استحکام ورق سیاه
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق سیاه از پرکاربردترین و رایج ترین انواع مقاطع و صفحات فولادی می باشد. ویژگی ها و مزایای مختلف این صفحات باعث استفاده گسترده از آن ها در صنایع مختلف شده است. امروزه از انواع ورق سیاه در ساختمان سازی، خودروسازی، صنایع بزرگ و ساخت تجهیزات مختلف استفاده می شود. ورق سیاه علاوه بر ویژگی های مشترک و مزایای ارزشمند دارای استحکام بالا می باشد. پس اگر قصد خرید ورق سیاه را دارید این مطلب را از دست ندهید و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ورق سیاه

ورق های فولادی با دو روش نورد سرد و گرم تولید و عرضه می شوند. ورق های نورد گرم به عنوان “ورق سیاه” شناخته می شوند. همانطور که از نام این روش مشخص است ورق های نورد گرم در دمای بسیار بالایی تولید می شوند. این ورق ها پس از تولید، سطحی ناصاف و ناهموار دارند و رنگ آن ها تیره و مات است. به همین دلیل به آن ها ورق سیاه می گویند. این ورق ها با نام انگلیسی Hot Rolled Sheet شناخته می شوند. شاخص اندازه گیری کیفیت ورق داغ با ST بیان می شود. برای مثال ST33 کمترین میزان کربن و بیشترین انعطاف را دارد. همچنین ST57 بیشترین میزان کربن و کمترین انعطاف را دارد.

مقایسه ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع فولاد ساختمانی هستند که شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. در ادامه تفاوت های این دو ورق فولادی را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

  • مقاومت در برابر اکسید آهن: ورق گالوانیزه برای محیط های بسیار مرطوب، ورق فولادی محکم و بادوام است که مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. در حالی که ورق سیاه مقاومت خوبی در برابر رطوبت ندارد و برای استفاده در محیط های مرطوب توصیه نمی شود.
  • پایه تولید: تفاوت اصلی بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه این است که ورق سیاه به عنوان ورق فولادی پایه در نظر گرفته می شود. اما ورق گالوانیزه زیر مجموعه ورق سیاه است و از این ورق تولید می شود.
  • کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه: با توجه به مشخصات فنی ورق سیاه، کاربردهای ویژه ای برای این ورق فولادی وجود دارد، به عنوان مثال در صنایع سنگین و بزرگ مانند کشتی سازی و قطعات حساسی که نیاز به فولاد مقاوم دارند، این ورق آهنی می باشد.
  • شکل ظاهری ورق سیاه و گالوانیزه: بارزترین تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه، ظاهر متفاوت این دو ورق استیل است. ورق سیاه یا ورق ST37 ظاهری کسل کننده و خشن و سطحی ناهموار دارد. اما ورق های گالوانیزه سطح صیقلی و شفافی دارند.
  • ابعاد ورق های فولادی: ورق های گالوانیزه از نظر ابعاد و ضخامت محدودتر از ورق های سیاه هستند. اما ورق سیاه با سایزها و ضخامت های متنوع تولید و وارد بازار می شود.
  • زمان تولید ورق های فولادی: در فرآیند تولید ورق های فولادی سرعت بالاست. به طوری که حتی در سفارشات شخصی، سرعت عملیات کارخانه برای تحویل به مشتری بالاست؛ اما تولید ورق سیاه با سرعت کم و با توجه به تقاضای بازار انجام می شود و زمان بر است.

ورق سیاه فولاد 369

استحکام ورق سیاه

استحکام کششی و خمشی ورق سیاه و ورق گالوانیزه نیز با یکدیگر متفاوت است. ورق گالوانیزه استحکام خمشی و کششی بیشتری نسبت به ورق سیاه دارد. در نتیجه ورق گالوانیزه استحکام و سختی بالاتری نسبت به ورق سیاه از خود نشان می دهد. استحکام کششی ورق سیاه ۴۷ کیلوگرم بر میلی‌ متر مربع و استحکام خمشی آن نیز ۳۱ کیلوگرم بر میلی‌ متر مربع می باشد، اما ورق گالوانیزه استحکام کششی در حدود ۵۲ الی ۶۱ کیلوگرم بر میلی‌ متر مربع و استحکام خمشی ۴۸ الی ۵۶ کیلوگرم بر میلی‌ متر مربع دارد. ورق های گالوانیزه بر اساس استانداردهای مختلف خواص مکانیکی متفاوتی دارند. گرید DX51D خاصیت نیمه کششی و گرید DX53D خاصیت ضد پارگی دارد و برای صنایعی که تحت کشش بالا هستند استفاده می شود. در مقابل ورق سیاه در دو گرید ST37 دارای استحکام تسلیم 225-235 مگاپاسکال و مقاومت کششی 340-510 مگاپاسکال است که محدوده بسیار مناسبی برای مقاطع فولادی مانند تیرها، میلگردها، ورق ها، نبشی ها، ناودانی ها و … می باشد. ورق سیاه با درجه ST52 که دارای استحکام است، بازده حدود 280-355 مگاپاسکال و استحکام کششی 460-630 مگاپاسکال است. علیرغم محتوای کم کربن، این فولاد دارای خواص شکل دهی سرد نیز می باشد.

کاربرد ورق سیاه

تولید ورق با نورد گرم استحکام ورق را افزایش داده و امکان استفاده از آن را برای تولید و ساخت سایر محصولات فولادی فراهم می کند. دارا بودن ویژگی هایی مانند قیمت مناسب، کیفیت و کشسانی بالا، شکل پذیری و ماشین کاری بالا باعث شده است که در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساخت تجهیزات ترافیکی، مخازن تحت فشار و … مورد استفاده قرار گیرد. محصولی اساسی و کاربردی است و از این محصول برای تولید نبشی، ناوانی، قاب، ورق روغنی و … استفاده می شود.

کاربرد ورق سیاه در ساخت و ساز

جدا از کاربردهای صنعتی ورق سیاه، باید به خوبی بدانید که ورق سیاه در ساختمان سازی نیز کاربرد فراوانی دارد. یکی از موارد مهم استفاده از این ورق برای سقف ساختمان این است که انواع سقف ها را با این ورق طراحی می کنند. همچنین باید خوب بدانید که ورق سیاه برای سوله های مختلف نیز کاربرد دارد. ورق سیاه انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد خاصی برای ساخت دارند. به همین دلیل هر یک از ورق های سیاه با توجه به ویژگی ها و ویژگی های خود برای کاربرد منحصر به فردی در ساختمان استفاده می شوند. برای اینکه بتوانید از بهترین ورق برای ساخت و ساز استفاده کنید، بهتر است با کارشناسان حرفه ای در زمینه فروش ورق سیاه مشورت کنید. هر یک از کارشناسانی که فروش سیاه را بر عهده دارند به خوبی می دانند که برای کدام یک از بخش های ساختمانی باید از چه نوع ورق سیاه استفاده کرد. باید هر نوع ورق سیاه را بر اساس استانداردهای تولید به دقت بررسی کنید و سپس در قسمت های مختلف ساختمان از آن ها استفاده کنید.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه با توجه به شکل ظاهری، کارخانه سازنده، کاربرد و مواد اولیه به انواع زیر تقسیم می شود.

  • ورق سیاه معمولی یا ورق سیاه ST37: این ورق دارای درصد کمی کربن در ترکیب خود بوده و در نتیجه سختی کمتری دارد. این محصول در بازار با نام ST37 نیز شناخته می شود. از ورق سیاه معمولی در صنعت ساختمان استفاده می شود که سبک تر از سایر صنایع است. نکته قابل توجه این است که هر چه تعداد ورق سیاه ST بیشتر باشد، سختی ورق افزایش می یابد. ورق سیاه معمولی جوش پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارد. این ورق ها در ضخامت های بین 2 تا 15 میلی متر تولید می شوند.
  • ورق صنعتی یا ورق ST52: به دلیل داشتن کربن بالا از استحکام بالاتری برخوردار است و در صنایعی مانند پتروشیمی و سدسازی کاربرد دارد. لازم به ذکر است که به دلیل کربن بالای موجود در ترکیب ورق صنعتی، انعطاف پذیری آن کاهش یافته و نسبت به ورق سیاه معمولی شکننده تر است. از دیگر ویژگی های بارز این ورق می توان به مقاومت در برابر پیچش و خمش و همچنین تحمل بار بالا اشاره کرد.
  • ورق سیاه رول شده: این ورق ها در سایزهای مختلف با ضخامت ۱۵ میلی متر تولید می شوند. در بین سایزهای مختلف ورق سیاه، ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰، ۱۲۵۰*۲۵۰۰، ۱۰۰۰*۶۰۰۰، ۱۵۰۰*۶۰۰۰، ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ بیشترین کاربرد را دارند.
  • ورق سیاه فابریک یا شیت: این ورق ها در سایزهای مختلف با ضخامت ۱۵ میلی متر تولید می شوند. در بین سایزهای مختلف ورق سیاه، ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰، ۱۲۵۰*۲۵۰۰، ۱۰۰۰*۶۰۰۰، ۱۵۰۰*۶۰۰۰، ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ بیشترین کاربرد را دارند.

ورق سیاه فولاد 369

ورق سیاه چه ویژگی هایی دارد؟

ورق سیاه از نورد گرم شمش های فولادی به دست می آید. قرار گرفتن در معرض دمای بالا ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و فشار و ظاهری مات و مشکی را به این ورق می دهد. مشخصات فنی این ورق از دیگر ویژگی های مهمی است که در خرید ورق سیاه باید به آن توجه کنید. ورق های سیاه در ضخامت های ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی متر و عرض های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی متر در بازار موجود است. طول این ورق با توجه به نیاز مشتری در نظر گرفته می شود. واضح است که قیمت ورق سیاه در سایزها و ضخامت های مختلف متفاوت خواهد بود. زیرا هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد وزن آن افزایش می یابد و در بازار آهن و فولاد نرخ انواع مقاطع فولادی بر اساس وزن آن ها محاسبه می شود. به همین دلیل هنگام خرید ورق سیاه باید وزن دقیق آن را بدانید. وزن ورق سیاه را می توانید از طریق فرمول زیر دریابید یا به جدول وزن مراجعه کنید.

وزن ورق سیاه = طول ورق * عرض ورق * ضخامت ورق * چگالی ورق(۷.۸۵)

روش ساخت ورق سیاه

ابتدا تختل های مذاب را با حرارت بیشتر از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد به داخل کوره هدایت می کنیم و در دمای بالا قرار می دهیم. پس از بیرون آمدن تختال ها از کوره، سطح یا پوسته ای به عنوان روکش روی سطح تختال وجود دارد. پس از این مرحله فرآیند برس زدن سطح پوسته تختال وجود دارد. فرآیند لایه برداری دمای تختال را کاهش می دهد و از حالت مذاب خارج می شود. پس از فرآیند لایه برداری، نورد سخت انجام می شود. در این قسمت تمام قطعات با غلتک صاف می شوند به طوری که وقتی صفحه به اندازه دلخواه رسید این غلتک شروع به صاف شدن می کند در واقع بعد از صاف شدن شروع به کاهش ضخامت صفحه می کند. از رول و غلتاندن سخت بشقاب به مرحله نهایی ساخت ورق سیاه می رویم. پس از آن لایه های اکسیدی روی سطح صفحه نمایش وجود خواهد داشت که در این مرحله آن ها را تمیز می کنیم. بعد از این مرحله با استفاده از دستگاه رول پرس دال را به اندازه و ضخامت دلخواه فشار دهید. پس از اندازه گیری دال، آن ها شروع به تنظیم اندازه و ضخامت صفحه توسط غلتک هایی می کنند که به عنوان غلتک های کنترلی شناخته می شوند. پس از آن تختال باریک تر می شود اما همچنان حالت مذاب دارد و پس از آن به صورت کلاف بسته می شود و در انتها با نوار مخصوص محکم بسته می شود تا از باز شدن بسته جلوگیری شود.

قیمت ورق سیاه

یکی از مهمترین مسائلی که سازندگان و مهندسین عمران در هنگام خرید محصولات و مواد اولیه پروژه یا محصول خود به آن توجه می کنند این است که قیمت صفحات ۸۶ میل، ۱۵ میل و ۱۰ میل چقدر است؟ هر چه قیمت این مواد کمتر باشد، هزینه های تولید نیز کمتر می شود و به همین ترتیب محصول نهایی با قیمت کمتری در اختیار مشتری قرار می گیرد. در نهایت سود تولیدکنندگان نیز افزایش خواهد یافت. اگر برای تولید انواع محصولات کارخانه خود و یا برای پروژه های عمرانی و ساختمانی خود نیاز به ورق سیاه دارید می توانید این محصول را از نمایندگی به صورت آنلاین خریداری کنید و بدون نگرانی این محصول را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

قیمت روز ورق سیاه

قیمت روز ورق سیاه یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه خریداران این محصول می باشد. در وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ می توانید از قیمت انواع ورق به صورت روزانه و دقیق مطلع شوید. ورق سیاه یکی از پرمصرف ترین محصولات صنعت فولاد است که در بخش های مختلف صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد و به صورت رول یا شیت در سایزهای ۶*۱.۵، ۲*۶، ۲*۲ تولید می شود. این ورق یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و ساختمانی می باشد. انواع ورق سیاه با توجه به ضخامت ورق متفاوت است بنابراین شما میتوانید بسته به نیاز خود قیمت روز ورق سیاه را به راحتی از کارشناسان ما استعلام بگیرید.

قیمت آنلاین ورق سیاه

در وبسایت ما لیست انواع ورق سیاه را با قیمت روز مشاهده می کنید. در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید، حتما با کارشناسان تماس بگیرید و پس از دریافت قیمت هر محصول در مشخصات مختلف و مقایسه آن با سایر شرکت ها، فرم سفارش خود را برای ما ارسال نمایید. قیمت ورق سیاه با توجه به ابعاد و وزن آن و همچنین نوع برند و سازنده متفاوت است.

ورق سیاه فولاد 369

جمع بندی

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شود و دارای سطحی زبر و رنگ سیاه و مات می باشد. دو استاندارد مهم آن ورق ST37 و ST52 است که مقاومت بالایی دارند و در صنایع سدسازی و پتروشیمی کاربرد دارند. در این مقاله به تفصیل استحکام ورق سیاه پرداختیم بنابراین برای دریافت قیمت روز و قیمت آنلاین این ورق می توانید به وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید و نظرات خود را بنویسید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: