کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع مختلف
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف با ورق های فولادی معمولی متفاوت است. زیرا این محصول در برابر رطوبت زنگ نمی زند و در نتیجه عمر مفید آن در محیط های حساس به خوردگی بیشتر از ورق های فولادی معمولی است. اما بهتر است کاربرد ورق گالوانیزه را بهتر بشناسید و با مزایا و معایب و کاربرد آن آشنا شوید تا در هنگام خرید ورق گالوانیزه بر گزینه های پیشنهادی مشاوران فروش تسلط کافی داشته باشید. به طور کلی در پاسخ به کاربرد ورق گالوانیزه باید بگوییم که این ورق فولادی با روی پوشش داده می شود و در نتیجه کاربرد اصلی آن در کاربردهایی است که به فولاد مقاوم در برابر خوردگی نیاز داریم. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی های ورق گالوانیزه

همانطور که قبلا ذکر شد یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های ورق گالوانیزه مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. این ویژگی ورق گالوانیزه باعث شده است که این محصول در تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال از این ورق برای تولید ماشین لباسشویی استفاده می شود. از دیگر خواص جالب این ورق ها می توان به رنگ پذیری و فرم دهی آسان آنها اشاره کرد. جالب است بدانید که استفاده از این ورق ها به صرفه تر از سایر ورق های آهنی است. زیرا به هزینه نگهداری کمتری نیاز دارد. نکته جالب دیگر در خصوص ویژگی های این ورق ها جوش پذیری آنهاست. پس نتیجه می گیریم که ورق گالوانیزه در صنعت جوشکاری نیز کاربرد زیادی دارد.

کاربرد ورق گالوانیزه

برای تولید ورق رنگی از ورق گالوانیزه استفاده می شود. ورق گالوانیزه بسته به نوع استفاده از آن در رنگ های متنوع رنگ آمیزی می شود. به عنوان مثال در صنعت یخچال به رنگ سفید رنگ می شود. ورق شیروانی و ورق رنگی دو محصول نهایی در صنعت فولاد هستند که از ورق گالوانیزه تولید می شوند. در صنعت دو روش برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه رنگی وجود دارد که مرحله اول پوشش رنگ الکترواستاتیک و مرحله بعدی رنگ کوره ای است که هر کدام به صورت جداگانه انجام می شود. ورق رنگی ایجاد شده دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی از ورق گالوانیزه و زیبایی و چکش خواری خواهد بود. ضخامت پوشش رنگ بسته به نوع کاربرد ورق متفاوت است و درصد آن از ۱۵ میکرون به بالا می باشد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

کاربرد ورق گالوانیزه شاید اساسی ترین سوال این مقاله باشد. زیرا دانستن پاسخ این سوال ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره شما دارد. این ورق ها به دلیل مزایای فراوان و قیمت مناسب در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پروژه های خورشیدی، مخابرات، خودروسازی، صنعت ساختمان و معماری، ساخت کانال های کولر، لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و یخچال، بشکه، تابلوهای تبلیغاتی، دودکش ها، نرده ها، مخازن و لوله ها از جمله کاربرد های این ورق ها هستند. ورق رنگی و ورق شیروانی از جمله محصولات تولید شده به روش گالوانیزاسیون می باشد که در سقف ساختمان های مناطق مرطوب کاربرد فراوانی دارد. از دیگر کاربردهای ورق های گالوانیزه می توان به کاربرد آن ها در صنعت ساخت کانال های تهویه مطبوع اشاره کرد. از دیگر کاربرد های ورق گالوانیزه عبارتند از:

  • ابزار و تجهیزات آشپزخانه
  • ساخت انواع محصولات صنعتی مانند پروفیل یا لوله
  • کاربرد در صنعت ساختمان
  • ساخت سقف سوله
  • ساخت سیلوهای سیمان
  • استفاده در صنایع کشاورزی برای ساخت تجهیزاتی مانند: سمپاش یا سیلوهای غلات
  • استفاده در صنعت خودرو
  • کاربرد در ساخت تابلو و بیلبورد تبلیغاتی
  • استفاده در ساخت اسباب بازی های کودکان

از جمله ویژگی های خاص این ورق ها که باعث استفاده گسترده آن ها شده است می توان مواردی مانند سطح صاف و یکنواخت و براق بودن اشاره کرد.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

  • هزینه تولید کمتر و مقرون به صرفه زیرا فرآیند گالوانیزه نسبت به سایر روش های حفاظتی هزینه کمتری دارد.
  • هزینه کم نگهداری و تعمیرات
  • عمر طولانی به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مانند زنگ زدگی و خوردگی
  • کاهش مدت زمان تولید گالوانیزه
  • ظاهر با کیفیت نسبت به سایر ورق های فلزی
  • در حین عملیات گالوانیزه تمام سطح و گوشه های ورق در برابر عوامل محیطی محافظت می شود
  • شکل پذیری
  • داشتن قابلیت جوشکاری

گالوانیزاسیون چیست؟

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن فرآیندی است که در آن عنصر روی در فولاد یا آهن به عنوان روکش قرار می گیرد تا از آن محافظت کند و از زنگ زدگی آن جلوگیری کند. انواع مختلفی از فرآیندهای گالوانیزاسیون در صنایع مختلف استفاده می شود، اما رایج ترین روش ارائه شده و مورد استفاده، گالوانیزه گرم است. فولاد گالوانیزه به دلیل عمر طولانی که به استحکام و چکش خواری خود فولاد و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی آن مربوط می شود، یکی از محبوب ترین انواع فولاد محسوب می شود. روی با عمل به عنوان یک مانع در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می کند و این خاصیت فداکارانه پوشش منجر به تولید یک محصول فولادی بادوام و با کیفیت می شود. این ویژگی ها باعث شده است که این نوع فولاد در پروژه ها و صنایع مختلف از جمله کشاورزی، خورشیدی، خودروسازی، ساختمانی و … مورد استفاده قرار گیرد.

کوتینگ در ورق گالوانیزه چیست؟

درصد پوشش یا روکش ورق گالوانیزه به قطر لایه روی درسطح فلز مربوط می شود. به عبارت دیگر، هر چه میزان پوشش در ورق گالوانیزه بیشتر باشد، لایه روی ضخیم تر است. در بازار ورق های گالوانیزه زیادی وجود دارد که هر کدام توسط کارخانه خاصی تولید می شوند و درصد پوشش دهی متفاوتی دارند. به عنوان مثال پوشش ورق های گالوانیزه تولیدی شرکت های هندی یا ژاپنی بیش از ۱۷۰ عدد می باشد در حالی که درصد روکش در ورق های تولیدی چین حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ می باشد.

انواع ورق گالوانیزه

همان طور که گفته شد ورق فولادی گالوانیزه یک ورق فولادی معمولی با لایه محافظ روی است که آن را در برابر نفوذ رطوبت و قرار گرفتن در معرض هوا مقاوم می کند. چنین پوشش محافظی را می توان تنها برای یک یا هر دو طرف ورق فولادی اعمال کرد. ضخامت پوشش محافظ ممکن است بسته به کاربرد ورق گالوانیزه و سطح رطوبت مورد انتظار محیط متفاوت باشد. ورق گالوانیزه مانند سایر محصولات فولادی دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

  • ورق گالوانیزهآهنی: دارای پوشش آهنی با پوشش روی است.
  • ورق گالوانیزه فولادی: فولادی با روکش فلز روی است.

ورق گالوانیزه فولاد 369

روش های تولید ورق گالوانیزه

گالوانیزه کردن به شش روش زیر انجام می شود که در مورد هر کدام توضیح مختصری داده ایم:

  • روش گالوانیک

فرآیند اعمال فلز روی بر روی سطح آهن یا فولاد با استفاده از محلول الکترولیت را روش گالوانیک می نامند.

  • گالوانیزه کردن با استفاده از دمای بالا

این روشی برای پوشاندن یک فلز (معمولا آهن یا فولاد) با یک لایه روی با غوطه ور کردن محصول در حمام روی مذاب در دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتیگراد است.

  • گالوانیزه با حرارت کم

پوشاندن سطح فلز با ترکیب مخصوص حاوی پودر روی را روش گالوانیزه کردن با دمای پایین می نامند.

  • روش شراردیزه کردن
  • این یک روش گالوانیزه است که شامل استفاده از پودر روی (فرآوری شده در دمای بالای ۳۰۰-۴۵۰ درجه سانتیگراد) یا بخار روی (با دمای ۸۰۰-۹۰۰ درجه سانتیگراد) است.
  • گالوانیزه با پاشش روی

روش پاشش روی برای گالوانیزه کردن سطح، فرآیند گردگیری فولاد یا آهن با روی توسط دستگاه مخصوص است.

  • گالوانیزه پویا گازی

در این روش پوشش روی با استفاده از جریان جت اولتراسونیک بر روی سطح فلز قرار می گیرد.

دلیل استفاده از ورق گالوانیزه

استانداردهای تحت پوشش ورق گالوانیزه باعث اطمینان بالای ورق های گالوانیزه شده است و همانطور که قبلا ذکر شد به دلیل کاهش هزینه های عملیاتی و مصالح، نصب آسان و قیمت مناسب، استفاده از ورق های گالوانیزه در صنایع مختلف بسیار رایج است. یکی دیگر از نکات قابل توجه ورق گالوانیزه جوش پذیری بالای آن است که به همین دلیل به راحتی با جوش متصل می شود. ورق های گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد و در مواقعی که نیاز به کنترل خوردگی در آهن و فولاد وجود دارد و همچنین هنگام پوشاندن ورق گالوانیزه، پرس و شکل دهی، خطر پودر شدن و ایجاد براده ها به حداقل می رسد. یکی دیگر از دلایل استفاده از ورق گالوانیزه مقاومت، استحکام و چکش خواری بالای آن است که باعث می شود در برابر باد، طوفان، باران و … مقاومت بالایی داشته باشد.

قیمت ورق گالوانیزه

برای رفع دغدغه خرید ورق گالوانیزه ابتدا باید با انواع مختلف این محصول آشنا شوید. برای خرید ابتدا باید نیاز صنعت خود را به خوبی بشناسید و سپس با اطلاع از کاربردهای انواع ورق فولادی تصمیم بگیرید. قیمت ورق گالوانیزه به عواملی مانند کارخانه، ضخامت، اندازه و محل تحویل بستگی دارد. همچنین شرایط کلان اقتصادی، قیمت جهانی و داخلی فولاد خام و نوسانات ارزی در این امر موثر است. البته نمی توان از عامل عرضه و تقاضا و تاثیر آن بر قیمت ورق فولاد چشم پوشی کرد. یکی از نکات موثر در قیمت روز ورق گالوانیزه نوع گل آن است. قیمت بدون گل نسبت به نوع گلدار (گل کوچک یا بزرگ) بیشتر است. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت ورق گالوانیزه، نوع پوشش لایه محافظ ورق می باشد که از مشخصات فنی ورق گالوانیزه می باشد. پوشش به معنی روی، آهن روی، روی آلومینیوم و آلومینیوم سیلیکون است.

قیمت روز ورق گالوانیزه

به طور کلی نوسانات قیمت فولاد و مواد اولیه، نوسان قیمت دلار، قیمت حامل های سوخت و انرژی، هزینه حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا در بازار، شرایط جغرافیایی از عوامل موثر در قیمت روز ورق گالوانیزه است. و قیمت یک محصول با مشخصات یکسان ممکن است در دو شهر متفاوت باشد. این نکات برای قیمت روز ورق گالوانیزه نیز معتبر است. بنابراین برای اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. در کارخانجات مختلف بر اساس تجهیزات، ماشین آلات و خط تولیدی که دارند، محصولاتی با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و برخی از ورق‌های گالوانیزه به صورت مشترک توسط برخی تولیدکنندگان عرضه می‌شوند که عموماً کاربرد بیشتری دارند.

قیمت آنلاین ورق گالوانیزه

در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به موارد مختلفی توجه کنید تا خریدی مطمئن و متناسب با هدف خود داشته باشید. ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی کاربرد دارد و مواردی مانند ابعاد، ضخامت و قیمت در آن تاثیرگذار است. این نوع ورق توسط کارخانه های مختلف تولید و عرضه می شود که در بین انواع آن ها ورق های گالوانیزه وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ به دلیل کیفیت بالا در تولید و قیمت مناسب بیشترین رضایت را در بین مشتریان دارد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

جمع بندی

تولید ورق های گالوانیزه تحول بزرگی در استفاده از ورق آهن ایجاد کرد. قبل از آن به دلیل اکسیده شدن و خوردگی آهن امکان استفاده از آن برای شرایط مرطوب وجود نداشت و خیلی زود آهن دچار زنگ زدگی و خوردگی می شد. اما در حال حاضر انواع ورق گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف آشنا کنیم. همچنین مهمترین مزایا و معایب استفاده از این ورق ها را توضیح دادیم. همانطور که مشاهده کردید در قسمت آخر در رابطه با عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه توضیحاتی ارائه کردیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید. در پایان از شما تقاضا داریم نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه از طریق قسمت نظرات با ما و سایر دنبال کنندگان مقالات فولاد ۳۶۹ در میان بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق گالوانیزه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت آنلاین ورق گالوانیزه , آخرین قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: