فرم دهی ورق های رنگی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با روکش الکترواستاتیک است که تحت فرآیند پوشش سطحی قرار گرفته است. این ورق در رنگ ها و مدل های متنوع بنا به درخواست مشتری تولید می شود. می توان گفت حدود ۱۶ رنگ ورق رنگی در بازار موجود است که با کدهای مختلف مشخص می شوند. ضخامت ورق های رنگی بین ۰.۷-۰.۱۸ میلی متر است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ورق رنگی بستگی به قیمت ورق گالوانیزه دارد. ورق رنگی کاربردهای فراوانی دارد، از تولید لوازم خانگی گرفته تا ساخت و ساز و حمل و نقل، اما کاربرد اصلی این ورق در ساخت و نصب سقف ساختمان در مناطقی است که میزان بارندگی و رطوبت بالاست. این ورق ها علاوه بر ظاهر زیبا، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند. همچنین در این مقاله می خواهیم به فرم دهی ورق های رنگی بپردازیم پس تا پایان این مطالب با ما همراه باشید.

انواع ورق های رنگی

در حال حاضر ورق های رنگی در طرح ها و اشکال مختلف در بازار به فروش می رسد که در قسمت زیر شما را با چند طرح پرکاربرد ورق رنگی آشنا می کنیم.

  • طرح شادولاین: طرح شادولاین به عنوان یکی از کاربردی ترین و زیباترین طرح های ورق رنگی استفاده شده و در ساختار این طرح از شکل ذوزنقه ای استفاده شده است. طرح شادولاین در رنگ های مختلف را می توانید از وبسایت فولاد ۳۶۹ خریداری کنید. همچنین از ورق طرح شادولاین برای ساخت ساندویچ پانل و انواع سقف ها استفاده می شود.
  • کرکره رنگی یا ورق شیروانی: یکی از پرکاربردترین انواع ورق های رنگی برای استفاده در سازه سقف شیروانی و آلاچیق و ورق کرکره ای است که این ورق جرم زیادی ندارد به همین دلیل به راحتی در سازه استفاده می شود. همچنین هزینه های مربوط به خرید و نصب این ورق ها چندان زیاد نیست.
  • ورق رنگی سینوسی: ورق رنگی سینوسی تقریباً شبیه ورق رنگی ذوزنقه ای است، ورق رنگی سینوسی معمولاً برای ساخت سوله و محوطه استفاده می شود. این ورق ها دارای مقاومت بالا و در برابر عواملی مانند نور خورشید و آب در محیط های مختلف محافظت خواهد کرد.

کاربرد ورق رنگی

ورق رنگی معمولا در صنایع لوازم خانگی، حمل و نقل، صنایع فلزی مانند تولید بدنه کامپیوتر، کابینت سازی، ساخت و ساز ساختمان و کانتینرسازی استفاده می شود. کاربرد اصلی این نوع فولاد در ساخت و نصب سقف ساختمان در مناطق جغرافیایی با بارندگی و رطوبت زیاد است. کاربردهای فراوان این ورق به این دلیل است که ورق رنگی احتمال زنگ زدگی و خوردگی اش نزدیک به صفر است. بنابراین اولین قدم قبل از انتخاب ورق رنگی برای خرید بهتر، مطالعه راهنمای خرید ورق گالوانیزه است. در رنگ آمیزی ورق های رنگی در حجم و جرم زیاد نمی توان از روش های دستی استفاده کرد و به صورت مکانیکی انجام می شود. این فرآیند ممکن است به صورت جداگانه برای هر ورق برش خورده یا به طور مداوم روی یک رول ورق اعمال شود. مشخصات ورق رنگی به دسته های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

کاربرد ورق های رنگی در تولید لوازم خانگی

کیفیت سطح ورق رنگی در کنار سایر ویژگی های ممتاز باعث شده تا شاهد استفاده از ورق رنگی در تولید لوازم خانگی باشیم. به عنوان مثال از این بخش فولادی روکش شده در ساخت یخچال و ماشین لباسشویی استفاده می شود. در تولید لوازم خانگی علاوه بر خواص مکانیکی اغلب به دنبال زیبایی نیز هستیم. بنابراین تولید انواع لوازم خانگی با ورق های رنگی مختلف این امکان را به مشتری می دهد تا محصول مورد نظر خود را مطابق با سلیقه خود خریداری کند.

کاربرد ورق های رنگی در ساخت و ساز

ملموس ترین کاربرد ورق های رنگی تولید سقف شیروانی یا کرکره می باشد. همچنین از این نوع ورق ها اغلب در زیباسازی قسمت های مختلف، نمای بیرونی یا داخلی ساختمان استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید سقف ورزشگاه ها یا سوله ها نیز با این گونه ورق ها در طرح های مختلف پوشیده شده است.

ورق رنگی فولاد 369

تولید ورق رنگی

تولید ورق های رنگی مانند آنچه در مورد ورق های سیاه، ورق های روغنی و… می بینیم شامل عملیات متالورژی خاصی نمی شود. بنابراین شاید بتوان در بحث نحوه تولید ورق رنگی به نکات مهمی اشاره کرد و تولید ورق رنگی را عملیاتی در ادامه تولید ورق گالوانیزه و روغنی دانست. اعمال رنگ بر روی ورق های فولادی راه های مختلفی دارد که می توان آن را به صورت رول یا شیت روی ورق ها انجام داد. در کارخانه های بزرگ ورق را به صورت کلاف و مکانیزه رنگ می کنند. طبق استاندارد محصول، کلاف های ورودی به خط رنگی باید از خط گالوانیزه عبور کنند و به دلیل ایجاد چسبندگی بهینه بر روی ورق، بهتر است فرآیند نورد پوسته انجام شود. به دلیل ضخامت کم ورق گالوانیزه، احتمال پارگی ورق در کوره آنیل خط ورق روغنی وجود دارد (دمای فلز تا ۷۳۰ درجه سانتیگراد بالا می رود) و همچنین حساسیت محصول به نوسانات کششی بالا می باشد. برای اعمال پوشش رنگی روی سطح ورق فولادی و دستیابی به ضخامت ۰.۳ میلی متر برای محصول نهایی رنگی، ضخامت ورق ورودی به خط گالوانیزه ۰.۲۶ میلی متر در نظر گرفته شود. چنان اختلاف ضخامتی توسط شیشه ها یا سنسورهای مخصوص کنترل می شود که در صورت عدم توجه صحیح به اختلاف ابعاد می توان آن را عاملی برای پاره شدن ورق در نظر گرفت.

فرم دهی انواع ورق ها

ورق های مختلف فلزی برای مصارف خاص که تولید می شوند باید فرم دهی خوبی داشته باشند، مثلاً ورق های فولادی شکل پذیری خوبی دارند و مخصوصاً از ورق های فولادی درجه ۴۳۰ بیشتر برای فرم دهی استفاده می شود. اما در همه کاربردها نمی توان از ورق های فولادی مختلف استفاده کرد، زیرا فولاد عموماً خاصیت ضد زنگ ندارد و می تواند در معرض اکسیژن و رطوبت هوا همراه با شکنندگی و زنگ زدگی قرار گیرد، بنابراین معمولاً در اکثر کاربردها که در محیط باز و در معرض از محرک های خارجی ورق هایی با مقاومت بیشتر استفاده می شود که یکی از معروف ترین آن ها ورق های گالوانیزه است.

انواع قالب های فرم دهی

ورق های فلزی به ویژه ورق های فولادی در اشکال مختلف به بازار عرضه می شوند و فرآیندهای شکل دهی مختلفی بر روی آن ها انجام می شود و بسته به کاربرد مورد نظر از قالب های فرم دهی مختلفی در تولید آن ها استفاده می شود که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. . قالب های تولید ورق های شیروانی و شکل دهی ورق رنگی انواع مختلفی دارند که از معروف ترین آن ها می توان به شیروانی شادولاین، شیروانی ذوزنقه ای و سینوسی یا کرکره ای اشاره کرد. قالب های ذوزنقه ای که برای تولید ورق های معروف به ورق های عرشه فولادی در عملیات شکل دهی استفاده می شوند. قالب ورق های سفالی با فرم پالرمو معمولاً این طرح یا فرم روی ورق هایی با ضخامت نیم میلی متر اجرا می شود و مراحل تولید این ورق ها ۲۵ سانتی متر مشخص می شود.

  • قالب ورق سفال به سبک فرانسوی
  • ورق های دیواری از نوع کانکس
  • ورق های دیواری از نوع دامپا و نما

فرم دهی ورق رنگی

یکی از روش های نوین شکل دهی ورق های فلزی به ویژه ورق های فولادی به هیدروفرمینگ ورق معروف است. در این روش از قالب هایی که دارای سیال هیدرولیک پرفشار هستند برای فشرده سازی مواد مختلف به منظور شکل دادن به ورق های فولادی استفاده می شود. البته به غیر از فولاد از هیدروفرمینگ برای تشکیل سایر فلزات منعطف مانند آلومینیوم، برنج و… نیز استفاده می شود. سابقه استفاده از این روش به سال ۱۹۸۰ برمی گردد که با استفاده از پرس هیدرولیک، قالب هیدروفرمینگ و سیستم تقویت کننده توانستند فشار لازم را به ورق های فولادی وارد کرده و به شکل دلخواه در آورند.

ورق رنگی فولاد 369

مشخصات ورق رنگی

  • ورق های رنگی با رنگ آمیزی الکترواستاتیک ورق های گالوانیزه تولید می شوند.
  • ضخامت پوشش رنگی در قسمت بالایی ورق ۲۰-۲۵ میکرون و در سطح زیرین ۷-۱۵ میکرون می باشد.
  • مزیت این محصول نسبت به ورق های گالوانیزه ظاهر زیباتر، عدم تغییر رنگ در طول زمان، مقاومت در برابر خوردگی مضاعف، وزن سبک و ایمنی بالا می باشد.
  • ورق های رنگی ضخامت کمی بین ۰.۷-۰.۲ میلی متر دارند
  • ورق رنگی به دو صورت رولی و شیت با عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر موجود می باشد.
  • در انواع نمونه های سفالی شکل دهی، شادولاین، ذوزنقه، کرکره، پالرمو و ژنو برای استفاده در سقف های شیروانی موجود است.

مزیت های مهم ورق رنگی

مزایای ورق های رنگی عبارتند از:

  • سبک وزن
  • نصب سریع و آسان
  • ایمنی بالا در برابر زلزله
  • یکپارچگی ورق و عمر مفید بالا
  • در برابر رطوبت مقاوم است
  • عدم تغییر رنگ و شکل در برابر شرایط جوی
  • زیبایی و قیمت مناسب نسبت به محصولات مشابه

رنگ آمیزی ورق رنگ

نوع پوشش در کاربرد ورق رنگی به عنوان ورق فولادی روکش دار موثر است. پلیمرهای ذکر شده در رنگ آمیزی ورق در دو حالت پوشش بالا و پایین تا حدودی متفاوت هستند. در روکش بالایی ورق از پلی آمید، اکریلیک، PVDF، پلی استر، اپوکسی و پلی اورتان ساخته شده است. برای پوشش پایین از اپوکسی یا پلی استر استفاده می شود. عموماً پوشش رنگی با اعمال دو روش بر روی سطح ورق قرار می گیرد. این روش ها شامل پوشش پودری و مایع است. روش پودری یا الکترواستاتیکی با اعمال جریان الکتریکی و بارهای مخالف بین سطح ورق و پودر رنگ، چسبندگی موقتی بین آن ها ایجاد می کند. برای تکمیل این روش از گرمایش ورق استفاده می شود تا پودر را ذوب کرده و کاملاً به صورت پوشش روی سطح ورق قرار دهند. روش مایع شامل پاشیدن رنگ مایع روی سطح ورق رنگی در حال تولید است. پس از اعمال رنگ، خشک کردن این مرحله را کامل می کند. موضوع قابل توجه در این روش ضخامت و یکنواختی رنگ در سطح ورق رنگی است. حدود 16 رنگ برای ورق رنگی در بازار موجود است. تنوع رنگ بالا دست مصرف کننده را در انتخاب باز می گذارد. این رنگ ها شامل کروم با کد 1015، زرد با کد 1023 و 1028، نارنجی با کد 2003، قرمز با کد 3000 و 3020، صورتی با کد 4003، بنفش با کد 4005، آبی با 5015، سبز با کد 6080 و قهوه ای با کد 9016 هست. اگر ضخامت رنگ روی سطح ورق حدود 200 میکرون باشد، امکان چاپ طرح روی آن وجود دارد.

قیمت ورق رنگی

در صورت نیاز به فرم دهی ورق رنگی می توانید ابتدا ورق گالوانیزه را در داخل کوره رنگ آمیزی کنید سپس ورق رنگی حاصل را فرم دهید و یا می توانید ورق گالوانیزه رنگ نشده را فرم داده و با رنگ های پودری سفید رنگ کنید. از آنجایی که چسبندگی رنگ حاصل از فرآیند پخت در فر بسیار بیشتر از چسبندگی رنگ پودری است، بهتر است ابتدا ورق را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرده و سپس فرم دهید. قیمت ورق رنگی تا حد زیادی به میزان رنگ استفاده شده و میزان پوشش گالوانیزه در تولید آن بستگی دارد. ورق رنگی به دلیل کاربردهای فراوان یکی از محبوب ترین ورق های فولادی می باشد. این ورق ها در ۱۶ رنگ مختلف تولید می شوند. علاوه بر این کیفیت و استاندارد ساخت، ضخامت و ابعاد از جمله عوامل موثر بر قیمت این ورق ها می باشد.

قیمت روز ورق رنگی

ورق های رنگی با اعمال لایه محافظ بر روی ورق های گالوانیزه تولید می شوند. برای این منظور ابتدا سطح ورق گالوانیزه را با محلول های مخصوص چربی زدایی می کنند و پس از شستشو با برس سیمی سطح آن را پولیش می کنند. برای انجام هر چه بهتر فرآیند، این مرحله دوباره تکرار می شود. سپس ورق از طریق هوای گرم خشک شده و به مرحله بعدی فرستاده می شود. بنابراین همان طور که گفته شد این ورق طی فرآیند هایی تولید می شود پس قیمت روز این ورق متغیر است. شما میتوانید برای خرید بهتر و سودآور قیمت روز ورق رنگی را از وبسایت فولاد ۳۶۹ مشاهده کنید.

قیمت آنلاین ورق رنگی

برای اطلاع از قیمت آنلاین ورق رنگی می توانید با مشاورین و کارشناسان مجرب ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد انواع و کاربردهای ورق های رنگی در اختیار شما قرار دهیم، امیدواریم این اطلاعات در خرید بهتر شما موثر باشد.

ورق رنگی فولاد 369

جمع بندی

همانطور که می دانید ورق رنگی انواع مختلفی دارد و کاربرد آن نیز بسیار زیاد است. برای خرید ورق های رنگی باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید با کیفیت خوب خریداری کنید. وبسایت فولاد ۳۶۹ یکی از مراکز معتبر تولید کننده انواع صنایع فلزی است و توانسته است با سابقه طولانی در خرید و فروش آهن آلات، اعتماد مشتریان را جلب کرده و خریدی مطمئن را برای همه آن ها فراهم کند. تمامی کارکنان این فروشگاه در هنگام خرید به مشتریان مشاوره های بسیار کارآمدی می دهند تا بتوانند بر اساس نیاز خود خرید کنند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق رنگی , قیمت ورق رنگی , قیمت آنلاین ورق رنگی , قیمت روز ورق رنگی , آخرین قیمت ورق رنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: