معرفی کارخانه های تولیدی ورق گالوانیزه
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

همان طور که می دانید ورق فولادی در صنعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در حالی که هر جا که نشانی از صنایع فولاد و آهن باشد این ورق ها نیز نمایان هستند. اما مشکل زنگ زدگی آهن و فولاد در هوای مرطوب باعث شد تا بهترین کارخانه های تولیدی ورق به فکر ساخت ورق های مقاوم در برابر هوای سخت بیفتند که نتیجه آن تولید ورق گالوانیزه شد. در این مقاله میخواهیم شما را با بهترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه آشنا کنیم. در این راستا می خواهیم اشاره ای کوتاه به ورق گالوانیزه و کاربرد آن داشته باشیم و سپس در مورد برندهای برتر تولید آن در کشور صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه با ما همراه باشید.

معرفی ورق گالوانیزه

ورق فولادی گالوانیزه نوعی ورق فولادی است که در سطح خود روکش نازکی از روی دارد تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت کند. فرآیند تبدیل ورق فولادی به ورق گالوانیزه را گالوانیزاسیون می گویند. از طریق فرآیند گالوانیزه می توان ورقی تولید کرد که مقاومت بیشتری در برابر خوردگی داشته باشد. امروزه عمدتاً از ورق های گالوانیزه برای تولید محصولاتی که در معرض عوامل خارجی هستند استفاده می شود. برای مثال می توان به سقف های شیروانی اشاره کرد. همچنین برای تولید لوازم خانگی، بدنه خودرو و ساندویچ پانل و … استفاده می شود. با توجه به اینکه ورق گالوانیزه کیفیت بالاتری دارد و برای تولید آن از فلز روی استفاده می شود، قیمت ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق ها مانند ورق سیاه یا ورق روغنی بالاتر است. در حال حاضر کارخانه های زیادی در کشور ما در حال تولید این نوع ورق هستند که در این مقاله به مهمترین آن ها اشاره می شود.

معرفی کارخانه های تولیدی ورق گالوانیزه

  • شرکت صنایع هفت الماس

اساساً هدف اصلی از تاسیس این شرکت که در لیست کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه می درخشد، تولید ورق ضد زنگ گالوانیزه بوده است. در سال 1375 با ظرفیت تخمینی نزدیک به 100000 تن در سال شروع به کار کرد. ضخامت محصولات این شرکت 2 میلی متر و عرض 1000 تا 1250 میلی متر برآورد شده است. محصولات صنایع هفت الماس حدود 15 درصد ورق گالوانیزه داخلی و 20 تا 40 درصد صادرات این محصول را شامل می شود. این محصولات که نمونه هایی از باکیفیت ترین تولیدات داخلی می باشند، تحت استاندارد ISO9001:2008 تولید می شوند.

  • شرکت فولاد امیر کبیر کاشان

این شرکت محصولات خود را با کیفیت بالا و پس از طی مراحل اولیه تولید ورق گالوانیزه، ورق آنیل سرد و ورق اسیدشویی به بازار عرضه می کند. محصولات این شرکت به چهار دسته کیفی تجاری، کششی، کششی عمیق و کششی بسیار عمیق تقسیم می شود و اکثر ورق های تولیدی آن در ضخامت های ۱ تا ۲۵ میلی متر در بازار یافت می شود. برای مشاوره برای خرید مطمئن و اقتصادی با کارشناسان تماس بگیرید.

  • شرکت ورق شهرکرد

این شرکت با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال نیاز به واردات ورق فولادی در کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. شکل پذیری خوب، صافی بالا، رنگ پذیری و حمل و نقل راحت این شرکت، آن را در لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه با کیفیت قرارداده است. اکثر محصولات ورق فلزی شهرکرد در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارند. ورق های گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت نیز در ضخامت های کم از ویژگی های منحصر به فرد محصولات این شرکت به شمار می روند.

  • شرکت فولاد تاراز شهر کرد

در سال ۱۳۸۷ به عنوان اولین تولید کننده ورق گالوانیزه در ایران تاسیس شد و امروزه یکی از بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه به شمار می رود. ظرفیت تولید این شرکت حدود ۳۳۰ هزار تن در سال برآورد می شود که در این میان ورق های گالوانیزه با بهترین کیفیت، ظاهر زیبا و شکل پذیر، رنگ پذیری خوب و با کمترین هزینه در خط تولید ثابت قرار دارند. ورق های گالوانیزه این شرکت عموماً در تولید لوازم خانگی، صنعت خودروسازی و صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین واحد صنعتی خصوصی و بزرگترین مجتمع تولید فولاد ایران می باشد که به کارخانه های ورق معروف است و در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و در واقع این شرکت یکی از بهترین کارخانه های تولید ورق در ایران به شمار می رود. از ابتدای تاسیس این شرکت، تولید ورق گالوانیزه در آن یکی از مقرون به صرفه ترین روش های حفاظت از ورق در برابر خوردگی بوده است. از دیگر ویژگی های ورق های گالوانیزه تولیدی این شرکت می توان به استحکام بالای ورق ها اشاره کرد. در سال های اخیر فعالیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه تولید انواع ورق های فولادی بسیار چشمگیر بوده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بهترین کارخانه های تولید ورق مشکی (گرم) و ورق روغنی برای مصارف مختلف می باشد.

  • گروه صنعتی دورپاد تبریز

گروه صنعتی دورپاد تبریز صاحب یکی از بزرگترین کارخانه های تولید لوله گالوانیزه در کشور می باشد. این کارخانه در اوایل دهه ۸۰ در نزدیکی شهر تبریز فعالیت خود را آغاز کرد. در طول سالیان فعالیت مستمر این مجموعه، ظرفیت تولید فولاد این مجتمع به ۱۲۰۰ هزار تن رسیده است. کارخانه های زیر مجموعه دورپاد علاوه بر تولید ورق گالوانیزه، لوله های فولادی درزدار و انواع میلگردهای ساده و آجدار را نیز تولید می کنند. این شرکت به عنوان تولید کننده سالانه ۱۰۰۰۰۰ تن ورق گالوانیزه در ابعاد ۰.۵ تا ۴ اینچ فعال می باشد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

  • شرکت نورد و لوله اهواز

شرکت نورد و لوله اهواز در سال 1346 با هدف تولید ورق های گالوانیزه، مشکی، ورق فولادی گرم و پروفیل تاسیس و در مهرماه 1350 مورد بهره برداری قرار گرفت و با حدود نیم قرن سابقه در تولید محصولات فولادی، این شرکت محصولات خود را با بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی عرضه می کند. کارخانه گالوانیزه اهواز با تداوم ارائه محصولات باکیفیت موفق به دریافت گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت محیط زیست ISO14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 18001 گردید. شرکت لوله و نورد اهواز شامل واحدهای نورد ورق گرم، دو کارخانه لوله، خطوط برش، اسیدشویی و واحد روغن کاری ورق می باشد.

کاربرد انواع ورق های فولادی

  • در ساختمان سازی، پل سازی، راه سازی و شهرسازی
  • در ساخت مخازن، کپسول، لوله
  • در ساخت بدنه خودرو و انواع خودرو
  • در ساخت کشتی ها، اسکله ها و سازه های دریایی

هنگامی که ورق های فولادی دچار خوردگی، زنگ زدگی و اکسیداسیون می شوند، به تدریج فرسایش یافته و از هم می پاشند. روش های مختلفی برای جلوگیری از خوردگی فلزات وجود دارد. معمولاً فلزات آهنی با پوشش سطحی تقویت می شوند که یکی از این روش ها ایجاد پوشش گالوانیزه است. کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه مشخصات فنی و مکانیکی کامل محصولات را به همراه صفحات ارائه می کنند. روش کار به این صورت است که ورق (بخش فولادی) را با یک یا چند لایه فلز روی می پوشانند. لایه روی که در ورق ایجاد می شود از اکسید شدن لایه زیرین آن جلوگیری می کند. به این گونه که روی زودتر اکسید می شود، یک لایه اکسید ایجاد می کند و از لایه زیرین محافظت می کند. برای مشاهده قیمت ورق سیاه به عنوان یکی از پرفروش ترین ورق ها به سایت مورد نظر مراجعه کنید. حمل و نقل ورق های فولادی و آلیاژی از جمله ورق های گالوانیزه باید طبق مقررات حمل و نقل و با رعایت ضوابط انجام شود. ورق های نازک، روغنی، رنگی یا گالوانیزه در برخی شرایط آب و هوایی تحت اکسیداسیون سطحی قرار می گیرند و بهتر است محل نگهداری مناسبی داشته باشند و پس از بارگیری در وسیله نقلیه مناسب در صورت نیاز از پوشش مناسب استفاده شود تا در معرض رطوبت، باد و باران نباشند. زمانی که ورق گالوانیزه در شرایط نامناسب قرار می گیرد، ممکن است رسوب گالوانیزه، لایه اکسیدی و مشکلات سطحی مانند پوسته پوسته شدن به وجود بیاید که در صورت ادامه، کیفیت ورق فولادی کاهش می یابد.

نکاتی قبل از خرید ورق گالوانیزه

اطلاعات ضروری که قبل از خرید ورق گالوانیزه باید بدانید شامل انواع مشخصات ورق گالوانیزه، کارخانه های تولیدی، قیمت و وزن ورق و … می باشد.

  • روش تولید ورق گالوانیزه

روش های تولید ورق گالوانیزه از جمله مواردی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. ورق های گالوانیزه به روش های سرد و گرم تولید می شوند. در فرآیند تولید ورق گالوانیزه گرم ابتدا سطح فلز را تمیز کرده و سپس در حمام مذاب فلز روی (Zn) غوطه ور می شود. مزیت گالوانیزه کردن ورق در این است که پوشش ایجاد شده نسبتاً ضخیم و کریستالی است. همچنین در این روش ساختاری چند لایه متشکل از آلیاژ روی–فولاد تشکیل می شود که باعث افزایش سختی و شکنندگی ورق می شود. در نتیجه، اگر ورق گالوانیزه گرم خم شود، ممکن است پوسته ورق کنده شود. مهمترین مزیت این روش قیمت مناسب آن است. برای تولید ورق گالوانیزه سرد، ورق را در حمام روی مذاب غوطه ور نمی کنند، بلکه از جریان الکتریکی موجود در محلول الکترولیت برای انتقال یون های فلز روی به ورق استفاده می شود. به همین دلیل ورق گالوانیزه سرد کیفیت بهتری دارد. اما ضخامت پوشش روی ورق های گالوانیزه سرد کمتر از نوع گرم است. لازم به ذکر است که کاربرد ورق های گالوانیزه سرد و گرم نیز متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو روش، مطالب زیر را مطالعه کنید.

  • جرم پوشش روی

نکته مهم دیگری که قبل از خرید ورق گالوانیزه باید بدانید ضخامت روکش روی در ورق گالوانیزه است. منظور از ضخامت پوشش روی مجموع جرم پوشش هر دو سطح ورق است که بر حسب گرم بر متر مربع بیان می شود. وزن روکش ورق گالوانیزه باید مطابق جداول مربوطه استاندارد ملی ایران باشد. اما در صورت نیاز به مقدار مشخصی جرم پوششی باید هنگام خرید به سازنده یا فروشنده اطلاع دهید. در ادامه به بررسی انواع پوشش روی می پردازیم.

  • انواع پوشش روی ورق گالوانیزه

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه انواع پوشش های گالوانیزه ایجاد می شود که به آن ها روکش می گویند. بسته به میزان پوشش روی، ناخالصی هایی به صورت پولک بر روی ورق ایجاد می شود که به آن گل اسپنگل یا گالوانیزه می گویند. البته گل روی ورق نیز می تواند به دلیل وجود ناخالصی در فلز روی، زمانی که روی مذاب متبلور می شود، تشکیل شود.

ورق گالوانیزه فولاد 369

قیمت آنلاین ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه توسط کارخانه های مختلفی مانند فولاد مبارکه، هفت الماس، کارخانه تراز چهارمحال، کارخانه خودروسازی شهرکرد و … تولید می شود که اگر قصد خرید ورق گالوانیزه از هر یک از این کارخانه ها را دارید می توانید ابتدا قیمت ورق گالوانیزه را از وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ استعلام نمایید. صفحه قیمت ورق گالوانیزه در سایت، شما را در جریان تغییرات قیمت ورق گالوانیزه قرار می دهد، همچنین می توانید برای ثبت سفارش با کارشناسان تماس بگیرید.

قیمت روز ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق گالوانیزه یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید این محصول می باشد. قیمت ورق گالوانیزه به پارامترهای مختلفی از جمله ضخامت، ابعاد، کیفیت، برند سازنده، خدمات انجام شده بر روی ورق و … بستگی دارد به عنوان مثال قیمت ورق گالوانیزه با ورق ساده متفاوت است. همچنین قیمت ورق و رول به دلیل هزینه برش کاری در ورق متفاوت است. بنابراین بدون در نظر گرفتن این عوامل نمی توان اطلاعات دقیقی از قیمت روز این نوع ورق ارائه داد.

جمع بندی

ورق گالوانیزه یکی از مهم ترین مواد و ابزار مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. این محصول با روکشی از فلز روی نسبت به فولاد خام در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و می تواند چندین دهه بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دوام بیاورد. کشور ما از نظر تولید این ورق خودکفا است. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد تراز، فولاد غرب آسیا، فولاد امیر کبیر کاشان، هفت الماس و فولاد شهرکرد شش تولید کننده برتر ورق گالوانیزه کشور هستند که پاسخگوی نیازهای اصلی صنایع داخلی هستند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق گالوانیزه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت آنلاین ورق گالوانیزه , آخرین قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: