روش های حمل و نقل میلگرد
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

حمل و نقل یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تولید آهن و فولاد محسوب می شود. محصول خود را در چه ساعتی و در چه مکانی و از چه طریقی تحویل خواهید گرفت باید در مراحل ارسال کاملا مشخص شود. کوچکترین اشتباه و بی احتیاطی در این قسمت می تواند ضرر مالی زیادی به مشتری وارد کند. هر یک از مقاطع فولادی و آهنی دارای اشکال و ابعاد خاصی هستند. به همین دلیل هزینه و روش حمل آهن با یکدیگر متفاوت است. به نظر برخی ممکن است حمل میلگرد و آهن راحت باشد. اما حمل و نقل میلگرد و آهن در مقایسه با استعلام قیمت، خرید و سایر فرآیندهای آهن، کاری تخصصی و نسبتاً پیچیده است. در این مقاله به طور اختصاصی در مورد حمل و نقل میلگرد صحبت می کنیم و مهم ترین نکاتی که در حمل و نقل میلگرد مهم است را بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید.

انواع روش های حمل میلگرد

انواع میلگرد در سایزهای مختلف ( ۸ تا ۴۰ میلی متر) و طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می شود. همچنین میلگردها از نظر شکل ظاهری به دو گروه منشعب و کلاف دار تقسیم می شوند. معیارهای طبقه بندی و تقسیم بندی انواع میلگردها متنوع و زیاد است. برای حمل میلگرد باید روشی با توجه به اندازه و طول بار انتخاب شود تا بتوان آن ابعاد را جابجا کرد. به طور کلی انواع روش های حمل مقاطع فولادی (از جمله میلگرد) به ۴ دسته زیر تقسیم می شوند:

  • حمل و نقل جاده ای
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل ترکیبی

برای حمل آهن در داخل کشور عمدتاً از دو روش حمل و نقل ریلی و جاده ای استفاده می کنند. حمل و نقل دریایی عمدتاً برای صادرات میلگرد و ارسال بسته به سایر کشورها استفاده می شود. بنابراین برای حمل داخلی میلگرد معمولا یکی از دو روش حمل و نقل ریلی و جاده ای با توجه به مسافت و بار انتخاب می شود. در ادامه در مورد هزینه حمل میلگرد توضیح خواهیم داد.

حمل و نقل جاده ای

  1. حمل میلگرد با خاور

برای حمل میلگردهای ۶ متری علاوه بر نیسان می توان از خاور استفاده کرد. این نوع کامیون می تواند ۲.۵ تا ۳ تن را حمل کند.

  • حمل میلگرد با نیسان

برای حمل میلگرد (ساده یا آجدار) در شهر و با وزن و طول محدود می توانید از نیسان ها برای حمل میلگرد و تیرآهن استفاده کنید. طول معمول میلگردهایی که با نیسان جابه جا می شوند ۶ متر است، البته بارهای بیش از ۶ متر نیز با نیسان جابه جا می شوند، اما این کار خطرناک و غیرقانونی است.

  • حمل میلگرد با کامیون

استفاده از کامیون معمولا برای میلگردهایی با طول ۶ متر مناسب است. از کامیون ها بیشتر در مواردی استفاده می شود که طول میلگرد و سایر آهن آلات متناسب با قدرت کامیون بوده و بارگیری آن با استفاده از جرثقیل انجام می شود. انواع کامیون ها ظرفیت حمل ۵ تا ۲۰ تن را دارند.

  • حمل میلگرد با شورلت

علاوه بر تریلی از شورلت برای حمل میلگردهای ۱۲ متری نیز استفاده می شود. اما باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشید که شورلت های حامل میلگرد فقط در طول شب مجاز به تردد هستند. اگر در طول روز کامیون شورلت را مشاهده کنید، توسط پلیس جریمه می شود.

  • حمل میلگرد با پیکان و مزدا

معمولاً از پیکان و مزدا بیشتر برای حمل مقاطع فولادی استفاده می شود و استفاده از پیکان و مزدا برای حمل میلگرد مرسوم نیست. انواع مقاطع فولادی شامل لوله، ورق و … می باشد و همچنین دارای تنوع زیادی می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

  • حمل میلگرد با تریلی

برای حمل انواع میلگرد از روش های مختلفی استفاده می شود. در این میان معمولاً برای حمل میلگردهایی به طول ۱۲ متر از تریلی استفاده می شود. برای حمل این گونه میلگردها ۴ نوع چرخ دستی وجود دارد که ظرفیت های متفاوتی دارند که بر اساس وزن میلگردها می توانید یکی از چرخ دستی ها را انتخاب کنید. در بین این ۴ نوع تریلی، تریلی های ۴۰ فوتی ظرفیت بالاتری دارند که در حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی از گمرک و سایر پایانه های بار کاربرد دارند. تریلی لبه دار، واگن برقی ترانزیت و تریلی کفی ۳ مدل دیگر از انواع دیگر تریلی هستند که حداکثر ظرفیت همه آن ها تا ۲۴ تن می باشد.

میلگرد فولاد 369

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی بیشتر برای اهداف صادراتی استفاده می شود. یکی از وسایل ضروری در حمل و نقل دریایی استفاده از کانتینر است که هزینه حمل میلگرد با این روش را افزایش می دهد. اگرچه روش حمل بار با کشتی و یا حمل بار با کانتینر نیاز به سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد و به قوانین بین المللی نیز وابسته است، اما این روش حمل میلگرد (آجدار یا ساده) در حمل و نقل بین المللی بار جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

حمل و نقل ریلی

یکی از روش های حمل میلگرد و سایر مقاطع فولادی استفاده از حمل و نقل ریلی از طریق راه آهن و قطارهای باری است. این روش در کشور ما ایران چندان کاربردی نیست.

مزایای حمل و نقل ریلی میلگرد

  • کاهش آلودگی هوا
  • توقف های کمتری در طول مسیر
  • کاهش مصرف سوخت

حمل و نقل ترکیبی یا چندگانه

منظور از حمل و نقل ترکیبی میلگرد به یکی از روشهای «جاده–ریلی» یا «جاده–دریایی» است. پرکاربردترین روش صادرات میلگرد و ارسال آن با کشتی یا قطار و پرکاربردترین روش ترکیبی روش جاده-دریایی است.

نکات ایمنی برای حمل میلگرد

با توجه به اینکه برای حمل میلگرد از تریلر کفی که لبه ندارد استفاده می شود، لازم است قبل از حرکت بار را با کمک زنجیر بست. اگرچه میلگرد به دلیل حجم کم و وزن زیاد به راحتی روی زمین می نشیند، اما بستن آن ضروری است. نکته ی مهمی که در مورد حمل میلگرد (به ویژه میلگرد آجدار) باید به آن توجه کرد این است که گاهی بارهای دیگری مانند تیرها و نبشی ها نیز در کنار میلگردهای آجدار و ساده روی زمین قرار می گیرند. هنگام بستن بار توجه به این نکته ضروری است که علاوه بر میلگرد، تیرآهن، نبشی و … در غیر این صورت ممکن است در اثر ترمز یا حرکت شدید، سایر مقاطع به راحتی روی هم بلغزند و آسیب جدی به اموال وارد کنند. نکته ای که در حمل و نقل میلگرد باید به آن توجه شود این است که وزن میلگردهای هر کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت است و از طرفی ممکن است وزن میلگرد یک کارخانه نیز با آنچه در مشخصات ذکر شده متفاوت باشد، بنابراین وزن میلگرد همان چیزی است که ترازو نشان می دهد.

انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب برای بارگیری میلگرد

پس از اولویت بندی عوامل فوق، نوبت به انتخاب شرکت حمل و نقل می رسد. توجه به عوامل زیر برای انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب ضروری است:

  • شرکت مربوطه باید از نوع محصول مورد نظر (ساده، آجدار و …) دانش و شناخت کافی داشته باشد.
  • رعایت نکات ایمنی توسط شرکت حمل و نقل
  • کامیون های خود را با توجه به تناژ و وزن کالا تعیین کنید.
  • بیمه کالا تا زمان تحویل
  • بارگیری اساسی بارها و جاگذاری آن ها طبق استانداردهای تعریف شده توسط سازمان حمل و نقل کشور
  • دریافت هزینه مناسب طبق عرف

میلگرد فولاد 369

هزینه حمل میلگرد

هزینه حمل میلگرد بستگی به عواملی مانند مقدار میلگرد، فاصله مکانی تا مکان دیگر و نوع وسیله حمل و نقل دارد. به عنوان مثال حمل و نقل ریلی و دریایی نسبت به حمل و نقل جاده ای هزینه بیشتری دارد و یا هزینه حمل میلگرد به داخل شهر یا خارج از شهر از هزینه حمل میلگرد در فواصل درون شهری بیشتر است. به طور کلی می توان گفت زمانی که کالا از نظر حمل و نقل خاص باشد، هزینه های حمل و نقل نیز افزایش می یابد.

تاثیر فاصله بر هزینه حمل و نقل میلگرد

معمولاً در هنگام خرید میلگرد اولین نکته ای که مصرف کنندگان به آن توجه می کنند فاصله کارخانه یا شرکت از محل پروژه است، زیرا هر چه فاصله کارخانه تا محل پروژه کمتر باشد، خریدار کمتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر محل پروژه در شمال کشور باشد و کارخانه مورد نظر برای خرید میلگرد در جنوب کشور باشد، مسلما خریدار باید هزینه زیادی برای این حمل و نقل بپردازد. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست بنابراین در هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید. از آنجایی که کارخانجات تولید میلگرد در نقاط مختلف کشور مستقر هستند، توصیه می شود میلگرد را از نزدیکترین کارخانه خریداری کنید تا هزینه حمل میلگرد تا محل پروژه به میزان قابل توجهی کاهش یابد. گاهی اوقات ارزان بودن میلگرد کارخانه به نفع شما نیست و اگر محصول را با قیمت بالاتری از محلی نزدیک به پروژه خود تهیه کنید، هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. البته قبل از انتخاب کارخانه تولیدی به کیفیت محصولات و مطابقت آن با استانداردهای مورد نظر خود توجه کنید.

تاثیر مقدار میلگرد بر هزینه حمل و نقل میلگرد

یکی دیگر از مواردی که مستقیماً بر هزینه حمل بار تأثیر می گذارد، مقدار محصول است که هر چه وزن بار بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز بیشتر می شود. اگر حجم آن کمتر از ۲۲ تن باشد معمولا از شرکت ها و اگر بیشتر از این مقدار باشد از کارخانه ها خریداری می شود که در هنگام خرید باید به این نکات توجه کرد.

قیمت میلگرد آجدار

معمولا در هنگام خرید میلگرد، اولین نکته ای که مصرف کنندگان ممکن است به آن توجه کنند فاصله جغرافیایی کارخانه یا شرکت از محل پروژه است، زیرا همان طور که پیش تر گفته شد هر چه فاصله کارخانه تا محل پروژه کمتر باشد، خریدار کمتر می شود. در ساخت سازه بتنی اگر بگوییم مهم ترین ماده فلزی میلگرد است اشتباه نمی کنیم. قیمت میلگرد آجدار و ساده حائز اهمیت است زیرا قسمت عمده هزینه ساخت ساختمان هزینه خرید میلگرد آجدار و ساده می باشد که در آرماتوربندی فونداسیون ها، دال های بتنی، دیوارها، تیرها و ستون های بتنی استفاده می شود. قیمت میلگرد آجدار و ساده که به صورت کیلویی یا شاخه ای خرید و فروش می شود با توجه به قطر آن، کارخانه تولیدی و وزن آن مشخص می شود. در صورت نیاز به دریافت مشاوره جهت انتخاب و خرید میلگرد، اطلاع از وزن هر شاخه، استعلام فوری قیمت روز هر کیلو میلگرد آجدار و ساده از طریق شماره تماس های موجود در این صفحه با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

قیمت روز میلگرد آجدار

بین مقاطع فولادی که در سایزهای ۸ تا ۳۲ در کارخانه های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند، قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلف در نوسان است. برای مشاهده آخرین لیست قیمت میلگرد آجدار از عرضه کنندگان مختلف بازار آهن می توانید از جداول مربوطه استفاده کنید. این نرخ معمولاً در ابتدای هر روز توسط تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن عوامل مؤثر مختلف اعلام می‌شود و در صورت تغییر و نوسان در بازار آهن، قیمت میلگرد مجددا اعلام می ‌شود. بنابراین، اگر از خرید خود مطمئن هستید، آن را در اسرع وقت نهایی کنید تا در صورت نوسان این مقادیر، برنامه های معاملاتی شما مختل نشود.

قیمت آنلاین میلگرد آجدار

در حال حاضر بیش از ۴۰ کارخانه تولید میلگرد در کشور در حال فعالیت هستند، از سوی دیگر انبارهای زیادی در شهرهای مختلف وجود دارد که می توانند میلگرد مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین کنند. نکته ای که در خرید میلگرد آجدار باید به آن توجه کرد این است که برای کاهش هزینه های حمل و نقل بهتر است میلگرد را از نزدیک ترین مکان ممکن تهیه کنید. به عنوان مثال، اگر پروژه ای در شهر تبریز انجام شود، تامین میلگرد از جنوب کشور صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه به دلیل ویژگی های خاص میلگرد تولیدی، جایگزینی برای آن انتخاب نشود. بنابراین با توجه به مسافت حمل و نقل و هزینه های آن می توان هزینه کل پروژه را کاهش داد همچنین شما میتوانید بنابر محصول مورد نظر خود آن را از سایت به صورت آنلاین سفارش دهید.

میلگرد فولاد 369

جمع بندی

نقش میلگرد در دوام و استحکام سازه ها بسیار مهم است. این محصولات در سایزها و گریدهای مختلف موجود بوده و طول آن ها بین ۶ تا ۱۲ متر می باشد. یکی از مهمترین مسائل هنگام خرید میلگرد ها به ویژه میلگرد آجدار حمل و نقل آن است. این محصولات فولادی از طریق دریا، جاده و راه آهن جابجا می شوند. برای حمل و نقل داخلی از روش های ریلی و جاده ای استفاده می شود. هزینه حمل و نقل نیز به عوامل مختلفی مانند مسافت، حجم بار و نوع خودرو بستگی دارد. امیدواریم از این مقاله کاربردی استفاده کرده باشید، بنابراین در صورت مطالعه آن نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: