انواع برش های تیرآهن
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

همانطور که در سال های گذشته پیش بینی می شد، استفاده از انواع آهن در صنعت ساختمان بسیار رواج یافته است. تیرآهن یکی از انواع آهن است که در استانداردهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. همان طور که می دانید انواع آهن هایی که از کارخانه خارج می شوند برای استفاده نیاز به برش دارند. از آنجایی که تیرآهن به عنوان یک ماده پرکاربرد در ساختمان سازی و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، برش تیر آهن نیز یکی از فرآیندهای مهم در این فعالیت ها محسوب می شود. برش تیرآهن در اصل فرآیندی است که طی آن این مقطع فلزی به قطعاتی با ابعاد مورد نیاز تبدیل می شود و این فرآیند به دو روش سرد و گرم انجام می شود. این مقاله به بررسی برش سرد و گرم تیرآهن اختصاص دارد و قصد داریم به بررسی کامل مراحل هر دوی این روش ها و مزایا و معایب آن ها بپردازیم. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی تیرآهن

یک نوع مصالح و سازه فلزی است که در ساختمان سازی استفاده می شود و دارای ظاهری H شکل و شامل بدنه و دو بال می باشد و در استانداردهای مختلفی مانند IPE, INP, IPB و CNP ساخته می شود. این محصول فولادی معمولا در شاخه های 6 و 12 متری تولید می شود. از آنجایی که گاهی ممکن است تیرآهن در ساخت ساختمان بلند باشد، بنابراین برای برش این محصول فولادی باید از روش های مختلف برش تیرآهن استفاده کرد تا عملیات جوشکاری روی اسکلت فلزی ساختمان انجام شود.

چرا تیرآهن را برش می دهند؟

تیرآهن ها در شاخه های ۱۲ متری تولید می شوند اما در حین ساخت به دلیل استفاده در سازه لازم است این پروفیل در اندازه های مشخص بریده شود. به عنوان مثال برای ستون های ساختمانی با برش تیرآهن به روش های مختلف طول تیرآهن را کاهش می دهند. همچنین برای قرار دادن تیرآهن در قسمت مورد نظر سازه باید قطعات اتصال را به گونه ای برش داد که در محل مورد نظر به خوبی جا بیفتد و یا در موارد خاص باید در تیرآهن سوراخ کرد. همچنین در تولید تیرآهن لانه زنبوری یکی از مهمترین فرآیندها برش تیرآهن و سپس ساخت آن می باشد. علاوه بر موارد فوق، گاهی از برش تیرآهن برای تبدیل آن به سپر استفاده می شود. در تمامی مواردی که ذکر کردیم، برش تیرآهن باید با روش های استاندارد و اصولی با کمترین خطا و انحراف انجام شود. همچنین تیرآهن ممکن است با سایزهای مختلف و کمتر از ۱۲ تولید شود که به آن ها تیرآهن معمولی می گویند. برخی از مشتریان به تیرآهن هایی با اندازه های خاص نیاز دارند که برای آن ها لازم است طول پروفیل کوتاه شود. برای این منظور می توان از تیرآهن های معمولی نیز استفاده کرد.

انواع برش های تیرآهن

روش های مختلفی برای برش تیرآهن ها وجود دارد که هر کدام در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع روش های برش تیرآهن شامل موارد زیر است:

  •  برش تیرآهن به روش سرد یا کوپال:

امروزه روش برش تیرآهن به روش سرد یکی از روش های اصلی برش تیرآهن های فولادی می باشد. این روش با کمک گیوتین های سنگین انجام می شود. در این روش به گونه ای عمل می کنند که محل برش را روی لبه گیوتین قرار می دهند و با فشار دادن شاسی، تیغه های قیچی پایین آمده و ناحیه مورد نظر را برش می دهند. دستگاه های پانچ و برش هیدرولیک نمونه هایی از این کار هستند که بدون تولید براده برش را انجام می دهند. معمولاً ناحیه برش با روش کوپال تغییر شکل می دهد، بنابراین برای عملیات جوشکاری از دستگاه هیدرولیک استفاده می شود. همچنین هنگام برش باید به وزن و حجم تیرآهن توجه کرد و سپس دستگاه مورد نظر را انتخاب کرد.

  • برش تیرآهن با کمک واتر جت:

واتر جت یا جت آبی اصطلاحی است که برای توصیف دستگاه هایی استفاده می شود که از جریان آب با فشار بالا برای اهداف برش و تمیز کردن استفاده می کنند. این روش برش در کارگاه های ساختمانی رایج نیست و در محیط های صنعتی و کارخانه ای کاربرد دارد.

  • برش تیر آهن به روش گرم یا برنول:

یکی دیگر از روش های برش تیرآهن، برش گرم یا برنولی است، این روش در اصل همان برش با هوا می باشد. گرمای ایجاد شده در اثر احتراق گاز استیلن و اکسیژن از نوک مشعل برنول خارج می شود و باعث ذوب شدن ناحیه برش می شود. روش برنولی به مهارت زیادی نیاز دارد و برای انجام آن از افراد متخصص استفاده می شود. برش گرم نسبت به برش سرد به هزینه کمتری نیاز دارد.

  • برش تیرآهن با سنگ فرز:

ماشین سنگ فرز (Grinding Machine) یکی از سنتی ترین دستگاه های برش است. از این دستگاه برای برش لوله، میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر محصولات فولادی استفاده می شود. از این دستگاه می توان برای پولیش نیز استفاده کرد. صفحه سنگی که برای برش استفاده می شود معمولاً ۳ میلی متر و سنگ فرعی معمولاً ۶ میلی متر ضخامت دارد. برای برش انواع فلزات از صفحات مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال برای برش فولاد ضد زنگ بهتر است از سنگ مخصوص استفاده کنید وگرنه ممکن است زنگ بزند.

تیرآهن فولاد 369

  • برش میلگرد با اره آتشی:

روش دیگر برش تیرآهن ها استفاده از اره آتشی است. این دستگاه معمولا برای برش در کارگاه ها استفاده می شود. از اره آتشی برای برش سایر پروفیل های آهنی مانند گوشه ها و ناودانی ها نیز استفاده می شود. به کمک این دستگاه برش ها خیلی سریع انجام می شود و می توان به کمک میز کار این نوع اره برش را در زاویه دلخواه انجام داد. یکی از تجهیزات اره آتشی کلید ایمنی خودکار است، زیرا در صورت شکستن تیغه در حین کار، این کلید ایمنی به طور خودکار دستگاه را متوقف می کند. میزان نیروی برش در دست اپراتور است، بنابراین اپراتور باید تجربه کافی را داشته باشد که نیروی زیادی وارد نکند و باعث شکستگی تیغه نشود.

  • برش تیرآهن با اره نواری:

این دستگاه دارای اره های چرخشی است که نسبت به سایر اره ها برش باریک تری ایجاد می کند و باعث حواس پرتی کمتری در کار می شود. معمولا به دلیل برش قطعات ضخیم، عمل با پاشیدن آب و صابون جهت خنک سازی انجام می شود. دستگاه اره نواری مناسب ترین روش برش تیرآهن های سنگین و تیرآهن های ضخیم می باشد.

  • برش تیرآهن با لیزر:

لیزر فناوری است که در آن از اشعه برای برش اجسام استفاده می شود. پرتو لیزر با تحریک مواد تولید کننده لیزر توسط تخلیه الکتریکی یا تابش یک لامپ در یک محفظه بسته تولید می شود. برش لیزری با استفاده از اشعه لیزر از خروجی لیزر قوی بر روی اجسامی که می خواهند بریده شوند انجام می شود. فناوری لیزر به دلیل دقت بالایی که دارد بیشتر در سوراخ کاری و ایجاد نقش و نگار روی ورق ها استفاده می شود. صنایع نظامی، هوانوردی و پزشکی از جمله کاربردهای اصلی برش لیزری هستند. این روش در کارگاه ها رایج نیست و بیشتر برای برش های دقیق آزمایشگاهی و صنعتی استفاده می شود.

مزایای برش سرد

مزایای برش سرد بسیار بیشتر از معایب آن است. در ادامه به اختصار مزایای این روش را توضیح داده ایم:

  • کاهش تولید زباله:

همانطور که می دانید قراضه یا ضایعات جزء مواد خام است که پس از عملیاتی مانند برشکاری قابل استفاده می شوند. در برش سرد تیرآهن، میزان ضایعات بسیار کم است و این مزیت بسیار بالایی در برش حجم زیادی از مقاطع فولادی است.

  • حفظ خواص مواد اولیه:

همانطور که می دانید تغییرات دما در فلزات می تواند خواص آن ها را تغییر دهد یا ورق های فولادی را شکننده تر کند. اما از آنجایی که در این نوع عملیات برش تغییر دما زیاد نیست، خواص مواد اولیه به حالت اولیه خود باقی می ماند.

  • عدم تولید گازهای سمی و آلاینده:

از آنجایی که این عمل در دمای اتاق انجام می شود، نیازی به استفاده از شعله و مشعل نیست و این امر به حفظ محیط زیست کمک می کند و درصد تولید آلاینده را در این روش به صفر می رساند.

  • سرعت برش بالا:

استفاده از این روش باعث افزایش سرعت عملیات برش و در نتیجه کاهش اتلاف زمان در طول پروژه می شود. همچنین این مزیت باعث می شود که بتوان حجم بیشتری از تیرآهن ها را در اشکال و اندازه های مختلف در زمان کمتری برش داد.

  • انعطاف پذیری بالا در برش:

استفاده از وسایلی مانند اره، گیوتین و قیچی در این روش امکان برش را در اشکال و اندازه های مختلف فراهم می کند. در نتیجه می توان با برش سرد تیرآهن ها، اشکال پیچیده را راحت تر و با سرعت بیشتری برش داد.

تیرآهن فولاد 369

معایب برش سرد

 از آنجایی که هر روش دارای مزایا و نکات مثبتی است، وجود معایب و نکات منفی نیز غیرقابل انکار است. از معایب این روش برش سرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالا:

در این روش نسبت به روش برش گرم به دلیل امکان افزایش مصرف مواد مختلف، احتمال افزایش هزینه نهایی برش بسیار زیاد است.

  • نیاز به فضای کاری بزرگ:

یکی از نکات دردسرساز در این روش وزن و قرارگیری دستگاه های روش برش سرد می باشد. به این ترتیب که به دلیل داشتن جک های هیدرولیک قوی و تجهیزات پنوماتیکی، این نوع دستگاه ها سنگین بوده و در حین کار قابل جابجایی نیستند.

  • وزن زیاد ابزار برش و عدم امکان حمل:

عموماً دستگاه های برش در این روش وزن بالایی دارند و نمی توان آن ها را به طور مداوم به مکان دیگری برای برش برد. بنابراین این دستگاه ها ثابت بوده و قابل جابجایی نیستند. بنابراین محل برش محل ثابتی است که در مواردی می توان آن را مشکل تلقی کرد.

مزایای برش تیر آهن با روش گرم:

از مزایای برش تیر آهن با روش گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت برش:

برش تیرآهن به روش گرم نیز سرعت بالایی دارد و می توان قطعات با حجم زیاد را در مدت زمان معقولی تکمیل کرد.

  • عملیات برش مکانیزه

ماشین هایی که برای برش تیرآهن ها به روش گرم استفاده می شوند مانند دستگاه های CNC می توانند با ارتباط با نرم افزار و کامپیوتر به راحتی تیرهای فولادی را به شکل و اندازه و ضخامت دلخواه برش دهند.

معایب برش تیرآهن به روش گرم:

برش تیرآهن با روش گرم در کنار مزایایی که دارد می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که می توان به شرح زیر اشاره کرد:

  • ایمنی پایین:

برش تیرآهن با روش گرم حتی در صورت استفاده از روش های مکانیزه می تواند خطراتی مانند سوختگی، آسیب های ناشی از تماس با اجسام داغ و غیره را به همراه داشته باشد.

  • افزایش دمای فلز و معایب آن:

در این روش برش تیرآهن به دلیل افزایش دمای فلز، شاهد تغییراتی در خواص شیمیایی و فیزیکی و در نتیجه کاهش مقاومت آن می شوید. از طرفی ایجاد گرما با این روش باعث ایجاد مواد آلاینده یا سمی می شود.

تیرآهن فولاد 369

قیمت تیرآهن

در صورت تمایل به خرید تیرآهن ۱۴ و ۱۶ به تعداد زیاد می توانید به کارخانه هایی که این محصول را در لیست محصولات خود دارند مراجعه نمایید. قیمت تیرآهن در کارخانه نسبت به قیمت آنلاین آن ارزانتر است. وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ یکی از عرضه کنندگان تیرآهن می باشد. قیمت روز تیرآهن اصفهان اساس وزن آن تعیین می شود. به عنوان مثال وزن تیرآهن ۱۴ را می توان به دو دسته تقسیم کرد. تیرآهن ۱۴ با وزن ۱۵۵ کیلوگرم در بسته های ۳۶ تایی و تیرآهن ۱۴ با وزن ۱۳۷ کیلوگرم در بسته های ۱۰ تایی. همچنین قیمت انواع تیرآهن ها از جمله تیرآهن ۱۶ و ۱۴ را در این وبسایت مشاهده می کنید.

قیمت آنلاین تیرآهن

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی سازه ای است که وظیفه اصلی آن تحمل تنش های ناشی از نیروهای برشی و خمشی بر ساختمان است. تیرآهن دارای استاندارد IPE است و اکثر تولیدکنندگان ایرانی از این استاندارد پیروی می کنند. تیرآهن سایز 16 با استاندارد IPE دارای طول دوازده متر و وزن تقریبی هر شاخه حدود 190 کیلوگرم می باشد. برای استعلام قیمت آهن آلات و خرید اینترنتی محصولات فولادی به وبسایت فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید و یک خرید اقتصادی برای خود انجام دهید.

قیمت روز تیرآهن

علاوه بر عواملی که در پاراگراف های قبل ذکر کردیم؛ قیمت روز تیرآهن نیز به شاخص های اقتصادی بستگی دارد. نرخ دلار، قیمت جهانی آهن، شاخص نفت، تعرفه کمرگ، نرخ تورم و عرضه و تقاضا همگی بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند. به همین دلیل است که گاهی اوقات قیمت روز تیرآهن نسبت به قیمت روزهای قبل تفاوت زیادی دارد. توصیه می کنیم قبل از خرید انواع تیرآهن قیمت آن را از کارشناسان ما جویا شوید تا هنگام تسویه فاکتور با مشکل مواجه نشوید. برای استعلام قیمت تیرآهن با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

تیرآهن فولاد 369

جمع بندی

همان طور که می دانید معمولا در هنگام خرید تیرآهن، شاخه های ۱۲ متری فروخته می شود و بسته به نوع کاربرد ممکن است نیاز به بریدن و کوتاه شدن طول شاخه باشد. در این شرایط باید یکی از روش های برش را انتخاب کرد و هزینه برش به قیمت تیرآهن خریداری شده اضافه می شود. در این مقاله توضیح داده شد که روش های برش متفاوتی برای برش تیرآهن وجود دارد که به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم کرد.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , تیرآهن , قیمت تیرآهن , قیمت آنلاین تیرآهن , قیمت روز تیرآهن , آخرین قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: