ورق روغنی و مزایای آن
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق روغنی یکی از انواع ورق های فولادی سرد است که در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز قصد داریم به مزایای ورق روغنی بپردازیم و بررسی کنیم که چه مزایایی باعث استفاده از ورق روغنی در کاربردهای مختلف شده است. وقتی به مشخصات فنی ورق روغنی دقت کنید، دلیل کاربرد فراوان و تنوع بسیاری آن در صنایع را متوجه خواهید شد. کاربردهای مختلفی از جمله ساخت یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی و سایر لوازم خانگی، ساخت خودرو، ساخت موتورهای الکتریکی و … قابلیت استفاده از آن در تولید محصولات مختلف را می توان نام برد. به گونه ای که دارای ویژگی های خاص، ویژگی هایی مانند امکان شکل پذیری بالا، خاصیت ارتجاعی بالا، استقامت بالا، مقاومت در برابر نفوذ، خواص مغناطیسی، نفوذپذیری و تمیز پذیری خوب است. همچنین شما می توانید قیمت انواع ورق روغنی را از طریق صفحه مربوط به این محصول در سایت ما بررسی کنید و سپس برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تخصصی ما تماس بگیرید. اما قبل از آن بهتر است کمی با ورق روغنی و کاربردهای آن آشنا شوید. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ورق روغنی

ورق های روغنی (سرد) ورق های آهنی هستند که با فرآیند نورد سرد تولید می شوند و در صنعت ساختمان بسیار مهم و کاربردی هستند. در تولید ورق های مختلف از نورد گرم برای تولید ورق سیاه و نورد سرد برای تولید ورق روغنی و ورق گالوانیزه استفاده می شود. در روش نورد سرد ورق هایی که ضخامت بالایی دارند به ورق هایی با ضخامت کمتر تبدیل می شوند. علت نامگذاری ورق سرد که به آن ورق روغنی نیز گفته می شود به این دلیل است که این ورق ها پس از گذراندن مراحل مختلف تولید و آماده سازی برای جلوگیری از خوردگی روغن کاری می شوند و به دلیل ظاهری که دارند به آن ها ورق روغنی می گویند.

کاربرد ورق روغنی

همان طور که اشاره کردیم ورق های فولادی تنوع زیادی دارند. در مواردی که نیاز به استفاده از ورق های فولادی برای ساخت و ساز و مواردی که نیازی به دیده شدن ندارند، می توانید از ورق های سیاه استفاده کنید. اما زمانی که برای مصارفی که بیشتر به صورت روکشی استفاده می شود به ورق مقاوم و زیبا نیاز دارید، باید نوع ورق استیل خود را تغییر دهید. در چنین مواقعی معمولا از ورق روغنی به دلیل ظاهر شفاف و براق آن استفاده می کنند. برای مثال می توان به قطعات لوازم خانگی، قطعات خودرو (بدنه) و یا انواع قفسه ها اشاره کرد که اکثراً در معرض دید قرار دارند و باید از ورق فولادی مرغوب و مناسب ساخته شوند. اما به طور کلی می توان به کاربردهای زیر اشاره کرد:

  • رنگ آمیزی قطعات صنعتی
  • ساخت مخازن فلزی
  • ساخت قطعات خودرو
  • ساخت انواع قفسه
  • صنایع رادیاتور
  • صنایع لوازم خانگی

انواع ورق روغنی استاندارد

ورق های روغنی از نظر استاندارد به سه دسته ST12 ، ST13 و ST14 تقسیم می شوند. تفاوت این سه نوع ورق روغنی در خواص مکانیکی و کاربرد آن هاست. ورق های روغنی ST12 استحکام کششی خوبی دارند. این ورق ها به ورق های روغنی معمولی نیز معروف هستند. مهمترین کاربرد ورق روغنی ST12 در ساخت قطعات خودرو و قطعات الکترونیکی می باشد. از ورق های روغنی ST13 در ساخت قطعاتی مانند گلگیر خودرو و بدنه آن استفاده می شود بنابراین این نوع ورق ها استحکام کششی متوسطی دارند. در مورد ورق روغنی ST14 بحث کمی متفاوت است. این ورق ها استحکام کششی فوق العاده بالایی دارند و به همین دلیل به آن ها ورق های فوق کششی می گویند. ورق روغنی ST14 نسبت به سایر انواع ورق روغنی کشسانی بیشتری دارد و در تولید قطعاتی که نیاز به تغییر شکل زیاد دارند استفاده می شود. لازم به ذکر است که استانداردهای دیگری برای ورق روغنی وجود دارد. به عنوان مثال در استاندارد EK2 ورق های روغنی قابلیت لعاب دار شدن را دارند و در نتیجه در تولید لوازم خانگی مانند اجاق گاز و یخچال استفاده می شوند. علاوه بر این، ورق های روغنی QSTE یکی دیگر از ورق های روغنی پرکاربرد در صنایع مختلف است که خاصیت ضد سایش خوبی دارد. از این ورق ها برای تولید قسمت های زیرین خودرو استفاده می شود.

ورق روغنی فولاد 369

انواع ورق روغنی

ورق روغنی با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در ورق و همچنین اندازه و ضخامت ورق عمدتاً به انواع مختلفی طبقه بندی می شود:

ورق روغنی بر اساس ابعاد

ورق روغنی اساساً بر اساس اندازه و ابعاد در انواع مختلفی ساخته می شود. ورق های روغنی استاندارد، ورق هایی با ضخامت ۰.۰۳ میلی متر تا ۳ میلی متر و عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر هستند. میزان وزن مصرفی در انواع ورق روغنی استاندارد تقریباً با وزن آهن معمولی برابری می کند. بنابراین این نوع ورق ها کاربردهای فراوان و قیمت ارزانی دارند.

ورق روغنی بر اساس آلیاژ

همان طور که بالاتر گفتیم از انواع ورق روغنی با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در آن و نوع عملیات حرارتی می توان به مواردی مانند ورق روغنی معمولی ST12، ورق روغنی نیمه کشش ST13 و ورق روغنی فوق کشش ST14 اشاره کرد.

ورق روغنی ST12 ساده یا معمولی

ورق روغنی ST12 یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنعت و ساختمان می باشد. نام دیگر این نوع ورق روغنی استرچ شیت است و قابلیت خم شدن تا 45 درجه را دارد. یکی از مزیت های اصلی ورق ST12 تاریخ انقضای طولانی آن (18 ماه) است.

ورق روغنی نیمه کششی ST13

ورق نیمه کششی ST13 عمدتاً در سازه های صنعتی و غیر صنعتی کاربرد دارد و نام دیگر آن ورق نیمه کششی یا نیمه الاستیک می باشد. این نوع ورق ها عموماً دارای خاصیت جوشکاری هستند. همچنین قابلیت خم شدن 90 درجه را دارد و تاریخ انقضای آنها حداکثر 8 ماه برآورد شده است.

ورق روغنی فوق کششی ST14

این نوع ورق به دلیل داشتن ساختار ایده آل و انعطاف پذیربودن اساسا در صنایعی مانند ماشین سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مزایای استفاده از ورق های روغنی

این نوع ورق های فولادی در برابر فشارهای زیاد در سازه بسیار مقاوم هستند، بنابراین مهندسان و معماران با در نظر گرفتن این ویژگی سازه های بسیار قدرتمندی را طراحی می کنند. تولید این محصول در مقایسه با سایر ورق های فولادی بسیار سریعتر و ارزانتر بوده و به رونق بازار کمک خواهد کرد. یکی دیگر از مزایای ورق روغنی انعطاف پذیری و دوام بالای آنهاست. همچنین به دلیل ظرافت، سطح خوب و ابعاد دقیق، در مصارف مختلف مانند تسمه، میله و لوله های فلزی کاربرد به سزایی دارد. ورق های روغنی دارای ویژگی ها و مزایایی هستند که استفاده از آن ها را در صنایع مختلف به بالاترین حد ممکن رسانده است. از جمله مهم ترین ویژگی های این ورق ها می توان به چکش خواری بالا، مقاومت در برابر نفوذ بالا، خاصیت ارتجاعی بالا و خواص مغناطیسی خوب اشاره کرد. با توجه به ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد ورق های روغنی، این ورق ها در مواردی استفاده می شوند که دقت بالایی لازم است و ظاهر محصول نهایی مهم است. این ورق ها ظاهر زیباتری دارند و در کاربردهایی که نیاز به دقت در شکل دهی دارند نسبت به سایر ورق ها عملکرد بهتری دارند. ورق های روغنی استاندارد نسبت به ورق های سیاه استحکام بالاتری دارند واز بارز ترین ویژگی های این ورق مقاومت کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل را می توان نام برد. در ضمن فرآیند ساخت و تولید ورق روغنی بسیار سریع و راحت بوده و هزینه چندان بالایی ندارد. لیست کوتاهی از مهمترین مزایای ورق روغنی آورده شده است:

  • استحکام بالا

یکی از مهمترین مزایای ورق روغنی استحکام بالای این نوع ورق می باشد. ورق های روغنی به راحتی آسیب نمی بینند و استحکام خوبی دارند.

  • ظاهر زیبا

ورق روغنی ظاهر زیباتر و براق تری نسبت به ورق سیاه دارد و به همین دلیل در کاربردهایی که ظاهر ورق در معرض دید عموم قرار می گیرد از ورق روغنی استفاده می شود.

  • تحمل وزن مناسب

این ورق ها به دلیل فلزی بودن وزن بالایی را تا حد زیادی تحمل می کنند.

  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی

ورق های روغنی به راحتی زنگ نمی زنند و خورده نمی شوند. البته مقاومت این ورق ها در برابر اکسیداسیون کمتر از ورق های گالوانیزه است و در شرایط نامساعد جوی و صنعتی کارایی بالایی ندارند.

  • مقاومت در برابر فشار بالا

این ورق ها در برابر فشار مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند و به همین دلیل در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • امکان تولید انبوه و سریع

تولید ورق روغنی نیازی به فرآیندها و دستگاه های پیچیده و پیشرفته ندارد، البته این کار نیاز به تخصص و دانش کافی دارد.

ورق روغنی فولاد 369

محصولات ورق روغنی

حالا که فهمیدیم ورق روغنی چیست، بهتر است با محصولات آن آشنا شویم. از ورق روغنی برای ساخت سایر ورق های فولادی نیز استفاده می شود. از محصولات ورق روغنی می توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق قلع اندود، ورق آلوزینک و ورق عرشه فولادی اشاره کرد. با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربرد هر یک از این محصولات ورق روغنی آشنا شوید.

  • ورق رنگی

این محصول ورق روغنی از پلیمر ساخته شده و به دلیل وجود لایه ای روی سطح آن مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی از خود نشان می دهد. از این ورق ها برای تولید لوازم خانگی و همچنین سقف منازل استفاده می شود.

  • ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه یکی از پرمصرف ترین ورق های دنیا می باشد. این ورق ها معمولا در صنایعی مانند تاسیسات، ساختمان، کشاورزی، پل سازی و بزرگراه سازی و … استفاده می شود که از این ورق ها برای ساخت انواع سازه ها، لوله ها، سیم ها، میخ ها و … استفاده می شود. از مزایای آن ها می توان به پایداری، سختی و استحکام، دوام بالا و هزینه مقرون به صرفه اشاره کرد.

  • قلع آبکاری شده (صفحه حلبی)
  • ورق آلوزینک
  • ورق عرشه فولادی گالوانیزه

از این ورق های نورد سرد برای ساخت سقف های فولادی استفاده می شود. استفاده از این ورق ها باعث کاهش وزن سقف و افزایش استحکام آن می شود. برای اجرای این سقف نیازی به میلگرد و قالب گیری نیست. روش اجرای این ورق ها همانند ورق های فولادی بوده و در طی فرآیند آرماتوربندی و بتن ریزی انجام می شود.

قیمت ورق روغنی

مانند بسیاری از محصولات موجود در بازار آهن، قیمت ورق روغنی نیز تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می کند. به عنوان مثال قیمت جهانی سنگ آهن، هزینه سوخت، نوسانات قیمت ارز، تورم داخلی و جهانی و میزان عرضه و تقاضا در بازار می تواند قیمت نهایی این ورق ها را تغییر دهد. اما به طور کلی نوسانات قیمت ورق های روغنی نسبت به سایر پروفیل ها کمتر است. برای دریافت نرخ امروز انواع ورق روغنی تولیدی در کارخانه های داخلی و خارجی بر روی لینک قیمت ورق روغنی کلیک کنید و یا با مشاوران وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ صحبت کنید. همچنین می توانید از طریق شماره تلفن  با کارشناسان ما در تماس باشید و استعلام قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت ورق روغنی ST12، قیمت میلگرد آجدار، تیرآهن و … را دریافت نمایید، البته امکان استعلام قیمت آنلاین ورق روغنی نیز وجود دارد.

قیمت روز ورق روغنی

قیمت روز ورق روغنی با توجه به نوع کششی و فوق کششی بودن ورق، ابعاد و ضخامت آن متفاوت است. ورق روغنی به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید، کیفیت بالا و ضخامت کمتر نسبت به ورق سیاه در بازار آهن گرانتر است. این محصول با برند داخلی و برندهای وارداتی از روسیه، قزاقستان، کره و چین به صورت رول و ورق (شیت) در بازار آهن موجود می باشد.

قیمت آنلاین ورق روغنی

برای فروش ورق روغنی و یا خرید آنلاین ورق روغنی، پس از استعلام قیمت از طریق سایت و یا تماس با واحد فروش سفارش خود را با یکی از کارشناسان فروش ثبت کنید تا در اسرع وقت مشخصات محصول، قیمت، شرایط تسویه یا شرایط را دریافت کنید. پرداخت، زمان بارگیری، تاریخ تحویل محصول و سایر جزئیات سفارش به صورت پیش فاکتور برای شما ارسال می شود. پس از تایید پرداخت، سفارش بارگیری صادر می شود و خریدار پیامک مرسوله را دریافت می کند. جهت ارسال محموله پس از هماهنگی های انجام شده با شرکت باربری و صدور تاییدیه قیمت کرایه از سوی مشتری، طبق برنامه زمان بندی، مراحل ارسال محموله آغاز می شود. لطفا در هنگام خرید به موارد زیر توجه فرمایید: با توجه به نوسانات و تغییرات ناگهانی قیمت ها در بازار لطفا قبل از ثبت سفارش قیمت نهایی را با کارشناسان شرکت بررسی نمایید. در صورت عدم مشاهده محصول مورد نظر حتما با کارشناسان تماس بگیرید.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

در این مطلب اطلاعاتی در مورد مزایای ورق روغنی ارائه کردیم و شما را به طور کامل با مشخصات، ویژگی ها و مزایای فوق العاده این ورق ها آشنا کردیم. اکنون می دانیم که ورق های روغنی دارای ظاهر خوب، استحکام بالا، فرآیند تولید خوب و سطح یکنواخت هستند. اکنون که با مزایای این نوع ورق ها آشنا شدید، می توانید برای مشاهده قیمت و خرید ورق روغنی به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به اطلاعات یا راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: