تیرآهن لوله زنبوری چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

با افزایش ارتفاع ساختمان ها، اهمیت مقاوم سازی آن ها نیز روز به روز بیشتر می شود، به همین دلیل استفاده از مصالح فلزی مانند تیرآهن ها از جمله تیرهای لانه زنبوری یکی از انواع قطعات فولادی است که می تواند بسیار موثر باشد. در افزایش مقاومت سازه ها تیرآهن های فولادی در اشکال و اندازه های متفاوت در ساختمان های مختلف استفاده می شود. این قطعات فولادی برای ایفای نقش کلیدی به عنوان یک عضو تکیه گاه در سازه ها طراحی شده اند و توانایی تحمل انواع بارها را دارند. با گذشت زمان و با پیشرفت معماری در کشور، از تیرآهن لانه زنبوری برای حمل بارهای ثقلی در ساختمان استفاده شد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از تیرهای لانه زنبوری عدم تنوع کافی در پروفیل های نورد شده و همچنین اقتصادی بودن این تیرآهن ها می باشد. این نوع تیرآهن با برش طولی در تیر IPE طبق الگوی خاصی ساخته می شود که بدنه ای با سوراخ های توخالی ایجاد می کند و به همین دلیل به آن تیرآهن لانه زنبوری می گویند. در این مقاله قصد داریم تمامی اطلاعات لازم در مورد این تیرآهن را بررسی کنیم.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

تیر لانه زنبوری را در انگلیسی beam castellate می گویند. این نوع تیر در طول خود دارای فضاهای توخالی است که شبیه لانه زنبورعسل است. بنابراین دلیل این نام گذاری را می توان شکل این تیرآهن پس از برش و جوشکاری دانست. هدف از برش و جوش دادن تیر این است که به تیر اجازه دهد در مقایسه با تیر نورد اصلی، مقاومت خمشی بیشتری را تحمل کند. این مقاومت مقدار نیرویی است که باعث خم شدن تیر می شود و از حاصل ضرب نیرو در طول بدست می آید. هنگامی که این کار روی تیرآهن انجام می شود، ارتفاع تیر افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت که با برش و جوشکاری تیر، ارتفاع تیر از 18 به 27 سانتی متر تغییر می کند.

ساختار تیرآهن لانه زنبوری

ساختار تیرآهن اصلی به گونه ای است که صفحات فولادی باربر را در دو طرف تیر نگه داشته و ورق های فولادی غیر باربر را در بالا و پایین حذف می کند. همچنین ورق های فولادی دو طرف به طور مستقیم جوش داده شده و فولاد U شکل در قسمت های زیرین قرار می گیرد. تیرآهن لانه زنبوری مزایا و ویژگی های سازه ای و استحکام تیر را حفظ می کند و از طرفی با ساختاری سبک بر معایب ساختار بسیار سنگین خود غلبه می کند. تیرآهن لانه زنبوری دارای گشتاور خمشی بیشتر با ساختار فشرده همراه با وزن کمتر و تغییر شکل کمتر نسبت به تیرهای معمولی است. این اینرسی خوب باعث ایجاد فاصله بال ها از محور خنثی و تولید تیرهای بلندتر می شود که مقاومت خمشی و سفتی آن را افزایش می دهد.

روش های ساخت تیرآهن لانه زنبوری

برای ساخت تیرهای لانه زنبوری از دو روش دستی یا مکانیکی استفاده می کنند. در روش دستی با استفاده از شابلون قسمت هایی را که قرار است برش داده شوند را مشخص می کنند. سپس ناحیه مشخص شده با جوش یک نقطه تقسیم شده و برش ادامه می یابد. در روش دیگر، رایج تر و دقیق تر، تیر بر روی یک قاب افقی قرار می گیرد (این کار برای جلوگیری از تاب برداشتن انجام می شود). سپس با استفاده از دستگاه برش (برنول) عملیات برش را انجام می دهند. پس از برش، بخش فولادی باید به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود. حال اگر قسمت بالایی توسط یک دندانه حرکت داده شود و دندانه های دو قسمت بالا و پایین با دقت روی هم قرار گیرند، مقطع لانه زنبوری ایجاد می شود. جوشکاری این نوع تیرها از دو طرف انجام می شود و با استفاده از جوش قوس نیمه اتوماتیک برای اتصال دو نیمه برش خورده، جوشی خوب، بی عیب، سریع و اقتصادی به دست می آید. همان طور که گفته شد روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری بدین صورت است که ابتدا به کمک شابلون روی تیر نورد شده خطی کشیده می شود. طراحی خط برش به روش Panier و Litska انجام می شود.

الگوی برش پنیر: در این الگوی برش ارتفاع نهایی با توجه به ارتفاع تیرآهن تعیین می شود به این صورت که عرض تیرآهن به چهار قسمت تقسیم شده و شیب اضلاع مورب در چنین حالتی در نظر گرفته می شود. به طوری که مماس زاویه ای که خط افق آن را برابر با دو می کند. به این ترتیب ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری تولیدی پس از برش و جوش ۱.۵ برابر تیر اصلی خواهد بود.

مدل برش لیتسکا: در این روش ارتفاع نهایی تیر با توجه به ممان خمشی تعیین می شود. نیروی خمشی مقدار نیرویی است که باعث خم شدن تیر می شود. پس از محاسبه نیروی خمشی تیر، مقدار فواصل افقی و عمودی برای شبکه بندی تیر محاسبه و ترسیم می شود. پس از ترسیم الگوی برش، تیر را می توان به دو روش برش داد:

  • روش سرد یا کوپال: در این روش احتراق گاز استیلن و اکسیژن باعث ایجاد شعله بنفش رنگ می شود که برای بریدن تیر لانه زنبوری استفاده می شود.
  • روش گرم یا نوبل: در این روش ابتدا با ایجاد جوش نقطه ای بر روی خطوط کشیده شده روی تیر، محل برش مشخص می شود و سپس قسمت بالایی و پایینی تیر به اندازه یک دندانه جابجا شده و با روی هم قرار گرفتن لبه ها یک شش ضلعی ایجاد می شود. در نهایت به منظور تقویت تیر، سوراخ ها را با ورق پر می کنند. این روش بسیار مقرون به صرفه است به همین دلیل برای برش تیرآهن بیشتر از این روش استفاده می کنند.

تیرآهن زنبوری فولاد 369

تقویت تیر آهن CPE با کمک ورق آرماتور و ترکیب بتن و فولاد

تیرهای ساخته شده در محل تکیه گاه ها در ناحیه حفره های خالی باگذر زمان در برابر تنش های برشی ضعیف می شوند. با توجه به منحنی نیروی برشی، برای جبران این عیب، آن سوراخ ها با ورق های تقویت کننده به طور کامل با جوشکاری پر می شوند. نوعی از این تیرهای لانه زنبوری وجود دارد که یک صفحه میانی برای برش قسمت های بالا و پایین اضافه می کند که بین دندانه ها جوش داده می شود. این نوع تیرها نسبت به تیرهای بدون ورق میانی بسیار قوی تر و محکم تر هستند. در تیر CPE علاوه بر تنش های خمشی اصلی در محل حلقه ها، تنش های خمشی ثانویه ناشی از برش در مقطع ایجاد می شود که گاهی از تنش های خمشی اصلی تیر بیشتر است. این تنش ها باعث کاهش راندمان تیرآهن می شود و برای مقابله با آن ها باید حلقه های جانبی را با ورق پر کرد، به خصوص زمانی که این نوع تیرها به صورت یکنواخت استفاده می شوند. در محل تکیه گاه ها که هم نیروی برشی و هم خمشی زیاد است، تنش های خمشی به شدت افزایش می یابد و نیاز به تقویت تیر فولادی در این مکان ها از نظر اقتصادی توصیه نمی شود. برای مقابله با این ضعف در تیر CPE رفتار ترکیبی بتن و فولاد تهیه شده است. به این ترتیب داخل تیر فلزی در نقاطی که تنش های ثانویه قابل توجه است با بتن پر می شود و کشش حلقه های خالی تغییر می کند و باعث افزایش سختی و استحکام تیر می شود.

کاربرد تیرآهن های لانه زنبوری

در سال های گذشته از تیرآهن های لانه زنبوری وارداتی از کشورهای همسایه در کشور استفاده می شد. اما با افزایش اهمیت و استفاده از این نوع تیرآهن در سازه های مختلف، کارخانه های داخلی نیز اقدام به تولید این نوع تیرآهن در کشور کردند. تیرآهن لانه زنبوری امروزه کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد. از جمله مکان هایی که از این نوع تیرآهن در ساختمان سازی استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این تیرها به عنوان قاب های مهاربندی شده
  • تیرهای شبکه های تک لایه فضای کار
  • استفاده از تیرهای لانه زنبوری با ظاهری یکنواخت در قاب هایی با تیرهای مایل
  • تیرهای طولی یا عرضی عرشه پل
  • به عنوان تیرآهن و تیرهای مخلوط در بتن استفاده می شود
  • استفاده به عنوان تیرهای ماشین آلات ساختمانی
  • به عنوان ستون و تیر ستون استفاده می شود

یکی از مهمترین و رایج ترین کاربردهای تیرآهن لانه زنبوری استفاده از آن در بین بتن در سقف های تیر و بلوک در ساختمان است زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است. قرار دادن این تیرها در بتن باعث رفع عیوب این نوع تیرآهن ها می شود و همچنین پایداری و مقاومت سازه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

ویژگی های تیرآهن های لانه زنبوری

از مهمترین ویژگی های تیرآهن لانه زنبوری که آن را از سایر تیرها متمایز می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارایی: یکی از ویژگی های اصلی تیرهای لانه زنبوری افزایش عمق تیر بدون افزایش وزن آن است. در نتیجه این نوع تیرها برای افزایش ظرفیت حمل بسیار کارآمد بوده و ۴۰ درصد ظرفیت حمل آنی بیشتری دارند.
  2. ارتفاع تیر: حداکثر ارتفاع تیر لانه زنبوری (اندازه تیر) را می توان تا ۲۸ سانتی متر افزایش داد که آن را برای طرح هایی با دهانه پهن و باز بهینه می کند.
  3. طراحی نامتقارن: ایجاد سوراخ در طول تیر و افزایش عمق آن باعث کاهش وزن تیر و افزایش ظرفیت تحمل بار آن می شود.
  4. سایر خواص: طراحی و نصب تیرآهن های لانه زنبوری بسیار ساده است. مشخصات فیزیکی تیرآهن های لانه زنبوری را می توان برای دستیابی به اهداف مختلف تغییر داد یا به صورت سفارشی تولید کرد. وزن تیر آهن لانه زنبوری را می توان تا 40 درصد در مقایسه با تیرهای IPE کاهش داد.

تیرآهن زنبوری فولاد 369

قیمت تیرآهن

پارامترهای مختلفی بر کیفیت و قیمت تیرآهن های لانه زنبوری موثر است که از آن جمله می توان به اندازه سوراخ ها و شکل ظاهری آن ها اشاره کرد. همچنین عوامل دیگری مانند نرخ ارز، نوسانات بازار آهن و کارخانه تولیدی می تواند بر قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری دارای مزایایی مانند طراحی و نصب آسان، قیمت مناسب و مقاومت خمشی مطلوب می باشد. همچنین سوراخ های روی سطح این محصول محل مناسبی برای عبور تجهیزات نصب می باشد. این نوع تیرآهن در ابعاد ۱۴۰ تا ۳۰۰ میلی متر و دارای طول ۱۲ متر می باشد. همچنین این محصول در هر برند و کارخانه با وزن متفاوتی تولید می شود و لازم است قبل از خرید در مورد ابعاد و قیمت تیرآهن مورد نظر تحقیق کنید. با توجه به نوسانات در زمینه آهن آلات و هزینه های حمل و نقل، نمی توان قیمت ثابتی برای تیرآهن لانه زنبوری تعیین کرد. به همین دلیل به خریداران توصیه می شود قبل از خرید از عوامل موثر بر قیمت این محصول مطلع شده و تغییرات آن را در روزها و سال های مختلف بررسی کنند. سپس با مقایسه کیفیت و قیمت کارخانه های تولیدی، بهترین و مناسب ترین تیرآهن را برای پروژه خود انتخاب کنند.

قیمت روز تیرآهن

علاوه بر عوامل ثابتی مانند اندازه، شکل و جنس ماده اولیه در تولید تیرآهن لانه زنبوری، عوامل متغیر دیگری نیز در طول فرآیند تولید این محصول باعث می شود که قیمت به صورت روزانه دستخوش تغییراتی شود و پیشنهاد می شود بازار هر روز با قیمت جدید در میان نوسانات بازار ارز و آهن و همچنین میزان عرضه و تقاضا در بخش‌های مختلف تولید آهن و فولاد، قیمت تیرآهن لانه زنبوری روزانه متغیر است. قیمت تیرآهن ممکن است در طول هفته افزایش و کاهش یابد، بنابراین توجه به قیمت روز تیرآهن می تواند به شما کمک کند تا در بهترین زمان که کاهش قیمت وجود دارد، خریدی بهینه داشته باشید. برای مشاهده قیمت به روز تیرآهن لانه زنبوری که حاصل تلاش روزانه کارشناسان ما می باشد می توانید به وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مراجعه کرده و همراه با بررسی های لازم سفارش خود را ثبت و نهایی کنید.

قیمت آنلاین تیرآهن لانه زنبوری

برای خرید تیرآهن لانه زنبوری در سایزهای مختلف باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. ابتدا باید با نقاط ضعف این محصول بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که یکی از معایب تیرآهن لانه زنبوری مقاومت برشی کمی آن است، بنابراین اگر چنین کاربردی را مد نظر دارید باید به سراغ محصولات دیگری بروید. همچنین توجه داشته باشید که این نوع تیرآهن وزن سبکی دارد و می تواند انتخاب خوبی برای کاهش وزن سازه باشد. با این تفاسیر ابتدا قیمت آنلاین تیرآهن لانه زنبوری را با استفاده از روش های ذکر شده در سایت بررسی کنید، در مرحله بعد سفارش خود را ثبت کنید. در این مرحله می توانید با کارشناسان تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید. با این روش علاوه بر خرید با بهترین قیمت بازار، می توانید محصولات تولیدکنندگان تیرآهن مختلف را با هم مقایسه کرده و از پرفروش ترین ها خرید کنید.

تیرآهن زنبوری فولاد 369

جمع بندی

امروزه استفاده از تیرآهن لانه زنبوری به دلیل کاربردها و مزایای فراوان مورد توجه فعالان عرصه ساختمان سازی و صنعت قرار گرفته است، اما این تیرآهن ها علاوه بر مزایای فراوان دارای معایبی نیز هستند که قبل از استفاده باید به آنها توجه کرد ، بنابراین لازم است اطلاعات لازم را داشته باشید. در این مقاله نیز تمامی نکات مربوط به این محصول ارزشمند را بررسی کرده ایم نظرات خود را می توانید در سایت به اشتراک بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , تیرآهن , قیمت تیرآهن , قیمت آنلاین تیرآهن , قیمت روز تیرآهن , آخرین قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: