روش های اندازه گیری وزن میلگرد
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

در مطالب قبلی به طور کامل به ویژگی های میلگرد پرداختیم. جالب است بدانید یکی از اولین مواردی که هر مهندس عمران باید بداند دقت در محاسبات اجرایی یک پروژه به خصوص میلگرد است. محاسبه وزن و قطر میلگرد به همراه ابعاد و میزان مصالح ساختمانی از اولین مراحل پروژه می باشد. زیرا محاسبه دقیق مصالح آهن و فولاد در سازه فلزی کمک زیادی به استاندارد ساختمان ها می کند. یکی از مهمترین دغدغه ها قبل از شروع هر پروژه ساختمانی محاسبه وزن میلگرد می باشد. برای اجرای هر سازه ای بر اساس استانداردهای ساختمانی، لازم است مصالح و قطعات آهنی آن به دقت برآورد شود. با توجه به اهمیت موضوع فوق قصد داریم دراین مقاله در مورد بهترین روش ها و فرمول های محاسبه وزن میلگرد صحبت کنیم.

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه وزن میلگرد

همانطور که گفته شد وزن میلگرد هم برای تعیین قیمت و هم برای طراحی یا ساخت سازه بسیار مهم است. یکی از عوامل موثر بر وزن میلگرد قطر آن است. مورد بعدی که در محاسبه وزن میلگرد آجدار، ساده یا حرارتی تأثیر می گذارد طول میلگرد است. در ادامه روش ها و فرمول محاسبه وزن میلگرد را در اختیار شما قرار می دهیم تا با کمک وزن به دست آمده و با استفاده از جداول تعیین شده تعداد میلگرد مورد نیاز سازه را تخمین بزنید. اگرچه فرمول محاسبه وزن میلگرد آسان است. اما می توانید از ماشین حساب های آنلاین برای محاسبه وزن میلگردها یا انواع نرم افزارهای محاسبه وزن میلگرد استفاده کنید.

مشخصات فنی میلگرد

میلگردها بر اساس استانداردهای خاصی تولید می شوند و هر کدام دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند. میلگردهای ساده دارای سطح صاف و صیقلی هستند در حالی که میلگردهای آجدار دارای برآمدگی هایی در سطح میلگرد هستند. این برجستگی ها باعث می شود بتن بدون لغزش به میلگرد بچسبد و سازه را مقاوم تر کند. میلگرد های آجدار انواع مختلفی دارند. برای محاسبه وزن میلگرد آجدار ابتدا باید انواع این میلگردها را بشناسید. انواع میلگرد آجدار عبارتند از:

  • میلگرد آجدار مرکب

می توان گفت این میلگرد ترکیبی از دو میلگرد قبلی است. شکل ظاهری آج ها به این میلگرد عدد هفت و هشت داده است. آج ها در این میلگرد حول چهار محور طولی قرار دارند.

  • میلگرد آجدار جناقی

این میلگرد بسیار شبیه به میلگرد شیاردار مارپیچی است. اما تفاوت این است که بر خلاف مدل مارپیچ که آج ها حول یک محور قرار می گیرند، در این میلگرد آج ها به دور دو محور و یک خط طولی پیچیده می شوند. در نهایت آج ها شکلی شبیه به هشت ایرانی پیدا کرده اند. از آنجایی که این میلگردها شکننده هستند، نمی توان آن ها را جوش داد.

  • میلگرد آجدار مارپیچی

این میلگردها دارای برجستگی های طولی بوده و شبیه لوله هستند که خط طولی دور آن از پایین به بالا کشیده شده است. این میلگردها برای عملیات جوشکاری مناسب نیستند. اما جوشکاری را می توان با دقت بسیار انجام داد. میلگرد آجدار مارپیچ دارای دو نوع دوکی و ساده می باشد.

  • میلگرد حرارتی

این میلگردها نیز سطح صافی دارند و شباهت زیادی به میلگردهای ساده دارند. اما گاهی افراد سودجو آن ها را به جای میلگرد می فروشند. این میلگردها به هیچ وجه برای بتن ریزی مناسب نیستند و برای بررسی وزن آن ها در شرایط استاندارد می توانید از جدول وزن میلگرد ساده کمک بگیرید.

اهمیت محاسبه دقیق وزن میلگرد

ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر گسل های زیادی قرار گرفته و در دهه های اخیر زلزله های مخربی در کشور رخ داده است. اهمیت استانداردسازی ساختمان و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد بسیار مهم است. با توجه به اینکه در هنگام زلزله نیرو به اشکال مختلف وارد سازه می شود، تنها بتن و مصالح سنتی توان تحمل نیروها را ندارند و نمی توانند بار ساختمان را تحمل کنند. به همین دلیل میلگرد یکی از مهم ترین مصالح برای ساخت ساختمان های اسکلت بتنی است. اما متأسفانه اخیراً برخی از تولیدکنندگان این بخش اقدام به ساخت مقاطع با وزن کمتر از حد استاندارد کرده اند و با توجه به اینکه با استفاده از آن ها قیمت میلگرد مصرفی کمتر می شود و بسیاری نمی دانند چگونه محاسبه کنند. با وزن میلگرد سود زیادی نصیب دلالان می شود. زیرا چگالی فولاد در همه موارد یکسان است بنابراین اگر وزن سطح مقطع مورد نظر کمتر از حد استاندارد باشد نشان دهنده غیراستاندارد بودن و کوچکتر بودن سطح مقطع آن است. در صورت استفاده از میلگردهای غیر استاندارد مهندس عمران ساختمان در محاسبات خود دچار اشتباه می شود و عواقب جبران ناپذیری برای ساختمان به همراه خواهد داشت.

وزن میلگرد

با توجه به میلگرد به عنوان یک محصول پرمصرف در صنعت ساختمان، موضوعی که پس از آگاهی از گریدهای مختلف و مشخصات فنی آن بسیار حائز اهمیت است، موضوع وزن میلگرد می باشد. به طور کلی این مقاطع در چهار گرید A1-A2-A3 و A4 تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت میلگرد نیز در انواع مختلف آن متفاوت است. این محصول مهم بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی در کارخانه های داخلی و خارجی با چهار آنالیز فوق الذکر و کیفیت های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود. این محصول طبق آنالیز مشخصات فنی منحصر به فردی دارد و همچنین کاربرد خاص خود را دارد به طوری که رفتار همه آن ها در سازه یکسان نیست.

میلگرد فولاد 369

روش های اندازه گیری وزن میلگرد

در روش های فوق با محاسبه آنلاین وزن میلگرد شروع کرده و سپس با استفاده از جدول محاسبه را آموزش می دهیم. در پایان استفاده از روش ها و فرمول های محاسباتی آموزش داده شده است.

  • محاسبه وزن میلگرد به صورت آنلاین

یکی از روش های محاسبه وزن میلگرد استفاده از اپلیکیشن های موبایل یا نرم افزار محاسبه وزن میلگرد می باشد. این سکوها وزن میلگرد را با پیش بینی چگالی آهن محاسبه می کنند، به همین دلیل تنها عددی که نیاز دارید قطر میلگرد است تا با وارد کردن آن وزن میلگرد را بدست آورید. در عین حال با توجه به تفاوت وزن میلگردهای مشابه در کارخانه های مختلف، نرم افزار دیگری که برای این منظور استفاده می شود، نرم افزاری است که وزن هر شاخه میلگرد کارخانه ها را با توجه به تفاوت وزن هر یک محاسبه می کند.

  • وزن میلگرد را با استفاده از جدول محاسبه کنید

برای محاسبه وزن میلگرد آجدار و ساده با استفاده از جدول می توان از سه نوع جدول زیر استفاده کرد:

  • جدول اشتال
  • جدول استاندارد
  • جدول وزن تولید کننده

با استفاده از این جداول می توانید وزن میلگرد خود را محاسبه کنید و یا با مقایسه وزن نهایی میلگرد خود با جداول وزن بالا از اصل یا تقلبی بودن میلگرد خریداری شده مطمئن شوید. جداول وزنی کارخانه های تولید میلگرد بر اساس استانداردهایی است که کارخانه برای ساخت میلگرد استفاده می کند. بنابراین جداول وزن کارخانه و جداول استاندارد معمولاً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

  • وزن میلگرد را با استفاده از جدولاشتال محاسبه کنید

اشتال یک کلمه آلمانی به معنای فولاد است که با کمک این جدول می توانید وزن استاندارد انواع میلگرد را بدست آورید. جدول وزن اشتال جامع تر از جدول وزن کارخانه ها است. در این جدول در مقابل هر سایز میلگرد مواردی مانند سطح مقطع و وزن مخصوص میلگرد در هر متر ذکر شده است. برای محاسبه وزن میلگرد با جدول اشتال ابتدا سطح میلگرد (A) را محاسبه کنید. سپس به ستون مساحت داخل جدول مراجعه کنید. کوچکترین عددی را که بزرگتر یا مساوی مساحت میلگرد مورد نظرتان باشد انتخاب کنید. با تعیین شماره مساحت در جدول اشتال، اندازه و وزن میلگرد مشخص می شود.

  • جدول اشتال میلگرد

پارامتر U: سطح روکش میلگرد

پارامتر: G وزن هر متر میلگرد

پارامتر W: گشتاور مقاوم برای برآورد مقاومت پروفیل در برابر تنش برشی

پارامتر flache: سطح میلگرد در طول یک متر (واحد متر مربع)

پارامتر:D  قطر یا اندازه میلگرد

  • محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول وزن کارخانه

تولیدکنندگان میلگرد معمولا جدول وزن میلگردهای خود را در اختیار خریدار قرار می دهند. به طور کلی وزن میلگردهای کارخانه های مختلف با قطر و طول یکسان معمولاً اندکی با یکدیگر متفاوت است، زیرا همانطور که گفتیم این جداول وزنی بر اساس استانداردی است که کارخانه در ساخت میلگردهای خود استفاده کرده است. همچنین قطر اسمی و آلیاژ میلگرد دو پارامتر مهمی هستند که بر وزن میلگرد تاثیر می گذارند و ممکن است محاسبات شما را تغییر دهند. قطر اسمی میلگرد به معنای قطر میلگرد بدون آج یا صاف است، زمانی که وزن یکسان میلگرد آجدار انتخاب شود. قطر میلگردهای تولید شده در برخی از کارخانه ها با تلرانس ۲-۳ میلی متر تولید می شود که باعث تفاوت محسوس در وزن میلگرد می شود.

  • فرمول محاسبه وزن نمونه میلگرد

قبل از خرید میلگرد می توانید نمونه کوچکی از میلگرد را از فروشنده درخواست کنید. پس از دریافت نمونه، آن را وزن کرده و طول آن را نیز بدست آورید. با تقسیم وزن نمونه بر طول آن، وزن هر متر میلگرد به دست می آید. همان طور که ذکر کردیم فرمول محاسبه وزن میلگرد را مشاهده می کنید. در این فرمول باید وزن را بر حسب گرم و طول را به میلی متر وارد کنید.

طول نمونه/ وزن نمونه = وزن هر متر میلگرد بر حسب کیلوگرم

روش محاسبه وزن میلگرد بیشتر به منظور مقایسه وزن میلگرد دریافتی با وزن استاندارد می باشد. به این ترتیب عدد بدست آمده را با توجه به سایز میلگرد با وزن آن در جدول استاندارد مقایسه کنید. اگر وزن محاسبه شده توسط شما مساوی یا بیشتر از عدد وزنی مربوط به اندازه میلگرد در جدول استاندارد باشد، میلگرد مورد نظر استاندارد است.

  • فرمول کارگاهی محاسبه وزن میلگرد (روشی قدیمی برای محاسبه وزن میلگرد)

فرمولی که در آن از عدد ۱۶۲ برای محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود، روش کارگاهی محاسبه وزن میلگرد نامیده می شود. محاسبه وزن میلگرد کارگاهی یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های محاسبه وزن میلگرد می باشد و وزن هر متر میلگرد خریداری شده نباید تفاوت زیادی با عدد بدست آمده از این فرمول داشته باشد. فرمول وزن میلگرد با استفاده از عدد ۱۶۲ یا فرمول کارگاهی وزن میلگرد به شرح زیر است:

محاسبه ی وزن یک متر میلگرد

 ۱۶۲/اندازه میلگرد به توان ۲ = وزن هر متر میلگرد بر حسب کیلوگرم

محاسبه وزن میلگرد با طول دلخواه

اگر طول میلگرد را یک متر در نظر نگیریم (برای هر طول دلخواه) فرمول به صورت زیر خواهد بود:

۱۶۲/ طول میلگرد * (اندازه میلگرد به توان ۲) = وزن هر متر میلگرد بر حسب کیلوگرم

W = D²L / 162

W: وزن میلگرد

D: قطر میلگرد

L: طول میلگرد

میلگرد فولاد 369

قیمت میلگرد آجدار

برای محاسبه قیمت میلگرد همانطور که در مباحث بالا توضیح داده شد ابتدا باید وزن و تعداد شاخه های میلگرد مشخص شود. شایان ذکر است وزن هر شاخه از میلگرد به عواملی مانند اندازه میلگرد، آلیاژ آلومینیوم در ساخت میلگرد، عیار و … بستگی دارد. برای خرید میلگرد با قیمت مناسب بدون صرف وقت و هزینه زیاد پیشنهاد می شود از وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ استفاده کنید. یکی از مزیت های وبسایت ما فروش آهن و فولاد بدون واسطه و مستقیم از تولید کننده می باشد. قبل از خرید می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با مشاوران در ارتباط باشید و نحوه خرید، پرداخت، استعلام قیمت و … را فرا بگیرید و با توجه به غیر واسطه ای بودن فروش محصولات آهنی و فولادی اعم از میلگرد عمودی، هزینه تمام شده بسیار مقرون به صرفه است. شایان ذکر است با توجه به ارتباط مستقیم با کارشناسان فروش و همچنین تولید کننده می توانید با پرداخت قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه و همچنین صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل و … به راحتی اقدام به خرید نمایید.

قیمت روز میلگرد آجدار

قیمت روز میلگرد آجدار را نمی توان به راحتی گفت، زیرا در نوسانات قیمت دلار دائما در حال تغییر است و هر کارخانه با توجه به هزینه های مصرفی خود برای تولید این میلگردها قیمت تعیین می کند. اگرچه قیمت آن ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما هدف اصلی کارفرمایان همواره اتمام پروژه های عمرانی با هزینه کمتر است و حتی حذف کمترین هزینه برای آن ها موثر است. اما برای اطلاع از قیمت روز میلگرد آجدار در تمامی کارخانه ها می توانید به وبسایت فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید و میلگرد را با بهترین قیمت ممکن خریداری کنید.

قیمت ٖآنلاین میلگرد آجدار

عوامل موثر بر قیمت آنلاین میلگرد آجدار عبارتند از: نوع میلگرد ساده یا آجدار (میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد)، قطر میلگرد، اندازه بزرگتر، نیاز به استفاده از مواد اولیه بیشتر برای تولید داریم و در نهایت قیمت نیز افزایش می یابد، استاندارد مورد استفاده در ساخت میلگرد نیز در قیمت میلگرد تاثیر دارد، زیرا برای افزایش کیفیت آن طبق استاندارد باید از شرایط ساخت و افزودنی های مختلف استفاده شود، معمولا میلگردهای وارداتی قیمت بالاتری دارند زیرا هزینه حمل و نقل به آن ها اضافه می شود و در برخی موارد کیفیت بالاتری دارند.

میلگرد فولاد 369

جمع بندی

با توجه به اینکه ممکن است برخی از تولیدکنندگان در ساخت این محصول تخلف کنند و محصولاتی با وزن کمتر از استاندارد تولید کنند، دانستن روش های مختلف محاسبه وزن میلگرد کمک زیادی به خرید محصولات استاندارد و باکیفیت می کند. از سوی دیگر، هنگام برآورد هزینه های پروژه، باید وزن و مقدار قطعات مورد نیاز را دانست. در مقاله فوق روش ها و فرمول های مختلفی برای محاسبه وزن میلگرد معرفی شد. یکی از سریع ترین راه ها استفاده از اپلیکیشن ها و سایت های آنلاین برای محاسبه وزن میلگردها است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد. نظر خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: