معرفی کارخانه های تولیدی ورق روغنی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق های فلزی انواع مختلفی دارند. هر محصول با توجه به ویژگی های خود کاربردهای متفاوتی دارد. شرکت های فولاد مبارکه، فولاد غرب آسیا، هفت الماس از تولیدکنندگان مهم ورق روغنی در کشور هستند که محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید می کنند. به طور کلی قبل از خرید هر نوع محصولی باید نکاتی را در نظر گرفت که چه کارخانه ای ورق روغنی را تولید کرده است و چه اندازه و ابعادی دارد و چه عواملی بر قیمت روز ورق روغنی تاثیر می گذارد. این نکات مطرح شده از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله می خواهیم با کارخانه های تولید کننده ورق روغنی در ایران آشنا شویم.

معرفی ورق روغنی

در تعریف ورق روغنی می توان گفت که نوعی ورق فولادی است که با فرآیند تولید نورد سرد تهیه و تولید می شود. این ورق قیمت مناسبی دارد و به راحتی در دسترس است. همان طور که می دانید ورق های فولادی از جمله مواد اولیه در تولید دستگاه های مختلف می باشد. امروزه صنایع مختلف در سراسر جهان خرید ورق فولادی را در فهرست مواد اولیه صنایع خود قرار دادند. ورق استیل در مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود، برخی از این ورق ها با نورد گرم و برخی دیگر با نورد سرد تولید می شوند. ورق روغنی یکی از انواع ورق فولادی است که به روش نورد سرد از ورق فولادی سیاه تولید و به بازار عرضه می شود. ورق تولید شده به روش نورد سرد از مقاومت بالاتری برخوردار است زیرا تحت فشار بسیار بالا تولید می شود. به همین دلیل برای کاربرانی که به ورق مقاوم نیاز دارند گزینه ایده آلی است. در این مقاله قصد داریم تمامی اطلاعات لازم در مورد ورق روغنی را در اختیار تمامی صنعتگران، تجار و همچنین علاقمندان به صنعت فولاد قرار دهیم. در این صورت اگر می خواهید اطلاعات دقیقی در مورد این ورق فولادی به دست آورید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

روش های تولید ورق روغنی

فناوری هیدروفرمینگ که در تولید ورق های سرد استفاده می شود، قبل از جنگ جهانی اول رایج بود و اولین بار در سال ۱۹۸۰ از آن برای بدنه هواپیما استفاده کردند. در سال های بعد با این روش تولید ورق روغنی (سرد) را بسیار پیشرفته تر کردند و به همین دلیل مشتریان زیادی پیدا کرد و افراد زیادی از آن استفاده کردند. فرآیند هیدروفرمینگ در تولید ورق روغنی بیشتر شبیه به ورق های کششی است که در این روش از قالب های کششی مخصوص استفاده می شود. با استفاده از این روش می توانید ورق های سرد در تیراژ پایین تولید کنید که می تواند بهترین جایگزین برای ورق های کششی باشد که ضخامت و کیفیت این نوع ورق های تولید شده با این فرآیند عالی است. بنابراین یکی دیگر از مزایای این روش این است که هزینه های شما را بسیار کاهش می دهد.

کاربرد ورق روغنی چیست؟

از جمله کاربردهای این ورق ها می توان به قسمت های بیرونی خودرو، لوازم خانگی و … اشاره کرد که کارخانجات تولید ورق روغنی این ورق را در انواع مختلف از جمله ورق روغنی معمولی (ST12)، نیمه کشش (ST13) و فوق کشدار (ST14) تولید می کنند. ورق های فوق کششی تاریخ مصرف دارند و پس از تاریخ معین خورده می شوند و به ورق روغنی معمولی تبدیل می شوند.

ورق روغن St12 (ورق روغن معمولی): این نوع ورق روغنی نسبت به انواع دیگر کاربرد بیشتری دارد و بیشتر در مصارف مختلف مربوط به ساخت و ساز استفاده می شود.

ورق روغنی St13 (ورق روغن نیمه کششی): این محصول در سازه های صنعتی و غیر صنعتی با پرس کم عمق کاربرد دارد.

ورق روغنی St14 (ورق روغنی فوق کششی با خاصیت ارتجاعی بالا): این نوع ورق روغنی در کاربردهای پرس عمیق استفاده می شود. بیشترین استفاده از ورق روغنی در صنعت خودرو مربوط به این نوع است. علاوه بر انواع ذکر شده، نوع دیگری از ورق های روغنی با ویژگی های خاص مانند لعاب تولید می شود که می توان به آن ها رنگ های مختلفی داد. این نوع ورق روغنی که ورق EK2 نام دارد در ساخت لوازم آشپزخانه به ویژه اجاق گاز، در ساخت ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و سایر لوازم خانگی، خودروسازی، تابلوسازی، تجهیزات روشنایی، ساخت قطعات کشاورزی، ساخت ماشین های چمن زنی، مخازن آب و سوخت و ساخت موتورهای الکتریکی کاربرد فراوانی دارد. در بیشتر موارد، کمدها و کشوهای فلزی در استخرها، مدارس و باشگاه ها از ورق روغنی ساخته می شوند. به دلیل استحکام و مقاومت بالای این محصول در برابر خوردگی، کاربرد فراوانی در پروفیل های ساختمانی و درب و پنجره دارد. همچنین در برخی موارد لوله اگزوز خودرو از ورق روغنی ساخته می شود. بنابراین ورق روغنی یکی از مهمترین محصولات فولادی در صنعت خودروسازی محسوب می شود.

ورق روغنی فولاد 369

تولید کنندگان ورق روغنی در ایران

ایران کارخانه های زیادی در زمینه تولید ورق روغنی دارد که عبارتند از: کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد غرب، کارخانه هفت الماس و ورق روغنی گیلان، از این رو تعدادی کارخانه تولید ورق روغنی در خارج از ایران وجود دارد که عبارتند از: کارخانه شاگنگ، باوستیل آرسلور ومیتال.

ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان

یکی از معروف ترین کارخانه های تولید ورق روغنی در ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است. این کارخانه در سال 1372 با بیش از 30 سال سابقه در 75 کیلومتری شهر اصفهان تاسیس شد. ظرفیت اسمی این مجتمع 11.5 میلیون تن ورق فولادی است. این کارخانه پودر سنگ آهن را از معادن گل گهر و چادرملو تامین و با حمل و نقل ریلی به واحد جمع آوری و انباشت مجتمع حمل می کند. سپس پودر سنگ آهن در واحد گندله سازی به گلوله های پخته کروی به قطر 8 تا 16 میلی متر و در واحد احیای مستقیم با از دست دادن اکسیژن به آهن اسفنجی و سپس در کوره های قوس الکتریکی به مذاب تبدیل می شود. سپس این فولاد مذاب طی عملیاتی به شمش های فولادی تبدیل می شود و این شمش ها توسط کوره های از پیش گرم شده به دمای مناسب رسیده و در مراحل مختلف نورد می شوند. این محصولات به رول ورق با ضخامت 1.5 تا 16 میلی متر تبدیل می شوند. بخشی از این رول ها به بازار عرضه می شود و بخشی دیگر به واحدهای تکمیلی ناحیه نورد گرم و نورد سرد منتقل می شود. ورق روغنی یا ورق سرد فولاد مبارکه در ضخامت های 0.4 میلی متر تا 2 میلی متر و عرض 1000 تا 1250 میلی متر تولید می شود. استاندارد مورد استفاده در تولید ورق روغنی فولاد مبارکه DIN 1623 و BS EN 10130 می باشد که بر اساس این استانداردها عیار این ورق ها st12 یا DC01 می باشد.

کارخانه فولاد غرب آسیا

کارخانه فولاد غرب آسیا یکی دیگر از کارخانه های تولید کننده ورق روغنی است که در این زمینه فعالیت گسترده ای دارد. وسعت این کارخانه ۵۳ هکتار است و در سال ۱۳۸۳ در شهرستان دیلیجان استان قم تاسیس شد. این کارخانه با بهره گیری از تجربیات کارشناسان کارخانه فولاد مبارکه اقدام به تولید و عرضه محصولات باکیفیت نموده است. میزان تولید ورق روغنی این کارخانه ۵۵۰ هزار تن در سال و در ضخامت های مختلف می باشد. آمارهای ذکر شده حاکی از آن است که کشور ما سالانه به ۱.۵ میلیون تن فویل نفتی نیاز دارد به طوری که صنایع زیرمجموعه باید این فویل را از کشورهای دیگر وارد کنند. این ورق در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، لوازم خانگی، ساخت و ساز ساختمان، تولید ورق رنگی، قوطی سازی، تولید ورق گالوانیزه و کنسروسازی موثر است. از آنجایی که ورق های تولیدی این کارخانه مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی است، کیفیت بسیار خوبی دارند.

ورق روغنی فولاد 369

ورق روغنی فولاد هفت الماس

کارخانه فولاد هفت الماس در سال ۱۳۷۵ با هدف تولید انواع ورق روغنی، ورق گالوانیزه نورد سرد، فولاد ضد زنگ و سایر مقاطع تاسیس شد. این کارخانه با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، در شهر قزوین به بهره برداری رسید. این مجموعه دارای دو فاز تولید است:

  • فاز اول خط تولید فویل نفت هفت الماس
  • فاز دوم خط تولید نورد سرد برگشت پذیر

ورق روغنی سرد هفت الماس محصولی است که از ورق نورد گرم با ضخامت بالا در فرآیند نورد سرد تولید می شود. ورق روغنی هفت الماس با ضخامت ۰.۱۳ تا ۲ میلی متر، قطر داخلی ۶۱۰ و قطر خارجی ۹۰۰ تا ۲۱۰۰، عرض ۶۵۰ تا ۱۲۵۰ و طول ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی متر به دو صورت رول و شیت در بازار به فروش می رسد.

کارخانه فولاد اکسین اهواز

این کارخانه در سال ۱۳۸۴ در استان خوزستان راه اندازی شد و ماهانه ۸۲ هزار تن محصول فولادی تولید می کند. این کارخانه در تولید ورق روغنی از جدیدترین و به روزترین تجهیزات جهانی استفاده می کند و ورق های آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

کارخانه فولاد درخشان اراک

کارخانه فولاد درخشان یکی از برترین کارخانه های تولید ورق روغنی در ایران می باشد که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده و ورق روغنی مرغوب تولید می کند. این کارخانه یکی از بهترین تولیدات ورق روغنی را در ایران دارد.

قیمت روز ورق روغنی

قیمت روز ورق روغنی نیز به عوامل بسیاری بستگی دارد. در خرید ورق روغنی باید به موارد زیادی ازجمله کیفیت محصول و اعتبار تولیدکننده توجه کرد. وب سایت رسمی فولاد ۳۶۹ قصد دارد با عرضه مستقیم ورق روغنی بدون واسطه و با بهترین کیفیت این محصولات را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد. برای اطلاع از قیمت روز ورق روغنی جداول سایت را مطالعه فرمایید. همچنین می توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان ​​تماس بگیرید.

قیمت آنلاین ورق روغنی

به طور کلی فروش ورق روغنی با آخرین قیمت روز در مرکز آهن به روش های مختلفی انجام می شود. قیمت هایی که برای فروش ورق روغنی کارخانجات اعلام می شود روزانه در کانال های ارتباطی ما قابل مشاهده و استعلام می باشد. در صورت نیاز به سایزهای خاص و سفارشی ورق روغنی با شماره تماس هایی که در سایت قرار دادیم تماس بگیرید تا زمان آماده سازی و ارسال توسط کارشناس برای شما توضیح داده شود و یا میتوانید به صورت آنلاین از طریق سایت سفارش خود را ثبت کنید. شما عزیزان به راحتی می توانید انواع ورق روغنی با ضخامت های مختلف را در سایت مشاهده کرده و خریداری نمایید.

آخرین قیمت ورق روغنی

هنگام خرید مشخصات کلیه محصولات از جمله نوع، اندازه، وضعیت، استاندارد، جزئیات محل بارگیری و تحویل (کارخانه، کارگاه یا شرکت)، قیمت هر واحد، تاریخ و زمان آخرین به روز رسانی در سایت فولاد 369 قابل مشاهده است. در صورت پیدا نکردن محصول مورد نظر و یا نیاز به مشاوره بیشتر در زمینه خرید و فروش این برگه، کارشناسان پاسخگوی شما خواهند بود. هنگام خرید و فروش ورق روغنی به خصوص برای کاربردهایی که نیاز به پرس دارند، توجه به تاریخ انقضای ورق روغنی مورد نظرتان مهم است. همانطور که گفته شد، ورق های روغنی ST12 به مدت 18 ماه و ورق های روغنی ST13 و ST14 به مدت 6 و 8 ماه پس از تاریخ تولید، ساختار اولیه خود را حفظ می کنند. نادیده گرفتن این تاریخ انقضا ممکن است باعث پارگی ورق در حین عمل پرس شود.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

ورق های روغنی مانند سایر مقاطع فولادی دارای انواع مختلفی از نظر ابعاد، وزن و ضخامت می باشند که در هنگام خرید باید به آن دقت کرد. از تولیدکنندگان برتر ورق روغنی در ایران می توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد غرب آسیا و کارخانه هفت الماس اشاره کرد. هر کدام از این کارخانه ها ظرفیت تولید خاصی دارند اما با وجود این کارخانه ها همچنان واردات در این زمینه از کشورهای خارجی انجام می شود. همچنین خریداران محترم توجه داشته باشند قبل از خرید نمونه خارجی حتما از محصولات داخلی بازدید نموده و با مقایسه کیفیت و قیمت بهترین گزینه را انتخاب نمایند. برندهای ایرانی بدون شک اولین انتخاب خریداران هستند. کارخانه های داخلی توانسته اند با ایجاد اشتغال بیشتر از نرخ بیکاری در کشور بکاهند و از آنجایی که کاربرد ورق روغنی در صنعت بسیار گسترده است به همین دلیل افراد زیادی به دنبال استعلام قیمت ورق روغنی هستند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: