دلیل استفاده از میلگرد آجدار در ساختمان
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت و ساز می باشد که دارای انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت می باشد. به طور کلی از میلگردها برای جبران استحکام کششی ضعیف بتن در برابر نیروهای وارد شده به بتن و تقویت آن استفاده می شود. این محصول در دو نوع ساده و آجدار در بازار موجود می باشد. آجدار بودن میلگرد باعث افزایش چسبندگی آن در بتن می شود. از آنجایی که قیمت میلگرد نقش مهمی در هزینه های یک پروژه ساختمانی دارد، شناخت استانداردها، انواع و ویژگی های آن می تواند ما را در انتخاب بهترین محصول مورد نیاز یاری کند. میلگرد آجدار یکی از اصلی ترین و مهم ترین مقاطع فولادی است که ترکیب آن با بتن نقش مهمی در ساخت و ساز ساختمان دارد. این محصولات می توانند مقاومت ساختمان را در برابر بلایای طبیعی افزایش دهند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که دلایل استفاده از میلگرد آجدار در ساخت و ساز چیست؟ در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم پس تا پایان این متن با ما همراه باشید.

تولید میلگرد آجدار

برای تولید میلگردها از فرآیند نورد گرم استفاده می کنند، بنابراین شمش های فولادی را در کوره هایی با دمای 1100 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و سپس توسط جک هیدرولیک در ردیف های خاصی به داخل کوره هدایت کرده و در نهایت نورد می شوند. از غلتک های نصب شده در دستگاه نورد، در سه مرحله با کشش و فشار، قطر فولاد استاندارد می شود و پس از پایان نورد، میلگردها به قفسه های نورد منتقل شده و به پایه های آج گیر ارسال می شوند. آج کاری A2 در همان مرحله نورد انجام می شود، اما بقیه پس از سرد شدن و قرار دادن در دمای معمولی آج دار می شوند. در نهایت میلگردها به طول استاندارد 12 متر بریده شده و پس از بسته بندی به بازار عرضه می شود.

تاریخچه استفاده از میلگرد در سازه ها

به منظور آشنایی بیشتر با میلگرد، ابتدا تاریخچه استفاده از این بخش فولادی را بررسی می کنیم. برای اولین بار در سال ۱۸۰۰، آقای جوزف لوئیس تصمیم گرفت از میله های فولادی در طول ساخت سازه استفاده کند. پس از این اقدام وی مشاهده کرد که استفاده از این میله ها باعث تقویت سازه می شود. پس از این تغییر استحکام کششی و مقاومت سازه تا حد زیادی افزایش یافت. پس از این آزمایش موفقیت آمیز، استفاده از میله های فولادی در ساختمان سازی رونق گرفت به طوری که شرکت های مختلف ساختمانی نیز این روش را اجرا کردند. اما هنوز استاندارد خاصی برای تولید میله گرد (که امروزه به نام میلگرد می شناسیم) تعریف نشده بود. تا سال ۱۸۷۸ میلگردها بدون هیچ استانداردی تولید می شدند، در این سال آقای تادئوس هیات اولین استاندارد تولید میلگرد فولادی را ارائه کرد. محبوبیت این روش از سال ۱۹۰۰ میلادی شروع به افزایش کرد، به طوری که تا دهه ۱۹۵۰ اکثر سازندگان مصالح ساختمانی شروع به تولید میلگرد کردند. از طرفی مهندسان عمران و شرکت های ساخت و ساز از میلگرد برای تقویت بتن در سازه های خود استفاده کردند. در این میان روش تولید میلگرد نیز پیشرفت زیادی داشته است تا در نهایت از بهترین میلگرد برای تقویت بتن استفاده شود.

از کدام میلگردها در ساختمان سازی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد میلگردها انواع مختلفی دارند و با توجه به مشخصات ظاهری و فیزیکی می توان از آن ها استفاده کرد. در واقع میلگردها علاوه بر اشکال مختلف با روش های متفاوتی نیز تولید می شوند و هر کدام در بخشی از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. در مجموع ۶ میلگرد اروپایی، کربن دار، گالوانیزه، روکش اپوکسی، فایبرگلاس پلیمر و فولاد ضد زنگ در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. کلیه میلگردها باید با استانداردهای خاصی تولید شوند و کیفیت بالایی داشته باشند، اکثر تولیدکنندگان میلگرد داخلی این محصول را با استانداردهای ملی یا روسی و با بهترین مواد و با مدل های ساده و آجدار به مشتریان عرضه می کنند. میلگردهای آجدار یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان هستند زیرا توانایی تحمل و انتقال فشار را دارند. میلگردها از ابتدای ساخت یعنی پی تا آخرین قسمت یعنی ستون استفاده می شود. از میلگردهای آجدار بیشتر در سازه های بتنی و پی ساختمان استفاده می شود زیرا به دلیل فرورفتگی های سطح خود ارتباط بهتری با بتن برقرار می کند و در کنار سیمان مقاومت بیشتری ایجاد می کند.

دلیل استفاده از میلگرد در بتن چیست؟

دلیل استفاده از میلگرد در بتن افزایش مقاومت کششی بتن و در نتیجه افزایش مقاومت سازه می باشد. شاید بتوان گفت عامل اصلی استحکام یک ساختمان و مقاومت آن استفاده از میلگرد است که مهندسان عمران باید در ساخت و ساز به آن توجه ویژه ای داشته باشند. بتن و میلگرد دو ماده اولیه هستند که مکمل یکدیگر بوده و ساختمان را در برابر فشارهای مختلف مقاوم می کنند.

اهمیت استفاده از میلگرد در بتن

ویژگی اصلی بتن مقاومت فشاری بالای آن است و برای قطعات تحت فشار مانند ستون ها استفاده می شود. اما بتن در برابر شکنندگی ضعیف است و مقاومت کششی کمی دارد، بنابراین این مورد باید تقویت شود تا برای استحکام سازه مشکلی پیش نیاید. برای این کار از میلگرد فولادی استفاده می کنند. میلگرد مقاومت کششی بالایی دارد و می تواند ضعف بتن را در این زمینه جبران کند. هنگامی که میلگرد به بتن اضافه می شود و مقاومت آن افزایش می یابد، به اصطلاح بتن مسلح به دست می آید. استفاده از بتن مسلح نقش اساسی در استحکام طولانی مدت سازه ها دارد. در واقع اگراز میلگرد فولادی در بتن استفاده نشود، به دلیل بار و فشار بیش از حد روی بتن، سازه ترک خورده و در نهایت می شکند.

میلگرد آجدار فولاد 369

میزان مصرف میلگرد در بتن چقدر است؟

نوع اسکلت ساختمان عامل مهمی در تعیین میزان میلگرد در بتن می باشد. بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که هرچه میلگرد بیشتر در سازه استفاده شود، استحکام بیشتری خواهد داشت. به طور معمول در اسکلت های بتنی صرف نظر از وزن میلگردهای سقف، در هر متر مربع بین ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم فولاد استفاده می شود. این در حالی است که برای اسکلت های فلزی ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود. در سازه های فولادی میزان میلگرد برای هر متر مربع بین ۷۰ تا ۱۱۵۰ کیلوگرم برآورد می شود.

استفاده از میگرد آجدار در ساختمان

میلگردهای آجدار امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بر خلاف آسیاب های ساده دارای آج و فرورفتگی در سطح خود هستند. این نوع میلگردها در برابر خمش مقاومت بالایی دارند و همین امر باعث می شود این نوع میلگردها به خوبی در بتن قرار گیرند. میلگردهای آجدار باعث افزایش سطح مقاومت کششی سازه های بتنی و افزایش مقاومت آن می شوند. میلگردهای آجدار با قطر ۶ تا ۵۰ میلی متر ساخته و تولید می شود. از ویژگی ها و کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع سازه های بتنی مانند پل ها، ایستگاه های اتوبوس، برج ها و ساختمان ها استفاده می شود.
  • قابل استفاده برای مقاوم سازی سازه به خصوص در برابر زلزله
  • بهترین گزینه برای تقویت بتن و جلوگیری از تخریب کوتاه مدت آن

دلیل استفاده از میلگرد در ساخت و ساز

همان طور که گفته شد بتن دارای مقاومت فشاری بالا و مقاومت کششی کم است. به همین دلیل استفاده از میلگرد در بتن می تواند این ضعف را جبران کند. میلگردهای مورد استفاده در بتن وظیفه تحمل تنش های کششی وارده را به منظور ایجاد استحکام بالا برعهده دارند. در هنگام خرید علاوه بر توجه به قیمت میلگرد باید به کیفیت آن نیز توجه ویژه ای داشت; اگرچه این محصول در ظاهر سازه به چشم نمی خورد اما به عنوان اسکلت اصلی ساختمان می تواند از جان افراد محافظت کند. اگر برای هر سازه ای میلگرد مرغوب با توجه به شرایط آن در نظر گرفته شود، عمر مفید ساختمان را افزایش داده و آسیب به سازه را به حداقل می رساند. میلگردها معمولاً در دو نوع ساده و آجدار تولید می شوند که نوع آجدار آن به دلیل برجستگی سطح آن به راحتی به بتن می چسبند و مقاومت بیشتری ایجاد می کنند. از مهمترین دلایل استفاده از این محصول در بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این محصول فولادی باعث افزایش عمر مفید ساختمان می شود.
  • میلگردها نسبت به سایر مصالح مقاومت بیشتری دارند.
  • مواد اولیه میلگرد به راحتی در دسترس است.
  • سازگاری میلگرد با بتن یکی دیگر از دلایل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی است.

چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیر می گذارد؟

نکته مهم در مورد قیمت میلگرد این است که قیمت آن در بازار نوسانات زیادی دارد و این نوسانات قیمت به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل از قیمت جهانی فلز آهن، قیمت ارز، قیمت بنزین گرفته تا قیمت بورس، همگی بر قیمت این قطعات فلزی تاثیرگذار هستند. اما نوع میلگرد، عیار تولیدی و وزن میلگرد نیز بر قیمت آن تاثیر دارد، بنابراین نظارت منظم بر قیمت روز میلگرد برای محاسبه هزینه کل پروژه های عمرانی ضروری است. همچنین قیمت روز این مقطع فلزی باید به طور مرتب از طریق سایت های فعال در این زمینه بررسی شود. بارها در مورد میلگرد یا آرماتور شنیده ایم و در ساختمان سازی و صنعت زیاد با آن برخورد کرده ایم. میلگرد پایه یک ساختمان است بنابراین دانستن قیمت آن به خصوص برای ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است.

میلگرد آجدار فولاد 369

قیمت روز میلگرد آجدار

بررسی لحظه ای قیمت میلگرد همواره یکی از وظایف اصلی فعالان بازار بوده است. نوسانات بازار این محصول به حدی است که گاه ممکن است قیمت آن در چند لحظه دچار نوسان شود و بی توجهی به قیمت روز این محصول گاه ضررهای هنگفتی را به خریداران وارد می کند. فولاد ۳۶۹ با توجه به این دغدغه مشتریان خود امکان مشاهده قیمت روز میلگرد را در برندها و سایزهای مختلف را فراهم کرده است. فروشندگان و دلالان بازار آهن نیز دائما با کارخانه ها در تماس هستند و هرگونه نوسان در معاملات خود را مد نظر قرار می دهند. یکی از مهم ترین گروه هایی که به نوسانات و قیمت روز میلگرد توجه می کنند، سرمایه گذاران هستند. تفاوت های جزئی قیمتی که در طول روز رخ می دهد ممکن است برای خریداران خرده فروشی این محصول اهمیت چندانی نداشته باشد. اما برخی از افراد در حجم بالای میلگرد سرمایه گذاری می کنند و کوچکترین نوسان در قیمت این محصول برایشان مهم است.

قیمت آنلاین میلگرد آجدار

دانستن آخرین نرخ میلگردهای موجود در بازار به شما کمک می کند تا هنگام تصمیم گیری در مورد بودجه پروژه های خود انتخاب درستی داشته باشید. نوسانات بازار فولاد به حدی زیاد است که حتی روی روندهای آن هم نمی توان حساب کرد. یعنی اگر امروز روند بازار نزولی باشد، احتمال دارد فردا صعودی باشد و قیمت را چند درصد افزایش دهد. بنابراین اگر روی ادامه نزول حساب کنید احتمالا در برآورد بودجه با مشکل مواجه خواهید شد. بازار فولاد یکی از غیرقابل پیش بینی ترین بازارهای دنیاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ممکن است طی چند روز نرخ های اعلام شده تفاوت زیادی داشته باشد. به همین دلیل است که نمی توان هزینه نهایی یک پروژه مربوط به محصولات فولادی را به طور دقیق برآورد کرد و کل هزینه تنها در روز خرید این قطعات و بر اساس قیمت اعلام شده میلگرد و سایر محصولات در همان روز تعیین می شود. آخرین لیست قیمت میلگرد های مختلف را می توانید در وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ مشاهده کرده و پس از انتخاب میلگرد مورد نظر خود، آن را به کارشناسان فروش مجموعه سفارش دهید.

میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، میلگردهای آجدار بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود. این نوع میلگردها به دلیل آج هایی که دارند هرگز فرسوده نمی شوند. میلگردهای آجدار به عنوان بتن تقویت کننده در نظر گرفته می شوند. زیرا بتن ها مقاومت کششی کمی دارند و به تنهایی نمی توانند وزن و بار سازه را تحمل کنند. استفاده از این میلگردها باعث افزایش مقاومت کششی بتن و جلوگیری از تخریب کوتاه مدت سازه ها می شود. میلگردهای آجدار نیز به سه گروه تقسیم می شوند که معمولاً از گروه A2 بیشتر برای ساخت خموت استفاده می شود، از گروه A3 بیشتر در صنعت ساختمان و گروه A4 به دلیل قیمت بالاتر اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما از نظر استحکام، انواع میلگردهایی که دارای آج کامپوزیت هستند، برای افزایش مقاومت سازه مناسب تر می باشند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: