تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

اکثر مردم با فولاد تقویت کننده یا “میلگرد” آشنا هستند. از میلگرد در ساخت ساختمان ها، آسمان خراش ها، پل ها، خانه ها و انبارها برای افزایش مقاومت سازه های بتنی استفاده می شود. همان طور که می دانید میلگردهای آجدار در اندازه ها و اشکال مختلف و با کاربردهای متغیر موجود می باشند. برخلاف تصور عموم، میلگرد نه تنها در ساختمان سازی کاربرد دارد، بلکه در سایر صنایع نیز کاربرد دارد. از این رو برخی از میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و برخی دیگر در صنعت کاربرد دارند. از آنجایی که قیمت روز میلگرد آجدار بالا است، خرید این محصول باید با دقت زیادی انجام شود. برای انتخاب درست بین میلگردهای صنعتی و ساختمانی باید اطلاعات کافی در مورد این محصولات داشته باشید. در این مقاله تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

میلگرد چیست؟

میلگرد یک محصول فولادی و یکی از متداول ترین محصولات نهایی خط نورد گرم است که نقش مهمی در ساخت و ساز ساختمان دارد و مقاومت سازه های بتنی به میلگرد مورد استفاده در این زمینه بستگی دارد، زیرا مقاومت کششی پایین بتن اغلب موجب ریزش ساختمان پس از حوادث از جمله زلزله است. برای اینکه میلگرد تماس بهتری با بتن داشته باشد و در دراز مدت از شکستگی بتن بکاهد، میلگرد به صورت آجدار تولید می شود. و استفاده از آن در ساختمان از ایجاد ترک و شکستگی در صفحات بتنی افقی در هنگام زلزله جلوگیری می کند.

میلگرد صنعتی چیست؟

میلگرد صنعتی همانطور که از نامش پیداست در سازه های صنعتی و صنایعی مانند خودروسازی، ماشین آلات، پیچ و مهره، ابزارآلات و … کاربرد دارد که این میلگردها در دسته میلگردهای ساده قرار می گیرند، یعنی سطح صاف و بدون آج هستند. معمولا در برگه شناسایی این میلگرد قطر اسمی آن را قید می کنند، قطر اسمی میلگرد در واقع قطر دایره ای میلگردی است که مساحت آن برابر با سطح مقطع میلگرد است. مشخصات فنی و اندازه میلگرد صنعتی موجود در بازار عبارتند از: گرید A1 با قطر 6 تا 200 میلی متر و مقاومت کششی 360 نیوتن بر میلی متر مربع و استحکام 240 نیوتن بر میلی متر مربع. این نوع میلگرد در سایزهای مختلف تولید و عرضه می شود همچنین ساختار مستحکم میلگرد صنعتی امکان استفاده از آن را در تمامی شرایط آب و هوایی به خوبی فراهم می کند.

میلگرد ساختمانی چیست؟

در ساخت و ساز ساختمان از هر دو نوع میلگرد ساده و آجدار استفاده می شود، اما به دلیل اتصال بهتر میلگرد با بتن و افزایش مقاومت سازه، استفاده از میلگرد آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. به همین دلیل به انواع میلگرد آجدار میلگرد ساختمانی می گویند. به طور کلی میزان میلگرد مصرفی در ساخت و ساز را می توان به صورت زیر بیان کرد:

میلگرد A1: استفاده کمتر به دلیل سختی کمتر، نداشتن آج و چسبندگی کمتر با بتن

میلگرد A2 و A3: بیشترین کاربرد را به دلیل سختی و استحکام بالا و اتصال مناسب با بتن دارد.

میلگرد A4: استفاده کمتر، علیرغم استحکام بالا و بهبود انعطاف پذیری و خواص جوش پذیری

یکی از دلایل استفاده کم میلگرد A4 نسبت به سایر میلگردهای آجدار قیمت بالای آن است. به طور کلی قیمت میلگرد A4 نسبت به سایر میلگردهای آجدار کمی بیشتر است و قیمت میلگرد A3 در همین ابعاد کمی بالاتر از میلگرد A2 است اما تفاوت بسیاری بین قیمت میلگردهای A2 و A3 وجود ندارد. برای مقایسه قیمت روز انواع میلگرد می توانید به وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید.

تفاوت بین میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست؟

همانطور که گفته شد میلگردها انواع مختلفی دارند که در صنایع و زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین کاربردهای میلگرد در صنعت و ساختمان می باشد. از جمله تفاوت های میلگردهای مورد استفاده در صنعت و ساختمان عبارتند از:

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر خواص مکانیکی

یکی دیگر از تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی، تفاوت آن ها در خواص مکانیکی است. یکی از مواردی که در خواص مکانیکی میلگردها تاثیر گذار است، نوع آلیاژ استفاده شده در تولید میلگردها می باشد. در انواع میلگردهای مورد استفاده برای ساخت و ساز باید ویژگی هایی مانند مقاومت کششی و سختی سازه در نظر گرفته شود. در این نوع میلگرد ویژگی هایی مانند خمش و انعطاف پذیری چندان مهم نیست، اما در مورد میلگردهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، خواص مکانیکی بسیار مورد توجه است که از جمله می توان به داشتن استحکام بالا، انعطاف پذیری بالا، امکان خمش و ماشین کاری اشاره کرد. خم کاری بالا در صنعت بسیار مهم است و به همین دلیل از میلگردهایی که این ویژگی را دارند بیشتر استفاده می شود.

میلگرد آجدار فولاد 369

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر ظاهر

از تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی می توان به تفاوت ظاهری آن ها اشاره کرد. با توجه به شکل ظاهری انواع میلگردها می توان استاندارد بودن یا نبودن میلگردها را تشخیص داد. با توجه به ظاهر می توان آن ها را در دو دسته آجدار و ساده قرار داد. در میلگردهایی که ساده هستند برجستگی روی آن ها وجود ندارد اما در میلگردهایی که به آجدار معروف هستند برجستگی روی میلگرد وجود دارد و علت نامگذاری آجدار وجود این برجستگی ها است. میلگردها معمولاً بر اساس استانداردهای خود در چهار دسته A1، A2، A3 و A4 قرار می گیرند که هر کدام دارای مشخصات فنی خاص خود هستند. میلگردهای A1 در مقایسه با میلگردهای با شماره بالاتر کربن بیشتری دارند و در نتیجه سختی این میلگردها به تدریج بر تعداد آن ها افزوده می شود. میلگردهای ساده و آجدار هم در صنعت و هم در ساخت و ساز قابل استفاده هستند. در اینجا توجه به این نکته حائز اهمیت است که میلگردهایی که در دسته A1 قرار می گیرند، میلگردهای ساده هستند و بیشتر در صنعت کاربرد دارند. میلگردهایی که در سه دسته دیگر قرار می گیرند از انواع میلگردهایی هستند که در بیشتر موارد در ساخت و ساز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در ترکیب شیمیایی

میلگردهای ساختمانی و صنعتی بر اساس آلیاژ، درصد کربن و ترکیبات به کار رفته در ساخت آن ها متمایز می شوند. میلگرد ساختمانی در انواع آلیاژی و غیر آلیاژی موجود می باشد. با توجه به اینکه کاربرد میلگردهای ساختمانی به اندازه میلگردهای صنعتی متنوع نیست، از ترکیبات کمتری در ساخت آن ها استفاده می شود. آلیاژ St37 در ترکیب میلگردهای مورد استفاده در ساخت و ساز استفاده می شود. کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر و گوگرد را نیز می توان از جمله عناصر موجود در ترکیب شیمیایی این نوع میلگرد نام برد. از نظر ترکیب شیمیایی، میلگردهای صنعتی دارای درصد کربن 0.240 می باشند. این نوع میلگردها میلگردهای آلیاژی بوده و دارای ترکیباتی مانند کروم، مولیبدن، وانادیم و نیکل می باشند. در این میان قیمت میلگرد آلیاژی نسبت به نوع آجدار آن بیشتر است.

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در اندازه و قطر

به طور کلی میلگردهای ساختمانی و صنعتی دارای طول یکسانی هستند. اما میلگردهای ساختمانی اندازه کوچکتری نسبت به میلگردهای صنعتی دارند. این محصولات عموما در سایزهای بین ۸ تا ۳۲ میلی متر تولید می شوند. لازم به ذکر است که هر چه قطر میلگرد بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر می شود. بنابراین میلگردهای ساختمانی وزن کمتری نسبت به میلگردهای صنعتی خواهند داشت. میلگردهایی که برای مصارف صنعتی تولید می شوند از نظر قطر و وزن نیز با میلگردهای ساختمانی متفاوت هستند. این محصولات معمولا با قطر بیشتر از ۳۲ میلی متر تولید می شوند. همچنین وزن میلگرد صنعتی بیشتر از میلگرد ساختمانی است.

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر قابلیت جوشکاری

به طور کلی، هرچه جسم مورد نظر صاف و یکنواخت تر باشد، توانایی جوشکاری آن بیشتر است. بر این اساس، از آنجایی که میلگردهای صنعتی بدون آج هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند، جوشکاری راحت تری دارند. از طرفی میلگردهای ساختمانی به دلیل سطح آجدار و استقامت و انعطاف کمتری که نسبت به میلگردهای صنعتی دارند جوش پذیری آن ها کمتر است.

  • تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر قیمت

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب یک محصول برای مصرف کنندگان، قیمت آن است. به همین ترتیب مصرف کنندگان در خرید محصولات آهنی اعم از میلگرد صنعتی و ساختمانی به قیمت آن ها توجه می کنند. از جمله عوامل موثر بر قیمت میلگردهای صنعتی و ساختمانی می توان به نوع میلگرد، جنس، اندازه، نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا و رویدادهای سیاسی اشاره کرد. به طور کلی قیمت میلگرد صنعتی به دلیل کاربرد بیشتر و تولید سفارشی در اکثر موارد از میلگرد ساختمانی بالاتر است.

  • قطر و اندازه

طول هر دو نوع میلگرد مشابه یکدیگر است. اما از دیگر تفاوت های این دو نوع میلگرد ساختمانی و صنعتی می توان به اندازه و قطر آن ها اشاره کرد.

اندازه میلگرد ساختمانی: این نوع میلگرد دارای سایزهای بین ۸ تا ۳۲ میلی متر می باشد.

سایز میلگردهای صنعتی: میلگردهای مورد استفاده در صنعت از نظر قطر و اندازه بسیار متنوع هستند. این محصولات در سایزهای بالاتر از ۳۲ میلی متر تولید می شوند.

میلگرد آجدار فولاد 369

کاربرد میلگرد در صنایع مختلف چیست؟

از میلگردها در صنایع مختلف استفاده می شود. از جمله صنایعی که به خوبی می توان از مزایای این قطعه فولادی استفاده کرد عبارتند از:

  • تولید ماشین آلات کشاورزی
  • تولید ادوات کشاورزی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت تولید پیچ ​​و مهره و سایر اتصالات

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از مواد اولیه مرغوب تولید می شود تا استحکام مقطع را در حد مورد نیاز تامین کند. کیفیت مواد اولیه ساخت میلگرد صنعتی تاثیر بسزایی در قیمت آن خواهد داشت. قیمت میلگرد صنعتی به قیمت شمش فولاد بستگی دارد و با تغییر نرخ آن افزایش یا کاهش خواهد یافت. بنابراین تحت تاثیر نوسانات بازار آهن قرار نمی گیرد.

قیمت روز میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ساختمانی و صنعتی در بازار آهن و فولاد ایران به صورت روزانه و تحت تاثیر عوامل مختلفی اعلام می شود. این عوامل می تواند تابع نرخ ارز، قیمت نفت، عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، وضعیت اقتصاد جهانی و … باشد که هر یک از موارد فوق می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث کاهش یا افزایش قیمت شود. بنابراین لازم است قبل از خرید، قیمت کالای مورد نظر خود را به صورت روزانه از مراجع معتبری همچون وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ استعلام نمایید تا در بهترین زمان سفارش خرید خود را انجام دهید. اما گاهی تحلیل و پیش بینی قیمت روز میلگرد مانند قیمت میلگرد ذوب آهن پیچیده و دشوار است و تنها توسط متخصصان این حوزه قابل انجام است.

قیمت آنلاین میلگرد آجدار

امروزه برای خرید و استعلام قیمت آنلاین انواع میلگرد ساختمانی و صنعتی نیازی به مراجعه به بازار آهن و انواع فروشگاه های عمده و یا خرده فروشی ندارید. اگر قصد مشاوره یا خرید انواع میلگرد ساختمانی و صنعتی را دارید با ما تماس بگیرید همچنین مهندسین و کارشناسان آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و مشاوره رایگان شما مشتریان گرامی می باشند.

میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

در این متن نکاتی در مورد تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی ارائه کردیم. از تفاوت های میلگرد های صنعتی و ساختمانی می توان به اندازه، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی اشاره کرد. یکی از تفاوت هایی که در این متن به آن اشاره و توضیح دادیم، خواص مکانیکی این دو است. میلگردهای مورد استفاده در صنعت باید انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند، در حالی که میلگردهای مورد استفاده در ساختمان باید دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر کشش و خمش باشند. برای اطلاع از قیمت میلگرد می توانید به وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید. توجه داشته باشید که میلگرد صنعتی با میلگرد معمولی مورد استفاده در تیرها و ستون های ساختمانی تفاوت هایی دارد. برای دسترسی سریع به آهن موجود در بازار و قیمت میلگرد و فولاد می توانید با واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: