ورق گالوانیزه گرم چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

فلزات به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. شاید برایتان جالب باشد که هر ساله درصدی از فلزات خورده و از بین می روند. به عنوان مثال، ۲۰٪ از آهن هر سال خورده می شود. همچنین فولادها با وجود اینکه خواص نسبتاً مطلوبی نسبت به سایر فلزات دارند اما در برابر خوردگی مصون نیستند و در صورت قرار گرفتن در مکانی که رطوبت و دمای پایین وجود دارد دچار خوردگی می شوند. علاوه بر این، اگر فلزات در مکانی قرار گیرند که دما و اکسیژن بالا باشد، دچار خوردگی می شوند که به آن اکسیداسیون می گویند. خوشبختانه راهی برای جلوگیری یا کاهش خوردگی در فولاد و سایر فلزات وجود دارد و آن استفاده از پوشش های فلزی است که به روش های مختلفی مانند ورق گالوانیزه گرم انجام می شود. پوشش های فلزی از طریق روش هایی مانند پوشش، پاشش، غوطه وری داغ، نفوذ، آبکاری و بسیاری روش های دیگر بر روی سطوح فلزی اعمال می شود. البته از روش غوطه وری بیشتر از روش های دیگر استفاده می شود. بنابراین با توجه به گفته های بالا اگر قصد خرید دارید ابتدا با ویژگی ها و قیمت ورق گالوانیزه گرم آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

معرفی با ورق گالوانیزه گرم

گالوانیزه کردن یک روش بسیار موثری است که ورق های فولادی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می کند. در بین پوشش‌های مختلف، اعمال پوشش روی (Zn) یکی از اقتصادی‌ ترین و کارآمدترین روش‌های محافظت از فولاد در برابر اکسیداسیون است. در ورق گالوانیزه گرم از فرآیند پوشش ورق به روش غوطه وری نیز استفاده می شود. این نوع ورق گالوانیزه به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می شود. به طور کلی در صنایع مختلف از دو روش گالوانیزه گرم و سرد استفاده می شود، اما هزینه روش گالوانیزه گرم نسبتاً کمتر است و حجم زیادی از تولید ورق گالوانیزه را به خود اختصاص می دهد. در ورق گالوانیزه سرد، پوشش روی یکنواخت تر است، اما ضخامت پوشش ورق های گالوانیزه سرد کمتر از نوع گرم است. در مقاله زیر می توانید با این نوع ورق و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم بیشتر آشنا شوید. علاوه بر ورق های گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد، انواع دیگری از ورق های فولادی نیز در بازار تولید و به فروش می رسد که هر کدام کاربرد خاصی در صنایع مختلف دارند. از جمله این ورق ها می توان به ورق سیاه، ورق رنگی، ورق عرضه استیل و … اشاره کرد.

تفاوت بین ورق های گالوانیزه سرد و گرم

در بازار آهن ورق گالوانیزه توسط برندهای معتبر داخلی به فروش می رسد. ورق های گالوانیزه سرد و گرم این برندها از روش ساخت تا نوع کاربرد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این تفاوت ها بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد:

  • ضخامت

ضخامت گالوانیزه سرد بسیار کمتر از گالوانیزه گرم است. روکش ورق گالوانیزه سرد نازک بوده و حداکثر به ۲۵ میکرون می رسد. در صورتی که برای تولید ورق های گالوانیزه با ضخامت پوشش بیشتر، روش غوطه وری مناسب تر است. هر چه ضخامت پوشش بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی آن بهتر است. در هر دو روش می توان ضخامت را کنترل کرد. طبق استانداردها ضخامت پوشش سرد نباید بیشتر از ۲۵ میکرون باشد.

  • روش ساخت

بر خلاف گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزه کردن، گالوانیزه گرم یک فرآیند پوشش پیچیده است. در این روش باید از میکسرهای قدرتمند و دستگاه های پیشرفته و بزرگ استفاده کرد. در فرآیند گالوانیزه گرم، از حمام روی برای اعمال پوشش استفاده می شود و ورق در حمام غوطه ور می شود. پس از اینکه روکش “روی” بر روی ورق نشست، نوبت به خنک شدن و چسباندن پوشش به سطح می رسد. از طرفی در روش الکتروگالوانیزه کردن با اسپری الکترولیتی آب و نمک روی یا محلول اسید و نمک روی پوشش اعمال می شود. تفاوت در روند این دو روش باعث کاهش مصرف مواد در روش سرد نسبت به روش گرم شده و دیگر نیازی به دستگاه های پیچیده نیست. به این ترتیب ضایعات مواد اولیه نیز کاهش می یابد. از طرفی تفاوت این دو روش روی چسبندگی پوشش نیز تاثیرگذار است. پوشش ورق گالوانیزه سرد چندان وابسته به فلز اصلی نیست و جداسازی آن آسان تر از نوع گالوانیزه گرم است.

  • عمر و ماندگاری

ضخامت و چسبندگی پوشش در روش گالوانیزه گرم منجر به افزایش مقاومت به خوردگی ورق و طول عمر آن می شود. ورق های فولادی گالوانیزه گرم نیز مقاومت سایشی بهتری نسبت به گالوانیزه سرد دارند. بر این اساس ورق های گالوانیزه گرم برای استفاده در محیط های باز مناسب ترند.

  • خواص شیمیایی

واکنش های شیمیایی خاصی در محل اتصال پوشش داغ و ورق ایجاد می شود. بر خلاف واکنش الکتروشیمیایی در گالوانیزه گرم، یک واکنش فیزیکی در روش سرد رخ می دهد. ترکیب شیمیایی ایجاد شده در این ناحیه از فلز اصلی حتی پس از خراشیدگی و آسیب دیدن پوشش نیز محافظت می کند، در الکتروگالوانیزه این خاصیت ضعیف است.

  • ظاهر و سطح

ظاهر ورق گالوانیزه سرد براق و روشن است. در حالی که گالوانیزه گرم است، ظاهری کدر دارد. بنابراین در مواردی که ظاهر مهم است از ورق گالوانیزه سرد استفاده می شود.

  • در انتشار آلاینده ها

تولید ورق گالوانیزه گرم از نظر انتشار آلاینده وضعیت بهتری نسبت به ورق گالوانیزه سرد دارد. زیرا آلاینده های تولید ورق گالوانیزه گرم عمدتاً حاوی اسید ترش هستند. اما آلاینده‌های ورق گالوانیزه سرد حاوی بخش‌هایی از اسیدهای ترش، ضایعات مایع غیرفعال‌کننده و زباله‌های آبکاری هستند. در نتیجه می توان بیان کرد که تولید ورق گالوانیزه گرم اثرات و آسیب های زیست محیطی کمتری دارد.

ورق گالوایزه فولاد 369

انواع ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم را می توان از جنبه های مختلفی از جمله کیفیت ورق، نوع پوشش روی، ابعاد ورق و … طبقه بندی کرد که طبق استاندارد BS EN 10326 انواع ورق های گالوانیزه گرم به 4 نوع زیر تقسیم می شوند:

  • پوشش روی آهن: در این نوع پوشش علاوه بر روی مقداری آهن نیز وجود دارد.
  • پوشش روی: همان ورق گالوانیزه معمولی که بر اساس ضخامت روی دارای انواع مختلفی می باشد.
  • پوشش آلومینیوم روی: بیشترین میزان پوشش در این نوع روکش ورق آلومینیوم بوده و مقدار کمی روی در آن وجود دارد.
  • پوشش روی آلومینیوم: این پوشش ترکیبی از پوشش آلومینیوم و روی است که به آن آلوزینک نیز می گویند.

کاربرد ورق گالوانیزه گرم چیست؟

ورق گالوانیزه تولید شده توسط فرآیند گالوانیزه گرم نیز مانند ورق گالوانیزه سرد در مصارف مختلف و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت از این ورق ها در مواردی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا در برابر رطوبت و شرایط نامساعد جوی باشد. به عنوان مثال از این نوع ورق گالوانیزه گرم در مکان هایی استفاده می شود که ورق باید در معرض رطوبت یا اسید قرار گیرد. از جمله کاربردهای این ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت لوله های آب
  • استفاده در تجهیزات کشاورزی
  • استفاده در صنعت خودرو
  • ساخت مخازن و مخازن ذخیره آب
  • ساخت لوازم خانگی، مبلمان و کابینت

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه گرم

حال که به این سوال پاسخ دادیم که ورق گالوانیزه گرم چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است به بررسی مزایای این ورق بپردازیم که باعث شده در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای ورق گالوانیزه گرم در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قیمت مناسب
  • ماندگاری بالا در برابر رطوبت و اسید
  • عمر طولانی در شرایط آب و هوایی نامساعد
  • نصب و حمل و نقل آسان و سریع
  • هزینه نگهداری کم

وزن روکش های استاندارد Z 275 گالوانیزه

این نوع پوشش یک نوع طبقه بندی استاندارد است و رایج ترین نوع پوشش برای ورق گالوانیزه برای کاربردهای عمومی محسوب می شود. از ورق های کمتر از Z275 برای تولید قطعات یا روکش های سینوسی سوله، بدنه خودرو، یخچال و … استفاده می شود که پس از تولید قطعه مربوطه برای ماندگاری بیشتر، مجدداً با روکش های پلیمری پوشانده می شوند. لوله های گالوانیزه گرم به دو روش زیر تولید می شوند:

  1. لوله های گالوانیزه استاندارد که ابتدا ورق آهن سیاه رنگ شده و سپس در اسید نمک و در حوضچه فلز مذاب غوطه ور می شود.
  2. لوله هایی که با ورق گالوانیزه رول می شوند.

ورق گالوایزه فولاد 369

قیمت ورق گالوانیزه گرم

آبکاری ورق گالوانیزه گرم یک روش خاص گالوانیزه است که در آن پوشش محافظ روی با غوطه ور کردن قطعات فولادی در حمام مذاب اعمال می شود. در این روش به جای فولاد ضد زنگ از ورق های گالوانیزه استفاده می شود، زیرا بسیار مقرون به صرفه هستند و در کاهش قیمت نهایی ورق گالوانیزه گرم بسیار موثر هستند. آن ها همچنین در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بالا دارند استفاده می شوند. در این مطلب از وبسایت فولاد ۳۶۹ شما را با ورق گرم گالوانیزه و روش ساخت آن، مزایا، کاربرد و قیمت ورق گالوانیزه گرم و تفاوت آن با گالوانیزه سرد آشنا کردیم.

قیمت آنلاین ورق گالوانیزه گرم

برای خرید آسان از وبسایت فولاد ۳۶۹، پس از دریافت قیمت از صفحات کالا در سایت، می توانید نسبت به پرداخت صورت حساب و سپس پرداخت کل قیمت محصول اقدام و سپس به کارشناسان فروش اطلاع دهید. علاوه بر ورق گالوانیزه گرم خرید میلگرد و تیرآهن نیز از طریق خطوط تلفن ثابت و شماره موبایل های درج شده در سایت به صورت ۲۴ ساعته در دسترس است.

قیمت روز ورق گاوانیزه گرم

ورق های گالوانیزه به دلیل فرآیند سخت شدن، قیمت بیشتری نسبت به سایر ورق های فولادی دارند. البته ویژگی های منحصر به فرد این ورق ها باعث شده است که قیمت روز ورق های گالوانیزه گرم هرگز مانع خرید آن ها نشود و اکثر صنایع استفاده از آن را جزو اولویت های اول خود قرار دهند. عوامل موثر زیادی بر قیمت روز این ورق ها تاثیر می گذارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • روش تولید این نوع ورق ها
  • وزن ورق ها
  • کارخانجات تولیدی
  • اندازه و ضخامت ورق ها
  • خواص مکانیکی و شیمیایی
  • استاندارد و کیفیت ورق گالوانیزه

این عوامل در قیمت روز ورق گالوانیزه گرم تاثیر بسزایی دارد و باید قبل از خرید در نظر گرفته شود. بهتر است این ورق ها را از کارشناسان مجرب خریداری کنید تا شما را در انتخاب بهترین نوع ورق گالوانیزه راهنمایی کنند. یکی از پرکاربردترین انواع ورق، ورق گالوانیزه ۵۰ می باشد که بسیار مقرون به صرفه می باشد.

ورق گالوایزه فولاد 369

جمع بندی

ورق های گالوانیزه گرم یکی از پرمصرف ترین انواع ورق های فولادی هستند و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این نوع ورق با استفاده از فرآیند غوطه وری پوشش داده می شود و قیمت مناسب تری نسبت به سایر ورق های روکش دار دارد. پرکاربردترین ضخامت ورق گالوانیزه گرم بین ۰.۳ تا ۳ میلی متر است و در عرض های ۱ تا ۱.۲۵ متر تولید می شوند. این نوع ورق بر اساس نوع و جرم روکش دارای انواع مختلفی بوده و در کیفیت های متفاوتی تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. اما به طور کلی ورق های گالوانیزه گرم بیشتر در کاربردهایی که نزدیک به رطوبت و محیط های خورنده هستند استفاده می شود.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق گالوانیزه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت آنلاین ورق گالوانیزه , آخرین قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: