کاربرد ورق رنگی چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

کاربرد ورق رنگی به دلیل کاربرد گسترده آن در پشت بام خانه ها، سوله ها، سالن های ورزشی، دیوارهای کانکس ها، بدنه یخچال ها، کابینت ها و بسیاری از لوازم خانگی بسیار چشم نواز است. ورق رنگی بر پایه ورق گالوانیزه تولید می شود، بنابراین مقاومت آن در برابر خوردگی بسیار بالاتر از سایر محصولات مشابه است. به طور کلی وجود پوشش پلیمری در سطح ورق باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون و استحکام ضربه در این ورق می شود. البته در سازه های تحت فشار از ورق های رنگی استفاده نمی شود. بنابراین در مواردی که مقاومت در برابر خوردگی در کنار زیبایی اهمیت دارد، شاهد استفاده از ورق های رنگی هستید. قیمت ورق در این گروه از محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع قیمت این محصول تحت تاثیر شرایط بازار آهن و بسیاری عوامل دیگر در نوسان است. در این مقاله پس از آشنایی با مشخصات فیزیکی و خواص مکانیکی این محصول، در مورد کاربرد ورق رنگی و قیمت آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی ورق رنگی

ورق رنگی گالوانیزه یک ورق فلزی است که با رنگ های به اصطلاح الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شود. تنوع رنگ ورق گالوانیزه در بازارهای کنونی زیاد است و بیش از ۱۰ رنگ مختلف مناسب بدنه ورق گالوانیزه می باشد. این نوع ورق کاربردهای فراوانی دارد که پرکاربردترین آن پوشش سقف ساختمان و سوله و منازل در شهرهای مرطوب می باشد. استفاده از این ورق از دو نظر حائز اهمیت است. اول اینکه استفاده از رنگ های جذاب به جای رنگ اصلی فلز به زیبایی سازه ای که از ورق گالوانیزه به هر نحوی استفاده می کنیم می افزاید. همچنین وجود رنگ کوره ای بر روی سطح فلز، فلز را از آسیب های خارجی محافظت می کند. در محیط های مرطوب که آب می تواند باعث زنگ زدگی سطح فلزی ورق شود از ورق گالوانیزه رنگی استفاده می کنند. همچنین در محیط هایی که موادی وجود دارد که باعث خوردگی فلز می شود، استفاده از ورق گالوانیزه رنگی اکیداً توصیه می شود. به همین دلیل در طراحی این ورق ها رنگ سطح بیرونی بسیار ضخیم تر از سطح داخلی ورق است. دامنه کاربرد این ورق ها از ساخت لوازم خانگی تا صنعت ساختمان می باشد. همان طور که گفته شد این ورق ها از نظر شکل ظاهری و شکل دهی انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. همچنین قیمت ورق رنگی به دلیل طولانی بودن فرآیند و مواد اولیه کمی بالاتر از قیمت ورق گالوانیزه می باشد.

روش تولید ورق رنگی

روش تولید ورق های رنگی به این صورت است که ورق های گالوانیزه پس از تولید در مرحله آماده سازی قرار می گیرند. پس از آماده سازی، ورق برای پرداخت سطح آماده است. این کار به دلیل حذف گریس و ناخالصی ها از سطح فلز انجام می شود. سپس چربی زدایی اولیه توسط غلتک مخصوص انجام می شود. در روش تولید ورق رنگی، هدف از برس کشیدن، صاف و یکدست شدن ورق است. این کار باعث افزایش کیفیت رنگ آمیزی ورق گالوانیزه می شود. پس از آن، سطح ورق با آب شسته می شود و از طریق هوادهی، عملیات خشک کردن ورق صورت می گیرد. در مرحله بعد با پاشیدن ماده شیمیایی روی سطح آن، مقاومت ورق را در برابر خوردگی افزایش می دهند و در نهایت مرحله بعدی رنگ آمیزی است.

رنگ الکترواستاتیک که در فرآیند رنگ آمیزی ورق رنگ استفاده می شود چیست؟

همانطور که اشاره کردیم رنگ آمیزی الکترواستاتیک عامل اصلی تفاوت در عملکرد و کاربرد ورق رنگی است. در این روش ورق بر روی سطحی قرار می گیرد که بار منفی دارد. سپس یک نوع رنگ پودری رزینی را روی سطح ورق گالوانیزه می پاشند که بار مثبت دارد. این بار مخالف باعث می شود که ذرات رنگی به راحتی روی سطح فلز بچسبند. سپس ورق را در فر قرار می دهیم تا رنگ آن کاملا پخته شود. در نهایت یک ورق رنگی به دست می آید که علاوه بر براق و زیبا بودن در برابر بسیاری از عوامل آسیب رسان خارجی مقاوم است.

مشخصات ورق رنگی

مشخصه اصلی ورق‌های رنگی، تنوع در رنگ آن‌هاست که شامل ۱۵ رنگ آبی، قرمز، سفید، قهوه‌ای، بنفش، صورتی، زرد، سبز و … می‌شوند. ضمن اینکه، این ورق‌ها دارای طرح‌ها یا الگوهای متفاوتی در سطح مقطع خود هستند. بر اساس این طرح‌ها، ورق‌های رنگی به انواع زیر تقسیم‌ بندی می‌شوند:

  • ورق رنگی طرح شادولاین

ورق رنگی فولاد 369

  • ورق رنگی کرکره‌ای یا سینوسی

ورق رنگی فولاد 369

  • ورق رنگی ذوزنقه‌ای

ورق رنگی فولاد 369

  • ورق رنگی طرح سفال پالرمو

ورق رنگی فولاد 369

انواع ورق های رنگی در عرض های ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر تولید و عرضه می شود. همچنین ضخامت این ورق ها در حدود ۰.۲ تا ۰.۷ میلی متر است. ضخامت پوشش رنگی حدود ۷ تا ۱۵ میکرون در یک طرف و ۲۰ تا ۲۵ میکرون در طرف دیگر می باشد. رول های ورق رنگی که معامله می شوند وزنی در حدود ۴ تا ۹ تن دارند.

مزایای استفاده از ورق رنگی

اگر بخواهیم مزایای ورق رنگی و کاربردهای آن را بررسی کنیم، بدون شک باید در مقاله ای جداگانه موارد مختلفی را به شما بگوییم. اما یکی از مهمترین مزیت های ورق های رنگی وزن سبک آن ها با وجود کیفیت بالا می باشد. ورق های رنگی که امروزه در بازار موجود است از آلومینیوم ساخته شده و با وزن بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات مانند فولاد یا مس در اختیار کاربران قرار می گیرد. از دیگر مزایای ورق رنگی می توان به مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون اشاره کرد. قرار دادن لایه نازکی از اکسید آلومینیوم بر روی ورق رنگی باعث شده است که در مواجهه با هوا مقاومت ایده آلی از خود نشان دهد. از دیگر مزایا و ویژگی های ورق های رنگی می توان به ضد حریق بودن و دوام بالای آن ها در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. نصب آسان این ورق ها و سازگاری با طبیعت از دیگر ویژگی های ورق های رنگی است. علاوه بر تمام مواردی که ذکر کردیم، بدون شک یکی از مهم ترین مزایای ورق های رنگی این است که می توانید از قابلیت های آن در اشکال و اندازه های مختلف برای زیبایی نمای ساختمان بهره ببرید. امروزه در هتل ها، فرودگاه ها، رستوران ها و ادارات می توانید ورق های رنگی را برای مصارف تزئینی به وفور مشاهده کنید.

کاربرد ورق رنگی

همان طور که می دانید ورق های رنگی در ادامه خط تولید ورق گالوانیزه ساخته و تولید می شوند. این ورق ها معمولاً بین ۰.۱۶ تا ۰.۷ میلی متر ضخامت و ۱ یا ۱.۲۵ متر عرض دارند. البته برخی از کارخانه های داخلی و خارجی نیز ورق های رنگی با ضخامت بالاتر تولید می کنند. این کار باعث استحکام و زیبایی ورق رنگی می شود و به همین دلیل از این ورق ها در کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می شود.

  • تولید درب فلزی
  • تولید کمد و میز و صندلی فلزی
  • تولید مبلمان فلزی
  • استفاده در ساخت کرکره
  • استفاده در ساخت سوله و استادیوم
  • استفاده به عنوان سقف شیروانی
  • ساخت و تولید لوازم خانگی از قبیل یخچال فریزر و ماشین لباسشویی

ورق رنگی فولاد 369

کاربرد ورق رنگی در سقف خانه

سقف سازی ساختمان های بزرگ صنعتی و تجاری یکی از صنایعی است که به طور گسترده از ورق های رنگی استفاده می شود که با توجه به قیمت و مزایای ورق های رنگی در سقف منازل و سایر ساختمان ها گزینه مناسبی برای این کار به نظر می رسد. همچنین با پیشرفت سازه ها، نیاز و تقاضا برای ورق های رنگی افزایش یافته است. زیرا این نوع ورق کار را آسان می کند و کیفیت بالاتری دارد. لازم به ذکر است قیمت ورق گالوانیزه رنگی در سایت توسط کارشناسان درج شده است. این قیمت با در نظر گرفتن نوسانات بازار در سایت قرار می گیرد.

کاربرد ور ق رنگی در تولید لوازم خانگی

کیفیت سطح ورق رنگی در کنار سایر ویژگی های ممتاز باعث شده تا شاهد استفاده از ورق رنگی در تولید لوازم خانگی باشیم. به عنوان مثال از این ورق رنگی در ساخت یخچال و ماشین لباسشویی استفاده می شود. در تولید لوازم خانگی اغلب علاوه بر خواص مکانیکی به دنبال زیبایی نیز هستیم. بنابراین تولید انواع لوازم خانگی با ورقه های رنگی مختلف این امکان را به مشتری می دهد تا محصول مورد نظر خود را مطابق با سلیقه خود خریداری کند.

کاربرد ورق رنگی در تولید مبلمان منزل

همانطور که می دانید ورق های رنگی تنوع بالا و زیبایی منحصر به فردی دارند. به همین دلیل می توان از این ورق ها برای ساخت مبلمان فلزی، کابینت و میز فلزی استفاده کرد. همچنین به دلیل سطح صاف و یکپارچه ای که دارند گزینه مناسبی برای این کاربردها هستند و زیبایی دو چندانی به مبلمان فلزی می بخشند. البته این تنها کاربرد ورق های رنگی نیست و از این ورق ها برای ساخت و تولید میز و کابینت فلزی نیز استفاده می شود. امروزه محبوبیت مبلمان فلزی مدرن بسیار افزایش یافته است و ساخت این مبل ها و میزهای فلزی با استفاده از ورق های رنگی انجام می شود و می تواند کیفیت این محصولات مبلمان منزل را تضمین کند.

کاربرد ورق های رنگی در ساخت و ساز

بیشترین کاربرد ورق های رنگی تولید سقف شیروانی یا کرکره می باشد. همچنین از این نوع ورق ها اغلب در زیباسازی قسمت های مختلف، نمای بیرونی یا داخلی ساختمان استفاده می شود برای مثال اگر دقت کرده باشید سقف ورزشگاه ها یا سوله ها نیز با این گونه ورق ها در طرح های مختلف پوشیده شده است.

عوامل موثر بر قیمت ورق های رنگی

اکنون شاهد تولید انواع ورق های رنگی توسط کارخانه های مختلف در سراسر کشور هستیم. قیمت ورق های رنگی تولید شده توسط کارخانه های مختلف متفاوت است و یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این محصولات کیفیت آن می باشد. البته عوامل دیگری مانند نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا، ابعاد و ضخامت ورق، جنس ورق و همچنین قیمت آن در بازارهای جهانی در تعیین قیمت این محصول نقش دارند. همچنین تقاضای زیاد برخی رنگ های این نوع ورق ها باعث افزایش قیمت آن ها می شود. به عنوان مثال، ورق های سفید رنگ در مقایسه با رنگ های قرمز، آبی یا نارنجی برای استفاده گسترده تر گران تر خواهند بود.

ورق رنگی فولاد 369

قیمت آنلاین ورق رنگی

قیمت ورق رنگی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ضخامت و عرض ورق، وزن ورق، کیفیت رنگ‌آمیزی و برند سازنده آن است. همچنین برخی از انواع ورق های رنگی از کشورهای چین، امارات متحده عربی، اوکراین و هند وارد می شود. بنابراین نوسانات ارز بر قیمت ورق های رنگی وارداتی تاثیر می گذارد. برای خرید کالاهایی مانند ورق های رنگی بهترین کار این است که از نمایندگی یا فروشگاه مجاز خرید کنید. وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ یکی از تامین کنندگان برتر در زمینه فولاد می باشد که به یکی از قوی ترین تامین کنندگان عمده آهن و فولاد در بازار ایران تبدیل شده است در این مجموعه ورق های رنگی با بهترین قیمت در بازار به فروش می رسد. قبل از خرید ورق های رنگی باید بدانید که این محصول به صورت رول و شیت در بازار به فروش می رسد. قیمت ورق رنگی مانند سایر فلزات به صورت روزانه در حال تغییر و نوسان است و قیمت دقیقی برای محصول وجود ندارد. برای دریافت ورق رنگی می توانید از طریق وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ قیمت محصول را استعلام نمایید سپس کارشناسان ما مشخصات ورق رنگی، زمان بارگیری و تحویل، هزینه ارسال و سایر جزئیات سفارش را به شما اطلاع خواهند داد.

قیمت روز ورق رنگی

قبل از خرید ورق های رنگی باید بدانید که این محصول به صورت رول و شیت در بازار به فروش می رسد. قیمت روز ورق رنگی مانند سایر فلزات به صورت روزانه در حال تغییر و نوسان است و قیمت دقیقی برای محصول وجود ندارد. برای دریافت ورق رنگی می توانید از طریق وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ قیمت محصول را استعلام نمایید سپس کارشناسان ما مشخصات ورق رنگی، زمان بارگیری و تحویل، هزینه ارسال و سایر جزئیات سفارش را به شما اطلاع خواهند داد.

جمع بندی

همانطور که می دانید ورق های رنگی در بسیاری از کاربردها از جمله صنایع لوازم خانگی، مبلمان سازی، ساختمان سازی و … استفاده می شود، حال که با کاربرد ورق رنگی و کاربردهای این ورق در صنایع و مشاغل مختلف آشنا شدید، می توانید برای مشاهده لیست قیمت ورق رنگی به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه کنید و در صورت نیاز مشاوره و راهنمایی رایگان دریافت کنید. برای خرید و یا داشتن هرگونه سوال در مورد استفاده از ورق های رنگی با کارشناسان ما در مجموعه تماس بگیرید. همچنین می توانید سوالات و نظرات خود را در پایان این مقاله با ما در میان بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق رنگی , قیمت ورق رنگی , قیمت آنلاین ورق رنگی , قیمت روز ورق رنگی , آخرین قیمت ورق رنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: