انواع میلگرد آجدار
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

تولید انواع میلگرد و عرضه آن ها در بازار باعث شده است که خرید میلگرد با چالش هایی مواجه شود. بنابراین میلگرد به عنوان پرفروش ترین و اساسی ترین محصول فولادی مورد نیاز ساختمان سازی شناخته می شود و آگاهی از نکات خرید آن بسیار حائز اهمیت است. میلگردها بر اساس میزان مقاومت در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند، که مقاومت مشخصه فولاد نامیده می شود. بر اساس مقاومت مشخصه فولاد، میلگردها در سه نوع میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد کلاف در بازار موجود است. اولین مشخصه و تفاوت میلگردها اندازه و قطر آنهاست. این میلگردها دارای انواع خاصی مانند اروپایی، فولاد کربنی، روکش اپوکسی، گالوانیزه و فولاد ضد زنگ می باشند. میلگرد های آجدار امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای این نوع میلگرد می توان به مقاوم سازی سازه های بتنی مانند پل ها، ساختمان ها و برج ها، ایستگاه های اتوبوس و … اشاره کرد. میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد که می توان آن ها را بر اساس فاصله و ارتفاع طبقه بندی کرد بنابراین امروز در این مطلب قصد داریم شما را با انواع میلگرد آجدار آشنا کنیم.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار پروفیلی است که در سازه های بتنی برای تامین مقاومت کششی سازه و جبران مقاومت کششی بتن مسلح استفاده می شود. در واقع میلگرد باعث درگیری بیشتر بتن و در نهایت باعث افزایش مقاومت می شود. بتن به تنهایی در ساخت سازه هیچ گونه انعطافی ندارد و نمی تواند ضربه و ارتعاشات را تحمل کند بنابراین برای افزایش مقاومت از میلگرد برای قرار دادن در بتن استفاده می شود تا مقاومت کششی پایین آن تقویت شود. آج میلگرد معمولاً به سه صورت آج مارپیچ، آج ضربدری و آج مرکب روی بدنه این پروفیل حک می شود. درصد کربن در این مقطع فولادی متفاوت است و درجه انعطاف پذیری نیز با توجه به کاربردهای مختلف متفاوت است.

انواع میلگرد آجدار

طبقه بندی انواع میلگرد بسته به کاربرد، شکل ظاهری، نیروی کششی، مقاومت فشاری، ترکیب شیمیایی و … انجام می شود و در این مقاله قصد داریم این طبقه بندی را بر اساس استاندارد روسی میلگردها شرح دهیم. البته در مطلبی دیگر توضیحات جامعی در مورد انواع میلگرد ارائه کرده ایم که در صورت نیاز می توانید به آن مراجعه نمایید; حال بر اساس استاندارد روسیه پیش می رویم که طبق آن میلگردها به طور کلی به 4 نوع میلگرد A1، A2، A3 و A4 تقسیم می شوند:

میلگرد A1 (نرم و بدون آج)

این نوع میلگرد شامل دسته اول انواع میلگرد می باشد و جزو میلگردهای آجدار محسوب نمی شود. زیرا روی این میلگردها آج و برآمدگی وجود ندارد و به همین دلیل طبقه بندی انواع میلگردهای آجدار از گروه A2 شروع می شود. میلگردهای ساده با نام A1 معمولا در ایران در سایزهای 6 تا 20 میلی متر تولید می شوند که هر کدام از این سایزها با توجه به شرایط مختلف کاربرد متفاوتی دارند. این نوع میلگرد به دلیل داشتن کمترین میزان کربن، بیشترین انعطاف پذیری و چکش خواری و بهترین گزینه برای جوش پذیری شناخته شده است. از این رو این نوع میلگرد به دلیل انعطاف پذیری بالا در دسته میلگردهای نرم قرار می گیرد و بر اساس استاندارد ملی با شماره 3132 و نماد S240 به فروش می رسد.

میگرد A2 (نیمه سخت با آج ساده)

طبقه بندی میلگرد آجدار از این گروه شروع می شود. میلگردهای آجدار گروه A2 به میلگردهایی می گویند که از نوع مارپیچی هستند و حالت مارپیچی یا دوکی آن از ابتدا تا انتهای میلگرد ادامه دارد. میلگرد آجدار A2 نسبت به میلگردهای ساده مقاوم تر است. اما کمترین میزان سختی را نسبت به دو نوع میلگرد آجدار دیگر دارد. میلگردهای A2 در رده S340 و S350 و تقسیم بندی نیمه سخت قرار می گیرند و از نظر کاربرد در ساختمان و صنعت بیشتر با عملکرد برشی مانند خاموت استفاده می شوند. تنش فعلی این نوع میلگرد حدود 3400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (340 نیوتن بر متر مربع) و 3500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (350 نیوتن بر متر مربع) و حداکثر تنش شکست آن پس از استفاده حدود 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (500 نیوتن در هر متر مربع) است. به گفته ی کارشناسان با توجه به تغییر شکل 19 درصدی پلاستیک این میلگرد، جوشکاری روی گرید A2 صحیح نیست و جوشکاری روی گرید A2 جز در مواقع ضروری نباید انجام شود.

میگردA3  (سخت با آج پیچیده)

میلگرد نیمه سخت با آج پیچیده که به گرید A3 و با علامت های آج S400 و S420 معروف است از نظر مشخصات مکانیکی مانند استحکام میلگرد، جوش پذیری، انعطاف پذیری و شکل پذیری با دو نوع میلگرد آجدار دیگر متفاوت است. شکل آج در این گرید به صورت جناقی بوده و در دسته میلگردهای نیمه سخت قرار می گیرد و به همین دلیل میلگرد آجدار A3 نیز با نام میلگرد جناقی در بازار خرید و فروش می شود. این میلگرد به دلیل درصد کربن بالاتر از گرید A2 مقاوم تر است. اما این عامل باعث کاهش انعطاف پذیری، چکش خواری و جوشکاری آن شده است. علاوه بر این به دلیل عدم جوشکاری روی میلگرد آجدار درجه A3 به عنوان میلگرد اصلی سازه و میلگرد طولی در تیرها و ستون ها استفاده می شود. حداکثر تنش جریان تضمینی میلگرد A3 حدود 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (400 نیوتن بر متر مربع) و تنش شکست آن حدود 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (600 نیوتن بر متر مربع) می باشد و این اعداد افزایش هر دو را نشان می دهد. این میلگرد در کارخانه های مختلف با قیمت های متفاوت تولید می شود که برای آشنایی شما کاربران قیمت روز میلگرد در صفحه مربوطه آن در وبسایت رسمی فولاد ۳۶۹ قرار دارد.

میلگردA4  (سخت با آج پیچیده)

میلگرد آجدار سخت با نام مرکب و استاندارد 3132 و با نشان S500 و S520 به فروش می رسد. از نظر سختی، این میلگرد آجدار دارای بالاترین میزان سختی با بالاترین عیار کربن می باشد. شکل آج این میلگرد آجدار با دو نوع دیگر میلگرد آجدار متفاوت است و دارای آج های دوکی شکل عرضی (نه طولی) می باشد. میلگرد آجدار گرید A4 با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید جدیدترین و مستحکم ترین میلگردهای آجدار گزینه مناسبی برای جوشکاری محسوب می شود و در صنایع و سازه های بسیار سنگین انعطاف و عملکرد بسیار خوبی دارد و به همین دلیل این نوع میلگرد به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود. حداقل مقاومت کششی ذکر شده برای میلگرد آجدار A4،650 نیوتن بر متر مربع برای آج 500، 690 نیوتن بر متر مربع و برای آج 520 با شکل پذیری 18 درصد و تنش سالم 500 نیوتن بر متر مربع است.

میلگرد آجدار فولاد 369

انواع میلگرد آجدار از نظر قطر

همانطور که گفته شد شکل آج روی میلگردها متفاوت است و در ایران سه گرید A2 ،A3 و A4 پرکاربردترین میلگردها هستند. اما این نوع میلگرد را علاوه بر تفاوت در نوع آج می توان از نظر کاربرد و تولید نیز دسته بندی کرد که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

میلگرد ترمکس یا TMT

میلگردهای نورد گرم با استفاده از فرآیند ترمومکانیکی بهبود یافته و مقاومت بالایی دارند. استفاده از میلگرد ترمکس در سازه های بتنی به ویژه در کنار سیمان مسلح (RCC) استحکام بالایی را ایجاد می کند. استفاده از روش ترمکس یکی از جدیدترین فرآیندها در تولید میلگردهای فلزی MS با خواص بهبود یافته از جمله استحکام، انعطاف پذیری، جوش پذیری، خم شدن و بالاترین استانداردهای کیفی می باشد.

ویژگی های میلگرد TMT

  • چکش خواری و انعطاف پذیری بهتر
  • مقاومت در برابر زلزله بیشتر از میلگردهای کربنی ساده
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • استحکام خمشی بیشتر
  • مقاومت حرارتی بالا
  • عدم کاهش استحکام در اتصالات جوشی
  • اقتصادی و مقرون به صرفه
  • امکان جوشکاری با الکترودهای معمولی

میلگرد آجدار یا HSD با استحکام بالا

میلگردهای آجدار با استحکام بالا به میلگرد هایی گفته می شود که دارای سطح برجسته و پیچ خورده هستند و به منظور استحکام بیشتر در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند و در اندازه ها یا مقاطع از قطر ۴ میلی متر تا ۵۰ میلی متر تولید می شوند. وجود آج و برآمدگی در سطح این نوع میلگردها باعث کاهش لغزش در بتن و افزایش پیوند بین بتن و میلگردها می شود.

ویژگی های میلگرد HSD

مقدار کربن کم: میلگرد HSD سطح کربن کمتری دارد و در نتیجه شکل پذیری، استحکام و قابلیت جوش خوبی دارد.

استحکام کششی بالا: میلگردهای HSD استحکام کششی بالایی دارند همچنین آن ها مقاومت خوبی در فرآیند ساخت و ساز دارند، به خصوص وقتی که نیاز به خم شدن زیاد باشد.

مقاومت خمشی بیشتر: میلگردهای HSD به دلیل استحکام خمشی عالی در هنگام استفاده در بتن به خوبی شناخته شده اند.

جوش پذیری: از آنجایی که این میلگردها کربن کمتری دارند، در مقایسه با میلگردهای معمولی، قدرت جوش ۱۰۰ درصدی دارند.

انعطاف پذیری: دارای حداقل وزن و حداکثر استحکام بوده و برای تقویت فشاری و کششی آن مناسب است.

کاربرد: این میلگردها دارای کاربردهای گسترده ای مانند ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی، پل ها و … می باشند.

میلگرد آجدار فولاد 369

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد آجدار همواره بیش از سایر نقاط بازار فولاد متاثر از نرخ ارز در بازارهای داخلی و خارجی بوده است. اخیراً قیمت داخلی میلگرد آجدار به قیمت صادراتی تولیدکنندگان نزدیک شده است و این امر در کاهش تقاضای داخلی موثر بوده، به عنوان مثال جذابیت خرید برای کاربران بورس کالا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. البته مسئولان حداکثر قیمت میلگرد را ۱۰ درصد کمتر از قیمت صادراتی آن تعیین کرده اند. صادرات میلگرد تنها زمانی برای تولیدکنندگان به صرفه است که قیمت دلار و جهانی بالا باشد. به طور کلی قیمت میلگرد آجدار به صورت لحظه ای تغییر می کند.

قیمت روز میلگرد آجدار

دانستن آخرین نرخ میلگردهای موجود در بازار به شما کمک می کند تا هنگام تصمیم گیری در مورد بودجه پروژه های خود انتخاب درستی داشته باشید. بازار آهن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ممکن است طی چند روز نرخ های اعلام شده تفاوت زیادی داشته باشند. به همین دلیل است که نمی توان هزینه نهایی یک پروژه مربوط به محصولات فولادی را به طور دقیق برآورد کرد و کل هزینه تنها در روز خرید این قطعات و بر اساس قیمت اعلام شده میلگرد و سایر محصولات در همان روز تعیین می شود. آخرین لیست قیمت میلگردهای مختلف را می توانید در صفحه فولاد ۳۶۹ مشاهده کرده و پس از انتخاب میلگرد مورد نظر خود، آن را به کارشناسان فروش مجموعه سفارش دهید. نوسانات بازار فولاد به حدی زیاد است که حتی روی روندهای آن هم نمی توان حساب کرد. یعنی اگر امروز روند بازار نزولی باشد، احتمال دارد فردا صعودی باشد و قیمت را چند درصد افزایش دهد. بنابراین اگر روی ادامه نزول حساب کنید احتمالا در برآورد بودجه با مشکل مواجه خواهید شد. بازار فولاد یکی از غیرقابل پیش بینی ترین بازارهای دنیاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

قیمت آنلاین میلگرد آجدار

برای خرید اینترنتی میلگرد آجدار کافیست برند و سایز محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. قیمت اکثر محصولات در جدول قیمت درج شده است، برای اطلاع از قیمت بار و سایزهای دیگر این محصول که دارای نوسانات لحظه ای هستند می توانید با کارشناسان فولاد ۳۶۹ تماس گرفته و از قیمت آن ها مطلع شوید. این مجموعه انواع مختلف میلگرد مورد نظر را برایتان فراهم میکند، همچنین مناسب ترین محصول با توجه به پروژه ی مورد نظر را به شما ارائه می کند در نتیجه یک خرید مقرون به صرفه و ایمن خواهید داشت.

میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

همان طور که گفته شد میلگردها به دو دسته کلی آجدار و ساده تقسیم می شوند. میلگردهای بدون آج را میلگرد ساده و به میلگردهایی که بر روی سطح خود برآمدگی دارند میلگرد آجدار می گویند. معمولاً از میلگردها برای افزایش مقاومت بتن و تقویت پی استفاده می شود و به همین دلیل عمده استفاده از میلگرد به ویژه میلگرد آجدار در صنعت ساختمان می باشد. اما نباید از این نکته غافل شد که باید نوع میلگرد را به درستی تشخیص دهید. اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. خرید انواع این تجهیزات با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب از طریق این سایت امکان پذیر است. تمامی اطلاعات خرید در سایت ذکر شده است اما در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: