. از آنجایی که ساختمان ها در اندازه های مختلف ساخته می شوند، لوله های داربست با ابعاد کوچکتر و بزرگتر نیز مورد نیاز است. لوله های داربست از فولاد سیاه رنگ تولید می شوند. این لوله ها به عنوان داربست کاربرد دارند و برای قرار دادن پایه روی لوله ها و دسترسی به قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. لوله های داربست وزن های مختلفی دارند. همچنین لوله داربست استاندارد با قطر خارجی ۴۸ میلی متر، ضخامت ۲.۵ میلی متر و طول ۶ متر در بازار موجود می باشد.

فرآیند تولید لوله داربست

لوله های داربست در دسته لوله های درز مستقیم قرار می گیرند و فرآیند تولید لوله های درز مستقیم به این صورت است که از ورق های آهنی استفاده می شود بنابراین قیمت ورق آهن تاثیر مستقیمی بر قیمت لوله داربست خواهد داشت. البته دو روش برای تولید لوله های درز مستقیم وجود دارد:

  • روش اول: ورق آهنی که معمولاً 5/2 تا 3 میلی متر ضخامت دارد توسط دستگاهی به نام جک هیدرولیک از مرکز فشرده شده و به شکل U در می آید. بعد از این مرحله یک قالب نیم دایره ای وجود دارد که ورق U شکل را فشار می دهد تا به شکل دایره در بیاید.
  • روش دوم: به این روش روش غلتکی می گویند به این صورت که ورق از بین سه غلتک عبور می کند و در حین عبور از این سه غلتک فرآیند تشکیل اتفاق می افتد. دو غلتک اول و آخر حول محور خود می چرخند و ورق را از بیرون فشار می دهند و غلتک میانی ورق را از داخل فشار می دهد و کم کم دایره ای می شوند. این دو روش که فرآیند تولید لوله درز مستقیم می باشد در فرآیند تولید لوله داربست نیز کاربرد دارد با این تفاوت که در مرحله آخر که تبدیل شدن به لوله داربستی است باید یک سری تست های مقاومت و تحمل فشار انجام شود زیرا این نوع لوله پایه، همان داربستی است که نجارها روی آن می ایستند و با جان انسان سروکار دارد.

انواع و کاربردهای لوله داربست

برای انتخاب لوله داربست مناسب باید به نوع داربست و میزان وزنی که قرار است تحمل کند توجه کنید. لوله داربست در انواع داربست چکشی ستاره، داربست چکشی کاسه ای، داربست مثلثی، داربست نوع پایه دار و داربست معلق به بازار عرضه می شود.

  • داربست چکشی ستاره:

این نوع لوله داربست دارای تکیه گاه های عمودی و مهارهای افقی می باشد. آن ها با استفاده از چکش بر روی یکدیگر سوار می شوند. عدم نیاز به آچار برای بستن اتصالات، سبکی قطعات، عدم نیاز به مهاربندی در ارتفاع، قابل استفاده در اسکلت بندی سقف های قوسی و قابل استفاده در نمای ساختمان یا تاسیسات پالایشگاهی از جمله مزایای این نوع لوله داربست.

  • داربست چکشی کاسه ای:

این نوع داربست دارای تکیه گاه های افقی و عمودی بوده و به راحتی با ضربه چکش به یکدیگر متصل می شوند. مزایای این نوع داربست عبارتند از:

عدم نیاز به کارگر ماهر، سهولت جابجایی، سرعت بالای باز و بسته شدن داربست، عدم نیاز به آچار برای بستن اتصالات، قابل استفاده در نمای ساختمان، قابل گسترش در ارتفاع، بدون محدودیت، در کفراژبندی سقف غیر همسطح استفاده شود.

قیمت لوله داربستی فولاد 369

  • داربست مثلثی:

اجزای این نوع داربست ها مثلثی شکل می باشد. نوع اتصال این نوع داربست نر و ماده نام دارد. کاربرد این نوع داربست به پل ها و تیرها اطلاق می شود. مواردی مانند عدم نیاز به آچار برای بستن اتصالات، عدم نیاز به کارگر ماهر و ظرفیت بار بسیار بالا در اسکلت دال بتنی از جمله موارد استفاده این نوع داربست می باشد.

  • داربست پایه دار:

این نوع داربست به سرعت ساخته می شود و همین ویژگی دلیل استفاده گسترده آن در بسیاری از پروژه ها می باشد. لوله های داربست گالوانیزه و فولادی هستند و مهندسان با توجه به شرایط آب و هوایی از هر کدام استفاده می کنند. لوله های داربست دارای دو نوع بدون درز و درزدار می باشند. نوع بدون درز ایمن تر از نوع درزدار است. دلیل قیمت بالای لوله داربست بدون درز نسبت به نوع درزدار امنیت بالای آن می باشد. اما نوع درز نیز کاربرد خاص خود را دارد. لوله های داربست آب بندی شده مناسب ترین گزینه برای ساخت لوله داربست می باشد. پرکاربردترین نوع لوله داربست، داربست ۱۴ و ۱۷ کیلوگرمی می باشد. در بین این پنج نوع لوله داربست، لوله های داربستی با ضخامت های ۲ و ۲.۵ میلی متری بسیار پرکاربرد هستند. خرید و فروش این نوع لوله داربست نسبت به سایر ضخامت ها بیشتر است. در اکثر کارخانه ها لوله های داربست ۶ متری تولید می شود. افرادی که نیاز به سایز بزرگتر از این سایز دارند می توانند لوله ها را به اندازه دلخواه خود متصل کرده و یا با دستگاه برش به اندازه دلخواه برش دهند. لوله های داربست برای مواردی مانند پشتیبانی مقاوم برای کارگران، کمک به ساخت انواع پل ها و پروژه های ساختمانی و همچنین غرفه های نمایشگاهی و … استفاده می شود.

  • داربست معلق:

از این نوع داربست زمانی استفاده می شود که امکان اتصال به زمین وجود نداشته باشد و باید داربست را روی دیوار نما بسازیم.

کاربرد داربست در ساخت و ساز

  • تامین ایمنی لازم برای کارهای ساختمانی

ایمنی یکی از بزرگترین و بهترین مزایای داربست در ساخت و ساز است. داربست قطعا امن ترین راه برای ساختن سکو برای کار در ارتفاع است. داربست مکان ثابتی را برای حضور کارگران فراهم می کند. و می توانید به راحتی و با اطمینان کار کنید. فرقی نمی‌کند چه ارتفاعی داشته باشد، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، برج‌های بلند ساخته می‌شوند و همه آن‌ها با استفاده از داربست و البته رعایت نکات ایمنی لازم در هنگام نصب، بدون حادثه ساخته می‌شوند.

  • دسترسی آسان

پروژه های عمرانی در شرایط مختلف انجام می شود. به عنوان مثال پروژه هایی مانند نمای ساختمان یکی از انواع پروژه های ساختمانی هستند که دسترسی به آن ها بدون داربست بسیار سخت است. اما وجود داربست در این زمینه نیز کار را آسان کرده و کارگران با ایجاد سکوهای داربست در ارتفاعات مختلف به راحتی می توانند عملیات ساختمانی خود را انجام دهند.

  • نصب آسان داربست و افزایش سرعت کار

پیشرفت تکنولوژی و صنعت بر داربست هایی که امروزه ساخته می شود نیز تاثیر گذاشته است. داربست های جدید وزن کمتری نسبت به داربست های قدیمی دارند و حمل و نقل و جمع آوری آن ها بسیار راحت تر از قبل است. علاوه بر این، نصب داربست نیز کار آسانی است که بدون نیاز به متخصصین نصب داربست انجام خواهد شد. نصب آسان و وزن سبک باعث شده تا در پروژه های ساختمانی موقت از داربست استفاده زیادی شود.

  • امکان کار گروهی را ایجاد می کند

در فرآیند ساخت و ساز، کار تیمی و تعامل کارگران با یکدیگر بسیار مورد نیاز است. داربست ها با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند به گونه ای نصب شوند که با عبور از روی تخته های چوبی که به عنوان سکوی داربست عمل می کنند و یا با عبور از میله ها به راحتی بتوانند با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند و به راحتی می توانند وسایل ساختمانی را جابجا کنند.

قیمت لوله داربستی فولاد 369

عوامل موثر بر قیمت لوله داربست

قیمت این محصول تحت تاثیر عواملی مانند وزن، قطر، طول، ضخامت و … بوده است. مانند هر محصول دیگری، وزن تاثیر بسزایی در قیمت این محصول دارد. این نوع لوله در طول های ۳ تا ۶ متری در بازار تولید و به فروش می رسد. رایج ترین و پرفروش ترین سایز این محصول ۱۱.۲ و ضخامت های ۲ و ۲.۵ میلی متر می باشد. قیمت لوله داربست که یکی از پرفروش ترین محصولات در بازار آهن می باشد به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. بدون شک هر چه کیفیت و استحکام این لوله بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود در نتیجه یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت این محصول کیفیت آن به حساب می آید. همچنین نوع و جنسیت عواملی هستند که نباید فراموش شوند. در برخی مناطق به دلیل رطوبت و شرایط آب و هوایی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی ، این محصول به صورت گالوانیزه تولید می شود که یکی از عوامل موثر در قیمت این محصول می باشد و باید به آن توجه ویژه ای شود.

قیمت روز لوله داربست

معمولاً عوامل مؤثری در تعیین قیمت روز لوله داربست نقش اساسی دارند که از جمله این عوامل می توان به درصد گالوانیزه بودن یا نبودن لوله ها، نوع رنگ لوله ها، اجزای موجود در فرآیند تولید و نوع آن اشاره کرد. البته باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند نوسانات قیمت دلار نیز می تواند تاثیرات مستقیمی بر قیمت جهانی فولاد داشته باشد. همان طور که گفته شد لوله داربست ۶ متری در ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متری بسیار پر طرفدار است بنابراین قیمت این محصول را میتوانید در سایت رسمی فولاد ۳۶۹ بررسی کنید. البته لازم به ذکر است که قیمت این نوع لوله داربستی علاوه بر وزن آن به عواملی مانند روند قیمت روزانه لوله نیز بستگی دارد.بررسی قیمت روز لوله داربست همواره نیاز به اطلاعات دقیق در این باره دارد، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که به تنهایی می تواند قیمت لوله داربست را تغییر دهد. عواملی مانند موارد زیر در قیمت روز لوله داربست دخیل هستند:

  • قیمت دلار
  • قیمت جهانی آهن
  • هزینه های حمل و نقل
  • عرضه و تقاضا
  • قیمت مواد اولیه
  • کارخانه تولید

قیمت لوله داربست ۱۷ کیلویی

لوله داربست معمولاً به صورت شاخه ای تولید می شود و به صورت کیلویی به فروش می رسد، البته ضخامت این محصول متفاوت است. معمولاً وزن این محصول ۱۲ و ۱۷ کیلو می باشد که هر چه وزن آن بیشتر باشد استحکام بیشتری خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت روز لوله داربست ۱۷ کیلویی ابتدا باید قطر، ضخامت، اندازه و کیفیت آن مشخص شود. این عوامل در تعیین قیمت نهایی محصول بسیار موثر هستند. استفاده از این نوع لوله داربستی باعث شده تا کارگران به راحتی کار خود را انجام دهند و خطری برای آن ها وجود نداشته باشد.

قیمت لوله داربست ۱۴ کیلویی

یکی از انواع لوله داربستی، لوله داربست ۱۴ کیلویی می باشد. این لوله ها با قیمت های متفاوت توسط فروشگاه های مختلف عرضه می شوند. برای این لوله ها نمی توان قیمت قطعی داد. نوسانات بازار ارز و خرید و فروش مواد اولیه باعث تغییر قیمت لوله داربست ۱۴ کیلوگرمی شده است. این لوله ها ممکن است در بازه های زمانی مختلف تفاوت زیادی در قیمت خود داشته باشند. اگر می خواهید این لوله ها را با قیمت مناسب خریداری کنید، باید فروشگاهی را انتخاب کنید که مستقیماً بفروشد. اطلاع از قیمت لوله داربست ۱۴ کیلویی نیز از طریق سایت فولاد ۳۶۹ قابل انجام است. لوله داربست ۱۴ کیلویی با توجه به بازار فروش و کیفیت آن با قیمت مناسب به فروش می رسد، برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قیمت لوله داربستی فولاد 369

جمع بندی

در چند سال اخیر، کارخانه های تولید لوله داربست از فناوری های پیشرفته در فرآیند تولید محصول خود استفاده می کنند. خرید لوله داربست در بازار آهن کار سختی از نظر صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل، فرآیند خرید آنلاین از طریق وب سایت ها به یک راه حل آسان برای افراد تبدیل شده است. در فرآیند تعیین قیمت لوله عوامل مختلفی از جمله درصد گالوانیزه بودن یا نبودن لوله، نوع رنگ، ضخامت و نوع فولاد مصرفی تاثیرگذار است.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , لوله داربست , قیمت لوله داربست , قیمت آنلاین لوله داربست , قیمت روز لوله داربست , آخرین قیمت لوله داربست ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

امروزه در صنعت و ساختمان از انشعابات فولادی با مشخصات متفاوت از نظر شکل، اندازه و وزن استفاده می شود. نبشی و سپری دو نمونه پرکاربرد این محصولات هستند که بعد از تیرآهن و میلگرد بیشترین مصرف را دارند. همانطور که می دانید وجود تفاوت های بیان شده منجر به تعریف کاربردهای مختلف در بین این انواع می شود. این محصولات با توجه به وزن، نوع و میزان مقاومتی که در برابر فشار از خود نشان می دهند در مراحل مختلف ساختمان سازی و سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. البته شباهت های زیادی بین این محصولات وجود دارد و همین امر در استفاده از آن ها به جای یکدیگر در نوع استفاده تاثیر دارد. برای خرید نبشی، سپری و ناودانی که از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی و صنایع مختلف هستند، لازم است شباهت ها، تفاوت ها و ویژگی های خاص هر دسته را بدانید. قیمت سپری، نبشی و سایر محصولات صنعت فولاد به طور مستقیم و غیرمستقیم با عواملی مانند وزن، اندازه، روش تولید، مواد اولیه آلیاژی و نوسانات نرخ ارز ارتباط دارد. بیان ویژگی های خاص در هر دسته و مقایسه آن ها در فرآیند تولید و استفاده از آن ها نکاتی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نبشی چیست؟

یکی از انواع پروفیل، نبشی نام دارد که به شکل Lتولید می شود. این پروفیل به صورت ترکیبی و تک در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. زوایای تولید شده در اندازه های ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر اغلب برای اتصال تیرها به تیرهای باربر و اتصال ستون ها به صفحات در فونداسیون استفاده می شود. زوایایی که در اندازه های دیگر تولید می شوند نیز اغلب برای اتصال پل به ستون، خرپا و … استفاده می شوند. تولید نبشی به دو صورت پرس و فابریک انجام می شود. پروفیل های نبشی به دو صورت بال مساوی و بال نابرابر تولید می شوند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع نبشی

  • نبشی پرسی

نوع نبشی پرسی از خم کردن ورقی به عرض ۶ متر که اضلاع آن در این نوع با یکدیگر مساوی است تولید می شود و معمولاً فولادی است.

  • نبشی فابریک

نبشی فابریک دارای اضلاع مساوی یا نابرابر می باشد که با نورد شمش فولادی به روش نورد گرم تولید می شود.

  • نبشی بال نابرابر

در برخی موارد نمی توان از زاویه مساوی بال استفاده کرد، به همین دلیل از این نوع زاویه استفاده می شود، نوشته آن به صورت L64*80*8 است.

  • نبشی بال برابر یا مساوی

این نوع پروفیل دارای دو بال مساوی عمود بر هم می باشد به این معنی که زاویه دو بال برابر است و در کنار حرف L دو عدد مثل L30*3 درج می شود.

  • نبشی لقمه

در برخی موارد از نبشی در اندازه های مشخص استفاده می شود که بر حسب نوع نیاز توسط گیوتین بریده می شود و به این نوع نبشی که با له شدن نبشی فابریک به دست می آید، نبشی لقمه ای یا گوشه ای می گویند.

قیمت آنلاین نبشی فولاد 369

سپری چیست؟

سپری یکی دیگر از مقاطع فولادی پرکاربرد است که به شکل T انگلیسی می باشد و در صنعت ساختمان کاربرد دارد. این محصول به صورت فابریک و پرسی نیز تولید می شود و به دو صورت تک یا دوبل مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید سپری، فولاد به شکل بیلت ریخته گری می شود و سپس بیلت های گرم شده به فرآیند نورد منتقل می شوند. سپس از غلتک عبور کرده و به شکل T تولید می شود. در نهایت از طول بریده و روانه بازار می شود. علاوه بر مزایای این نوع مقاطع فولادی، از معایب سپری می توان به مقاومت خمشی کم و مشکلات اتصال به دلیل مقاومت در برابر خمش اشاره کرد. استانداردهای تولید سپری بر اساس نورد گرم عبارتند از:

  • DIN EN 10055
  • DIN59051
  • DIN1022

تاریخچه استفاده از سپری آهنی در ساختمان و صنعت

قبل از اینکه سپری به شکل امروزی رایج شود، استفاده از تیرآهن هم در ساختمان سازی و هم در صنعت به طور گسترده ای رواج داشت. در اوایل دهه 1920 در ایالت ورمونت آمریکا برای تکمیل ساخت پل، نیاز به پروفیل با ظرفیت باربری بالا مانند تیرچه احساس شد. اما طراحی سازه به گونه ای بود که در صورت استفاده از تیر، فضای زیادی اشغال می شد. این موضوع عملاً اهداف مهندسی را به چالش کشید. می دانیم که در طراحی مهندسی تمامی موارد اعم از هزینه، فضای اشغال شده، وزن و … باید بهینه انتخاب شوند. پس از انجام بررسی های لازم به پیشنهاد گروه ساختمانی با برش تیرآهن، پروفیل T شکل تهیه و مشخص شد که می تواند نیازهای مهندسی را برطرف کند. پس از آن توجه طراحان دیگر از جمله طراحان صنعتی به این پروفیل جلب شد و توانستند از مزایای سپری در کار خود بهره ببرند. مزایایی از جمله وزن کمتر پروفیل نسبت به تیرها و مقاطع دیگر و اشغال فضای کمتر و … همچنین از نظر تحمل بار، سپری آهنی مانند تیر و سایر مقاطع عملکرد بسیار قابل قبولی دارد.

معایب سپری

سپرها به دلیل استحکام خمشی کم در برابر خمش مقاوم هستند و همین امر استفاده از آن ها را در اتصالات سخت می کند. یکی دیگر از معایب سپرها این است که سطح آن ها به سمت بالا متمایل است.

کاربرد نبشی در ساختمان سازی

یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای نبشی در ساخت و ساز عبارتند از:

  • برای اتصال پل به ستون
  • سازه های LSF
  • برای اتصالات انواع سازه های فلزی و نیم صلب دار
  • دکل انتقال نیرو
  • ساخت خرپا و ستون
  • در سقف کرومیت
  • تولید انواع قاب فلزی
  • برای اتصالات صفحات به ستون در بسیاری از فونداسیون
  • اتصال تیرآهن به بیم باربر

کاربرد سپری در ساختمان سازی

مهمترین کاربردهای سپر عبارتند از:

  • ستون و خرپا
  • اسکلت گلخانه
  • درب و پنجره
  • اتصال پل به ستون
  • نماهای شیشه ای
  • سازه های فلزی یا صلب دار
  • ساخت سقف کاذب

قیمت آنلاین سپری فولاد 369

شباهت نبشی و سپری

علاوه بر تفاوت نبشی و سپری، بد نیست شباهت های بین این دو محصول را بدانید:

  • نبشی و سپری هر دو در صنعت و ساخت و ساز به عنوان اتصالات استفاده می شوند.
  • تولید هر دو به شکل پرسی و فابریک است.
  • قطعات خرد شده در هر دو محصول را لقمه می گویند.

تفاوت نبشی و سپری از نظر ظاهر

همانطور که گفته شد نبشی از دو بال عمود بر هم و سپری از سه بال عمود بر هم تشکیل شده است. نام سپری به دلیل وجود این سه بال یا به عبارتی «سه پر» است. با گذشت زمان، این نام به سه پری و در نهایت به سپری تغییر کرد. نبشی نیز از کلمه زاویه گرفته شده است، سپری ظاهری شبیه T انگلیسی دارد از این رو معادل لاتین آن T-shaped steel bar است. نبشی شبیه به حرف L انگلیسی است، اما به ندرت به آن L-Shaped bar می گویند و بیشتر با نام سنتی Angle bar خوانده می شود. اصولاً سه بال سپری دارای اندازه یکسانی هستند، مگر اینکه برای یکی از بال های آن در طرح ها اندازه متفاوتی در نظر گرفته شود. اما نبشی در دو حالت بال مساوی و بال نابرابر قابل تولید و استفاده است.

تفاوت نبشی و سپری از نظر کاربرد

در شباهت های نبشی و سپری می توان به استفاده از آن ها به عنوان شاسی حمل کننده اشاره کرد. به عنوان مثال در ساخت سقف کاذب از نوعی سپری سبک و کم ضخامت استفاده می شود. این سپری ها در ستون ها و ردیف های عمودی پلکانی نصب می شوند و کاشی ها یا قالب های مربوط به سقف کاذب روی آن ها قرار می گیرند. نبشی همچنین به عنوان حمل کننده ی درپوش در مکان هایی که از محفظه استفاده می شود، به عنوان مثال محفظه کابل برق در زمین یا محفظه کنتور آب کاربرد دارد. اما تفاوت زیادی را می توان در کاربرد نبشی و سپری های آهنی مشاهده کرد. در مواردی که نیاز به اتصال دو قسمت در جهت عمود باشد می توان از نبشی استفاده کرد در حالی که یک سپری چنین ویژگی را ندارد. این نوع استفاده به عنوان مثال در نبشی کشی ساختمان بسیار دیده می شود، از نبشی نیز می توان برای ساخت دیوارها استفاده کرد. در عوض، سپری ها بیشتر برای تقویت سازه ها و ساخت خرپا استفاده می شود. گاهی در ساخت ماشین آلات سنگین از سپری نیزاستفاده می شود.

تفاوت نبشی و سپری هنگام خرید

هنگام خرید سپری اندازه لبه و دیوار با هم برابر است، بنابراین وقتی مشتری می گوید سپر 15 میلی متری، به این معنی است که شما با یک محصول فولادی T شکل با لبه های 150 میلی متری روبرو هستید. هنگام نام گذاری نبشی از 3 عدد استفاده می شود که دو عدد به اندازه بال و دیگری ضخامت نبشی است. اگر نبشی بال مساوی باشد دو عدد برای اندازه بال و ضخامت استفاده می شود اما وقتی نبشی بال نامساوی باشد با سه عدد روبرو می شوید.

تفاوت نبشی و سپر از لحاظ تولید

اصولاً سپری به صورت فابریک تولید می شود، البته ضخامت سپری می تواند در نحوه تولید آن نقش داشته باشد. اما همان طور که اشاره کردیم سپری رایج در بازار آهن و فولاد به صورت فابریک تولید می شود. اما نبشی فرآیند تولید متنوع تری دارد بنابراین سه روش اصلی برای تولید نبشی استفاده می شود. تولید نبشی پرسی با فرآیند شکل دهی سرد و عبور ورق نواربری از طریق خط قالب پرسی تولید می شود. این فرآیند شامل خم کردن و لبه گیری ورق سیاه، ورق روغنی یا ورق گالوانیزه است. یکی دیگر از فرآیندهای تولید نبشی، روش نورد گرم است. با عبور شمش مذاب از قالب های نورد، نبشی فابریک مانند سپری فابریک تولید می شود. اما روش دیگر تولید نبشی استفاده از اکستروژن به صورت گرم است. از این فرآیند بیشتر برای تولید نبشی های آلومینیومی، پی وی سی و پلاستیکی استفاده می شود. شباهت زیادی بین نورد گرم و اکستروژن وجود دارد، اما این دو فرآیند را می توان از دو طریق از یکدیگر متمایز کرد. ابتدا انواع قالب های مورد استفاده در این دو فرآیند و سپس محدوده دمایی مورد استفاده برای این دو فرآیند تفاوت قابل توجهی دارند.

قیمت آنلاین سپری فولاد 369

قیمت نبشی و سپری

قیمت روز هر دو به کیفیت و کارخانه تولید کننده آن ها بستگی دارد. ضخامت، اندازه، وزن، استاندارد و … در قیمت نبشی تاثیرگذار است. سپری یکی از محصولات کاربردی است که در عین سادگی بسیاری از نیازهای روزمره در زمینه صنعت و ساختمان را برطرف می کند بنابراین یکی از عوامل موثر بر قیمت سپر آهنی را می توان وزن، ابعاد، اندازه و نوع کارخانه آن دانست.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که نبشی و سپری از پرمصرف ترین مصنوعات فلزی درصنعت ساختمان سازی هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند اما اساسا هر دو در ساخت درب و پنجره کاربرد دارند. جالب است بدانید که خریداران بیشتر دنبال نبشی هستند تا سپری. سپری معمولاً برای اتصال پل ها، ستون ها، خرپاها، نمای شیشه ای، ساخت درب و پنجره و … استفاده می شود. نبشی نوعی پروفیل است که به شکل L انگلیسی در ارتفاعات مختلف تولید می شود و سطح دو ضلع آن بر هم عمود هستند و برای استفاده در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی در بازار به فروش می رسد. نبشی و سپری به روش پرسی و فابریک تولید می شوند و به قطعات خرد شده هر دو قطعه لقمه می گویند. یکی از تفاوت های نبشی و سپری در ظاهر آنهاست و باید توجه داشت که هر دو برای اتصال در سازه های ساختمانی استفاده می شوند.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , قیمت نبسی , قیمت آنلاین نبشی , قیمت روز نبشی , آخرین قیمت نبشی , خرید نبشی , خرید آنلاین نبشی ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

قیمت قوطی های صنعتی برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است زیرا از آن در ساخت قاب، در و پنجره و به طور کلی در ساخت و ساز استفاده می شود. برای خرید قوطی صنعتی باید به موارد مشابه، ضخامت این محصول و همچنین کاربرد مورد نظر توجه کرد. پروفیل های صنعتی فلزاتی هستند که از مواد مختلفی ساخته می شوند و در کاربردهای ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. پروفیل های صنعتی (قوطی صنعتی) در دسته پروفیل های کامپوزیت قرار می گیرند، بنابراین از ترکیب پروفیل های سرد و گرم ایجاد می شوند. این پروفیل ها اشکال مختلفی دارند که بر اساس آن در ساخت یک قطعه خاص استفاده می شوند. از مهمترین مزایای پروفیل صنعتی می توان به وزن کم، استقامت بالا و عدم ساییدگی حتی با گذشت زمان و قرار گرفتن در کنار آب اشاره کرد. برای مثال پروفیل های مربعی و مستطیلی در مقاطع کوچک به عنوان نرده فلزی برای در و پنجره و دور دیوار کارخانه ها و اطراف پله ها استفاده می شوند. در مقاطع بزرگتر که به آن ها ستون نیز می گویند در ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند مانند ساخت اسکلت فلزی ساختمان ها و ستون ها و ساخت شاسی و تریلر نفتکش ها و …

قوطی صنعتی یا پروفیل سنگین چیست؟

پروفیل های صنعتی پروفیل های فولادی توخالی هستند که از آلیاژهای مختلف اکثر فولادها ساخته می شوند. برای تولید پروفیل های صنعتی بنا به دلایلی به زمان و هزینه بیشتری نسبت به سایر پروفیل های فولادی نیاز دارد. داشتن سایز بزرگ و ضخامت بالا در چند مرحله از عوامل مهم در فرآیند تولید پروفیل های سنگین محسوب می شود. ابتدا هنگام برش ورق به عرض ورقی که قرار است برش دهید توجه کنید. پس از آن خط تولید نیاز به تنظیم و کالیبره دارد که برای قالب های پرس سنگین زمان زیادی را می طلبد. گرد کردن ورق برای تعیین جوش، نیاز به قالب های بسیار قوی دارد که می توانند به آرامی استوانه های مورد نیاز را تشکیل دهند. پس از آن، در صورت نیاز باید یک پروفیل با اندازه خاص تشکیل شود. در نهایت محصول نیمه تمام را از یک قالب جامد عبور می دهند تا اندازه و شکل مورد نیاز به شکل مستطیل در بیاید. سطح کیفی پروفیل سنگین تولید شده باعث ایجاد گریدهای مختلف در پروفیل می شود. به طور کلی، پروفیل صنعتی چیزی است که طراحان می خواهند، اما پروفیل های با کیفیت پایین تر نیز به دلیل کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند ISO EN 10219.1 تمام الزامات مربوط به تولید و کیفیت تحویل پروفیل های صنعتی را مشخص می کند. پروفیل های صنعتی در سازه های فلزی بزرگ، پل ها، بیلبوردهای غول پیکر، صنایع نظامی و تولید تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. ساختمان هایی که در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ساخته می شوند نیاز به قسمت های مختلف ستون ها و جعبه های فلزی دارند. این اقلام نیز با استفاده از پروفیل های صنعتی ارائه می شوند.

پروفیل صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

در اصطلاح بازار به پروفیل صنعتی قوطی صنعتی نیز گفته می شود. با توجه به ضخامت و ابعاد پروفیل های صنعتی می توان انتظار مقاومت بسیار بالایی از آن ها داشت. به همین دلیل معمولاً از این نوع پروفیل در کاربردهای تحت تنش زیاد استفاده می شود. پروفیل سبک اغلب برای ساختن چیزهایی مانند نرده ها استفاده می شود. در حالی که کاربردهای اصلی پروفیل صنعتی سنگین عبارتند از:

  • ستون سوله ها و کارخانه ها
  • ساخت بالابر و شاسی خودروهای سنگین

به دلیل استفاده زیاد از این بخش در ساخت ستون های سوله، قوطی های صنعتی سنگین را پروفیل ستون نیز می نامند. امکان بررسی قیمت پروفیل در انواع و اندازه های مختلف در سایت فولاد ۳۶۹ وجود دارد.

محاسبه وزن برای قیمت قوطی های صنعتی

همانطور که قبلا ذکر شد قوطی های صنعتی ضخیم تر از قوطی های معمولی هستند و به طور طبیعی وزن این قوطی ها بیشتر است. اما محاسبه وزن برای به دست آوردن قیمت قوطی یک بحث اساسی و از مهم ترین مراحل است. ابتدا سطح مقطع قوطی را با کم کردن مساحت مستطیل یا مربع کوچکتر از مستطیل یا مربع بزرگتر به دست می آوریم و سپس برای محاسبه حجم، این سطح را در طول قوطی ضرب می کنیم. حجم باید در چگالی قوطی ضرب شود تا وزن آن محاسبه شود. پس از به دست آوردن وزن، این عدد در قیمت واحد ضرب می شود تا قیمت قوطی بدست آید. به طور کلی قیمت واحد وزن قوطی صنعتی کمتر از یک قوطی معمولی است اما وزن بیشتر باعث افزایش قیمت قوطی صنعتی در طول ثابت می شود.

قیمت روز آهن آلات ساختمانی فولاد 369

تولید پروفیل صنعتی

تولید پروفیل های صنعتی نیازمند چند مرحله است که به ترتیب به توضیح آن ها می پردازیم:

  1. محاسبه عرض مورد نیاز ورق خام برای تولید محصول

با توجه به اندازه های مختلف پروفیل قوطی های صنعتی باید ضخامت ورق را نیز در نظر گرفت و عرض ورق اصلی را تعیین کرد. در این محاسبه مقدار پرت نیز در نظر گرفته شده است.

  • کالیبره کردن دستگاه قالب برای عبور ورق

این قسمت از عملیات دو لبه ورق را به هم نزدیک کرده و محل جوش را مشخص می کند. پس از عبور ورق از این حالت، درزهای پروفیل به صورت خطوط مستقیم تعریف می شوند.

  • عملیات جوشکاری که به صورت خودکار انجام می شود

در این مرحله جوشکاری درز پروفیل انجام می شود، که برای جوشکاری این بخش از تولید پروفیل صنعتی از جوش القایی (EIW Electrical Induction Welding) یا جوشکاری مقاومتی (ERW Electrical Resistance Welding) استفاده می شود.

  • پس از جوشکاری برای عملیات خنک سازی از مواد شیمیایی محلول در آب استفاده می شود.
  • در مرحله نهایی تولید، سایزبندی و شکل نهایی انجام می شود.
  • در نهایت محصول را برش داده و بسته بندی را انتقال می دهند.

آشنایی با ابعاد قوطی صنعتی موجود در بازار

ابعاد پروفیل صنعتی بسیار متنوع است. قوطی های صنعتی در سایزهای ۱۰۰*۱۰۰ تا ۴۰۰*۴۰۰ در بازار موجود است و معمولاً در ضخامت های بالا تولید می شوند. ضخامت ورق مورد استفاده در تولید پروفیل های صنعتی سنگین معمولاً ۵ تا ۱۵ میلی متر است. قیمت پروفیل صنعتی در ابعاد مختلف هر روز به روزرسانی می شود; بنابراین می توانید با بررسی قیمت پروفیل ساختمانی وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

قیمت قوطی صنعتی در بازار فولاد

در بازار فولاد عملکرد مقاطع فولادی می تواند نقش بسزایی در قیمت آن ها داشته باشد. قیمت قوطی های صنعتی نیز از این امر مستثنی نیست. همانطور که گفته شد این مرحله کاربرد صنعتی دارد در نتیجه عرضه و تقاضای قوطی های صنعتی برای پروژه های بزرگ و گسترده بیشتر است. از طرفی کارخانه های تولید کننده این محصول نیز می توانند عاملی برای تفاوت قیمت قوطی های صنعتی در بازار فولاد باشند. ظاهر و ویژگی های ساختاری قوطی های صنعتی نیز می تواند بر قیمت قوطی های صنعتی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال ضخامت، طول شاخه و وزن آن می تواند مستقیماً بر قیمت قوطی صنعتی تأثیر بگذارد. هر چه اندازه و ضخامت قوطی افزایش یابد وزن آن نیز افزایش می یابد و در نهایت قیمت قوطی صنعتی نیز بیشتر می شود.

قیمت قوطی آهنی

قوطی های آهنی بر اساس کاربرد در اندازه ها و طول های مختلف تولید می شوند. قوطی هایی که ضخامتی بین ۰.۶ تا ۱.۵ میلی متر دارند قوطی سبک نامیده می شوند. ضخامت قوطی های صنعتی بیش از ۴ میلی متر می باشد که هر چه ضخامتش بیشتر باشد، وزن بیشتر و قیمت قوطی آهنی افزایش می یابد.

قیمت روز آهن آلات ساختمانی فولاد 369

عوامل موثر بر قیمت قوطی های صنعتی

از آنجایی که این محصول از ورق مشکی ساخته شده است، در نتیجه نوسانات قیمت ورق مشکی بر قیمت این قوطی تاثیر می گذارد. یکی از عوامل تاثیرگذار که باعث تفاوت قیمت در پروفیل صنعتی می شود، میزان بندیل ها است که بین ۱ تا ۲ تن متغیر است. همان طور که گفته شد یکی دیگر از عواملی که به شدت بر قیمت قوطی صنعتی تأثیر می گذارد ضخامت و اندازه آن است. این محصول در ضخامت های ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ میلی متر در طول ۶ یا ۱۲ متر موجود می باشد. اندازه و ابعاد آن از ۱۰*۱۰ تا ۴۰۰*۴۰۰ میلی متر متغیر است و به صورت مستطیل ارائه می شود. سایر عواملی که می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت این قوطی داشته باشد و نمی توان آن ها را نادیده گرفت عبارتند از:

  • قیمت دلار

متأسفانه قیمت دلار در هزینه های تولیدات مختلف تاثیر زیادی دارد. هزینه مواد اولیه و خرید تجهیزات تولید به شدت به قیمت دلار بستگی دارد. کنترل نوسانات مربوط به قیمت دلار می تواند هزینه های کارخانه های تولید آهن را تثبیت کند و در نتیجه هزینه های مربوط به تولیدکنندگان خرد نیز ثابت بماند و کسب و کارها به خوبی توسعه یابد.

  • تعادل منحنی عرضه و تقاضا

در شرایط فعلی میزان تولید اسمی شرکت های داخلی بیش از نیاز کشور است و اگر تحریم نباشیم سود خوبی از فروش آهن آلات داخلی به دست می آید. البته افزایش صادرات می تواند منجر به نزدیک شدن قیمت بازار داخلی به بازار بین المللی شود که در این صورت قیمت قوطی های صنعتی و معمولی رشد زیادی خواهد داشت.

  • روابط بین المللی

افزایش صادرات و توسعه روابط با کشورهای پیشرفته در زمینه تولید آهن موجب رشد شرکت های فعال در این زمینه خواهد شد. کشورهایی مانند بلژیک و ایتالیا که در زمینه تولید آهن بسیار پیشرفته هستند با افزایش کارایی و بهره وری تجهیزات سعی در کاهش هزینه های تولید دارند همچنین واردات تجهیزات پیشرفته می تواند قیمت قوطی های صنعتی را کاهش دهد.

  • اندازه قوطی صنعتی

با افزایش اندازه قوطی صنعتی و ضخامت آن، تولید آن کمتر در بازار یافت می شود. بنابراین با افزایش اندازه و ضخامت قوطی باید انتظار افزایش قیمت قوطی های صنعتی را داشته باشید. قوطی های صنعتی با ابعاد بزرگتر از ۲۰*۲۰ سانتی متر معمولا به ندرت در بازار یافت می شود.

  • هزینه حمل و نقل و سوخت فسیلی

هزینه سوخت فسیلی یکی از هزینه های عمده در خط تولید آهن است. اگرچه در کشور ما به دلیل ارزان بودن سوخت، هیچ گاه هزینه های مربوط به آن در بخش عظیمی از هزینه های تولید قرار نگرفته است، اما در سال های اخیر با رشد نرخ سوخت، سازندگان به فکر صرفه جویی در مصرف هستند. بنابراین افزایش قیمت سوخت فسیلی باعث افزایش هزینه تولید آهن و هزینه حمل و نقل شده و تاثیر مستقیمی بر قیمت قوطی های صنعتی خواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت پروفیل صنعتی تاثیر بسزایی در قیمت مسکن دارد، اطلاع از آن بسیار مهم است. برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل صنعتی می توانید با مشاورین تماس بگیرید.

راهنمای خرید پروفیل صنعتی

کارشناسان فروش پس از استعلام قیمت محصول، مشخصات محصول، شرایط پرداخت، زمان بارگیری و تحویل کالا و سایر جزئیات سفارش را در قالب پیش فاکتور به اطلاع شما خواهند رساند. پس از تایید پرداخت، واحد حمل و نقل و سفارش بارگیری و ارسال محموله را دریافت می کند. و پس از تایید قیمت بلیط از سوی مشتری، طبق برنامه زمانی اعلام شده، بار را به آدرس و مشخصات دریافتی مشتری تحویل می دهد.

بهترین زمان برای خرید پروفیل صنعتی

انتخاب بهترین زمان برای خرید پروفیل سنگین مستلزم به روز بودن در این بازار است. قیمت روز قوطی را باید به روش های مختلف استعلام کرد. از سوی دیگر، باید وضعیت بازار را تحلیل کنی اما به خاطر داشته باشید که تحلیل بازار کار ساده ای نیست و به تجربه نسبتا بالایی نیاز دارد. محصولات مختلف قیمت های متفاوتی دارند. به عنوان مثال قیمت پروفیل فولادی تزئینی با قیمت پروفیل ساختمانی سنگین متفاوت است.

قیمت روز آهن آلات ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

قوطی صنعتی پروفیل آهنی بلندی است که سطح مقطع ثابتی دارد. این قطعه آهن معمولاً در صنایع ساختمانی و ماشین سازی کاربرد دارد. قوطی ها به دو نوع قوطی معمولی و قوطی صنعتی تقسیم می شوند. قوطی صنعتی ضخیم تر از قوطی معمولی است و در مواردی که به استحکام بیشتری نیاز است، موثر است. قیمت قوطی های صنعتی (Steel Hollow Bars) به دلیل مصرف بالای این قطعه تاثیر زیادی در قیمت تمام شده محصول تولیدی دارد. عوامل موثر بر قیمت قوطی های صنعتی عبارتند از: وزن قوطی، کیفیت آهن، برند تولیدی، اندازه قوطی های صنعتی، میزان واردات و صادرات و … که شناخت و کنترل آنها منجر به پایداری هزینه های تولید خواهد شد.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

صنعت ساختمان نیز مانند سایر صنایع با پیشرفت علم و فناوری دستخوش تغییرات زیادی شده است که باعث شده روند ساخت و ساز سریع تر و البته با کیفیت بالاتری انجام شود. به گونه ای که اکنون بدون نگرانی از ارتفاع ساختمان ها می توانید آن ها را بسازید زیرا محصولاتی مانند تیرآهن، دوام سقف ها را بسیار بهتر از گذشته کرده است. بنابراین لازم است انواع تیرچه ها و استفاده از هر کدام را بهتر بشناسید بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

تیرچه چیست؟

تیرچه (joists) عنصری سازه ای است که از فولاد، بتن یا چوب ساخته شده و عمدتاً در سقف ساختمان ها استفاده می شود. تیرچه ها به صورت افقی در سقف قرار می گیرند و وظیفه اصلی آن تحمل و انتقال بارهای ایجاد شده در سازه می باشد. به عبارت دیگر تیرچه ها بخشی از مسیر انتقال بار در سیستم های باربری هستند. در گذشته تیرچه های ساخته شده به شکل کنونی نبوده و برای ساخت آن ها بیشتر از چوب استفاده می شد، اما امروزه تیرچه ها انواع مختلفی دارند و به همین دلیل اجزای آن ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. تیرچه ها از جمله اعضای پیش ساخته در ساخت و ساز ساختمان هستند که می توان از آن ها بین دیوارها و ستون های ساختمان استفاده کرد. وظیفه اصلی آن ها انتقال انواع بارهای وارده به سقف به تیرهای اصلی می باشد.

انواع تیرچه ها و اجزای آن ها

با توجه به اینکه تیرچه های بتنی و فلزی بیشترین کاربرد را دارند، اجزای اصلی تیرچه از بتن و فولاد است که در طرح های مختلفی ساخته می شود. انواع تیرچه های مهم بتنی و فولادی به شرح زیر است:

  • تیرچه کرومیت یا فلزی
  • تیرچه‌ صنعتی
  • تیرچه پاشنه بتن یا تیرچه بتنی سنتی
  • تیرچه ‌نیازیت
  • تیرچه ‌فندوله یا با قالب سفالی
  • تیرچه پیش ساخته خرپایی
  • تیرچه ‌پیش تنیده

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت که به آن تیرچه فولادی با عمر باز نیز می گویند، عضوی پیش ساخته است و به صورت خرپا دو سر ساده اجرا می شود. اجزای پرتو کرومیت عبارتند از:

  1. بال پایینی که از تسمه تشکیل شده و به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند و همچنین بارها را در حین بارگیری تحمل می کند.
  2. عضو قطری (مورب) که از میلگرد ساخته شده و به عنوان عضو مورب خرپا عمل می کند و با جوش به گوشه و ورق متصل می شود و با کمک سایر اعضا پایداری لازم را برای تحمل بارها در مراحل بارگیری فراهم می کند. در صورت استفاده از تیرچه ها در مکان هایی که بار سنگین تر است یا تیرها بلندتر هستند، در بال بالایی از میلگرد های نسبتاً قطور یا نبشی دوبل در بال فوقانی استفاده می شود.
  3. بال فوقانی که از یک تسمه یا دو میلگرد، نبشی یا ناودانی ساخته شده است که در داخل بتن قرار می‌گیرد. این عضو در هنگام بارگیری وزن تیرچه را در هنگام حمل و وزن سقف در هنگام بتن ریزی تحمل می کند.

دو بال بالا و پایین که نقش تکیه گاه حیات را ایفا می کنند به وسیله یک میله خمیده به یکدیگر متصل می‌شوند. هنگام استفاده از این تیرچه ها از بلوک های بتنی پیش ساخته، سفالی یا طاق ضربی برای پرکردن فضای بین تیرچه ها استفاده می شود و عملیات تکمیلی بتن در این نوع پوشش مانند سقف تیرچه و بلوک است. لازم به ذکر است که محاسبات تیرچه ی کرومیت کاری نسبتاً سخت و زمان بر است و برای این کار از نرم افزار KDS استفاده می شود.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

مزایای تیرچه های کرومیت

از مزایای تیرچه های کرومیت نسبت به سایر تیرچه های پیش ساخته مانند تیرچه های پیش تنیده و سفالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با تیرچه های کرومیت وزن سقف حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد که این نیز به دلیل کاهش بتن پوششی است.
  • از تیرچه کرومیت می توان در ارتفاعات مختلف استفاده کرد.
  • به دلیل سبکی تیرچه کرومیت و در صورت استفاده از بلوک یونولیت سقفی، سرعت اجرای بالایی دارد.
  • اسکلت و سقف را یکپارچه می کند. برای ایجاد یکپارچگی باید از سیم پیچ عرضی استفاده شود.
  • با توجه به اینکه در این نوع تیرچه نیازی به شمع گذاری نیست بنابراین خود ایستا می باشد.
  • تیرچه کرومیت بتن ریزی چند سقف را در یک مرحله امکان پذیر می کند و هزینه ها را کاهش می دهد.
  • کشش بتن را کاهش می دهد و برای خنثی سازی تنش های ناشی از تغییرات دما از میله های تلفات حرارتی نیز استفاده می شود.

تیرچه صنعتی

در تولید تیرچه های صنعتی به جای اتصال میلگردهای برشی با جوش الکتریکی مانند تیرچه های بتنی سنتی یا سفالی، با جوش مقاومتی به آرماتورهای فوقانی و تحتانی متصل می شوند. همچنین تیرچه های صنعتی را می توان به صورت قالب های سفالی موقت یا دائمی بتن ریزی کرد.

تیرچه پاشنه بتنی

تیرچه پاشنه بتنی یا تیرچه بتنی سنتی نوعی تیرچه نسل جدید و استاندارد برای تیرچه های سقفی است. با ممنوعیت سازمان ملی استاندارد از استفاده از تیرچه های فندوله یا سفالی بیشتر مورد توجه مهندسین قرار گرفته است. در ساخت تیرچه پاشنه بتنی از دو میلگرد در بال تحتانی و یک میلگرد در بال فوقانی با حداقل نمره ی ۸ و حداکثر ۱۶ استفاده می شود و این میلگردها توسط میلگردهای عرضی تک یا دوتایی به یکدیگر متصل می شوند. در تیرچه های با طول زیاد، میلگرد اضافی برای تقویت در پایین تیرچه افزوده می شود. در این تیرچه ها قسمت زیرین خرپا ی آماده شده در قالب موقت قرار می گیرد و پس از بتن ریزی از قالب خارج می شود که پس از خشک شدن قابل استفاده است. تیرچه های بتنی را می توان مستقیماً در کارگاه ها تولید کرد و یا از تیرچه های آماده ای که در کارخانه ها تولید می شود استفاده کرد. این نوع تیرچه های صنعتی به دلیل رعایت استانداردهای لازم معمولا از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

اجزای اصلی تیرچه پاشنه بتنی

  • میلگرد پایین که میلگردهای اصلی می باشند
  • میلگرد بالایی
  • میلگرد عرضی یا زیگزاگ
  • میلگرد تقویتی
  • میلگرد کمک کننده برای اتصال
  • جوش برای اتصال میلگردها به همدیگر
  • بتن پاشنه

نقش اصلی تیرچه پاشنه بتنی

  1. این نوع تیرچه به عنوان پوشش عضو کششی سقف عمل می کند و از میلگردها در برابر حملات حرارتی و اسیدی و محیط های خورنده محافظت می کند.
  2. سقف پاشنه بتنی در حین اجرای بتن اصلی به عنوان عاملی در کاهش شمع گذاری زیر سقف و افزایش سرعت کار و کاهش هزینه سقف عمل می کند یعنی نیاز به شمع گذاری را کاهش می دهد.

تیرچه نیازیت

از تیرچه نیازیت مانند تیرچه کرومیت در ساختمان سازی استفاده می شود. با این حال، به طور کلی ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد. تیرچه نیازیت یکی از انواع تیرچه های فولادی است که می تواند وزن سقف را قبل از انجماد بتن به خوبی تحمل کند. این مدل تیرچه در طول ساخت، تیرچه های T شکل ایجاد می کند. لازم به ذکر است یکی از ویژگی های بارز این نوع تیرچه حذف بتن می باشد که مصرف بتن را حدود 40 درصد کاهش داده است. علاوه بر این موارد برای استفاده از این تیرچه نیازی به شمع گذاری و بتن ریزی همزمان در طبقات نیست.

کاربرد تیرچه نیازیت

با توجه به ویژگی های ذکر شده تیرچه نیازیت می توان گفت که این تیرچه به راحتی در مکان هایی با دهانه های بلند یا نامنظم قابل استفاده است.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

تیرچه سفالی

در تیرچه سفالی، میلگردها را در قالب سفالی قرار داده و سپس بتن می ریزند. با این حال، تیرچه ی سفالی و خرپایی شباهت های زیادی دارند. به خصوص از نظر عملکرد و ساختار. تیرچه سفالی شامل یک آرماتور فوقانی و دو یا سه آرماتور پایینی است که به کمک میلگردهایی که به صورت زیگزاگی خم شده اند به یکدیگر متصل می شوند. تیرچه سفالی به دلیل استفاده از خاک رس وزن کمتر و همچنین قیمت پایین تری دارد، همین دلایل باعث شد مهندسان و معماران در گذشته از این نوع تیرچه ها به وفور استفاده کنند. اما با گذشت زمان و ورود استانداردهای جدید به بازار و صنعت ساختمان، به مرور زمان استفاده از این نوع تیرآهن به نوعی ممنوع شد. این محصول نیز مانند انواع تیرچه ها به خصوص تیرچه های بتنی در سقف های تیرچه بلوکی کاربرد دارد اما تنها نقش تیرچه های فرعی را ایفا می کند.

تیرچه خرپایی پیش ساخته

این نوع تیرچه ها از خرپاهای فولادی و پاشنه های بتنی تشکیل شده و بر دو نوع هستند:

  1. با قالب دائمی (قالب سفالی) که به آن تیر کفشدار یا تیرچه فاندوله دار نیز می گویند.
  2. بدون قالب ماندگار

تیرچه خرپایی پیش ساخته از اجزای زیر برای تحمل سه مرحله بارگذاری تشکیل شده است:

آرماتور کششی

در مرحله اول بارگذاری، آرماتور زیرین خرپا به عنوان عضو کششی خرپا تیرچه، باید بتواند نیروی کششی (ناشی از لنگر خمشی) ناشی از وزن خود تیرچه در هنگام حمل و نقل را تحمل کند. در مرحله دوم بارگذاری، این عضو باید بتواند نیروی کششی (ناشی از لنگر خمشی) ناشی از وزن مرده سقف را در فاصله بین محور های تیرچه و بین دو تکیه گاه موقت را تحمل کند. در مرحله سوم بارگذاری تیرچه (مرحله بهره برداری)، آرماتور پایینی خرپا به عنوان عضو کششی تیر T شکل عمل می کند.

آرماتور عرضی

در مرحله اول بارگذاری، آرماتورهای عرضی مانند اعضای مورب خرپا عمل می کنند و با کمک اعضای کششی تحتانی و اعضای بالایی، پایداری لازم را برای تحمل وزن خود تیرچه در هنگام حمل و نقل فراهم می کنند. در مرحله دوم بارگذاری، این آرماتورها پایداری لازم را برای تحمل وزن مرده سقف بین تکیه گاه های موقت (در حین اجرا) فراهم می کنند. در مرحله سوم بارگذاری، آرماتورهای عرضی اتصال لازم را بین آرماتور کششی خرپا و بتن پوششی (درجا) ایجاد می کنند. علاوه بر این، بخشی از نیروی برشی تیر T شکل نیز توسط آرماتورهای عرضی پشتیبانی می شود.

آرماتور بالایی

در مرحله اول و دوم بارگذاری، آرماتور نصب شده در قسمت بالایی تیرچه به عنوان عضو بالایی خرپا عمل می کند و با کمک سایر اعضای خرپا، وزن تیرچه در هنگام حمل و همچنین وزن مرده سقف را در فاصله بین دو تکیه گاه موقت در هنگام قالب گیری و بتن ریزی و قبل از دستیابی به مقاومت بتن پوششی تحمل می کند. در مرحله سوم بارگذاری تیرچه، اگر آرماتور فوقانی در ضخامت بتن پوششی و بالاتر از سطوح بلوک ها قرار گیرد، به عنوان آرماتور افت حرارت (گرما و جمع شدگی) مقطع مرکب سقف عمل می کند و اگر در زیر سطوح بلوک ها قرار گیرد چنین نقشی نخواهد داشت.

آرماتور تقویتی

اگر دو آرماتور کششی پایینی برای حمایت از لنگر در وسط دهانه کافی نباشد، باید آرماتورهای دیگری در داخل خرپا فلزی نصب شود. به این آرماتور های اضافی، آرماتور تقویتی می گویند.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه های پیش تنیده به دلیل اینکه فقط در کارخانه های مجهز تولید می شوند، پیش ساخته هستند. این تیرچه ها از مقطع بتنی T شکل با رده مقاومتی بالاتر (به طوری که در برابر کشش مقاوم بوده و نشکند) و مفتول های فولادی ساخته می شوند. در فرآیند تولید تیرچه های پیش تنیده، قبل از بتن ریزی، مفتول های فولادی به روش های مختلف از جمله جک کشیده می شوند و پس از عمل آوری بتن و اطمینان از برخورداری بتن از مقاومت لازم، مفتول ها آزاد می شوند. این کار باعث می شود بتن تیرچه تحت تنش فشاری قرار گیرد و مقاومت تیرچه در برابر ترک خوردگی افزایش یابد. و به منظور فراهم نمودن محل مناسب جهت نصب بلوک های سقفی در دو طرف، مقطع تیرچه پیش تنیده به صورت حفاظ ساخته می شود. همچنین در تیرچه پیش تنیده از مفتول های فولادی به قطر 5 میلی متر استفاده می شود.

مزایای تیرچه پیش تنیده

  • صرفه اقتصادی به دلیل مصرف کمتر فولاد
  • کاهش وزن فولاد فونداسیون و سازه
  • سرعت اجرا بالا

کاربرد تیرچه

این سقف ها از نوع سقف های توخالی بوده و به دلیل سهولت اجرا و صرفه جویی، عایق بودن از نظر حرارت و صدا، صافی سطح پس از نجاری و در نهایت سرعت اجرا، کاربرد وسیعی دارند. تیرچه های پیش ساخته از فلز یا ترکیبی از فلز و بتن به عنوان بخشی از سیستم باربر سقف استفاده می شود. اما هر کدام از این نوع سقف ها از نظر جزئیات اجرا متفاوت بوده و نوع بلوک های مورد استفاده (مانند بلوک بتنی، بلوک سفالی، بلوک پلی استایرن و …) بررسی می شود.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

جمع بندی

تیرچه های سقف در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند و عملکرد هر یک با دیگری متفاوت است. مقاوم سازی سقف مهمترین هدف است و به همین دلیل تیرچه های سبک و مقاوم به تدریج ساخته می شوند. همچنین تیرچه ها می توانند در ساخت و ساز بسیار مفید باشند زیرا این محصولات یک سازه پیش ساخته هستند. به همین دلیل می توان از تیرچه نه تنها برای افزایش استحکام ساختمان، بلکه برای تسریع روند ساخت و کاهش هزینه ها استفاده کرد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هر کدام از این تیرچه ها خاصیت مقاومتی خاص خود را دارند که می تواند تاثیر زیادی در استحکام و مقاومت سازه داشته باشد.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

امروزه محصولات فولادی در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. یکی از انواع مقاطع فولادی پرکاربرد پروفیل می باشد. این محصولات نیز دارای انواع مختلفی هستند. یکی از انواع پروفیل ها پروفیل آبرو می باشد. اما مشخصات پروفیل آبرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در واقع این مقطع فولادی U شکل بوده و کاربرد اصلی آن در هوای مرطوب و بارانی برای انتقال آب از سقف به زمین است. در ساخت و فرآیند یک پروژه، متریال های زیادی وجود دارد که به نوعی تکمیل کننده کار هستند و هر کدام از مصالح برای هر قسمت برای هدف خاصی استفاده می شود. یکی از آن ها پروفیل آبرو است و می خواهیم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل ابزاری است که برای ساخت انواع درب و پنجره استفاده می شود. اما هر نوع پروفیل برای ساخت هر یک از این تجهیزات به شیوه ای خاص طراحی و تولید می شود. پروفیل در لغت به معنای داشتن سطح مقطع ثابت در طول معین است.

پروفیل به روش های مختلف تولید می شود. به عنوان مثال می توان به پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار نبشی و … اشاره کرد. همچنین پروفیل آبرو برای ساخت ناودان استفاده می شود و طرح خاصی دارد. پروفیل آبرو در سقف های شیبدار یا شیروانی کاربرد دارد و باعث می شود آب روی این سطح نماند و به سمت زمین هدایت شود. پروفیل آبرو یکی از کارآمدترین محصولات فلزی است که فرآیند تخلیه آب از پشت بام ها را آسان می کند. همان طور که گفته شد پروفیل آبرو در واقع ناودانی است که در بین عموم مردم رواج دارد و برای عبور و تخلیه آب باران یا برف روی انواع سقف ها به خصوص سقف شیروانی استفاده می شود.

کاربرد پروفیل آبرو

پروفیل آبرو می تواند برای جمع آوری و کنترل باران یا هر مایعی که به ساختمان آسیب برساند استفاده شود و آن را به سمت پایین هدایت کند بنابراین از جمله کاربردهای فراوان پروفیل آبرو عبارتند از:

  • در ساخت انواع سقف شیروانی و غیر شیروانی
  • ساخت انواع درب های چوبی و ام دی اف
  • اتصال روی ساندویچ پانل سقفی
  • انواع مختلف محیط های تولیدی مانند مرغداری ها، گلخانه ها و گاوداری ها
  • انواع سقف پارکینگ جهت کنترل جریان آب

پروفیل آبرو از چه ورق هایی تولید می شود؟

اگر فلز کار هستید به خوبی می دانید که فولاد و آهن مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و آب دارند. این عناصر فلزی همیشه زنگ زده و خورده می شوند. به منظور افزایش مقاومت محصولات فولادی در برابر رطوبت از محلول ها و روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از رایج ترین روش ها گالوانیزه کردن یا “پوشش” ورق های فولادی است. پروفیل آبرو بر اساس کاربرد از انواع ورق های گالوانیزه تشکیل شده است. جالب است بدانید که برخی از این پروفیل ها از ورق های مرغوب ساخته شده اند، در نتیجه در برابر رطوبت و سایش مقاومت بیشتری دارند.

انواع پروفیل آبرو

مدل ها، ابعاد و اندازه های مختلف پروفیل آبرو و نیازهای متفاوتی که این پروفیل پاسخگوی آن است، باعث شده تا انواع مختلفی داشته باشد. پروفیل آبرو از نظر ساخت به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود. نوع دیگر طبقه بندی این پروفیل مدل های لندن، جعبه ای، گرد، مخفی و فیتیله ای می باشد. پروفیل یک طرفه آبرو با این نام شناخته شده است زیرا فقط از یک طرف قابل اتصال و نصب است. اما آبرو دو طرفه از دو طرف لبه دارد و از دو طرف به کار متصل می شود. پروفیل های آبرو یک طرفه و دو طرفه معمولا با ضخامت های ۲.۵ و ۳ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. رایج ترین پروفیل های آبرو موجود در بازار پروفیل های لندن (گرد) و پروفیل جعبه ای هستند. پروفیل آبرو لندنی با ضخامت ۰.۴ میلی متر و طول ۳ متر در حجم بالا تولید و عرضه می شود که بسیار پرکاربرد می باشد. پروفیل های لندن به یکدیگر متصل شده اند تا بتوان از آن ها برای پوشش سقف های بزرگتر استفاده کرد. برای افزایش مقاومت این پروفیل در برابر رطوبت، از ورق گالوانیزه برای ساخت آن استفاده می شود، اما همچنان در دراز مدت زنگ می زند و آسیب می بیند.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

  • پروفیل جعبه ای

ظاهر این نوع پروفیل آبرو در مقایسه با پروفیل لندن بسیار زیباتر است و به همین دلیل در سازه های گران قیمت از آن استفاده می شود. ضخامت این نوع پروفیل بیش از ۰.۴ میلی متر بوده و نسبت به پروفیل لندن در برابر آسیب های ناشی از خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد. کاربردهای پروفیل جعبه ای عبارتند از:

  • ساخت انواع سوله
  • ساختمان های صنعتی و تولیدی
  • بیمارستان ها یا خانه های بهداشت
  • پروفیل لندنی

ضخامت این پروفیل ۰.۴ میلی متر و طول آن ۳ متر می باشد. پروفیل لندن به پروفیل گرد یا فیتیله ای نیز معروف است. از این نوع پروفیل برای پوشش سقف های بزرگتر مانند سقف شیروانی استفاده می شود. برای این منظور پروفیل های لندن به یکدیگر متصل شده و قسمت های اضافی گاهی بریده می شوند. پروفیل لندن یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین پروفیل های آبرو در بازار است. از معایب این نوع پروفیل می توان به خوردگی و سایش در دراز مدت اشاره کرد. با توجه به اینکه فلزات در برابر رطوبت و آب آسیب پذیر هستند، پروفیل آبروی لندنی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی آن گالوانیزه شده است. با این حال، در طول مدت زمان طولانی، این پروفیل دچار ساییدگی و پارگی خواهد شد.

  • پروفیل فتیله ای

یکی از قدیمی ترین انواع پروفیل آبرو بوده و کمترین قیمت را دارد و به راحتی نصب می شود.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

ابعاد پروفیل آبرو

در ادامه پاسخ به سوال چیستی پروفیل آبرو، لازم است به ابعاد و مشخصات فنی پروفیل آبرو اشاره شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم پروفیل آبرو برای پوشش انواع سقف ها و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود. این پروفیل به دو صورت یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود و هر کدام از این دو فرم دارای ویژگی و کاربرد خاصی هستند. به طور کلی می توان گفت که ابعاد پروفیل آبرو شامل موارد زیر است:

ضخامت نیمرخ ابرو: از ۲ تا ۳ میلی متر متغیر است.

طول پروفیل آبرو معمولاً ۶ متر است.

ارتفاع: ۱۶ سانتی متر (در ابعاد مختلف متفاوت است.)

وزن پروفیل آبرو: ضخامت، طول و وزن این پروفیل بسته به یک طرفه یا دو طرفه بودن آن تغییر می کند اما معمولا بیش از ۷۰ کیلوگرم است.

استفاده از پروفیل دو طرفه در سقف شیروانی

در این قسمت نحوه قرار دادن پروفیل آبرو را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم:

مرحله اول: بر اساس رطوبت هوا و شرایط محیطی باید پروفیل مناسبی تهیه کنیم. به خاطر داشته باشید که پروفیل های ضخیم تر در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم تر هستند.

مرحله دوم: در این مرحله قاب های مخصوصی که پروفیل های آبرو در آن قرار می گیرند باید جوش داده شده و سپس پروفیل به قاب متصل شود.

مرحله سوم: پس از خم شدن و برش پروفیل ها باید به سراغ سقف مخصوص تراس بروید.

مرحله چهارم: در این مرحله باید نحوه نصب و قرار دادن قاب را بررسی کنید. گاهی اوقات نصب به صورت ناقص انجام می شود در نتیجه آب به داخل سقف نفوذ کرده و آسیب زیادی به سازه وارد می کند و در نتیجه برای نصب آن باید از متخصصین کمک بگیرید.

چرا پروفیل آبرو را انتخاب کنید؟

این محصول فولادی دارای مزیت هایی است که استفاده از آن را رایج تر می کند. این موارد باید قبل از خرید این پروفیل در نظر گرفته شود. تعویض و تعمیر هر سیستم لوله کشی آب باران نیاز به هزینه دارد بنابراین پروفیل آبرو به دلیل دوام آن مقرون به صرفه است. علاوه بر این، استفاده از این پروفیل دارای مزایای زیر است:

  • کربن کم:

وجود کربن کم در این نوع پروفیل ضرر کمتری برای محیط زیست دارد. همچنین می توان آن را دوباره به عنوان قراضه ذوب کرد و دوباره به چرخه ی تولید بازگرداند.

  • استحکام بالا:

وجود فولاد در این پروفیل بسیار مهم است. همانطور که آب و هوا تغییر می کند، مواد نیز تغییر می کنند. خواص مکانیکی و شیمیایی خوب فولاد استحکام آن را افزایش می دهد. البته روکش گالوانیزه روی این پروفیل مقاومت در برابر خوردگی آن را چندین برابر می کند. بنابراین جای نگرانی بابت تعویض طولانی مدت این محصول وجود ندارد.

  • فولاد ضد زنگ:

فولاد ضد زنگ به کار رفته در این محصول دارای روکش محافظ روی است که در برابر زنگ زدگی و از واکنش آب و اکسیژن با فولاد محافظت می کند.

  • ماندگاری:

فولاد ضد زنگ به کار رفته در این محصول به دلیل وجود کروم در برابر حرارت مقاوم است زیرا کروم نوسانات حرارتی را کاهش می دهد و از میرایی فولاد جلوگیری می کند.

  • طراحی مناسب:

شکل پروفیل آبرو برای هدایت آسان آب و جلوگیری از تجمع آب طراحی شده است.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

مهمترین تفاوت بین پروفیل Z و آبرو

شاید برای شما عجیب باشد اما این دو پروفیل در مقایسه با سایر محصولات آهنی بسیار شبیه هستند. انواع پروفیل Z برای ساخت دیوارهای عمیق برای پشتیبانی ساختمان بادوام تر و پایه های محکم تر استفاده می شود. از طرفی برای انتقال آب باران و برف به زمین از پروفیل های آبرو یا U شکل استفاده می شود. در مناطقی از کشور مانند شمال که میزان بارندگی زیاد است و ممکن است سقف نتواند این وزن سنگین را تحمل کند، این نوع پروفیل می تواند کارایی بالایی از خود نشان دهد. یکی دیگر از کاربردهای این پروفیل ها به عنوان دیوارهای صوتی است. در فضاهایی مانند کنفرانس ها یا استودیوهای ضبط صدا از این پروفیل ها برای جلوگیری از ورود صدا استفاده می شود.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در ظاهر

همانطور که در این متن گفته شد ظاهر پروفایل Z در زبان انگلیسی به صورت Z است به همین دلیل به آن پروفایل Z می گویند. انواع پروفیل Z شامل پروفیل های Z 16 18 20 و 22 می باشد. پروفیل آبرو U شکل می باشد و در دو نوع پروفیل یک طرفه و دو طرفه در بازار موجود می باشد.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در نوع پروفیل

از دیگر تفاوت هایی که می توان به دو نوع پروفیل Z و پروفیل آبرو اشاره کرد، از انواع پروفیل آبرو می توان به پروفیل فتیله جعله ای و پروفیل لندن اشاره کرد. از طرفی می توان به پروفایل های 16، 18، 20 و 22 از پروفیل های Z اشاره کرد. هر یک از این پروفیل ها کاربردهای مختلفی دارند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در کاربرد

تفاوت دیگری که می توان بین پروفیل های نوع Z و پروفیل های آبرو می توان قائل شد موارد استفاده و کاربردهای این دو نوع است. پروفیل Z عموماً در ساخت سقف ها، کارخانه ها، سوله ها، انبارها، سالن های ورزشی، ایستگاه های اتوبوس، پمپ بنزین ها و … استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این نوع پروفیل می توان به استفاده از آن در ساخت تیرهایی با مقاطع کامپوزیتی و صنعت کشتی سازی اشاره کرد. در این میان از پروفیل برای انتقال آب باران و برف به زمین استفاده می شود. در مناطقی از کشور مانند شمال که بارندگی زیاد است و سقف نمی تواند چنین وزن سنگینی را تحمل کند، این نوع پروفیل می تواند کارایی بالایی از خود نشان دهد.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در روش های تولید

معمولا برای تولید پروفیل از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. این ورق ها معمولا در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند و زنگ نمی زنند. بنابراین در تولید پروفیل Z صفحات نورد گرم طبق استانداردهای مشخص شده تولید می شوند. در مقابل انواع پروفیل آبرو، هر کدام در مدل ها، ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

قیمت پروفیل آبرو

قیمت پروفیل زد و آبرو با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع، ضخامت، اندازه و طول محصول تعیین می شود. با توجه به نوسانات قیمت آهن در بازار، قیمت این محصولات نیز دچار نوسان می شود، بنابراین نمی توان قیمت ثابتی برای آن ها تعیین کرد.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله به سوال شما در مورد پروفایل آبرو پاسخ کامل داده شد. همانطور که اشاره کردیم پروفیل آبرو برای سقف های شیبدار در مناطق شمالی و در واقع انتقال آب و برف روی زمین کاربرد دارد. خاصیت ضد زنگ برای این نوع پروفیل بسیار مهم است به همین دلیل برای تولید آن از ورق های رنگی و گالوانیزه استفاده می شود. پروفیل آبرو به دو نوع لندن و جعبه ای طبقه بندی می شود. قیمت پروفیل آبرو به عوامل مختلفی از جمله قیمت ورق استفاده شده در آن و موارد دیگر بستگی دارد.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , پروفیل , قیمت پروفیل , قیمت روز پروفیل , قیمت آنلاین پروفیل , آخرین قیمت پروفیل , خرید پروفیل , پروفیل ساختمانی , خرید پروفیل ساختمانی , قیمت پروفیل ساختمانی , قیمت آنلاین پروفیل ساختمانی , قیمت روز پروفیل ساختمانی , آخرین قیمت پروفیل ساختمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

لوله فولادی گالوانیزه یکی از بهترین انواع لوله های موجود در بازار است که با ضخامت های مختلف تولید و برای کاربردهای متفاوتی در اختیار مشتریان قرار می گیرد. لوله گالوانیزه که مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارد در صنایع مختلف کاربرد دارد. این لوله ها ابتدا درزدار تولید و سپس درز آن ها جوش داده می شود. برای افزایش مقاومت لوله های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی، سطوح داخلی و خارجی لوله ها با استفاده از روی مذاب لعاب کاری می شود. لوله گالوانیزه به طول ۶ متر و دو سر آن رزوه شده تولید می شود. قیمت لوله گالوانیزه به عوامل زیادی بستگی دارد که تقاضای بالای آن به دلیل مقاومت بالا در برابر فرسایش و کاربردهای فراوان آن می باشد که بنابراین همه ی این عوامل بر قیمت آن تاثیر می گذارد. فروش لوله گالوانیزه فقط با آخرین قیمت روز محصول امکان پذیر است; برای اطلاع از هزینه آن و خرید آسان می توانید به وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید.

لوله چیست؟

لوله ها اقلامی هستند که سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر حمل می کنند. یکی از انواع لوله های پرکاربرد در صنعت و تاسیسات، لوله های فولادی هستند که با توجه به عناصر اولیه و روش ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شوند ولی لوله های گالوانیزه یکی از پرکاربردترین لوله ها در تاسیسات می باشد. لوله های فلزی با توجه به روش تولید و آلیاژ به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که برخی از این دسته ها عبارتند از:

آلیاژ: لوله های فلزی با آلیاژ فولاد کربن، فولاد ضد زنگ و…

روش تولید: لوله های فلزی عمدتاً به دو روش لوله مانیسمان و لوله درزدار تولید می شوند که لوله های گالوانیزه تولید شده به روش درزدار می باشد. به این ترتیب که لوله های درزدار با گالوانیزه کردن و حدیده کردن لبه های ابتدایی و انتهایی به شکل نهایی لوله گالوانیزه تبدیل می شوند.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک لوله فولادی کربنی است که با یک لایه محافظ روی پوشش داده شده است. لایه گالوانیزه به عنوان یک لایه مقاومتی عمل می کند و عملکرد ضد خوردگی لوله های فولادی را تقویت می کند، به طوری که این پوشش قبل از فولاد کربنی خورده و زنگ می زند. لوله گالوانیزه یکی از محصولات ساخته شده از آهن سفید است که از طریق آبکاری آند گالوانیزه می شود تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و باران اسیدی افزایش یابد. بنابراین گالوانیزه نوعی پوشش است که ماده آن عنصر فلزی روی است و فرآیند گالوانیزه شدن لوله از طریق این المنت انجام می شود. اصولا لوله گالوانیزه به صورت سبک و متوسط ​​تولید می شود که برای انتقال آب و گاهی گاز استفاده می شود. کاربرد اصلی این لوله ها در محیط های مرطوب است که می توان به محیط های زیرزمینی، هوای آزاد و محیط هایی از این قبیل که رطوبت باعث خوردگی و زنگ زدگی می شود اشاره کرد. این لوله های فولادی به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید می شوند.

لوله گالوانیزه سبک یا لوله گالوانیزه صنعتی

لوله گالوانیزه سبک یا لوله مبدل یک لوله سبک و صنعتی است که به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد با فلز روی پوشانده شده است تا مقاومت آن در برابر خوردگی دیواره های داخلی و خارجی افزایش یابد. لوله گالوانیزه سبک یکی از پرمصرف ترین لوله ها در صنایع مختلف است و به دلیل قیمت مناسب و ارزان تر نسبت به انواع لوله ها با ضخامت بیشتر کاربرد به سزایی دارد. تولید لوله های گالوانیزه سبک عبارت است از تولید لوله های مبدل به صورت ورق یا درز که پس از تولید و تمیزشدن آن برای گالوانیزه کردن به حمام روی مذاب منتقل می شود و پس از گذشت مدت معینی با مقدار پوشش حداقل ۷۰ میکرون آماده بسته بندی می شود.

لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین نوعی لوله فولادی است که در تامین آب سازه های فلزی سنگین و همچنین پل های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت لوله های گالوانیزه سنگین بالاتر از ۳ میلی متر است و در سایزهای مختلف از ۵ تا ۲۰ سانتی متر تولید می شوند. و از نظر وزن و ضخامت به لوله های گالوانیزه سنگین و نیمه سنگین تقسیم می شوند.

خرید و فروش آهن آلات ساختمانی فولاد 369

مشخصات فنی و کاربردهای لوله گالوانیزه سنگین

کاربرد این مدل از لوله های فولادی بسیار گسترده است و در صنایع مختلف برای انتقال آب بخصوص در شرایطی که دمای محیط بالا است استفاده می شود. لوله سنگین با پوشش محافظ گالوانیزه گرم از هر نوع پوسیدگی جلوگیری می کند و مانع از گرفتگی لوله ها و ترکیب فلزات سنگین با جریان آب عبوری می شود. همانطور که از نام این لوله ها مشخص است، تفاوت اصلی لوله گالوانیزه سنگین و سبک وزن و ابعاد آن ها است که توسط استاندارد DIN2440 تعیین می شود. لوله های گالوانیزه سنگین در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، صنایع یا مصارف عمومی برای خطوط خنک کننده و انتقال سیالات (به ویژه آب) استفاده می شود. این لوله ها که مقاومت بالایی در برابر حرارت و دمای بالا دارند معمولا در تماس مستقیم با آتش و مبدل های حرارتی  قرار می گیرند.

انواع لوله های گالوانیزه

  • لوله گالوانیزه گرم

لوله های فولادی گالوانیزه گرم، به طور گسترده در ساخت و ساز، ماشین آلات، زغال سنگ، مواد شیمیایی، برق، وسایل نقلیه راه آهن، صنعت خودرو، بزرگراه ها، پل ها، کانتینرها، امکانات ورزشی، ماشین آلات کشاورزی و ماشین آلات نفتی استفاده می شود. لوله گالوانیزه گرم با فرو بردن لوله فولادی در حمام روی مذاب تولید می شود. روکش روی می تواند مقاومت در برابر خوردگی لوله های فولادی را افزایش داده و عمر آن ها را افزایش دهد. مخزن داغ لوله گالوانیزه گرم دارای مزایای آبکاری یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی است. لوله فولادی گالوانیزه گرم و محلول آبکاری مذاب تحت واکنش های فیزیکی و شیمیایی پیچیده ای قرار می گیرد تا ساختار آلیاژ آهن-روی مقاوم در برابر خوردگی را تشکیل دهد. لایه آلیاژی با لایه روی خالص و پایه لوله فولادی یکپارچه شده است، بنابراین مقاومت لوله در برابر خوردگی بیشتر می شود.

  • لوله گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه سرد که به روش الکتروگالوانیزه انجام می شود و مقدار کمی روکش گالوانیزه حدوداً ۵۰-۱۰ گرم در متر مربع روی سطح فلز می نشیند. لایه روی به سادگی به پایه لوله فولادی متصل می شود و به راحتی جدا می شود. بنابراین مقاومت در برابر خوردگی آن در مقایسه با لوله گالوانیزه گرم بسیار ضعیف است. تولید کنندگان عمده لوله های گالوانیزه برای اطمینان از کیفیت، اکثر آن ها از الکترو گالوانیزه (آبکاری سرد) استفاده نمی کنند. تنها شرکت های کوچک با تجهیزات کوچک و تجهیزات قدیمی از فولاد الکتروگالوانیزه استفاده می کنند، البته باید توجه داشت که قیمت لوله گالوانیزه سرد نسبتاً ارزان تر از گرم است.

روش تولید لوله گالوانیزه

روش غوطه وری گرم یکی از روش های رایج تولید لوله گالوانیزه می باشد. برای انجام گالوانیزه ابتدا لوله را چربی زدایی کرده و زنگ آهن را از سطح لوله پاک می کنند. این کار باعث جذب بهتر فلز روی و افزایش عملکرد گالوانیزه می شود. پس از چربی زدایی، لوله در محلول فلاکس قرار می گیرد، محلول فلاکس باعث جذب بهتر روی می شود. پس از این مرحله لوله ها وارد دستگاه گالوانیزه شده و در کوره های مخصوص به دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد می رسد. پس از آن، لوله در یک کوره خشک قرار می گیرد. بعد از کوره خشک نوبت به ورود لوله به حوضچه فلز روی می رسد. لوله ها به مدت ۱ دقیقه در دمای ۴۵۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرند، پس از یک دقیقه فلز از استخر خارج می شود. پس از خروج لوله از حوضچه روی، فلز اضافی در سطح داخلی و خارجی لوله با دمیدن بخار و هوا حذف می شود. برای جلوگیری از تشکیل آلیاژ، لوله به سرعت در آب سرد غوطه ور می شود. در مرحله آخر لوله آجدار شده و درپوش های پلاستیکی برای محافظت از دنده ها و شناسایی آن ها روی لوله نصب می شود. لوله های گالوانیزه شامل لوله فولادی گالوانیزه و لوله آهن گالوانیزه می باشد که هر کدام از این لوله ها ویژگی های متفاوتی دارند.

کاربردهای لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه علاوه بر خطوط لوله برای مایعات کم فشار عمومی مانند آب، گاز، نفت و همچنین به عنوان لوله های چاه نفت و صنعت نفت کاربرد فراوانی دارند از جمله میادین نفتی و بخاری های نفتی و افزایش تراکم تجهیزات کک سازی شیمیایی. کولر، لوله مبدل، لوله پشتیبانی تونل معدن و … از این لوله ها برای انتقال آب استفاده می شد، اما پس از گذشت چندین سال، کشورهای توسعه یافته به تدریج استفاده از آن ها را به عنوان لوله آب از دهه ۱۹۶۰ ممنوع کردند. از انواع دیگر لوله های گالوانیزه به عنوان ستون نرده ها و نرده هایی که در محیط باز قرار می گیرند استفاده می شود. در سال های گذشته از لوله گالوانیزه در ساختمان های مسکونی نیز استفاده می شد اما امروزه از مقاومت بالای آن در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و گرما بیشتر استفاده می شود.

خرید و فروش آهن آلات ساختمانی فولاد 369

قیمت لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه به دلیل داشتن بدنه مقاوم و جلوگیری از زنگ زدگی همواره برای انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرند و از مهمترین نکات یک ساختمان، تاسیسات آن است که همیشه از این محصولات برای انتقال آب استفاده می کنند. قیمت لوله گالوانیزه با توجه به مقاومت و ساختار آن متفاوت است، همانطور که می دانید کارخانه های فولادسازی زیادی در کشور فعالیت می کنند که تقریبا نیمی از آن ها توانایی تولید لوله های گالوانیزه با کیفیت را دارند بنابراین با دریافت اطلاعات لازم بنابر نیاز خود می توانید بهترین خرید را انجام دهید.

قیمت هر شاخه لوله گالوانیزه

یکی از مهم ترین عواملی که در هنگام خرید ذهن مشتری را تحت تاثیر قرار می دهد قیمت فعلی است. قیمت امروز لوله گالوانیزه با توجه به عوامل مختلفی تغییر می کند که از جمله مهمترین عوامل می توان به کارخانه تولید، کیفیت مواد اولیه، بازار فعلی آهن و اندازه لوله گالوانیزه اشاره کرد. لوله گالوانیزه در شاخه های ۶ متری تولید می شود. افرادی که نیاز به قیمت انشعاب لوله گالوانیزه دارند سایز لوله را انتخاب کرده و قیمت یک کیلوگرم را در وزن کل لوله مورد نظر ضرب کنند. بنابراین قیمت لوله گالوانیزه ۵ سانتی متر کمتر از ۱۰ و ۱۲ سانتی مترخواهد بود.

قیمت لوله گالوانیزه ۱۰سانتی متر

لوله های فولادی گالوانیزه در ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر تولید می شوند. قطر این مقاطع نیز از ۱ تا ۱۲ سانتی متر متغیر است. یکی از پرکاربردترین سایزهای لوله گالوانیزه ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر می باشد به همین دلیل بسیاری از مشتریان به دنبال قیمت لوله گالوانیزه ۱۰ سانتی متر هستند.

خرید لوله گالوانیزه

خرید روزانه لوله گالوانیزه در تمامی سایزها به صورت خرده یا عمده امکان پذیر است. افرادی که قصد خرید اینترنتی لوله گالوانیزه را دارند ابتدا ضخامت مورد نیاز را انتخاب کرده و با توجه به وزن مورد نیاز محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده و در نهایت بر روی دکمه ثبت سفارش کلیک می کنند. همچنین می توانید قیمت لوله گالوانیزه گلخانه ای را مشاهده کرده و خریداری نمایید.

خرید و فروش آهن آلات ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

همان طور که گفته شد پرکاربردترین و متداول ترین سایزهای لوله گالوانیزه ۱۰سانتی متر، ۳ سانتی متر و ۲ سانتی متر می باشد و اکثر افراد و شرکت ها از این سایزها برای ساخت گلخانه استفاده می کنند، زیرا معمولاً وزن کمتری دارند و حمل و نقل و تعویض آن ها راحت تر است. البته سایزهای دیگر این محصول نیز در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید سایز و مشخصات فنی لوله گالوانیزه مورد نیاز خود را انتخاب نمایید تا بهترین و سودمندترین خرید را داشته باشید.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات , لوله گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد 369

خرپا چیست؟

خرپا سازه ‌ای فلزی و چوبی است که اعضای تشکیل‌ دهنده آن مثلث ‌های به هم متصل‌ شده هستند که این مجموعه‌ ی متشکل از مثلث ‌ها در سازه ها به‌ عنوان یک شی واحد عمل می‌ کند. وظیفه خرپا توزیع یکنواخت وزن، کنترل تنش و تراکم بدون ایجاد خمش و یا برش است. از نظر هندسی مثلث در مقایسه با اشکال چهار و یا چند ضلعی پایدارتر می باشد، زیرا برای جلوگیری از برش، گوشه‌ های این اشکال چند ضلعی باید به ‌جایی محکم و ثابت شوند. همان ‌طور که پیش ‌تر اشاره شد، خرپا از واحد های مثلثی تشکیل ‌شده است و این واحد های مثلثی شکل خود متشکل از اعضای مستقیم و بدون انحنا می‌ باشند و انتهای این اعضا در اتصالاتی به نام گره به یکدیگر متصل می‌ شوند. در سیستم هایی که از خرپاها استفاده می شود نسبت به سایر سیستم ها مصالح کمتری و نیروی کمتری برای ساخت و ساز استفاده می شود بنابراین از خرپا معمولا در سقف ها، پل ها و سازه های هوا و فضا به کار می روند و بیشتر اوقات برای طول دهانه های مشابه با تیرآهن در نظر گرفته می شود.

پروفیل خرپا چیست؟

برای آشنایی با خرپاها ابتدا باید تعریف آن را بدانید. میلگرد خرپایی یا زیگزاگ ساختاری است که از اعضای مثلثی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده اند به طوری که مانند یک جسم واحد عمل می کند. از نظر ریاضی، مثلث دارای پیکربندی پایدار است. به طور کلی، یک خرپا دارای اعضایی است که به عنوان وتر بالا، وتر پایین، وتر عمودی و وتر مورب شناخته می شود. بنابراین از آنجایی که قیمت خرپا به قیمت اجزای سمباده شده آن یعنی قیمت میلگرد بستگی دارد، بهتر است برای محاسبه بهای تمام شده آن به قیمت این محصول فولادی در مراکز مورد نظر خود مراجعه کنید.

انواع خرپا

خرپاها به چهاردسته تقسیم می شوند:

خرپا ساده simple truss

خرپا ساده نوعی خرپا تخت است که از اتصال سه عضو در انتهای یکدیگر و ایجاد یک مثلث ساده شکل می گیرد. توسعه این خرپا با افزودن دو عضو و یک گره در هر بار انجام می شود. اعضای جدید در گره جدید به یکدیگر متصل می شوند و انتهای دیگر آن ها به سایر گره های موجود منتقل می شود. استفاده از خرپا در ساختمان های قدیمی بسیار رایج است اما امروزه از خرپاهای جدید استفاده می کنند.

خرپا مسطح Planar truss

در یک خرپا تخت، همه اعضا در یک صفحه دو بعدی قرار می گیرند. این بدان معنی است که از نظر هندسی، تفاوت بیشتری در محل قرارگیری و جهت گیری اعضا وجود ندارد. این نوع خرپا دارای اعضای زیرین و بالایی موازی است. اکثر طرح های خرپایی کلاسیک در این دسته قرار می گیرند.

خرپا مرکب Compounded Truss

یک خرپا مرکب از ترکیب چند خرپای ساده تشکیل شده است. استقامت این خرپاها در مقایسه با سایر خرپاها بسیار بالاست به همین دلیل در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

خرپا پیچیده و مبهم (خرپای فلزی فضایی)

خرپا پیچیده و مبهم دارای ابعاد مختلفی است که عبارتند از:

خرپا سه بعدی: خرپا سه بعدی از شبکه ای از اعضا و اتصالات تشکیل شده و دارای حجمی تک بعدی است. این خرپاها قدرت تحمل بارها و تنش های سه بعدی را دارند.

خرپاهای چندگانه: خرپاهای چندگانه با هدف رفع مشکلات خرپاهای سه بعدی اختراع شده اند. در اکثر این خرپاها، پیوندهای میانی معمولاً تک و پیوندهای بالا و پایین به صورت دوتایی یا چندتایی طراحی می شوند.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

اشکال خرپا

در جوامع امروزی مردم تمام توجه خود را بر روی ایمنی و امنیت متمرکز می کنند و این مقوله اهمیت روزافزونی پیدا کرده است، به همین دلیل باید بهترین خرپای ممکن را برای منزل خود انتخاب و نصب کنید. خرپا سقف سازه ای متشکل از یک یا چند واحد مثلثی شکل است که اجزای مورد استفاده در آن باریک و بدون انحنا بوده و در گره ها از طریق لولا و اتصالات به یکدیگر متصل می شوند. لازم به ذکر است که فشارهای خارجی به این قطعات وارد نمی شود و در داخل گره ها متمرکز می شود، اما طراحی و اجرای این سازه به گونه ای است که فشارهای وارده را پخش می کند. از آنجایی که خرپاهای سقفی انواع و اشکال مختلفی دارند، بیایید نگاهی به آن ها بیندازیم و ببینیم کدام یک محبوب ترین هستند و ویژگی های متمایز آن ها چیست.

خرپای تک تیرک King Post Truss

در اکثر مواقع این نوع خرپا از چوب ساخته می شود اما می توان از ترکیب چوب و فولاد در ساخت آن استفاده کرد که تصمیم گیری بر عهده معمار و سازنده ساختمان است. حداکثر دهانه این نوع خرپاها ۸ متر است، بنابراین برای ساختمان های مختلف به ویژه خانه های کوچک بسیار عالی و مناسب هستند.

خرپای پرات Pratt Truss

خرپای پرات به نام خرپای N شناخته می شود و مطمئنا یکی از پرطرفدارترین خرپاهای فولادی به حساب می آید و می توان گفت گزینه ای کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است. این خرپاها ویژگی های جالب و قابل توجهی دارند که همگی مدیون بارهای کششی اعضای عمودی و تنش های فشاری اعضای مورب است همچنین دهانه این خرپاها بین 6 تا 10 متر است.

مزایا

  • اعضای مورب در حالت کشش و اعضای عمودی در فشار هستند.
  • از این خرپا می توان برای طراحی سازه ای مقرون به صرفه استفاده کرد.
  • طراحی ساده ای دارد.
  • طراحی قابل قبول و کاربردی دارد.

معایب

  • اگر بار عمودی نباشد چندان مفید نیست.

کاربرد این خرپا

  • در مواردی که طراحی مقرون به صرفه مورد نیاز است کاربرد خوبی دارد.
  • جایی که ترکیبی از بارها اعمال می شود عملکرد مفیدی دارد.
  • در سازه ای که یک ساختار ساده مورد نیاز است استفاده می شود.

خرپای کویین پست QUEEN POST TRUSS

خرپای کویین پست در ساخت سقف بسیار قابل اعتماد، ساده و همه کاره طراحی شده است به گونه ای که در هر زمان می توانید از آن استفاده کنید. دهانه خوبی در حدود ۱۰ متر و طراحی ساده دارد که آن را برای سازه های مختلف مفید می کند.

خرپای هاو HOWE TRUSS

مواد اولیه ی این نوع خرپا می تواند ترکیبی از فولاد و چوب باشد. این باعث می شود آن خرپا ظریف و در عین حال طراحی بسیار جذابی داشته باشد. تقریباً همه چیز این خرپا از چوب ساخته شده است، ولی در اعضای کششی یا اعضای عمودی آن از فلز استفاده شده است تا پشتیبانی و قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه دهند. چیزی که خرپا Howe را بسیار عالی می کند این واقعیت است که دهانه آن بسیار گسترده است. این نوع خرپا می تواند سقف را بین 6 تا 30 متر پوشش دهد. این ویژگی خرپا باعث می شود برای انواع مختلفی از پروژه ها بسیار مفید باشد.

خرپای وارن Warren

 یکی دیگر از سیستم های سازه خرپایی بسیار محبوب است که به راحتی از مثلث های متساوی الاضلاع ساخته می شود. خرپاهای وارن اعضای کمتری نسبت به خرپاهای پرات دارند و دارای اعضای مورب هستند که به طور متناوب در کشش و فشار قرار دارند.

مزایا

  • بار را به طور مساوی بین اعضا تقسیم می کند.
  • طراحی نسبتا ساده ای دارد.

معایب

  • عملکرد ضعیف تری نسبت به بارهای متمرکز در یک نقطه دارد.
  • افزایش قابلیت ساخت و ساز به دلیل اعضای اضافی دارد.

کاربرد

  • در سازه هایی با دهانه های بزرگ استفاده می شود.
  • در سازه ای که قرار است یک بار توزیع شده به طور یکنواخت پشتیبانی شود.
  • جایی که یک ساختار ساده مورد نیاز است کاربرد به سزایی دارد.

خرپای فن FAN TRUSS

همانطور که در تصویر مدل های مختلف خرپا مشاهده می کنید، خرپای فن دار طراحی بسیار ساده ای دارد. این قطعه از فولاد ساخته شده است. مهمترین ویژگی این خرپا این است که وترهای بالا به طول های کوچکتر تقسیم می شوند. این به ساختار اجازه می دهد تا پرلین Z را پشتیبانی کند. دهانه متوسط ​​ این نوع حدود 10 تا 15 متر است که برای اکثر پروژه ها کافی است.

سقف خرپا نور شمالی NORTH LIGHT ROOF TRUSS

این نوع خرپا برای دهانه های بزرگتر که بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد مناسب است. دلیل این امر این است که امکان افزودن خرپا به روش ارزان تری وجود دارد. این روش یکی از قدیمی ترین و همچنین مقرون به صرفه ترین روش هایی است که می توانید در بازار پیدا کنید. یکی از مزایای این نوع سقف، امکان تهویه مناسب است. علاوه بر این، سقف مقاومت خوبی دارد. اگر به دنبال انواع طرح های خرپا سقفی هستید که دوام و تطبیق پذیری را ارائه می دهند، این یک طرح عالی برای بررسی است. می توانید از آن برای ساختمان های صنعتی استفاده کنید اما این خرپا برای اتاق های طراحی و به طور کلی فضاهایی که بسیار بزرگ هستند نیز مناسب است.

خرپای K

خرپا K نسخه کمی پیچیده تر از خرپا پرات است. تفاوت اصلی این مدل خرپا این است که اعضای عمودی کوتاه شده اند که مقاومت آن را در برابر کمانش بیشتر کنند. با این حال، مزایا و معایب مشابه خرپا پرات را دارد و اگرچه کاربرد زیادی ندارد، اما طراحی آن مستحکم است. یکی از معایب اصلی خرپاهای K این است که اعضا همیشه آنطور که انتظار می رود رفتار نمی کنند. در این مدل ممکن است یک عضو همزمان تحت فشار یک بار و تحت کشش بار دیگر قرار گیرد. دلیل این فشار این است که سازه به طور مطلوب طراحی نشده است.

مزایا

  • فشار در اعضای عمودی کاهش می یابد.
  • اگر طراحی کارآمد باشد، امکان کاهش مصرف فولاد و هزینه ها وجود دارد.

معایب

  • طراحی کمی پیچیده تری دارد.
  • افزایش قابلیت ساخت و سازبه دلیل اعضای اضافی را دارد.

سقف خرپا چهارگوش TRUSSES ROOF QUADRANGULAR

این قطعه برای دهانه های بزرگ استفاده می شود به همین دلیل می توانید آن را در مکان های بزرگ مانند سالن اجتماعات یا حتی سالن راه آهن مشاهده کنید.

 خرپا با وتر موازی PARALLEL CHORD ROOF TRUSS

این نوع خرپاها مخصوصا برای افرادی که می خواهند بدون صرف هزینه زیاد سقف بسازند بسیار مفید است. این نوع سقف ها از چوب ساخته می شوند و بهترین کاربرد آن ها این است که نیازی به تیرآهن و دیوارهای نگهدارنده ندارند. در ساخت سازه قطعات استفاده شده از جنس چوب است بنابراین مقدار نیروی مورد نیاز برای کار با آن ها را کاهش می دهند. این سقف به فضای بیشتری در اتاق زیر شیروانی نیاز دارد و ممکن است بهترین دهانه برای این سازه نباشد، اما اگر بودجه کمی دارید ممکن است قیمت را توجیه کند.

سقف خرپای قیچی SCISSOR ROOF TRUSS

این نوع سقف به ویژه در کلیساها یافت می شود. نیازی به تیرآهن و دیوارهای باربر ندارد. مشکل این سقف عدم نصب عایق مناسب است که باعث افزایش مصرف انرژی می شود. از سوی دیگر، با چهره معکوس آن، فضای بیشتری در اتاق زیر شیروانی به دست می آورید.

 خرپای پاشنه بلند RAISED HEEL ROOF TRUSS

این نوع خرپا یکی از کارآمدترین انواع خرپا برای سقف های چوبی است. این خرپا چون فضای بسیار مناسبی برای عایق ایجاد می کند کارایی بالایی دارد. در عین حال سیستم بسیار مناسبی برای پشتیبانی سازه نیز در اختیار شما قرار می دهد. البته می توان به این نکته اشاره کرد که قیمت تمام شده این مدل خرپاها در مقایسه با سایر آن ها می تواند کمی بیشتر باشد. کاهش مصرف انرژی ممکن است این هزینه را برطرف کند. اکثر خرپاها به راحتی قابل تنظیم هستند، اما با وجود این، تعداد زیادی خرپا برای هر مکانی مناسب نیستند. همه چیز به شما و طراحی سوله بستگی دارد. بهترین کار کمک گرفتن از یک مهندس و مشاور خبره است. به این ترتیب شما این فرصت را خواهید داشت که به بالاترین کیفیت متناسب با بودجه خود برسید و از نتایج تضمینی بهره مند شوید.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

آنچه باید در مورد فرآیند طراحی خرپا بدانید

برخی از فرضیات اساسی در فرآیند طراحی وجود دارد. باید مشخص باشد که ساخت خرپاها با مفروضات طراحی مطابقت داشته باشد تا از خرابی های ناخواسته ناشی از پراکندگی نیروها و بارها جلوگیری شود. در ادامه، اطلاعاتی را که باید در رابطه با طراحی خرپا بدانید مطرح شده است:

  • اعضای خرپا فقط نیروهای محوری را حمل خواهند کرد.
  • گره ها، یعنی اتصالات اعضا، به صورت اتصالات سنجاق دار طراحی شده اند تا نیروها فوراً به اعضای خرپا منتقل نشوند.
  • تمام بارهای خارجی و واکنش ها فقط روی گره ها عمل می کنند.
  • به طور کلی، خرپاها باید در یک صفحه قرار گیرند.

به طور معمول، اعضای خرپا به صورت مقاطع T، مقاطع I، زاویه ای، مقاطع مربع، مقاطع لوله ای و بخش کانال ساخته می شوند. مقطع I از نظر نیروهای سازه ای به عنوان یک مقطع بهینه ترجیح داده می شود.

اتصالات خرپا

پس از تعیین حداقل سطح مقطع اعضا، طراحی اتصالات خرپا آخرین مرحله در طراحی خرپا است. اعضای خرپاها با جوش، پیچ و مهره و پرچ به یکدیگر متصل می شوند. با توجه به نیازهای مطرح شده در پروژه های مربوطه، اتصالات داخلی (مفاصل) را می توان به صورت سفت و سخت، نیمه سفت و سخت، یا لولا طراحی شود.

قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

شما می توانید اکثر این خرپاها را با توجه به خواسته و نیاز خود طراحی کنید، اما زمانی که می خواهید یکی را برای خانه خود انتخاب کنید، گزینه های زیادی پیش روی شماست و ممکن است کمی سردرگم شوید که کدام یک برای شما مناسب است. بنابراین بهتر است یک پیمانکار سقفی استخدام کنید و تمام مسئولیت ها را بر عهده او بگذارید تا ساختار سازه ی شما را مطالعه و بررسی کند و بهترین و مناسب ترین خرپا را برای شما انتخاب کند. به این ترتیب شما این فرصت را خواهید داشت که بهترین خرپا را متناسب با بودجه خود بیابید. در این مقاله انواع خرپا را به شما معرفی کردیم و ویژگی های انواع آن را برایتان بیان کردیم، بنابراین این مقاله را با دقت بخوانید و بهترین خرپا را برای منزل خود انتخاب کنید.



:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()