انواع ورق های روغنی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق های فلزی به دو صورت نورد سرد و گرم تولید می شوند که حاصل نورد سرد ورق روغنی و حاصل نورد گرم ورق سیاه می باشد. در نورد سرد ورق هایی که ضخامت بالایی دارند با نورد به ضخامت کمتری کاهش می یابد و به همین دلیل کیفیت ظاهری آن ها حفظ می شود. انواع ورق ها شامل ورق های معمولی، نیمه کششی و فوق کششی بوده و ضخامت آن ها از ۳۰ میلی متر تا ۳ میلی متر و عرض استاندارد آن ها ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر می باشد، بنابراین این محصول به طور خلاصه شامل این سه دسته ۱.۱۸۳ میلی متر، ۲.۲۴۴ میلی متر و ۳.۳۰۵۰ میلی متر می باشد. مهمترین ویژگی این ورق استحکام و مقاومت آن در برابر فشار و وزن زیاد است و به همین دلیل مهندسین معماری در سازه های فلزی ساختمان از آن استفاده می کنند. قبل از خرید ورق روغنی، دانستن انواع گریدها و خواص هر کدام به شما در انتخاب درست کمک می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی گریدهای ورق روغنی، مشخصات ورق روغنی و انواع ورق های روغنی بپردازیم، بنابراین با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

معرفی ورق روغنی

ورق روغنی به روش نورد سرد تولید می شود از این رو به ورق روغنی ورق سرد نیز می گویند. دلیل نامگذاری این ورق به ورق روغنی، ظاهر شفاف و براق آن است. به طور کلی ورق هایی که با نورد گرم تولید می شوند ورق سیاه و ورق هایی که با نورد سرد تولید می شوند را ورق روغنی می گویند. چون ورق روغنی ظاهر زیبایی دارد در پروژه هایی که نیاز به دیده شدن دارند استفاده می شود. از ورق روغنی برای ساخت مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، قفسه ها و … استفاده می شود که مقاومت بالای آن باعث شده این ورق در صنایع مختلف به فروش برسد.

کاربرد ورق روغنی

همانطور که گفته شد بارزترین ویژگی ورق روغنی مقاومت بسیار بالا و استقامت در برابر فشارهای فیزیکی است. علاوه بر این فرآیند ساخت این نوع ورق بسیار سریع انجام می شود و به همین دلیل در بازار به تعداد زیاد موجود می باشد. همچنین از ورق روغنی به عنوان ماده اولیه و پایه برای ساخت ورق گالوانیزه یا ورق سفید و ورق رنگی استفاده می شود. زیرا دوام سطحی این ورق ها برای کار در صنعت بسیار مطلوب است. به این ترتیب استفاده از آن برای ایجاد انواع دیگر ورق ها گزینه بسیار قابل قبولی است. روکش ورق های روغنی با امکان کشش، لعاب و ضد سایش به بازار عرضه می شود. این قابلیت ها کاربردهای زیادی در صنعت خودروسازی و سایر صنایع دارند که در قسمت بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد. با توجه به اینکه این ورق ها با تکنولوژی نورد سرد و روش هیدروفرمینگ ایجاد می شوند، سرعت بالای این فرآیند باعث تولید مقاومت بالا و یا تحمل کشش سطحی در این نوع ورق ها بیشتر می شود. علاوه بر این سرعت بالای فرآیند ساخت و تولید این محصول باعث افزایش انبوه سازی آن و کاهش قیمت ورق های روغنی می شود.

انواع گریدهای ورق روغنی

انواع ورق روغنی با ترکیبات مختلف و در شرایط مختلف تولید می شود. این ورق ها بر اساس استاندارد DIN آلمان در سه نوع ST12 ،ST13 و ST14 تولید می شوند. حروف ST در این عبارت از کلمه Stahl گرفته شده است. این کلمه آلمانی به معنای فولاد است. هر نوع ورق روغنی از نظر ترکیب و خواص مکانیکی آنالیز می شود. مشخصات ورق روغنی در هر گرید با توجه به عناصر به کار رفته در آن تغییر می کند. البته علاوه بر این گریدهای معروف، انواع ورق روغنی در استانداردهای دیگر نیز وجود دارد. یکی از این انواع ورق EK2 است که خاصیت لعاب دهی بالایی دارد. ورق QSTE همچنین ورقی با خاصیت ضد سایش خوب است.

ورق روغنی فولاد 369

انواع ورق روغنی

ورق های روغنی بر اساس کیفیت به چند نوع تقسیم می شوند و هر کدام برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از پرکاربردترین انواع ورق روغنی به نام ST12 یا ورق روغنی معمولی در پروژه های عمومی استفاده می شود. ویژگی های این نوع ورق باعث سهولت شکل دادن به آن می شود. نوع دیگری از ورق روغنی دارای ویژگی نیمه کششی است که به ST13 معروف است. از این نوع ورق برای ساخت محصولاتی استفاده می شود که از طریق کشش شکل می گیرند. ورق آهنی با کیفیت فوق العاده کششی ST14 و ورق آهنی با کیفیت فوق العاده کششی ST16 نیز از انواع ورق های روغنی هستند.

ورق روغنی ST12

این نوع ورق در بازار آهن به ورق روغنی معمولی یا کشدار معروف است. این محصول دارای مقاومت کششی بین 270 تا 410 پاسکال می باشد. ورق ST12 را می توان پرمصرف ترین نوع ورق آهنی دانست. دلیل این استفاده گسترده را می توان در ویژگی های ساختاری این محصول جستجو کرد. این محصول از فشار و تنش های ناشی از نورد سرد در حین برش رها شده و می تواند استحکام کششی بیشتری از خود نشان دهد. در استانداردترین روش ممکن برای ترکیب این نوع از آلیاژهای ورق آهن، منگنز به مقدار بیشتری نسبت به کربن، فسفر و آلومینیوم استفاده می شود. از ویژگی های ظاهری ورق روغنی ST12 می توان به سطح صاف و روغنی و سطح صیقلی آن اشاره کرد.

برخی از کاربردهای ورق روغن ST12 عبارتند از:

  • صنعت خودرو
  • ساخت و ساز
  • صنایع کشتی سازی
  • پوسته کوره
  • تولید قطعات الکترونیکی

ورق روغنی ST14

این نوع ورق روغنی در واقع نوعی فولاد با کربن بسیار کم است. علت نامگذاری این نوع ورق با نام فوق کششی این است که این ورق دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسانی بسیار بالایی است. در فرآیند ساخت این نوع ورق، اکسیژن زدایی آن توسط آلومینیوم انجام می شود. با توجه به اینکه این ورق ها با نورد به ضخامت مورد نظر می رسند در نتیجه سطحی بسیار یکنواخت و صیقلی دارند. استفاده از این نوع ورق روغنی بیشتر در پروژه هایی است که پرس عمیق انجام می شود. استفاده از این نوع ورق در صنایعی مانند خودروسازی بسیار حائز اهمیت است. بدنه و فیلتر بسیاری از خودروها از ورق روغن ST14 ساخته شده است. این نوع ورق از نظر وزن بسیار شبیه به آهن است. تولید این ورق مانند اکثر ورق های روغنی به صورت رول یا ورق انجام می شود. بنابر کاربرد این ورق تعیین می شود که چه نوع از ورق روغنی مورد نیاز است. کیفیت ورق روغنی ST14 بسیار بالا بوده و برش آن توسط لیزر انجام می شود.

از ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح صاف و روغنی
  • قابلیت جوشکاری
  • تحمل بالا در مقایسه با ورق های ساخته شده از نورد گرم

ورق روغنی ST13

این گرید ورق روغنی به عنوان ورق نیمه کشش یا نیمه الاستیک شناخته می شود. با توجه به جدول مقاومت کششی (270-370 مگاپاسکال) این ورق کشش کمتری از گرید ST12 دارد، مهمترین دلیل این امر می تواند تفاوت در ترکیب عناصر استفاده شده باشد به طوری که درصد کربن و منگنز موجود در آن کمتر از ورق ST12 است و ما می دانیم که کربن استحکام را افزایش می دهد.

از ویژگی های ورق روغنی ST13 عبارتند از:

  • جوش پذیری بالا
  • سطح صیقلی با تحمل بالاتر نسبت به محصولات نورد گرم
  • سطح صاف و براق

ورق روغنی فولاد 369

ویژگی ها و مزایای ورق روغنی (سرد):

  • بارزترین ویژگی ورق سرد، ظاهر شفاف و باکیفیت این ورق است، در مواردی که کیفیت ظاهری مهم است باید از این نوع ورق مانند بدنه خودرو استفاده کرد.
  • ورق های روغنی مبنای تولید ورق های گالوانیزه هستند.
  • افزایش دقت ابعادی در ورق سرد باعث شده است که این ورق در مواردی که نیاز به ایجاد فرم های ظریف با دقت بالا است مورد استفاده قرار گیرد.
  • سطح روشن و شفاف ورق سرد نسبت به سایر ورق ها باعث رنگ پذیری بهتر آن می شود.
  • ورق سرد به دلیل خاصیت نورد سرد (مقاومت فشاری) در برابر فشار قوی مقاومت بالایی دارد.

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی

انواع ورق روغنی از انواع محصولات فولادی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. بنابراین اهمیت زیادی دارد و در کارخانه های مختلف تولید می شود. برای خرید ورق روغنی در تهران، انتخاب یک شرکت بازرگانی معتبر مانند فولاد ۳۶۹ می تواند به شما در انتخاب یک محصول باکیفیت کمک کند. قیمت روز ورق روغنی در وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ به روز می شود. البته فرقی نمی کند در کجای ایران ورق روغنی بخرید، برای خرید ورق روغنی می توانید به صورت آنلاین ورق را خریداری کرده و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

قیمت ورق روغنی

قیمت محصولات فلزی در ایران با توجه به نوسانات بازار ارز تغییرات زیادی را تجربه می کند به همین دلیل قیمت این ورق های فلزی با توجه به این فراز و نشیب ها ثابت نیست. برای اطلاع از قیمت روز ورق روغنی می توانید به جداول تغییر قیمت تهیه شده در وبسایت فولاد ۳۶۹ مشاهده کنید و قیمت آنلاین و به روز انواع ورق های روغنی را مشاهده کنید. از دیگر مواردی که باعث تغییرات روزانه در محصولات فلزی و به خصوص ورق روغنی می شود، می توان به عدم تنظیم عرضه توسط تولیدکنندگان و تقاضای بازار، کمبود مواد اولیه و آلیاژهایی که در ساختار ورق استفاده می شود، اشاره کرد که باعث می شود قیمت روز ورق روغنی و سایر محصولات فلزی دچار نوسان شود. در خصوص تفاوت قیمت انواع ورق روغنی باید به عواملی مانند آلیاژ استفاده شده در ساختار ورق، برند و شرکت سازنده محصولات و اصل یا تقلبی بودن مواد اشاره کرد. و متقاضیان این محصولات باید اطلاعات کافی در مورد موارد ذکر شده داشته باشند تا بهترین کیفیت را بدست آورند و مناسب ترین متریال را از نظر قیمت تهیه کنند.

قیمت آنلاین ورق روغنی

خرید و فروش ورق روغنی در زمینه مصنوعات فلزی یکی از رایج ترین معاملات در کشور است. یکی از مهم ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشت. بررسی آنلاین قیمت و به روز رسانی ورق آهن است، زیرا یک تغییر کوچک در قیمت ها می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. برای اطلاع از قیمت ها می توانید به جداول موجود در وبسایت مراجعه کنید و یا با گروه پشتیبانی تماس بگیرید و در مورد تفاوت نوع و قیمت انواع آن مشاوره رایگان دریافت کنید.

قیمت روز ورق روغنی

معیارهای مختلفی در کاهش یا افزایش قیمت ورق روغنی موثر است که مهمترین آن ها فرآیند ساخت محصول است، به طور کلی محصولی که به روش نورد سرد ساخته می شود قیمت بالاتری نسبت به محصولات مشابه خواهد داشت، زیرا استانداردهای کیفی آن بالاتر است. مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت ورق های روغنی نوع آلیاژ به کار رفته در آن ها می باشد زیرا با تغییر این ماده قیمت آن نیز متفاوت در نظر گرفته می شود. از آنجایی که ورق های روغنی زیر مجموعه ورق های سیاه هستند، هرگونه نوسان در قیمت هر یک از آن ها بر قیمت کالای دیگر تاثیر می گذارد.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی پیرامون انواع ورق روغنی ارائه کرده ایم و شما را با راهنمای خرید و همچنین کارخانه های تولید کننده این محصول آشنا کرده ایم. اکنون با به دست آوردن این اطلاعات می توانید ورق روغنی مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال پس از مطالعه این مقاله می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فولاد ۳۶۹ حاصل فرمایید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: