آرماتوز چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

یکی از مهمترین فرآیندهای مربوط به ساخت و ساز ساختمان، آرماتوربندی است. برای طراحی سازه های کوچک و بزرگ باید خوب بدانید که این مرحله باید طی شود. این مرحله و روند ساخت و ساز مزایای زیادی دارد. مدل های مختلفی از میلگردها برای این فرآیند استفاده می شود. هر یک از انواع این میلگرد ها باید در قسمت خاصی استفاده شود تا سازه ساختمان مقاومت زیادی پیدا کند. همان طور که می دانید استحکام ساختمان با استفاده از میلگرد های آجدار افزایش می یابد. میلگردها به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شناخته می شوند. باید به خوبی بدانید که به فرآیند اتصال میلگرد با بتن آرماتور گفته می شود. بتن باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر ضربه های احتمالی می شود. میلگردها استحکام کششی مطلوب و منحصر بفردی به بتن می دهند و ضعف هایی که در بتن از نظر مقاومت وجود دارد را جبران می کنند. پس باید به خوبی بدانید که این مرحله برای استفاده از مقاطع فولادی معروف است. با استفاده از بتن و میلگرد می توان مقاومت ساختمان را افزایش داد و ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد طراحی کرد.

معرفی آرماتور

اگر بخواهیم به صورت ساده و کوتاه توضیح دهیم باید بگوییم که آرماتور، میلگردی است که در داخل بتن تغییر شکل داده است. برای افزایش مقاومت ساختمان و استحکام بیشتر بتن از آنچه هست، با خم کردن میلگرد و جوش دادن آن ها، شکل میلگرد را تغییر داده و به ساختاری اسکلت مانند تبدیل می کنند تا بتوانند روی آرماتور بتن ریخته و عملیات بتن ریزی را انجام دهند. برای این منظور از میلگردهای ساده یا آجدار استفاده می شود که به آن ها آرماتور یا به اصطلاح میلگرد می گویند. میلگرد یا آرماتور به عنوان عامل تقویت کننده بتن استفاده می شود. فولاد آرماتور با استانداردهای مختلفی تولید می شود و در هر استاندارد طبقه بندی خاصی در خصوص خواص مکانیکی فولاد وجود دارد. وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ یکی از فروشندگان مجرب در زمینه فروش مقاطع فولادی می باشد. برای دریافت قیمت میلگرد می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. میلگردها باید حاوی اطلاعات شناسایی خاصی باشند که بتوان مشخصات آن ها را تعیین کرد.

نحوه استفاده از میلگرد برای ساخت آرماتور

جالب است بدانید در این مقاله میلگردها در طرح های مختلف به آرماتور تبدیل می شوند که هر کدام اصطلاح خاص خود را دارند. برای این منظور معمولاً از میلگرد آجدار برای کار در بتن و استحکام بخشی سازه، به صورت مستقیم یا با تغییر شکل به حالت خاموت، سنجاقی، رکابی، خرک، ادکا و … استفاده می شود.جالب است بدانید در این مقاله میلگردها در طرح های مختلف به آرماتور تبدیل می شوند که هر کدام اصطلاح خاص خود را دارند. برای این منظور معمولاً از میلگرد آجدار برای کار در بتن و استحکام بخشی سازه، به صورت مستقیم یا با تغییر شکل به حالت خاموت، سنجاقی، رکابی، خرک، ادکا و … استفاده می شود.

  • خاموت: از میلگردهای آجدار در پروژه ها به صورت طولی یا عرضی استفاده می شود. اگر در جهت عمودی سازه باشند میلگرد طولی و اگر به صورت عرضی و عمود بر میلگرد طولی خم شوند آرماتور عرضی یا خاموت می نامند.
  • اُدکا: اُدکا یا اوتکا نوعی آرماتور است، میلگرد از چندین محل خاص خم می شود و برای تحمل لنگر منفی اسکلت استفاده می شود.
  • آرماتور رکابی : آرماتور رکابی یک میلگرد U شکل است که دو سر آن به شکل قلاب خم شده است.
  • سنجاقی: به میلگرد های باریکی که به صورت سنجاق از دو طرف خم می شوند، آرماتور سنجاقی می گویند.
  • سیتکا: میلگرد سیتکا یا میلگرد مستقیم یک میلگرد شاخه ای است که فقط دو سر آن مانند قلاب خم شده است.
  • خرک: آرماتور خرک میلگردی است که از دو طرف با زاویه قائمه مانند نیم مربع خم شده و در انتهای دو سر میلگرد دارای دو پاشنه در جهت مخالف است.

ویژگی های آرماتور

آرماتورها اصولاً برای ایجاد مقاومت و استحکام در داخل سازه بتنی تعبیه می شوند و بنابراین باید دارای خواصی باشند که برای ایجاد حدی از این مقاومت لازم است. این خواص عبارتند از:

  • مقاومت دینامیکی خوب در برابر نیروها و فشار.
  • در انواع خاصی از آن ها قابلیت جوشکاری مناسبی وجود دارد.
  • قابلیت اتصال به سایر قطعات و یا اتصال و جوش سرد را دارند.
  • دارای استحکام کششی مناسب می باشد.

آرماتور بند کیست؟

آرماتوربند شخصی است که آرماتورهای فولادی را درسازه نصب و محافظت می کند. از نام های دیگری که برای آرماتور بند استفاده می شود می توان به آهنگر یا میله کار اشاره کرد. البته این فرآیند شامل بارگیری، تخلیه آرماتورها، خواندن نقشه های اجرایی اسکلت آرماتورها و جزئیات آن ها، اندازه گیری و برش میلگردها، جوشکاری، خمکاری، قلاب زدن آرماتورها، برآورد طول و وزن آرماتورها، تهیه تجهیزات مورد نیاز بر اساس نقشه می باشد. همنین مونتاژ صفحات اتصال و شناسایی محل صفحات اتصال و نصب آن ها بر اساس نقشه اجرایی و آرماتوربندی سقف های بتن آرمه در سازه های مختلف نیز شامل این فرآیند می باشد. در گروه بندی مشاغل مختلف، شغل آرماتوربندی در زیر مجموعه مهندسی عمران قرار می گیرد. در این شغل برخلاف تصور اولیه که به نظر می رسد یک کار اجرایی است، بیشتر به مطالعه نیاز است تا عمل. در واقع خواندن نقشه های آن مهم ترین مرحله برای تقویت است. یکی از ویژگی های اصلی یک آرماتوربند داشتن صبر است. کل فرآیند آرماتوربندی قبل از قالب گیری بتن انجام می شود و باید با دقت زیادی انجام شود و فواصل بین قالب بتنی، چوبی و … با آرماتورها طبق موارد ذکر شده در نقشه های ساختمانی انجام شود.

میلگرد فولاد 369

آشنایی با اصول آرماتور بندی

برخی از مهمترین اصول آرماتور بندی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

بستن آرماتور

بهتر است بدانید که یکی از دقیق ترین و حساس ترین قسمت های هر ساختمان بتنی آرماتوربندی آن است. تمام نیروهای کششی در ساختمان توسط میلگردهای تقویت کننده پشتیبانی می شوند. به این ترتیب هنگام مقاوم سازی ساختمان ها باید توجه زیادی داشته باشید. برای تعیین تعداد میلگردها و تعیین استاندارد آن ها می توانید از دو روش استفاده کنید. یکی از آن ها مراجعه به آیین نامه و دیگری محاسبه اندازه هاست. در حالت اول باید به خوبی بدانید که آیین نامه استانداردهایی را در خصوص بستن آرماتورها مشخص کرده است و در مورد دوم نیز باید به خوبی بدانید که مهندسان حسابداری می توانند آرماتوربندی را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

خم کردن آرماتور

 میلگردهای مورد استفاده در ساختمان های بتنی با استفاده از تجهیزات دیگر خم یا تغییر می کنند. اسپیسر یکی از بهترین تجهیزات ساختمانی برای طراحی سازه های بتنی است که انواع مختلفی دارد. برای تقویت ساختمان می توانید از اسپیسرهای بتنی استفاده کنید. اسپیسر پلاستیکی یکی از بهترین اسپیسرهای بتن است که در هر یک از مراحل آرماتوربندی کاربرد مهمی دارد. آرماتور هایی که قطر آن ها به ۱۲ میلی متر می رسد با استفاده از آچار به راحتی خم می شوند اما آرماتور های بزرگتر را نمی توان به راحتی خم کرد و نیاز به فشار بیشتری دارید.

اتصال آرماتور

دقت داشته باشید که طول هر میلگرد در آرماتور باید اندازه استاندارد داشته باشد. اکثر آرماتورهای موجود در بازار به سایز ۱۲ میلی متر می رسند. برای ادغام تیرآهن و ستون ساختمان در برخی از قسمت های ساختمان باید بدانید که از میلگردهای سایز ۱۲ میلی متر استفاده می کنند. اتصال میلگردها به یکدیگر باید به حداقل فاصله برسد. در واقع طول میلگردها باید به گونه ای باشد که حداقل کشش را تحمل کنند. اتصال میلگردها باید بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد و فاصله آن ها خیلی زیاد نباشد. این مثال از اتصال وصله برای تقویت تا ۳۲ نقطه مجاز است. به همین دلیل دو قطعه آرماتور در کنار هم قرار گرفته و به وسیله سیم آرماتور به یکدیگر متصل می شوند.

اتصال شبکه میلگرد به ستون

پس از اجرای فونداسیون و تعبیه میلگردها در آرماتور، یکی دیگر از اصول آرماتوربندی اتصال میلگردهای ستون به ساختمان است. آرماتورهای ستون باید با استفاده از تیرآهن های چوبی در پایه ی ستون طراحی شوند تا موقعیت هر ستون را تایید کنند. در واقع باید به خوبی بدانید که آرماتورهای طولی و عرضی ستون ها باید طوری به یکدیگر متصل شوند که در حین حمل و بتن ریزی هیچ گونه جابجایی رخ ندهد.

انواع آرماتورهای مورد استفاده را بشناسید

در مورد تقویت بتن یکی از مهمترین نکات، انتخاب میلگرد یا آرماتور مناسب است. در این راستا کارخانه های مطرح زیادی وجود دارند که آرماتور مورد نیاز ساخت و ساز را تولید می کنند. در ادامه به بررسی انواع آرماتورهای مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان می پردازیم.

  • بررسی میلگرد نرم و آجدار A1

این نوع آرماتورها که در دسته میلگردهای نرم و آجدار طبقه بندی می شوند دارای مشخصات لازم برای جوشکاری می باشند. میلگردهای A1 در رده مقاومتی S240 قرار می گیرند. بیشترین استفاده از میلگردهای A1 در تراشکاری می باشد زیرا این آرماتور فاقد آج بوده و سطح صافی دارد.

  • ویژگی های میلگرد نیمه سخت A2

آرماتورهای A2 به عنوان آرماتورهای آجدار طبقه بندی می شوند. میلگردهای A2 که بیشتر به صورت تک و موازی دیده می شوند در رده مقاومتی S340 قرار می گیرند. همین مقاومت بالا دلیلی است که این نوع آرماتور برای جوشکاری مناسب نیست. اما آرماتورهای A2 به دلیل قابل برش بودن برای قطع و وصل و مش بندی استفاده می شوند.

  • میلگرد سخت A3

آرماتورهای A3 نسبت به دو نوع میلگرد قبلی سخت تر بوده و دارای آج های متقاطع هستند. مانند آرماتورهای A2، آرماتورهای A3 به دلیل مقاومت بالا برای جوشکاری و آهنگری مناسب نیستند. اما به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مناسبی که دارند به عنوان میلگردهای طولی تیرآهن و ستون و آرماتور سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • آرماتور با آج مرکب A4  

میلگردهای A4 که جزء آرماتورهای سخت طبقه بندی می شوند در مقایسه با میلگردهای A3 کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع میلگرد در رده مقاومتی S500 طبقه بندی می شود. بیشترین استفاده از میلگردهای A4 در ساخت پروژه های سنگین ساختمانی می باشد. البته از این نوع میلگرد می توان در مقاوم سازی دیوارهای برشی استفاده کرد.

میلگرد فولاد 369

انواع آرماتورها بر اساس استاندارد DIN488

بر اساس این استاندارد که مربوط به کشور آلمان است، آرماتورهای مورد استفاده در ساخت سازه ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • میلگرد: این گروه از فولادها از محصولات مسطح تهیه می شوند و به صورت جداگانه برای تقویت بتن استفاده می شوند.
  • شبکه: گروهی از آرماتور ها به نام شبکه در کارگاه مونتاژ می شوند و برای افزایش مقاومت به یکدیگر متصل می شوند.
  • سیم: ظاهر این دسته صاف و رول مانند است. آرماتوربندی سیم در کارگاه ها انجام می شود.

نکاتی که در آرماتور بندی باید به آن توجه کرد

در این قسمت قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که با رعایت آن ها می توانید روند آرماتوربندی را به نحو بهتری پیش ببرید. این نکات شامل موارد زیر است:

  1. آرماتورهای مورد استفاده در بتن باید فاصله معینی با سطح قالب داشته باشند. این موضوع به درگیری بیشتر بتن و آرماتور کمک می کند. این نوع تا حد زیادی از زنگ زدن آرماتورنیز جلوگیری می کند.
  2. هرگز از چکش کاری در فرآیند خمش آرماتورها استفاده نکنید.
  3. قبل از استفاده از آرماتورها، باید آن ها را با دقت بشویید. بدیهی است از استفاده از آرماتورهای اکسید شده و آرماتور های مخلوط با روغن باید خودداری شود.
  4. آرماتورها را به هیچ وجه در دمای محیط کمتر از پنج درجه سانتیگراد خم نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز نباید آرماتورهای خمیده را برای ساخت محصولات جدیدتر باز کنید. استفاده از آرماتورهای دست دوم قابلیت های منحصر به فرد میلگرد را تا حد زیادی از بین می برد.
  5. آرماتورها باید با تیغه و قیچی مخصوص بریده شوند. متأسفانه برخی از تکنسین های ساختمانی آرماتورها را با دستگاه های دیگر قطع می کنند که اشتباه است.

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از نظر ترکیب شیمیایی در سه استاندارد A2، A3 و A4 تولید می شود. قیمت میلگرد آجدار در این استاندارد به دلیل خواص مکانیکی مختلف آن ها متفاوت است. بنابراین، قبل از خرید میلگرد آجدار، استانداردی را که می خواهید برای بهترین قیمت میلگرد آجدار پرداخت کنید، انتخاب کنید. در بین این استانداردها استانداردهای A2 و A3 بیشترین کاربرد را دارند. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که تولیدکنندگان ایرانی معمولاً میلگرد را در این استانداردها با شکل ظاهری و هندسه آج یکسان تولید می کنند، بنابراین قبل از خرید میلگرد استاندارد میلگرد را با کمک گواهینامه معتبر تایید کنید. وزن یکی دیگر از نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. یک شاخه میلگرد طبق استاندارد باید پس از تولید دارای وزنی طبق این استاندارد باشد. با افزایش قطر میلگرد، وزن یکی از شاخه های آن افزایش می یابد. مطابقت وزن میلگرد با استاندارد اشتال نشان از کیفیت بالای آن محصول می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید میلگرد با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را جهت تکمیل خرید خود دریافت کنید.

قیمت آنلاین میلگرد آجدار

میلگرد اولیه برای حمایت از سازه های سنگین ضروری است، در حالی که میلگرد ثانویه برای بتن هایی که متحمل فشار و انقباض می شوند مناسب است. عوامل زیادی در تعیین قیمت آنلاین میلگرد آجدار وجود دارد که دانستن آن ها بسیار مهم است. اگر عوامل مهم موثر بر هزینه را می دانید، می توانید در خرید خود صرفه جویی کنید و میلگرد مورد نیاز پروژه خود را تهیه کنید. معمولا خرید میلگرد به دو صورت ظرفیتی و خرده فروشی انجام می شود. ظرفیت هر میلگرد حدود ۲۴ تن است و در صورت خرید مستقیم از کارخانه شاهد محدودیت سایز در یک ظرفیت خواهیم بود. قیمت آنلاین میلگرد آجدار را می توانید از وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مشاهده نمایید. وزن یک شاخه ۱۲ متری میلگرد در اندازه های مختلف بر اساس استانداردی به نام اشتال تعیین می شود.

قیمت روز میلگرد آجدار

وبسایت ما به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات مهم فولادی و با داشتن سبد محصولات تخصصی همواره در تلاش است تا قیمت انواع میلگرد آجدار مانند قیمت میلگرد آجدار A2 و قیمت میلگرد آجدار A3 را ارائه دهد. همچنین با توجه به ترجیح بسیاری از مشتریان برای استفاده از میلگرد یک کارخانه خاص، قیمت روز میلگرد آجدار 14 همراه با نوسانات بازار در سایت قرار می دهیم.

میلگرد فولاد 369

جمع بندی

آرماتور در واقع میلگردی است که تغییر شکل داده و آماده قرار دادن در بتن است. برای افزایش مقاومت کششی بتن از آرماتورها استفاده می شود. تقویت کننده هایی که در یک شبکه به هم متصل می شوند، آرماتور نامیده می شوند. آرماتوربندی یکی از اساسی ترین روش ها برای ساخت سازه های بتنی مقاوم و ضد آب است. به طور کلی در ساخت و ساز ساختمان از دو نوع آرماتور طولی و عرضی استفاده می شود. به هر آرماتوری که در طول عضو (تیرآهن یا ستون) قرار گیرد، آرماتور طولی و به هر آرماتوری که در امتداد عرض عضو و عمود بر میله طولی قرار گیرد، آرماتور عرضی می گویند. آرماتوربندی باید بر اساس اصول مهندسی اجرا شود.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: