استفاده از ورق سیاه در خودروسازی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

در ساخت انواع وسایل نقلیه از انواع ورق های فولادی استفاده می شود. ورق های فولادی به دلیل مقاومت بالا و همچنین قیمت مناسب برای استفاده در ساخت وسایل نقلیه مناسب هستند. انواع مختلف ورق در صنایع متفاوتی استفاده می شود. صنعت خودرو یکی از مشتریان عمده ورق فولادی در سراسر جهان است. از ورق های فولادی به دلیل چکش خواری و شکل دهی مناسب برای ساخت خودرو نیز استفاده می شود. ورق سیاه یکی از محصولات فلزی است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع سنگین و … استفاده می شود، این ورق به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات صنعتی و پروفیل کاربرد فراوانی دارد. به همین دلیل کارخانه های فولادسازی بخش قابل توجهی از محصولات خود را به صورت ورق سیاه عرضه می کنند. علاوه بر ورق های فولادی، از ورق های فلزی دیگری مانند ورق آلومینیوم، ورق تیتانیوم و ورق منیزیم نیز در خودروسازی استفاده می شود. قیمت ورق آهن و فولاد در هزینه ساخت خودرو لحاظ شده است. در ادامه این مقاله به معرفی ورق سیاه و گریدهای ورق های مورد استفاده در صنعت خودروسازی می پردازیم و همچنین کاربرد ورق سیاه را در صنعت خودروسازی بررسی می کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

معرفی ورق سیاه

ورق سیاه یکی از محصولات پرکاربرد در ساخت و ساز و سایر صنایع می باشد. ورق سیاه به روش نورد سرد و گرم تولید می شود. برای تولید ورق های سیاه با ضخامت های مختلف از روش نورد گرم استفاده می کنند. علت نامگذاری این محصول به این دلیل است که ذوب شدن اجزای آن در دمای بالا باعث تیرگی و کدر شدن محصول می شود. این محصول سطحی بسیار صاف دارد و به صورت یکنواخت تهیه می شود. برای تولید ورق سیاه، دال فولادی را در کوره حرارتی قرار می دهند و سپس با استفاده از غلتک های متعدد به تدریج ضخامت آن را کاهش داده و طول آن را افزایش می دهند. در پایان عملیات لایه برداری و برش بر روی آن انجام می شود. ورق مشکی هم به صورت ورق و هم به صورت رول از خط تولید خارج می شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. تولید کنندگان ورق سیاه هر دو نوع ورق سیاه و رول را در عرض های استاندارد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر تولید می کنند. به همین دلیل، اگر به دنبال عرض های خارج از این استاندارد هستید، باید یک ورق برش خریداری کنید. قیمت ورق سیاه برش خورده کمی بالاتر از قیمت ورق سیاه استاندارد می باشد.

کدام محصولات ورق سیاه بیشترین استفاده را در صنعت خودرو دارند؟

ورق گالوانیزه و ورق روغنی پرمصرف ترین محصولات ورق سیاه در صنعت خودروسازی است. برای تولید هر دو ورق ابتدا ورق سیاه را رسوب زدایی و اسید شویی می کنند و سپس تحت کشش قرار می دهند تا علاوه بر رفع عیوب ظاهری، خواص فیزیکی و مکانیکی آن بهبود یابد. پس از آن ورق اسید شویی وارد خط تولید ورق گالوانیزه یا ورق روغن می شود. همچنین نبشی و ناودانی از دیگر محصولات ورق سیاه هستند که در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

صنعت تولید ورق سیاه

ورق سیاه که به عنوان نورد گرم نیز شناخته می شود، از حرارت دادن فولاد در دماهای بالا تشکیل می شود. در فرآیند حرارت دادن فولاد اجزای تشکیل دهنده ورق ها ذوب می شوند که باعث مات شدن رنگ این محصولات آهنی می شود به همین دلیل به این ورق ها، ورق سیاه می گویند. ورق های سیاه در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، جوشکاری، خودروسازی و صنایع سنگین ساختمانی و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی می توان گفت که این ورق ها به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت بالا و تحمل وزن های سنگین در صنایعی که نیاز به تلرانس بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه با توجه به تکنولوژی به کار رفته در ساخت این محصول دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام در زمینه خاصی کاربرد دارند. از انواع ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق سیاه: این نوع به صورت ورق یا شیت بوده و در ابعاد دلخواه تولید می شود که معمولاً ضخامتی بین ۳ تا ۱۵ میلی متر دارند.

ورق های رول گیلان: این ورق ها در کارخانه فولاد گیلان تولید می شوند و دارای ضخامت ۲ تا ۱۵ میلی متر می باشند.

ورق ST52 اکسین اهواز: در ضخامت ۱۰ تا ۸۰ میلی متر تولید می شود. البته در برخی موارد ابعاد این ورق ها بین ۲*۱۲ تا ۱.۵*۶ متر می باشد.

ورق ST37 اکسین اهواز: نیز در همین کارخانه به صورت ورق تولید می شود و دارای ضخامت های مختلف از ۸ تا ۸۰ میلی متر می باشد.

ورق شیت ST52: نیز از دیگر مدل هایی است که در ضخامت های ۶ تا ۱۵ میلی متر و ۶*۱.۵ متر تولید می شود.

ورق سیاه فولاد کاویان اهواز: به دو صورت رول و شیت تولید و به بازار عرضه می شود که ضخامتی بین ۸ تا ۶۰ میلی متر دارند و کاربردهای متنوعی دارند.

ورق آماده برش ST52: به صورت ورق (یا شیت) با ضخامت ۳ تا ۱۵ میلی متر تولید می شود.

کاربرد ورق سیاه در صنایع

همان طور که در عکس مشاهده می کنید ورق های سیاه صاف و صیقلی هستند. این نوع ورق برای صنایعی مانند خودروسازی، کشاورزی، مخازن سازی، کشتی سازی، سوله سازی و … استفاده می شود و نبود ورق سیاه در هر یک از این صنایع مشکلاتی را ایجاد می کند. زیرا ورق سیاه نقش اساسی و مهمی در این صنایع دارد. ورق سیاه در هر یک از این صنایع کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد نقش ورق سیاه و استفاده آن در صنعت خودرو و سپس نکات مهم در روند خرید ورق سیاه صحبت کنیم. با مطالعه این مقاله تمامی سوالات شما در این زمینه برطرف خواهد شد.

ورق سیاه فولاد 369

نقش ورق سیاه در صنعت خودرو

ورق سیاه یکی از ورق هایی است که در صنعت خودروسازی کاربرد زیادی دارد. اما سوال اینجاست که چرا ورق سیاه در این صنعت اهمیت دارد؟ همانطور که می دانید خودرو باید وسیله ایمن و محکم برای حمل و نقل باشد. این دستگاه برای ایمنی جان انسان ها باید بسیار مقاوم باشد، در نتیجه استفاده از ابزار اولیه برای ساخت خودرو بسیار مهم است. ورق سیاه یکی از محصولات اساسی است که از استحکام خوب و بالایی برخوردار است. همچنین ورق سیاه طول عمر بالایی دارد. یکی دیگر از دلایل استفاده از ورق سیاه در صنعت خودروسازی ضخامت نسبتا بالای این نوع ورق است. این ضخامت باعث کاهش وزن کلی خودرو می شود.

دلایل استفاده از ورق در خودروسازی

اگرچه صنعت خودرو از سمت سنتی به سمت مدرن در حال حرکت است، اما همچنان بشریت نتوانسته جایگزین مناسبی برای این ورق بیابد. برخی از ویژگی های منحصر به فرد فولاد که این صنعت را به یکی از مشتریان بی چون و چرای آن تبدیل کرده است به شرح زیر است:

  • دوام و استحکام بالا فولاد

دوام بالا یکی از دلایل استفاده از ورق سیاه در خودروسازی است. دوام بالا در هر صنعتی می تواند با مزایای زیادی برای آن صنعت همراه باشد. اگر فولاد و آلومینیوم را با هم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که فولاد ویژگی های مقاومت بالاتری دارد و بنابراین می تواند بسیاری از نیازهای صنعت خودرو را برآورده کند.

  • سازگار با محیط زیست

محصولات یا موادی که می توانند چندین بار بازیافت و استفاده مجدد شوند به عنوان مواد سازگار با محیط زیست شناخته می شوند. ورق های فولادی از جمله محصولات قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند. جالب است بدانید بازیافت فلزات خواص مکانیکی آن را تغییر نمی دهد.

  • انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا

یکی دیگر از مزایای استفاده از ورق سیاه در خودروسازی، انعطاف پذیری بالای آن است. انعطاف پذیری ورق ها به طراحان و سازندگان خودرو کمک می کند تا به راحتی تغییرات لازم را در بدنه اعمال کنند و بدون محدودیت عملیات شکل دهی را انجام دهند.

  • امنیت بالای فولاد

ورق های فلزی به دلیل سختی و استحکام بالا و خواص مکانیکی می توانند امنیت خودرو را افزایش دهند. ورق ها می توانند انرژی زیادی را جذب کرده و از جان مسافران در حوادث رانندگی محافظت کنند.

  • عمر طولانی

استفاده از فولاد در تولید خودرو به دلیل ماندگاری بالا باعث افزایش طول عمر خودروها و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی برای خریداران می شود.

  • قابلیت تعمیر و بازسازی

انواع ورق های فولادی به راحتی قابل تعمیر هستند. همچنین می توان این ورق ها را بارها بازسازی و استفاده کرد.

ورق سیاه فولاد 369

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه به دلیل تقاضای بالای آن در بازار تاثیر مستقیمی بر بازار فولاد دارد. ورق سیاه به دلیل تولید با روش نورد گرم قیمت پایین تری نسبت به انواع مشابه خود دارد. همین موضوع ورق سیاه را به انتخابی مناسب برای تولید دستگاه هایی با ابعاد بزرگ تبدیل کرده و در بازار فولاد تقاضای بالایی دارد و قیمت این ورق از اهمیت بالایی برخوردار است. وب سایت رسمی فولاد ۳۶۹ از مهمترین توزیع کنندگان این محصول است و قیمت آنلاین ورق سیاه تولیدی این کارخانه را در سایت می توانید مشاهده می کنید. همان طور که گفته شد ورق سیاه به صورت رول یا شیت تولید می شود و در سایزهای ۱.۵*۶، ۲*۶، ۲*۱۲، ۱*۲ و ۱.۲۵*۲.۵ در بازار موجود است. این ورق ها با ضخامت های بین ۱.۸ تا ۱۰۰ میلی متر موجود می باشند که پرکاربردترین آن ها به خصوص در بازار خودرو سازی ورق سیاه ۲ میلی متراست.

قیمت آنلاین ورق سیاه

برای خرید ورق سیاه باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال کارخانه تولید کننده ورق سیاه، ضخامت و ابعاد آن و همچنین محل اجرای پروژه که در هزینه های بارگیری و حمل موثر است از نکات مهم در خرید ورق سیاه می باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت آنلاین این ورق، کارخانه تولید کننده آن است. هزینه حمل ورق با توجه به ابعاد، تناژ، مسافت و نوع وسیله نقلیه متفاوت است. همچنین امکان تجزیه و تحلیل محصول قبل از سفارش وجود دارد. قیمت و مشخصات با کیفیت ترین ورق سیاه موجود در بازار در لیست وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ قابل مشاهده است. برای خرید آنلاین ورق سیاه می توانید ورق مورد نظر خود را در ابعاد و اندازه های دلخواه انتخاب کرده و با کارشناسان تماس بگیرید و خرید خود را تکمیل نمایید.

قیمت روز ورق سیاه

از آنجایی که ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شود، قیمت پایین تری نسبت به انواع مشابه خود دارد. بنابراین ورق سیاه انتخاب مناسبی برای تولید دستگاه هایی با ابعاد بالا می باشد. با توجه به تقاضای زیاد برای ورق استیل سیاه، قیمت روز این ورق بسیار مهم است. ورق سیاه به دلیل استفاده زیاد در ساختمان و صنعت از نوسان قیمت بسیار بالایی برخوردار است و از آنجایی که عوامل موثر بر قیمت روز ورق سیاه در ایران متنوع است و قیمت ورق آهن با نوسانات زیادی همراه است، سایت فولاد ۳۶۹ قیمت روز این ورق را ارائه می کند. در جداولی که در سایت قرار داده شده تمامی اطلاعات و امکانات لازم برای خرید آسان از جمله ضخامت، وضعیت، ابعاد، کارخانه و قیمت ورق آهن ارائه شده است. شما می توانید قبل از سفارش محصول، اطلاعات گفته شده را بررسی کرده و سپس برای خرید اقدامات لازم را انجام دهید. قیمت هر کیلو ورق آهن بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده ۹ درصدی محصول اعلام می شود که این مبلغ در فاکتور نهایی درج می شود.

نکات خرید ورق سیاه

اکنون که اهمیت ورق سیاه را می دانیم باید بدانیم که آن را از کدام سایت و مراکز معتبر خریداری کنیم. قبل از خرید هر نوع محصولی بهتر است تحقیق مناسبی انجام دهید. متأسفانه ورق سیاه در چند ماه گذشته به دلیل نوسانات فراوان قیمت های متفاوتی داشته است. بنابراین اگر قبل از خرید تحقیق نکنید و سایت خوبی را انتخاب نکنید، ممکن است ورق سیاه و سایر محصولات فولادی را با قیمت بسیار بالاتر خریداری کنید.

ورق سیاه فولاد 369

جمع بندی

موضوع مهمی که در این متن به آن پرداختیم، کاربرد ورق سیاه در خودروسازی بود. این محصول دارای مزایای بسیاری از جمله مقاومت در برابر خوردگی بالا، ایمنی بالا، وزن سبک و انعطاف پذیری است. همچنین در این صنعت انواع مختلفی از محصولات فولادی کاربرد دارند که با توجه به ویژگی و سازگاری آن ها با نیازهای موجود، یکی از محصولات فولادی استفاده می شود. از انواع ورق های فولادی موجود می توان به ورق روغنی، گالوانیزه، استنلس استیل و … اشاره کرد. ورق های فولادی و فلزی بسیار سخت و مستحکم هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند. تمامی این ویژگی ها آن ها را به متریالی مناسب برای بدنه خودرو تبدیل کرده است اما ورق به کار رفته در بدنه خودرو باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد که برای این صنعت قابل استفاده باشد. به همین منظور در این مقاله به بررسی ورق های مناسب برای صنعت خودروسازی از جمله ورق سیاه و گریدهای پرکاربرد آن پرداختیم.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق سیاه , قیمت ورق سیاه , قیمت روز ورق سیاه , قیمت آنلاین ورق سیاه , آخرین قیمت ورق سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: