ورق گالوانیزه و مزایای آن
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق گالوانیزه یکی از مهم ترین و پرکاربردترین محصول فولادی در صنایع مختلف است. این ورق دارای خواص فوق العاده ای است که در نهایت باعث طول عمر و دوام بالای آن می شود. کارخانه های تولیدی این محصول را طی عملیات ویژه ای تولید می کنند که در آن لایه ای از فلز روی بر روی سطح ورق تشکیل می شود. به دلیل حساسیت فرآیند تولید، محصولات کارخانه های مختلف کیفیت های متفاوتی دارند. در این مقاله به معرفی این محصول، مزایا، کاربردها و روند تولید آن می پردازیم  بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ورق گالوانیزه

در برخی موارد ورق گالوانیزه به عنوان آهن گالوانیزه نیز شناخته می شود. ورق های فولادی با دو روش نورد سرد و گرم تولید و عرضه می شوند. ورق های نورد گرم معمولاً پس از تولید در فرآیند خاصی «گالوانیزه» می شوند. به عبارت دیگر در فرآیند تولید ورق های گالوانیزه، متخصصین لایه نازکی از عنصر فلزی روی (ZN) را بر روی سطح بیرونی ورق اعمال می کنند. گالوانیزه یا آبکاری باعث افزایش مقاومت ورق های فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی احتمالی می شود. روش های متفاوتی برای پوشش ورق های فولادی وجود دارد. در ادامه به این موضوع بیشتر می پردازیم. همان طور که می دانید اساس تولید ورق گالوانیزه نورد سرد می باشد. یکی از ویژگی های ورق این است که حتی در صورت جدا شدن روکش روی آن زنگ نمی زند. از ورق گالوانیزه در سازه های ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری استفاده می شود. در صورت ایجاد خراش روی سطح ورق به جای آهن، روی اکسید می شود و زنگ نمی زند، استحکام پوشش گالوانیزه به ضخامت آن بستگی دارد. یکی از بهترین راه‌های گالوانیزه کردن ورق‌های آهنی غوطه ‌وری آن در حوضچه مذاب است.

مزایای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه مزایا و معایبی دارد که مزایای استفاده از ورق گالوانیزه حدود ۶ مورد است.

که شامل:

  1. هزینه ساخت کمتر است:

برای انجام عملیات گالوانیزه نسبت به سایر روش هایی که برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی استفاده می شود، هزینه کمتری نیاز است زیرا نیازی به تعمیر و نگهداری نخواهد داشت و همین امر باعث کم هزینه بودن آن می شود.

  1. عمر طولانی ورق های گالوانیزه:

ورق با روی پوشانده شده است بنابراین عمر طولانی در محیط های کاملا خورنده که احتمال زنگ زدگی زیاد است دارد.

  1. هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری مورد نیاز است:

در شرایطی که در مراحل گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ زدگی صورت می گیرد.

  1. اعتبار:

اطمینان مصرف کننده به دلیل استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزه کردن ورق های فولادی که در پوشش های نازک روی می باشد. همچنین نحوه عملکرد لایه روی و مدت زمان ماندگاری آن نیزبرای مشتریان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  1. به طور خودکار از آسیب محیطی محافظت می شود:

پوشش ورق به دلیل وجود گالوانیزه است که روی فولاد تأثیر می گذارد و نفوذ می کند و مانند کاتد عمل می کند. به همین دلیل می تواند بخش های کوچک روی سطح را از آسیب های محیطی و زنگ زدگی محافظت کند.

  1. دوام روکش گالوانیزه

از طریق گالوانیزه کردن ورق، پوشش ایجاد شده بر روی ورق ها به دلیل ساختار متالورژیکی خاص، مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و زنگ زدگی دارد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

معایب ورق های گالوانیزه

عملیات جوشکاری این ورق بسیار پیچیده تر و دشوارتر از آهن معمولی است. گازها و بخارات حاصل از جوشکاری سمی بوده و در دراز مدت باعث بیماری های حاد ریوی می شود و قرار گرفتن در معرض این گازها برای مدت محدود باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می شود، بنابراین توصیه می شود از جوشکاری با این نوع ورق خودداری شود. ماسک استاندارد باید استفاده شود و زمان جوش برای هر فرد در روز با استفاده از تجهیزات استاندارد چهار ساعت است. با وجود مزایای ذکر شده در بالا برای این نوع فولاد و ورق های فلزی، نباید از معایب آن ها غافل شد. به طور کلی معایب این ورق ها را می توان در نکات زیر خلاصه کرد. فرآیند گالوانیزه از نظر فنی پیچیده بود و به تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیاز دارد و تعمیر بخشی از پوشش گالوانیزه تقریبا غیرممکن است.

کاربردهای اصلی ورق گالوانیزه در ساختمان سازی

استفاده از ورق گالوانیزه در ساختمان سازی روز به روز فراگیر شده است. این به دلیل مزایای ویژه این ورق است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. همچنین از ورق های گالوانیزه در صنایع دیگری مانند ساخت سازه های شهری، لوازم خانگی و نظامی و خودروسازی نیز استفاده می شود، اما در این مقاله به کاربرد این ورق در صنعت ساختمان پرداخته ایم. در اینجا به چهار کاربرد مهم ورق گالوانیزه در این صنعت می پردازیم.

سقف ساختمان

ورق گالوانیزه به دلیل وزن نسبتا سبک، سهولت در نصب و استحکام بالای آن می تواند برای سقف انواع سازه ها استفاده شود. استفاده از آن ها به خصوص در هوای مرطوب باعث می شود سقف نوعی پوشش ضد آب به خود بگیرد.

از ورق گالوانیزه می توان در ساخت سقف های زیر استفاده کرد:

  • سقف شیروانی ویلا
  • سقف ساختمان های مسکونی بزرگ و کوچک
  • سقف سوله های ورزشی و صنعتی
  • سقف آلاچیق

به دلیل رنگ پذیری بالا ورق فولادی گالوانیزه می توان از آن در رنگ های مختلف برای سقف های شیروانی یا شیب دار منازل استفاده کرد که زیبایی خاصی به آن ها می بخشد. همچنین انواع ورق های گالوانیزه در اشکال و طرح های متنوع موجود است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برخی از رایج ترین فرم های مورد استفاده عبارتند از:

  • شادولاین
  • کرکره ای سینوسی
  • طراحی سفال
  • دامپا
  • تایل
  • ذوزنقه ای

لوله کشی ساختمان

یکی از کاربردهای اصلی ورق گالوانیزه استفاده از آن در ساخت لوله کشی ساختمان ها است. در گذشته لوله ها را از موادی مانند چدن و ​​آهن می ساختند که پس از مدتی زنگ زدند و برای تعویض و تعمیر آن ها دردسرهای زیادی ایجاد می شد. امروزه یکی از بهترین راه ها برای داشتن لوله های بادوام، گالوانیزه کردن فولاد و استفاده از آن در ساخت لوله است. چنین انتقال مطمئن سیالات در بسیاری از پروژه های کوچک و بزرگ حیاتی تلقی می شود، به همین دلیل، کیفیت لوله های انتقال عامل بسیار مهمی برای طراحان پروژه محسوب می شود. در پروژه های عظیم قیمت لوله نیز بسیار مهم است و انتخاب لوله با کیفیت و قیمت مناسب نیاز به دانش فنی و تجربه بالایی دارد.

نرده و حفاظ

ساخت نرده و حفاظ به ویژگی هایی نیاز دارد که همگی در ورق گالوانیزه یافت می شوند. جوش پذیری، چکش خواری و رنگ پذیری سه ویژگی هستند که ورق گالوانیزه را برای ساخت انواع نرده ها مانند نرده های ساختمان ها ایده آل می کند. سهولت در نصب و وزن مناسب از دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه به عنوان نرده و حفاظ می باشد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

تولید ورق گالوانیزه

مراحل ساخت ورق گالوانیزه همیشه یکسان نخواهد بود و بستگی به روش انتخابی برای تولید آن دارد. همان طور که مشاهده می کنید مراحل تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه وری یا گالوانیزه گرم را شرح می دهیم:

آماده سازی: در این مرحله ورق های کلاف برای گالوانیزه شدن پیوسته یا برش خورده آماده می شوند.

چربی زدایی: مرحله دوم تمیز کردن ورق های آهن با محلول های سودا است. اگر این مرحله با دقت انجام نشود و مقداری چربی در قسمت های مختلف ورق باقی بماند، پوشش روی به طور یکنواخت پخش نمی شود و ورق گالوانیزه تولید شده کیفیت خوبی نخواهد داشت.

شستشو: پس از چربی زدایی، شستشوی کامل انجام می شود تا سطح ورق ها تمیز باشد و محلول های چربی باقی مانده روی ورق های آهنی به طور کامل پاک شوند.

زنگ زدایی: در این مرحله ورق ها را در محلول زنگ زدا که غلظت اسید کلریدریک بالایی دارد غوطه ور می کنند تا تمامی زنگ زدگی های احتمالی ورق های آهن به طور کامل از بین برود.

شستشوی مجدد: در این مرحله برای زدودن زنگ زدگی مواد جدا شده، سطح ورق ها مجددا شسته می شوند.

فلاکس: فلاکس مخلوطی از کلرید روی و عناصر دیگر است که روی ورق های آهنی اعمال می شود تا آن ها را برای گالوانیزه کردن آماده کند. این مرحله طوری انجام می شود که فلز روی به خوبی به فولاد بچسبد یا به عبارتی روی و فولاد به خوبی با هم مخلوط شوند.

ایزوترمالیزاسیون: در این مرحله از فرآیند پیش گرم برای همدماسازی عناصر استفاده می کنند که معمولاً دما را تا ۸۰ درجه سانتیگراد افزایش می دهند. این مرحله از پاشیدن فلز بر روی مذاب در حین غوطه ور شدن در حمام مذاب جلوگیری می کند.

گالوانیزه کردن: در این مرحله ورق فولادی برای عملیات اصلی یعنی گالوانیزه کردن آماده می شود و در حمام روی مذاب غوطه ور می شود.

آماده سازی ورق برای بازار: پس از غوطه ور شدن ورق در حمام مذاب باید عملیاتی بر روی آن ها انجام شود تا این محصولات به انبار برده و برای عرضه به بازار آماده شوند. این عملیات عبارتند از:

  • خنک کننده
  • تمیز کردن
  • بازرسی نهایی

قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با توجه به نحوه تولید و همچنین بسیاری از تولیدکنندگان دارای قیمت های متفاوتی می باشد و از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارخانه تولید
  • وزن نهایی ورق گالوانیزه
  • اندازه و ابعاد ورق گالوانیزه
  • نحوه گالوانیزه کردن
  • میزان پوشش روی سطح ورق گالوانیزه
  • استانداردهای تولید و کیفیت نهایی ورق گالوانیزه

قیمت آنلاین ورق گالوانیزه

یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی ورق رنگی است. از این نوع ورق در ساخت سقف رنگی منازل ورزشی، تجاری و حتی برخی منازل استفاده می شود. ورق رنگی در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. این محصول بر پایه ورق گالوانیزه ساخته شده است. ورق گالوانیزه نیز از دیگر محصولات مفید ساختمانی محسوب می شود که انواع مختلفی دارد. برخی از مدل های این ورق به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سایش برای ساخت محصولات خانگی نیز استفاده می شود. برای ساخت ساختمان از انواع مصنوعات آهنی مانند ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق شیروانی، قوطی پروفیل، ورق سیاه، لوله فولادی و … استفاده می شود. اگرچه ورق گالوانیزه با هر تناژ و ظرفیتی توسط وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ عرضه می شود، پیشنهاد می شود برای جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف و خسارات مالی، با توجه به هزینه های حمل و نقل، خرید از مسافت های طولانی بیش از ۳ تن باشد. شایان ذکر است قیمت آنلاین ورق گالوانیزه در هنگام خرید با تناژ بالا به قیمت کارخانه محاسبه می شود که برای خریداران به صرفه می باشد. خوشبختانه برای تهیه انواع آهن آلات نیازی به پیمودن مسافت طولانی تا کارگاه ها و کارخانه های خارج از شهر نیست. بلکه خیلی سریع و راحت می توانید آن را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

قیمت روز ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق گالوانیزه مانند هر محصول دیگری به کیفیت آن بستگی دارد. کیفیت محصولات هر کارخانه با توجه به تکنولوژی، دانش تولید، تجهیزات و مواد اولیه آن ها تعیین می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ورق گالوانیزه برندهای مختلف دارای کیفیت های متفاوت و در نتیجه قیمت های متفاوت خواهد بود. قیمت فروش ورق گالوانیزه ممکن است در بازه های زمانی کوتاه تغییر کند. زیرا همان طور که می دانید تعیین قیمت روز ورق گالوانیزه یک شاخص متغیر است. برای تعیین این شاخص عوامل متعددی از جمله تورم، قیمت جهانی شمش فولاد به عنوان ماده اولیه ساخت و ساز، نرخ دلار و … در نظر گرفته می شود. ضمناً هر روز وضعیت بازار ارزیابی و میزان عرضه و تقاضا سنجیده می شود و سپس بر اساس آن قیمت روز ورق گالوانیزه اعلام می شود. با توجه به این عوامل مسلماً قیمت ورق گالوانیزه دارای نوسان خواهد بود. به همین منظور وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ نیز هر روز لیست قیمت ورق گالوانیزه را در سایت خود به روز می کند. اما اگر قصد خرید ورق گالوانیزه را دارید توصیه می کنیم آخرین قیمت ورق گالوانیزه را به صورت تلفنی از کارشناسان فروش استعلام نمایید.

ورق گالوانیزه فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله به بررسی دقیق ورق گالوانیزه پرداختیم و در مورد مزایا و معایب و کاربرد آن صحبت کردیم. اگر قصد دارید سازه ای طولانی مدت داشته باشید که نیاز به تعمیر نداشته باشد، از این محصول استفاده کنید. زیرا ورق گالوانیزه یکی از ورق های بسیار مستحکم بوده و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. قیمت ورق گالوانیزه به دلیل نوسانات بازار نمی توان به طور دقیق اعلام کرد بنابراین اگر قصد خرید دارید می توانید به صورت آنلاین و یا با کارشناسان تماس بگیرید و قیمت روز را استعلام نمایید. اگر در مورد ورق گالوانیزه سوال یا صحبتی دارید می توانید نظر خود را با ما میان بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق گالوانیزه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت آنلاین ورق گالوانیزه , آخرین قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: