قیمت ورق سیاه
نوشته شده توسط : فولاد 369

معرفی

در این مطلب قصد داریم در مورد خرید ورق سیاه و ویژگی های این نوع ورق توضیح دهیم. در فرآیند تولید مقاطع فولادی، بخش بسیار مهم و کاربردی وجود دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع فولادی که در تولید فولاد هم بصورت گرم و هم سرد ساخته شده و نسبت ضخامتش به دیگر ابعاد آن کمتر است ورق نامیده می شود. بسته به نورد سرد یا گرم بودن ورق فولادی انواع مختلفی از آن وجود دارد که آنچه از فرآیند نورد گرم در کارخانه های فولادسازی تولید می شود در بازار آهن به ورق سیاه معروف است تا جایی که از متداول ترین مقاطع فولادی به شمار می رود. اما چرا به آن ورق سیاه می گویند؟ به دلیل مواد اولیه و شرایط تولید آن ها، بر خلاف ورق های روغنی و گالوانیزه، آثار اکسید و زنگ زدگی در ورق های سیاه دیده می شود که باعث مات و عدم براقیت دو ورق قبلی شده است. در این متن در مورد ویژگی های ورق سیاه، قیمت امروز ورق سیاه، نکات خرید مربوط به آن و … صحبت می کنیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه یا Hot Rolled Sheet نمونه ای از ورق های تولید شده با روش نورد گرم است. ورق سیاه همان ورق گالوانیزه است که از دو نوع فولاد A1011 و A36 تولید می شود. ورق سیاه در دمای بالا تولید می شود، در این فرآیند ورق را تا دمای 1280 درجه در داخل کوره قرار می دهند. پس از آن از فر خارج شده و از چند غلتک رد می شود. این امر باعث لایه برداری و کاهش ضخامت پوست ورق ها می شود. در نهایت ورق از قفسه ها عبور کرده و آخرین مرحله نورد را طی می کند. ورق سیاه در نهایت از خنک کننده عبور کرده و به صورت رول شده و آماده ورود به بازار است. این ورق به دو صورت کلی ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی در بازار موجود می باشد که با توجه به درصد کربن و سایر عناصر موجود در آن به گریدهای مختلف قابل تفکیک می باشد. از مهمترین گریدهای ورق مشکی در بازار آهن و همچنین صنعتگران و تولیدکنندگان می توان به ورق مشکی ST37 و ورق مشکی ST52 اشاره کرد.

کاربرد ورق سیاه

از ورق آهنی می توان در زمینه های مختلف صنعت و ساختمان استفاده کرد. یکی از مهمترین کاربردهای ورق سیاه معمولی و صنعتی می توان در صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان، مخزن سازی، تانکر سازی، تولید کنندگان لوازم خانگی مانند بخاری، پکیج، رادیاتور و آبگرمکن، صنایع سنگین مانند کشتی سازی و ساخت مخازن و سیلوهای بزرگ به ساخت ابزار جنگی، رینگ و چرخ اشاره کرد. استفاده زیاد از این ورق در صنایع مختلف محبوبیت و تقاضای زیادی را برای آن در بین خریداران و فروشندگان ورق آهن ایجاد کرده است که تاثیر زیادی در قیمت ورق سیاه در بازار آهن دارد.

ساخت و ساز، استفاده در ساخت ریل راه آهن، لوله ها و تیوب، قطعات خودرو و راه آهن، اسکلت کامیون و درب و قفسه بندی از موارد مهمی هستند که ورق سیاه کاربرد اساسی در ساخت آنها دارد.

خرید ورق سیاه:

قبل از اینکه به عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه بپردازیم، بهتر است با نکات خرید ورق سیاه و قیمت آن آشنا شویم. تهیه ورق سیاه به دو صورت تهیه از بازار آهن و تهیه ورق از خود کارخانه انجام می شود. حال نکاتی که هنگام خرید از بازار آهن آلات باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • با افراد با تجربه و متخصص در این زمینه مشورت کنید.
  • آشنایی کامل با مشخصات فنی ورق سیاه و کارخانه تولید آن داشته باشید.
  • آشنایی کامل با مهندس یا مدیر پروژه در مورد آلیاژ و کیفیت مطلوب آن داشته باشید.
  • داشتن قیمت های مشابه کارخانه ها برای جلوگیری از سو استفاده ی افراد در خرید و فروش اهمیت به سزایی دارد.
  • برای اطمینان از گارانتی محصول خود، از مکان های اتحادیه خرید کنید.
  • هزینه بارگیری در کارخانه رایگان بوده و هزینه بارگیری در انبار و هزینه ارسال به عهده مشتری می باشد.
  • به دلیل آماده سازی، بارگیری و حمل و نقل، بین ۳ تا ۱۰ روز طول می کشد تا محصول به دست برسد.
  • محدودیت بارگیری برای کارخانه ها به دلیل حجم بالای سفارشات وجود دارد.
  • اما به طور کلی در خرید ورق سیاه از بازار و کارخانه آهن آلات باید به نکاتی از جمله: توجه به عیار ورق سیاه مورد نیاز، انتخاب سایز صحیح و مناسب ورق سیاه و استفاده از مراکز معتبر در این مورد توجه نمود.

ورق سیاه فولاد 369

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه با توجه به کاربرد و گرید آن در کارخانه به مشتری اعلام می شود. ورق سیاه بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود. ورق سیاه به دلیل داشتن کربن زیاد در صنایع سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود با توجه به کاربرد مهم آن، عیار مناسب ورق سیاه را با توجه به کاربرد مورد نظر انتخاب کرده و پس از تحقیق در کارخانه های سازنده، ورق سیاه مناسب کار خود را خریداری نمایید. قیمت ورق سیاه ۱.۵ میل، قیمت ورق سیاه ۲ میل و … به دو صورت شیت و رول در بازار اعلام می شود. زیرا نوع ورق سیاه بسته به ضخامت متفاوت است. ضخامت این ورق ها از ۱.۸ تا ۱۰۰ میلی متر متغیر است. معمولا ورق هایی با ضخامت بالا فقط به صورت شیت به فروش می رسند اما ورق هایی با ضخامت کمتر از ۱۵ میلی متر به صورت رول نیز موجود است.

پس از بیان نکات خرید به عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه می رسیم. به طور کلی عوامل اصلی و مهم در این امر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ضخامت ورق سیاه
  • قیمت مواد اولیه و مهمتر از همه محصولات سنگ آهن
  • قیمت اسلب و ضایعات
  • شاخص مدیران خرید یا PMI چین
  • تورم جهانی
  • نوسانات ارز و روابط بین کشورها
  • عرضه و تقاضا در بازار
  • هزینه های حمل و نقل

از مهم ترین ویژگی های ورق سیاه که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • ورق سیاه در صنعت به ورق Hot Rolled Sheet معروف است.
  • تولید معمول این نوع ورق ها از آلیاژهای تیتانیوم و آلومینیوم می باشد.
  • کاربرد در طیف وسیعی از صنایع به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی فراوان
  • با داشتن ضخامت های مختلف، ضخامت ورق سیاه ۱ میل تا ۱۰۰ میل متغیر است.
  • دارا بودن ابعاد متنوع ورق سیاه در انواع مختلف که پرکاربردترین ابعاد آن به طول ۲ متر در ۶ و ۱۲ در ۲ متر می باشد. همچنین حداکثر عرض های استفاده شده در ورق سیاه ۱، ۱.۵ و ۱.۲۵ را می توان نام برد.

قیمت مواد اولیه

برای تولید ورق سیاه از شمش فولادی استفاده می شود. در طی فرآیند تولید، شمش فولاد تحت تاثیر دمای بسیار بالایی در حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرد. این گرمایش زیاد باعث می شود ورق تولید شده کیفیت و ظاهرخوبی نداشته باشد و مات به نظر برسد. اما با توجه به پایین بودن قیمت ورق سیاه نسبت به سایر ورق های فولادی مانند ورق گالوانیزه، ورق اسید شویی و …. این محصول به طور گسترده در صنایع استفاده می شود.

ورق سیاه فولاد 369

عوامل روز

نرخ دلار و ارز در سال های اخیر به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور رو به رشد بوده است. این موضوع یکی از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه بوده و این عوامل دست به دست هم داده و تغییر مهمی در قیمت تولید شده ی ورق سیاه اعمال می شود. علاوه بر نرخ دلار، نرخ تعرفه، قیمت نفت، قیمت جهانی آهن، رویدادهای اقتصادی و سیاسی در کشور و حتی جهان همگی می توانند بر قیمت ورق سیاه تأثیر بگذارند. به همین دلیل توصیه می شود در صورت امکان خرید ورق سیاه را به روزهایی موکول کنید که بازار آهن جهانی و داخلی از تلاطم کمتری برخوردار است.

عرضه و تقاضا

از جمله عوامل دیگری که در تعیین قیمت ورق سیاه تاثیر دارد، میزان عرضه و تقاضا است. به این معنی که اگر به هر دلیلی مانند: کاهش تولید کارخانجات داخلی یا کاهش واردات این بخش از فولاد و …، عرضه ورق سیاه در بازار کمتر از تقاضای صنایع باشد، قیمت ورق سیاه افزایش می یابد.

از طرفی اگر به دلایلی میزان تقاضا بدون تغییر در فرآیند تولید یا واردات کاهش یابد، قیمت ورق سیاه نسبت به روزهای گذشته کاهش می یابد. همچنین کیفیت محصول نیز از عوامل تاثیرگذار در عرضه و تقاضا محسوب می شود. کیفیت این ورق های سیاه می تواند تاثیر به سزایی در قیمت نهایی خرید در حجم بالا داشته باشد. شایان ذکر است قیمت ورق سیاه ۲ میل متفاوت است زیرا در مقایسه با سایر ضخامت های این ورق فولادی در صنایع کاربرد بیشتری دارد.

قیمت انواع ورق سیاه

ورق های سیاه بر اساس ضخامت در دو نوع مختلف بسته بندی و به بازار عرضه می شوند و هر یک از انواع ورق های سیاه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی از ورق های سیاه برای ساخت تانکر، تولید انواع پروفیل های ساختمانی، بدنه خودروهای سبک و سنگین، سوله های ساختمانی و … استفاده می شود.

ورق سیاه رول شده:

اگر ضخامت ورق بین ۱ تا ۱۵ میلی متر باشد، معمولاً در طول های سفارشی و به صورت رول یا کلاف بسته بندی می شود. عرض این کلاف ها معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر است. قیمت ورق سیاه رول شده بر اساس وزن آن محاسبه خواهد شد.

ورق سیاه شیت شده:

اگر ضخامت ورق بیش از ۱۵ میلی متر باشد، رول کردن آن مشکل خواهد بود. به همین دلیل ورق هایی با این ضخامت در ابعاد خاصی برش داده می شوند. این ورق ها معمولاً در عرض های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و طول های ۲۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی متر تولید می شوند. متداول ترین ابعاد ورق عبارتند از: ۲*۱، ۱.۲۵*۲.۵، ۱*۶، ۱.۵*۶، ۲*۶ و ۲*۱۲ و … می باشد.

لازم به ذکر است در صورت خرید ورق سیاه در قطعات بزرگ باید هزینه و زمان اضافی برای برش در نظر گرفته شود.

قیمت ورق سیاه ۱.۵ میل، قیمت ورق سیاه ۱ میل و سایزهای دیگر این محصول با توجه به ویژگی های آن تعیین می شود. یکی از ویژگی های بارز ورق سیاه ۱.۵ میل، انعطاف پذیری و چکش خواری بالای آن است. این محصول هم به صورت رول شده و برش خورده و هم به صورت فابریک در ابعاد طول و عرض استاندارد تولید می شود. نوع فابریک قیمت بالاتری نسبت به نوع برش دارد و دارای رویه ای بدون موج و با کیفیت می باشد.

قیمت ورق سیاه ۲ میل

ورق سیاه 2 میل یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت ساختمان و گریدهای پایین تر این ورق در صنایع سنگین نیز استفاده می شود. آلیاژ ST37 که یک فولاد ساختاری است بیشتر برای تولید ورق سیاه استفاده می شود. این آلیاژ کاربردی با روش نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می شود.

ورق سیاه فولاد 369

تفاوت بین ورق سیاه و ورق رنگی

ورق سیاه و ورق رنگی نیز تفاوت هایی با هم دارند. ورق رنگی از ورق گالوانیزه ساخته شده است. به همین دلیل نسبت به ورق سیاه در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم تر است. ورق های رنگی به دلیل ظاهر زیبای خود تزئینی هستند. در حالی که ورق های مشکی در صنایع مهم و حساسی که نیاز به استحکام بالایی دارند استفاده می شود. البته باید بدانید که ورق های رنگی به دلیل اینکه از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند نسبت به ورق های مشکی مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارند.

مقایسه ورق سیاه با ورق روغنی

ورق سیاه با فرآیند نورد گرم تولید می شود. اما ورق هایی که به ورق های روغنی معروف هستند با روش نورد سرد تولید می شوند. حال باید تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی را بررسی کنیم زیرا کسانی که می خواهند ورق سیاه و ورق روغنی بخرند باید از تفاوت اصلی این دومطلع باشند.

همان طور که گفته شد یکی از تفاوت های اصلی این دو ورق در روش تولید آن ها است اما باید بدانید که فولادهای به کار رفته در تولید این دو ورق کاملا شبیه هم نیستند. کیفیت فولادی که با فرآیند نورد گرم تولید شده از فولاد نورد سرد پایین تر است. در نتیجه می توان گفت فولاد به کار رفته در ورق های سیاه (hot rolled mild steel) کیفیت پایین تری نسبت به ورق روغنی دارد. ورق های سیاه پس از تولید مورد استفاده قرار می گیرند و نیازی به گرم کردن مجدد ندارند زیرا مدتی طول می کشد تا حرارت ورق سیاه پس از فرآیند نورد گرم کاهش یابد. در این میان حجم ورق ها به تدریج کاهش می یابد.

ورق سیاه فولاد 369

جمع بندی

در سال های اخیر با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی کشورمان، قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ورق سیاه دستخوش تغییراتی شده و با فراز و نشیب بازارهای جهانی و تحت تاثیر واردات و صادرات مواد اولیه و همچنین قیمت ارز های خارجی هرروز قیمت گذاری می شود. از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه می توان به نوسانات نرخ ارز و دلار، مذاکرات برجام، تورم و … اشاره کرد در نتیجه قیمت تولید ورق سیاه ثابت نیست و بسته به عوامل روز دستخوش تغییراتی می شود. داشتن اطلاعات کافی از قیمت محصول مورد نظر می تواند شما را در خرید ورق سیاه یاری کند تا بتوانید در بهترین زمان ممکن با کمترین قیمت، خریدی بهینه داشته باشید تا هزینه های مصرفی پروژه کاهش یابد.





:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: